Utrecht: 16 september 2003
Kenmerk: cb03-1264/jl/ss
Betreft: Actieve rol cliënt bij reïntegratie; PRB AO 24 september 2003
Inlichtingen bij: Janny Lagendijk, jlagendijk@cg-raad.nl
Geachte commissieleden,
De minister wil het Persoonsgebonden Reïntegratiebudget voor
arbeidsgehandicapten (PRB) afschaffen. Hij voert aan, dat mensen met
een arbeidshandicap in het huidige proces bij het UWV en het
reïntegratiebedrijf voldoende invloed op hun eigen reïntegratietraject
kunnen uitoefenen.
De Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) is het
hier absoluut niet mee eens. Hier argumenteren wij langs drie lijnen:
1. een principiële, op basis van het mensbeeld in de sociale
zekerheid.
2. een feitelijke, op basis van zicht op de huidige invloed bij
reïntegratie; en op basis van de resultaten van de experimenten
PRB.
3. een hypothetische op basis van analyse van het fenomeen
resultaatfinanciering.
ad 1. Mensbeeld in de sociale zekerheid
Mensen met een arbeidshandicap zijn verantwoordelijke burgers. Zij hebben
hun hele leven zelf keuzes gemaakt. Zelf voor een scholing gekozen; zelf een
baan gezocht; zelf een eventuele relatie aangegaan; zelf eventueel kinderen
gekregen; zelf hun huisvesting geregeld; zelf hun premies en belastingen
betaald.
Op het moment dat deze verantwoordelijke burgers een handicap of
chronische ziekte krijgen is dat een grote schok. Op drastische wijze
moeten mensen soms hun leven herinrichten. Mensen hebben in die
periode dan ook recht op ondersteuning. Dit geldt tevens voor mensen
die van jongs af aan een handicap hebben.
Niets maar dan ook niets doet dit af aan de mondigheid, volwassenheid
en verantwoordelijkheid van mensen met een handicap of chronische
ziekte voor hun eigen leven.
Schokkend is het dan ook voor de CG-Raad dat mensen uit onze
achterban, op het moment dat zij een beroep moeten doen op ons stelsel
van sociale zekerheid gezien worden als onmondige burgers. De invloed
op het eigen reïntegratietraject is minimaal (zie hieronder, ad 2).
Het idee dat mensen zelf keuzes kúnnen, maar vooral ook wíllen maken
voor hun reïntegratie krijgt absoluut onvoldoende vertaling in het
beleid van SZW. Het mensbeeld bij dit departement erkent het
volwaardig burgerschap van mensen met een handicap of chronische
ziekte niet.
Dit in schril contrast tot de grondhouding van andere departementen,
waar persoonsgebonden financiering ook bij collectief gefinancierde
zaken voor mensen met een handicap of chronische ziekte inmiddels
vanzelfsprekend is (VWS: PGB in de AWBZ; OC&W: Leerling gebonden
Financiering voor kinderen met een handicap).
ad 2. Geen invloed op reïntegratie
De minister stelt dat mensen met een arbeidshandicap invloed hebben op hun
eigen reïntegratietraject via:
* de reïntegratievisie die door het UWV wordt opgesteld;
* de keuze van een reïntegratiebedrijf;
* het trajectplan dat door het reïntegratiebedrijf wordt opgesteld.
Niets is minder waar. Uit ervaringen van onze achterban, maar ook uit
het rapport van de minister zelf Mogelijkheden voor een actieve rol
van de cliënt bij reïntegratie blijkt dat de cliënt feitelijk
nauwelijks invloed heeft:
De reïntegratievisie wordt door de arbeidsdeskundige opgesteld. De
arbeidsdeskundige van het UWV heeft één gesprek waarin zowel de
gevolgen van de claimbeoordeling als de mogelijkheden van reïntegratie
aan de orde moeten komen1. De invloed van de cliënt is minimaal.
De keuze van een reïntegratiebedrijf moet in datzelfde gesprek van 1
uur gebeuren. Dit op basis van een schriftelijke lijst van de
gecontracteerde bedrijven2. De invloed van de cliënt is een
formaliteit.
De tijd die beschikbaar is voor UWV-cliënten om bij een
reïntegratiebedrijf zorgvuldig een trajectplan op te stellen is
minimaal. Veel bedrijven voeren dan ook hoogstens één of twee
gesprekken daartoe3. Mensen zijn zich daardoor vaak niet bewust dat ze
een handtekening hebben gezet onder een trajectplan4.
ad 2b: experiment PRB geslaagd
FNV en de Landelijke Cliëntenraad (LCR), maar ook de Commissie het Werkend
Perspectief (CWP) hebben u reeds een correctie gegeven op de gegevens die de
minister heeft aangedragen over de effectiviteit van de experimenten PRB.
Het PRB blijkt minstens zo effectief als ingekochte trajecten.
ad 3: Resultaatfinanciering
De minister verwacht veel effect van de geïntroduceerde
resultaatfinanciering. Hij ziet dit systeem als bijna onverenigbaar met PRB.
Ook de CG-Raad ziet voordelen in resultaatfinanciering. Nadelen voor met
name de groep moeilijk bemiddelbaren zijn echter ook te verwachten, doordat
afroming door reïntegratiebedrijven kan ontstaan (alleen makkelijk
bemiddelbaren worden gereïntegreerd).
Omdat bij de experimenten PRB juist bleek, dat relatief veel mensen
met een grote afstand tot de arbeidsmarkt met een PRB aan de slag te
komen, pleit de CG-Raad voor het combineren van het systeem van inkoop
met resultaatfinanciering en het PRB.
De CG-Raad vraagt u:
1. Het Persoonsgebonden Reïntegratiebudget (PRB) voor
arbeidsgehandicapte cliënten van het UWV mogelijk te maken (voor
mensen die daarvoor kiezen).
2. Voor mensen die kiezen voor een door het UWV georganiseerd en
ingekocht reïntegratietraject de bestaande keuzemogelijkheden bij
deze trajecten te verruimen door een werkherkansingsadviseur
beschikbaar te stellen. Zie hiervoor het advies van de Landelijke
Cliëntenraad (LCR) De regie bij de cliënt. Advies over de
werkherkansingsadviseur, mei 2003.
Met vriendelijke groet,
J. Troost,
voorzitter.
cc:
De heer mr. A.J. de Geus, minister
De heer drs. M. Rutte, staatssecretaris
---
Brief van Per Saldo
Geacht lid van de commissie Sociale Zaken,
Woensdagochtend 24 september spreekt u in de vaste kamercommissie
Sociale Zaken met de staatssecretaris de Geus over het PRB. In
november vroeg u een evaluatie over het PRB. Op 1 juli heeft het
kabinet het PRB opgeheven. Dit budget stelde mensen in staat om zelf
een weg naar werk uit te stippelen en uit te voeren.
U bent de laatste strohalm. Alleen uw commissie kan de
staatssecretaris en het kabinet weer op het goede spoor brengen.
Argumenten:
* PRB biedt keuzemogelijkheid
* PRB is eigen verantwoordelijkheid nemen
* PRB is sterk motiverend om aan het werk te komen
* De door uw commissie gevraagde evaluatie over PRB is positief
* PRB scoort niet slechter dan andere reïntegratietrajecten
* Met het PRB zijn ook langdurig arbeidsgehandicapten met zware
psychische problemen weer aan het werk gekomen. Dat zijn mensen
die 'opgegeven zijn' in de reguliere arbeidsbemiddeling.
Frans van der Pas, medewerker Per Saldo, vereniging van mensen die een
persoonsgebonden budget gebruiken
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland