17 september 2003
GemeenteLoket gesloten
Op vrijdag 12 september 2003 is het GemeenteLoket om 12.00 uur
gesloten in plaats van om 14.00 uur. Op 26 september 2003 zal het
GemeenteLoket de gehele dag gesloten zijn in verband met opleidingen.
Beperkte openstelling Gemeente-Infocentrum
Wegens vakanties zijn de openingstijden van het Gemeente-Infocentrum
aan de Vissersmaas 9 tijdens de periode 8 september t/m 26 september
tijdelijk beperkt. U kunt hier dan op werkdagen terecht van 09.00 tot
14.30 uur. Telefonisch blijft het centrum gewoon bereikbaar via het
centrale nummer (043) 350 40 00.
Leren in de 'wachtkamer'
HIT helpt asielzoekers aan een opleiding
Asielzoekers zijn gedoemd tot nietsdoen. Ze mogen niet werken en niet
naar school gaan. De meesten van hen zijn slechts tijdelijk in
Nederland en worden afgewezen. Maar voordat ze de definitieve uitslag
horen, verstrijkt heel wat tijd. Tot voor kort duurde de procedure
vele jaren. Wat dat met je doet, kan projectmanager Frans Bastiaens
van de Stichting Hersteld vertrouwen In de Toekomst (HIT) zich goed
voorstellen.
Bastiaens: "Als je ze maar lang genoeg laat zitten, worden mensen die
toch heel ondernemend waren - ze zijn immers hun land ontvlucht en
hiernaartoe gekomen - heel passief. Hoe langer het duurt, hoe
moeilijker het wordt om ze weer aan het werk te krijgen. Ik geef
altijd het voorbeeld van een Nederlander, een Belg en een Duitser die
samen een kleine kamer moeten delen en niks mogen doen. Ik ben
benieuwd hoe dat zou gaan."
Gemeente Maastricht heeft in samenwerking met de provincie en andere
partners besloten om de tijd die asielzoekers in de wachtkamer zitten,
zinvol te benutten. Via HIT kunnen zij een opleiding volgen en daarmee
de kans op een zelfstandig bestaan vergroten. "Asielzoekers,
allochtonen en vluchtelingen zijn een gegeven", zegt Frans Bastiaens.
"Zolang er brandhaarden woeden, geweld en economische problemen
spelen, zullen mensen over de aardbol trekken. Je hebt nu eenmaal
rijke en arme landen en het gros van de wereld is arm."
Gelijke kansen
"In de grote steden leeft een heel hoog percentage allochtonen. Dat is
een probleem, in die zin dat er een scheiding ontstaat binnen het
onderwijs. Allochtonen zitten aan de onderkant van de arbeidsmarkt en
de werkloosheid onder deze bevolkingsgroep is zeer hoog. Velen van hen
spreken de taal slecht en van integratie is weinig sprake. Maastricht
heeft een relatief laag percentage allochtonen, maar dat zal groeien.
Wij hebben ons afgevraagd wat je eraan moet doen, zodat we op een
harmonieuze wijze kunnen samenleven. Hoe kun je als burger prettig
leven als de buurman uit een ver land komt, terwijl je zelf bent
geboren en getogen in Maastricht? Dat kan alleen als je allemaal
gelijk bent, gelijke kansen en mogelijkheden hebt, een inkomen én
gelijkwaardige deelname aan werk."
Arbeidsmarkt
De opleidingen die samen met alle ROC's (Regionaal Opleidingencentrum)
in Limburg worden aangeboden, duren enkele maanden en bestaan uit
theorie en stage. Het aanbod bestaat nu uit 13 opleidingen zoals
bouwplaatsassistent, winkelassistent, houtbewerken en metaal.
Natuurlijk liggen beroepen waarbij je met de handen moet werken voor
de hand, maar zelfs in de bouw zijn de technieken niet overal
hetzelfde. "Voor mensen uit Irak, Afrika of voormalig Joegoslavië kun
je niet één programma ontwikkelen dat voor iedereen voldoet. Maar de
deelnemers doen wel kennis en vaardigheden op waardoor ze sneller
inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt."
Praktijk centraal
Voor het onderwijs aan asielzoekers die de Nederlandse taal niet
beheersen, bestond er nog geen methodiek. Er is immers geen tijd om
hen eerst een paar jaar Nederlands te leren. Zo is een vernieuwende
aanpak ontstaan waarin de praktijk centraal staat. "Vanuit de praktijk
kun je de taal afleiden. Als het nodig is, gaat de groep even samen
zitten voor een stukje theorie. Deze methode is samen met de
Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en kan straks ook wordt
toegepast voor jongeren die niet zo makkelijk leren (niveau 1
deelnemers van het mbo). De docenten zijn heel enthousiast en steken
veel vrije tijd in dit project. Op dit moment kampen we met het feit
dat er steeds minder asielzoekers zijn, door het gewijzigde beleid van
Nederland."
Mix
Bastiaens meent dat ook andere groepen profijt kunnen hebben van de
nieuwe aanpak. Hij denkt aan een mix van oudkomers, nieuwkomers en
asielzoekers. "Je hebt dan wel te maken met allerlei verschillende
beleidskaders en financieringsstromen, maar men is bereid nieuwe wegen
in te slaan. Deze samenwerking op provinciale schaal is uniek." Ook de
asielzoekers zijn zeer gemotiveerd en reizen soms twee uur met de bus
heen en weer. Van de 250 deelnemers heeft 70 procent in het vorige
schooljaar de opleiding kunnen afronden. "Daar zijn we niet ongelukkig
mee. Voor administratie en winkelassistent willen we
vervolgopleidingen aanbieden. Er zijn natuurlijk ook hoger opgeleide
asielzoekers, ongeveer 25 procent heeft een hbo- of universitaire
opleiding. Drie gaan nu een ICT-opleiding volgen bij de Hogeschool
Zuyd."
Eigen bedrijf
HIT houdt niet op als de asielzoekers zijn uitgeprocedeerd en
teruggekeerd naar hun thuisland. Er is met terugkeerders gesproken en
met werknemers die hen in dienst hebben genomen. Wethouder Marina
Mesman van Maastricht is bijvoorbeeld mee naar Kosovo geweest. Het is
de bedoeling om een netwerk op te bouwen in het land van herkomst.
"Als we echt willen aansluiten, moeten we daar voor nascholing zorgen
en werkgevers bijvoorbeeld een loonkostensubsidie bieden. De kosten
daarvan worden weer gespaard omdat de mensen zijn teruggekeerd. Een
subsidie in de loonkosten is veel goedkoper dan een uitkering in
Nederland, Soms kunnen ze ook een eigen bedrijf oprichten. In Afrika
kun je soms al je boterham verdienen als je met een naaimachine langs
de straat zit. Daarom verzorgt de stichting Wereldwijd een opleiding
textiel."
Verkeersmaatregelen Kernwinkelgebied (voetgangerszone)
1. Enige jaren geleden is in het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens (RVV 1990) de snorfiets gelijk gesteld met de fiets.
Dit houdt in dat in het huidige regime de snorfiets in de
voetgangerszone is toegestaan tijdens de vastgestelde tijden voor
fietsen. Dit is echter onwenselijk gezien de grote aantallen
voetgangers die zich ook buiten winkeltijden in dit gebied bevinden.
Het huidige onderbord wordt daarom aangevuld met de tekst `snorfietsen
verboden'.
2. Tijdens de herbestrating is gebleken dat door het instellen van
eenrichtingsverkeer de doorstroming van het laad- en losverkeer werd
bevorderd. Besloten is dat het laad- en losverkeer permanent
verplichte rijrichtingen moeten volgen om de doorstroming in het
Kernwinkelgebied te garanderen. Hiervoor worden de borden D4 tot en
met D6 en C2 van Bijlage I van het RVV 1990 geplaatst.
De verkeersbesluiten liggen vanaf 18 september 2003 gedurende 6 weken
ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente
Maastricht). Op grond van hoofdstuk 6 van de Algemene wet
bestuursrecht kan gedurende deze termijn door degene wiens belang
rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, bezwaar worden ingediend
bij Burgemeester en Wethouders, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Het
bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de
naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving
van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het
bezwaar.
Termijnbetaling gemeentelijke belastingen
De productgroep Belastingen en Objectadministratie maakt kenbaar dat
op 30 september aanstaande de derde termijn vervalt van de aanslag
2003. Alle belastingplichtigen die hun aanslag niet via automatische
incasso, maar in vier termijnen voldoen, hebben met dagtekening 13
september ter betaling van deze derde termijn een vervolgacceptgiro
ontvangen. Met deze vervolgacceptgiro kan het verschuldigde bedrag
worden voldaan. Let er op dat uw betaling vóór 30 september door de
productgroep Belastingen en Objectadministratie dient te zijn
ontvangen. Zo voorkomt u eventuele invorderingskosten.
Als u onverhoopt geen vervolgacceptgiro hebt ontvangen, dan dient u
toch te zorgen voor tijdige betaling. Maak het verschuldigde bedrag
via uw eigen overschrijvingskaart over naar bankrekeningnummer
28.50.34.022 van Gemeente Maastricht onder vermelding van uw
subjectnummer en uw aanslagbiljetnummer.
Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot het callcenter van het
GemeenteLoket van de Gemeente Maastricht, telefoonnummer (043) 350 40
00. Wilt u de productgroep Belastingen en Objectadministratie
machtigen om uw belastingaanslag via automatische incasso te
incasseren? Ook dan kunt u zich wenden tot het callcenter van het
GemeenteLoket.
Verlenging aanwijzing veiligheidsrisicogebied
Bij besluit van 21 januari 2003 (in werking getreden op 31 januari
2003) heeft de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid gegeven om
bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens,
dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met
inbegrip van de daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen
en daarbij behorende erven, met inbegrip van het daarin gelegen
openbare water aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. Is een
veiligheidsrisicogebied aangewezen, dan kan in dat gebied de officier
van justitie gelasten dat eenieder, zonder dat sprake hoeft te zijn
van voorafgaande verdenking, onderworpen kan worden aan een onderzoek
naar wapens en munitie in verpakkingen/bagage, en/of voertuigen, en/of
kleding.
Op basis van een analyse is gebleken dat het gebied binnen de singels
als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen is, omdat de openbare orde
in dit gebied in een niet te tolereren mate wordt verstoord. Duidelijk
is dat dit ook alleszins heeft te maken met de aanwezigheid van
wapens. De burgemeester heeft daarom eerder op 9 april 2003 in overleg
met, en met instemming van de officier van justitie besloten tot
aanwijzing van genoemd gebied als veiligheidsrisicogebied.
Nu de termijn hiervoor verstreken is, heeft de burgemeester besloten
hetzelfde gebied opnieuw als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen,
zoals nader aangeduid in de stukken die ter inzage liggen bij het
GemeenteLoket, onder gemeenteblad C-24. De aanwijzing is van kracht
per 18 september 2003 en geldt ditmaal voor een periode van zes
maanden. Binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is
bekendgemaakt, kan door degene wiens belang rechtstreeks bij dit
besluit is betrokken een bezwaarschrift ingevolge artikel 7:1 en 8:1
van de Algemene wet bestuursrecht worden ingediend bij de burgemeester
van Maastricht.
Concept Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 2003
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de gemeenteraad willen
voorstellen de huidige `Huisvestingsverordening voor
woonwagenstandplaatsen 1999' in te trekken onder gelijktijdige
vaststelling van de `Huisvestingsverordening voor
woonwagenstandplaatsen 2003'.
Alvorens de verordening aan de raad voor te leggen, ligt het concept
van de `Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 2003' van
18 september tot en met 17 oktober 2003 ter inzage bij het
GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Inzage
is gratis; tegen tegen betaling van leges kunt u een afschrift krijgen
van het genoemde concept.
De voornaamste wijzigingen die ten opzichte van de huidige verordening
in de conceptverordening zijn aangebracht, betreffen: het wijzigen en
het verduidelijken van de toewijzingsprocedure van standplaatsen, en
het opnemen van nadere toewijzingsregels. Daarnaast zijn op onderdelen
redactionele wijzigingen in de verordening aangebracht.
Reacties op de conceptverordening kunt u schriftelijk indienen bij:
Gemeente Maastricht, dienst SOG, afd. Wonen, Postbus 1992, 6201 BZ te
Maastricht. Uw reactie dient uiterlijk 17 oktober 2003 bij de gemeente
te zijn.
Na afloop van de tervisielegging zullen Burgemeester en Wethouders de
conceptverordening (indien nodig aangepast naar aanleiding van de
reacties) ter definitieve vaststelling aan de raad aanbieden.
Parkeerschijfzone bij winkelcentrum Daalhof
De parkeerproblematiek strekt zich de laatste jaren steeds verder uit
van het kernwinkelgebied van Maastricht naar de buitenwijken. Een van
de veelvuldig voorkomende problemen is het langparkeren bij de
verschillende winkelcentra. Kijk naar het winkelcentrum Daalhof aan de
Herculeshof. Daar zijn speciale parkeerplaatsen aangelegd vlak voor de
winkels. Deze zijn bedoeld voor mensen die even boodschappen willen
doen en weer weggaan. Aan de achterzijde (de Minervahof) is een grote
algemene parkeerplaats. Maar de parkeerplaatsen voor de winkels worden
voor een deel (30 procent) bezet door langparkeerders, terwijl de
grote parkeerplaats aan de achterzijde altijd voor zo'n 40 procent
onbezet is. Door het instellen van een parkeerschijfzone (`blauwe
zone') worden parkeerplaatsen gereserveerd voor kortparkeren. De
beschikbare parkeercapaciteit wordt hierdoor efficiënter gebruikt. Op
een paar plaatsen in Maastricht is al zo'n zone gerealiseerd:
Glacisweg en Erasmusdomein. Deze week zal een parkeerschijfzone worden
ingesteld aan de Herculeshof in de wijk Daalhof.
Festivals als Musica Sacra belangrijk voor Maastricht en regio
"Festivals als Musica Sacra zijn een belangrijk deel van het
artistiek-intellectuele, maar ook van het economische kapitaal van de
stad Maastricht en de regio", aldus Jean Jacobs, wethouder van
Middelen en Cultuur. Jacobs opent het festival Musica Sacra op 19
september.
De wethouder hoopt dat Musica Sacra in de komende cultuurplanperiode
2005 - 2008 op dezelfde manier door rijk en provincie ondersteund gaat
worden. Dat Gemeente Maastricht -naar vermogen - háár steun
continueert, is voor Jacobs een vanzelfsprekende zaak.
"Vanzelfsprekend, omdat wij ons steeds meer realiseren dat de stad is
zoals ze is doordat de factor cultuur en kunst wezenlijk bijdraagt aan
de kwaliteit van het leven en aan de economie van de stad. Ik wil
zelfs zover gaan dat het specifieke culturele imago van Maastricht een
essentiële factor is voor de verdere ontwikkeling van de stad. Het
draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven en is goed voor de
ontwikkeling van bijvoorbeeld het toerisme en de horeca."
De kwaliteit van het programma van het festival komt natuurlijk op de
eerste plaats voor rekening van de programmeurs van het Theater aan
het Vrijthof en de KRO. "Zonder ook maar een van de andere optredende
tekort te willen doen, wil ik toch zeker wijzen op de deelname van een
aantal prominente regionale en Maastrichtse kunstinstellingen en
-instituten. Ik noem: toneelgroep Het Laagland uit Sittard, de
Academie voor Beeldende Kunsten, het Limburgs Symfonie Orkest, de
Toneelacademie Maastricht, filmhuis Lumière, Studium Chorale, de
Capella Sancti Servattii en de Schola Maastricht, Stichting Intro / In
situ, én - zeker niet op de laatste plaats - de Koninklijke Oude
Harmonie van Eijsden en harmonie Wilhelmina en Petrus en Paulus uit
Wolder."
"Wanneer ik de namen van deze kunstinstellingen en -verenigingen
uitdrukkelijk noem, komt dat níét voort uit een misplaatst
chauvinisme, dat Maastrichtenaren nog wel eens - en niet altijd ten
onrechte - onder hun neus wordt gewreven. Het komt wél voort uit een
trots op de kwaliteit van deze instellingen, die te meten is met
landelijke en internationale en dat is goed voor het leefklimaat en de
economie van deze stad ", aldus Jean Jacobs.
Meer informatie over het festival Musica Sacra vindt u op
www.theateraanhetvrijthof.nl en www.maastrichtnet.nl.
Aanpak nephuisvuilzakken
Gemeente Maastricht gaat de komende maanden intensief controleren op
het gebruik van namaakhuisvuilzakken. De laatste tijd zijn weer in
diverse wijken nepzakken aangetroffen. Het gebruik en de verkoop van
deze imitatiehuisvuilzakken is strafbaar. Iemand die nepzakken
gebruikt, ontduikt de gemeentebelasting. Reden voor de gemeente om dit
probleem grondig aan te gaan pakken. Met een deel van de opbrengst van
de huisvuilzakken betaalt de gemeente de inzameling van afval.
Gemeente Maastricht heeft alle reguliere verkoopadressen
gecontroleerd. Daarbij dook één vervalsing op. Hiertegen zijn gepaste
maatregelen genomen. De gemeente gaat er dan ook van uit dat de meeste
nepzakken worden verkocht via het illegale circuit.
Hoe herkent u een nepzak?
Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat er verschillende vervalsingen
bestaan. Sommige zijn goed nagemaakt, waardoor het moeilijk is de
foute huisvuilzak van de goede te onderscheiden. Een belangrijk
verschil tussen een echte en namaakzak zit in het materiaal van de
zak. Als u een officiële huisvuilzak tegen het licht houdt, ziet u in
het materiaal vlekjes. Dit komt omdat de zakken van gerecycled plastic
gemaakt worden. Bij de nepzakken zijn die vlekjes niet zichtbaar. De
normale prijs voor een grote huisvuilzak bedraagt 1 euro. Een kleintje
kost 0,65 euro. Als de zakken, buiten de reguliere verkooppunten, voor
een lager bedrag worden aangeboden, kunt u ervan uitgaan dat het om
illegale huisvuilzakken gaat.
Hoe gaat de gemeente controleren?
De komende tijd worden wekelijks een aantal wijken onder de loep
genomen, waar aangeboden zakken nauwkeurig worden gecontroleerd. Dat
gebeurt met geüniformeerd personeel van de milieupolitie en de
reiniging. Alle Maastrichtse wijken komen aan bod. Als er valse
huisvuilzakken worden aangetroffen, zal de politie de aanbieder
opsporen en tegen deze persoon proces verbaal opmaken. Justitie
bepaalt dan het vervolg.
Gemeentebegroting 2004: Flink investeren, scherpe keuzes en koers
houden
Het Maastrichtse college van burgemeester en wethouders heeft deze
week de gemeentebegroting voor 2004 gepresenteerd. De stad heeft te
maken met flinke rijksbezuinigingen en de landelijke economische
teruggang. Niettemin is het gemeentebestuur in staat geweest miljoenen
euro's vrij te maken én te houden voor extra investeringen in werk,
buurten, veiligheid en kwetsbare groepen. "Een degelijk sociaal
verantwoorde begroting", aldus verantwoordelijk wethouder Jean Jacobs.
Gemeente Maastricht maakt volgend jaar extra geld vrij voor
werkgelegenheid, zorg voor kwetsbare groepen in de samenleving, beheer
openbare ruimte, buurtbeheer en veiligheid. Dat zijn de prioriteiten
in de gemeentebegroting 2004. "We presenteren een degelijk sociaal
verantwoorde begroting, waarin we scherpe keuzes maken", aldus
wethouder Jean Jacobs (portefeuille Middelen). Met trots wijst hij op
het motto van de begroting: `Koers houden'. Scherpe keuzes zijn
onvermijdelijk omdat ook Gemeente Maastricht te maken heeft met
economische teruggang, forse rijksbezuinigingen en daarnaast de
normale kostenstijgingen. Dat leidt tot een bezuiniging van 16,3
miljoen euro in de gemeentebegroting 2004. "De grootste omslag die we
in Maastricht ooit hebben meegemaakt", zegt Jacobs. En in die
bezuiniging zijn nog niet de effecten meegenomen van onlangs bekend
geworden extra bezuinigingen van het rijk van vier miljard euro.
Maastricht zal hiervan ook een aandeel krijgen.
Prioriteiten
Jacobs: "We maken extra geld vrij voor de prioriteiten in deze stad.
Dat betekent ten eerste flink investeren in werk en mensen. Het rijk
bezuinigt fors op de sociale zekerheid. Dat heeft gevolgen voor met
name mensen in de bijstand, waarvoor Maastricht structureel 1,9
miljoen euro per jaar minder krijgt van het rijk. Die korting voeren
we vooralsnog niet door naar ons eigen budget. We willen eerst weten
wat de gevolgen zijn, met name bij de bijzondere bijstand. We proberen
de bijzondere bijstand zo veel mogelijk overeind te houden, binnen de
mogelijkheden die het rijk ons laat. De komende maanden moet dat meer
duidelijk worden."
Werkgelegenheid
Belangrijker nog vindt Jacobs het om het antwoord op de
rijksbezuinigingen te zoeken in het creëren van werkgelegenheid. "Dat
betekent dat we doorgaan met investeringen in de grote stedelijke
ontwikkelingsprojecten als Markt-Maas, Belvédère, De Geusselt,
Stationslocatie en de ondertunneling van de A2. Ook gaan we door met
de aanpak van de buurten als Malberg, Heugemerveld, Wittevrouwenveld.
We maken af waarmee we begonnen zijn. Om eerlijk te zijn, hadden we
binnen het college van burgemeester en wethouders aanvankelijk de
opvatting dat we wat rustiger aan moesten doen met die investeringen,
juist met het oog op de recessie en de bezuinigingen. Maar dat
zogenoemde `temporiseren' werkt alleen maar contraproductief en levert
niet of nauwelijks geld op. Dergelijke projecten leveren immers veel
werk op. Kijk maar eens naar het Markt-Maasproject: twintigduizend
vierkante meter extra winkelruimte en kantoren genereren veel extra
banen en versterken het imago van Maastricht als koopstad. Datzelfde
geldt ook voor de ontwikkeling van Belvédère. Bij het doorzetten van
de geplande projecten speelt ook een rol dat deze investeringen in
belangrijk mate door private investeerders en andere overheden worden
opgebracht. Bezuinigen op deze projecten gaat dan niet alleen ten
koste van de werkgelegenheid, maar bespaart de stad ook nauwelijks
geld."
Kwetsbare groepen
Een tweede prioriteit van het gemeentebestuur van Maastricht is
investeren in kwetsbare groepen in de samenleving. Concreet betekent
dat onder meer het volgende. "Zoals al gezegd zullen we de
bezuinigingen van het rijk in de bijstand niet zomaar overnemen.
Daarnaast willen we volgend jaar ook als overgangsperiode gebruiken om
de zogenoemde `ID-banen' (In- en Doorstroombanen) te handhaven."
Maastricht handhaaft het bestaande voorzieningenpakket in het kader
van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, wat betekent dat 1,6 miljoen
aan jaarlijks structureel tekort door de gemeente wordt geaccepteerd,
als gevolg van tekortschietende bijdragen van het rijk. Er wordt een
24-uursopvang voor zwerfjongeren gerealiseerd en een noodopvang voor
uitgeprocedeerde asielzoekers bekostigd.
Openbare ruimte
De derde pijler onder het gemeentelijk beleid is investeren in
openbare ruimte. Jacobs: "We maken 3,6 miljoen euro structureel vrij
voor verbetering en onderhoud van openbare ruimte, zoals groen en
verkeer. Daarnaast investeren we eenmalig 4,1 miljoen in verbetering
van de openbare ruimte." Met deze investering hangen nauw samen de
overige twee prioriteiten van de stad: buurtbeheer en veiligheid. "Een
schone, leefbare stad draagt bij aan veiligheid. Bovendien geldt ook
hier weer, een schone stad is niet alleen wezenlijk voor de burgers
van de stad, maar maakt het ook aantrekkelijker voor bedrijven om te
blijven investeren in de stad. Kortom, werkgelegenheid te creëren."
Hij vervolgt: "We schromen ook niet om extra geld vrij te maken voor
cameratoezicht en regionale brandweer. In het verlengde daarvan hebben
we een actieve lobby ingezet naar het rijk toe voor versterking van de
regiopolitie." Buurtbeheer kan rekenen op meer aandacht,
zelfstandigheid en structurele aanpak.
Keuzes
De extra investeringen en aandacht voor werkgelegenheid, openbare
ruimte, veiligheid, kwetsbare groepen en buurten maken ombuigingen
elders in de begroting noodzakelijk. Immers, de economische recessie,
rijksbezuinigingen en kostenstijgingen moeten wel doorberekend worden.
Wethouder Jacobs: "We hebben samen met de gemeenteraad eerder
afgesproken dat bezuinigen betekent: keuzes maken. Dat doen we dan ook
met deze begroting." Bezuinigingen zijn enerzijds gevonden in een
forse efficiencyverbetering bij de gemeentelijke organisatie zelf,
waardoor ruim tachtig banen verdwijnen. Bovendien wordt gekort op de
arbeidsvoorwaarden van gemeenteambtenaren. Hier moet echter wel nog
overeenstemming over worden bereikt met de vakbonden en de
ondernemingsraad.
Betalen voor diensten
Deze megabezuiniging leidt niet tot verhoging van gemeentelijke
belastingen en heffingen, zoals OZB, honden- en toeristenbelastingen
en afvalstoffenheffing, behalve de indexering van 2,5 procent. Maar
burgers moeten wel meer gaan betalen voor diensten die ze van de
gemeente betrekken. "Dat loopt uiteen van de bibliotheek tot de kosten
van rijbewijzen en huwelijken", aldus Jacobs. De diensten worden
kostendekkend gemaakt, wat betekent dat ze doorgaans stijgen met tien
procent, naast de indexering van 2,5 procent. Voor de precariotarieven
van terrassen geldt een verdubbeling. "Die precariorechten zijn op die
manier meer in overeenstemming met wat landelijk gebruikelijk is",
licht Jacobs toe. Naast een scherpere toetsing van inkoop en
intensivering van werving van subsidies, gaat Maastricht ook schrappen
in een aantal taken op het gebied van subsidies en dienstverlening.
Het betreft een totaalpakket van ruim zestig verschillende
voorstellen. De gemeenteraad zal bij de behandeling van de
gemeentebegroting hierover besluiten moeten nemen. De meest
opmerkelijke zijn: afschaffing van de MaastrichtPas in de huidige
vorm; herinvoering van chemische onkruidbestrijding; geleidelijke
afbouw subsidie aan MTB tot 50 procent van het huidige niveau;
privatisering afdelingen dans, drama en beeldende kunst van Kumulus;
minder subsidies voor steunfuncties in het onderwijs, waaronder
cultuureducatie (theater/concertbezoek); afschaffing subsidie
Grafische Kunstateliers; en afschaffen subsidie kunstuitleen
(profijtbeginsel maakt voortzetting mogelijk).
Koers
Wethouder Jacobs: "Na een ingrijpende ombuigingsoperatie is ook deze
begroting weer sluitend. We verschuiven geen problemen naar de
toekomst, lossen knelpunten op en hebben dekking gevonden voor
mogelijke risico's. Dat is mede mogelijk omdat we een redelijk goede
financiële positie hebben geërfd. Daar wil ik mijn voorganger
wethouder Raymond Leenders voor bedanken, die vorige week zo
onverwachts is overleden. Het is zaak dat we de ingezette koers
vasthouden."
Uitreiking Victor de Stuersprijs
Op zaterdag 13 september reikte wethouder Wim Hazeu (rechts) de Victor
de Stuersprijs uit aan de heer Jac Dehing van de Sittardse firma BAT
(Bureau voor Aangepaste Technologie) voor de zorgvuldige en
weloverwogen manier waarop de restauratie van Sluis 19 werd aangepakt.
Gemeente Maastricht