Gemeente Maastricht

17 september 2003

GemeenteLoket gesloten

Op vrijdag 12 september 2003 is het GemeenteLoket om 12.00 uur gesloten in plaats van om 14.00 uur. Op 26 september 2003 zal het GemeenteLoket de gehele dag gesloten zijn in verband met opleidingen.

Beperkte openstelling Gemeente-Infocentrum

Wegens vakanties zijn de openingstijden van het Gemeente-Infocentrum aan de Vissersmaas 9 tijdens de periode 8 september t/m 26 september tijdelijk beperkt. U kunt hier dan op werkdagen terecht van 09.00 tot 14.30 uur. Telefonisch blijft het centrum gewoon bereikbaar via het centrale nummer (043) 350 40 00.

Leren in de 'wachtkamer'

HIT helpt asielzoekers aan een opleiding

Asielzoekers zijn gedoemd tot nietsdoen. Ze mogen niet werken en niet naar school gaan. De meesten van hen zijn slechts tijdelijk in Nederland en worden afgewezen. Maar voordat ze de definitieve uitslag horen, verstrijkt heel wat tijd. Tot voor kort duurde de procedure vele jaren. Wat dat met je doet, kan projectmanager Frans Bastiaens van de Stichting Hersteld vertrouwen In de Toekomst (HIT) zich goed voorstellen.

Bastiaens: "Als je ze maar lang genoeg laat zitten, worden mensen die toch heel ondernemend waren - ze zijn immers hun land ontvlucht en hiernaartoe gekomen - heel passief. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt om ze weer aan het werk te krijgen. Ik geef altijd het voorbeeld van een Nederlander, een Belg en een Duitser die samen een kleine kamer moeten delen en niks mogen doen. Ik ben benieuwd hoe dat zou gaan."

Gemeente Maastricht heeft in samenwerking met de provincie en andere partners besloten om de tijd die asielzoekers in de wachtkamer zitten, zinvol te benutten. Via HIT kunnen zij een opleiding volgen en daarmee de kans op een zelfstandig bestaan vergroten. "Asielzoekers, allochtonen en vluchtelingen zijn een gegeven", zegt Frans Bastiaens. "Zolang er brandhaarden woeden, geweld en economische problemen spelen, zullen mensen over de aardbol trekken. Je hebt nu eenmaal rijke en arme landen en het gros van de wereld is arm."

Gelijke kansen

"In de grote steden leeft een heel hoog percentage allochtonen. Dat is een probleem, in die zin dat er een scheiding ontstaat binnen het onderwijs. Allochtonen zitten aan de onderkant van de arbeidsmarkt en de werkloosheid onder deze bevolkingsgroep is zeer hoog. Velen van hen spreken de taal slecht en van integratie is weinig sprake. Maastricht heeft een relatief laag percentage allochtonen, maar dat zal groeien. Wij hebben ons afgevraagd wat je eraan moet doen, zodat we op een harmonieuze wijze kunnen samenleven. Hoe kun je als burger prettig leven als de buurman uit een ver land komt, terwijl je zelf bent geboren en getogen in Maastricht? Dat kan alleen als je allemaal gelijk bent, gelijke kansen en mogelijkheden hebt, een inkomen én gelijkwaardige deelname aan werk."

Arbeidsmarkt
De opleidingen die samen met alle ROC's (Regionaal Opleidingencentrum) in Limburg worden aangeboden, duren enkele maanden en bestaan uit theorie en stage. Het aanbod bestaat nu uit 13 opleidingen zoals bouwplaatsassistent, winkelassistent, houtbewerken en metaal. Natuurlijk liggen beroepen waarbij je met de handen moet werken voor de hand, maar zelfs in de bouw zijn de technieken niet overal hetzelfde. "Voor mensen uit Irak, Afrika of voormalig Joegoslavië kun je niet één programma ontwikkelen dat voor iedereen voldoet. Maar de deelnemers doen wel kennis en vaardigheden op waardoor ze sneller inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt."

Praktijk centraal

Voor het onderwijs aan asielzoekers die de Nederlandse taal niet beheersen, bestond er nog geen methodiek. Er is immers geen tijd om hen eerst een paar jaar Nederlands te leren. Zo is een vernieuwende aanpak ontstaan waarin de praktijk centraal staat. "Vanuit de praktijk kun je de taal afleiden. Als het nodig is, gaat de groep even samen zitten voor een stukje theorie. Deze methode is samen met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en kan straks ook wordt toegepast voor jongeren die niet zo makkelijk leren (niveau 1 deelnemers van het mbo). De docenten zijn heel enthousiast en steken veel vrije tijd in dit project. Op dit moment kampen we met het feit dat er steeds minder asielzoekers zijn, door het gewijzigde beleid van Nederland."

Mix

Bastiaens meent dat ook andere groepen profijt kunnen hebben van de nieuwe aanpak. Hij denkt aan een mix van oudkomers, nieuwkomers en asielzoekers. "Je hebt dan wel te maken met allerlei verschillende beleidskaders en financieringsstromen, maar men is bereid nieuwe wegen in te slaan. Deze samenwerking op provinciale schaal is uniek." Ook de asielzoekers zijn zeer gemotiveerd en reizen soms twee uur met de bus heen en weer. Van de 250 deelnemers heeft 70 procent in het vorige schooljaar de opleiding kunnen afronden. "Daar zijn we niet ongelukkig mee. Voor administratie en winkelassistent willen we vervolgopleidingen aanbieden. Er zijn natuurlijk ook hoger opgeleide asielzoekers, ongeveer 25 procent heeft een hbo- of universitaire opleiding. Drie gaan nu een ICT-opleiding volgen bij de Hogeschool Zuyd."

Eigen bedrijf

HIT houdt niet op als de asielzoekers zijn uitgeprocedeerd en teruggekeerd naar hun thuisland. Er is met terugkeerders gesproken en met werknemers die hen in dienst hebben genomen. Wethouder Marina Mesman van Maastricht is bijvoorbeeld mee naar Kosovo geweest. Het is de bedoeling om een netwerk op te bouwen in het land van herkomst. "Als we echt willen aansluiten, moeten we daar voor nascholing zorgen en werkgevers bijvoorbeeld een loonkostensubsidie bieden. De kosten daarvan worden weer gespaard omdat de mensen zijn teruggekeerd. Een subsidie in de loonkosten is veel goedkoper dan een uitkering in Nederland, Soms kunnen ze ook een eigen bedrijf oprichten. In Afrika kun je soms al je boterham verdienen als je met een naaimachine langs de straat zit. Daarom verzorgt de stichting Wereldwijd een opleiding textiel."

Verkeersmaatregelen Kernwinkelgebied (voetgangerszone)


1. Enige jaren geleden is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) de snorfiets gelijk gesteld met de fiets. Dit houdt in dat in het huidige regime de snorfiets in de voetgangerszone is toegestaan tijdens de vastgestelde tijden voor fietsen. Dit is echter onwenselijk gezien de grote aantallen voetgangers die zich ook buiten winkeltijden in dit gebied bevinden. Het huidige onderbord wordt daarom aangevuld met de tekst `snorfietsen verboden'.

2. Tijdens de herbestrating is gebleken dat door het instellen van eenrichtingsverkeer de doorstroming van het laad- en losverkeer werd bevorderd. Besloten is dat het laad- en losverkeer permanent verplichte rijrichtingen moeten volgen om de doorstroming in het Kernwinkelgebied te garanderen. Hiervoor worden de borden D4 tot en met D6 en C2 van Bijlage I van het RVV 1990 geplaatst.

De verkeersbesluiten liggen vanaf 18 september 2003 gedurende 6 weken ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Op grond van hoofdstuk 6 van de Algemene wet bestuursrecht kan gedurende deze termijn door degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, bezwaar worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar.

Termijnbetaling gemeentelijke belastingen

De productgroep Belastingen en Objectadministratie maakt kenbaar dat op 30 september aanstaande de derde termijn vervalt van de aanslag 2003. Alle belastingplichtigen die hun aanslag niet via automatische incasso, maar in vier termijnen voldoen, hebben met dagtekening 13 september ter betaling van deze derde termijn een vervolgacceptgiro ontvangen. Met deze vervolgacceptgiro kan het verschuldigde bedrag worden voldaan. Let er op dat uw betaling vóór 30 september door de productgroep Belastingen en Objectadministratie dient te zijn ontvangen. Zo voorkomt u eventuele invorderingskosten.

Als u onverhoopt geen vervolgacceptgiro hebt ontvangen, dan dient u toch te zorgen voor tijdige betaling. Maak het verschuldigde bedrag via uw eigen overschrijvingskaart over naar bankrekeningnummer 28.50.34.022 van Gemeente Maastricht onder vermelding van uw subjectnummer en uw aanslagbiljetnummer.

Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot het callcenter van het GemeenteLoket van de Gemeente Maastricht, telefoonnummer (043) 350 40 00. Wilt u de productgroep Belastingen en Objectadministratie machtigen om uw belastingaanslag via automatische incasso te incasseren? Ook dan kunt u zich wenden tot het callcenter van het GemeenteLoket.

Verlenging aanwijzing veiligheidsrisicogebied

Bij besluit van 21 januari 2003 (in werking getreden op 31 januari 2003) heeft de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid gegeven om bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met inbegrip van de daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven, met inbegrip van het daarin gelegen openbare water aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. Is een veiligheidsrisicogebied aangewezen, dan kan in dat gebied de officier van justitie gelasten dat eenieder, zonder dat sprake hoeft te zijn van voorafgaande verdenking, onderworpen kan worden aan een onderzoek naar wapens en munitie in verpakkingen/bagage, en/of voertuigen, en/of kleding.

Op basis van een analyse is gebleken dat het gebied binnen de singels als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen is, omdat de openbare orde in dit gebied in een niet te tolereren mate wordt verstoord. Duidelijk is dat dit ook alleszins heeft te maken met de aanwezigheid van wapens. De burgemeester heeft daarom eerder op 9 april 2003 in overleg met, en met instemming van de officier van justitie besloten tot aanwijzing van genoemd gebied als veiligheidsrisicogebied.

Nu de termijn hiervoor verstreken is, heeft de burgemeester besloten hetzelfde gebied opnieuw als veiligheidsrisicogebied aan te wijzen, zoals nader aangeduid in de stukken die ter inzage liggen bij het GemeenteLoket, onder gemeenteblad C-24. De aanwijzing is van kracht per 18 september 2003 en geldt ditmaal voor een periode van zes maanden. Binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, kan door degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken een bezwaarschrift ingevolge artikel 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingediend bij de burgemeester van Maastricht.

Concept Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 2003

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de gemeenteraad willen voorstellen de huidige `Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 1999' in te trekken onder gelijktijdige vaststelling van de `Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 2003'.

Alvorens de verordening aan de raad voor te leggen, ligt het concept van de `Huisvestingsverordening voor woonwagenstandplaatsen 2003' van 18 september tot en met 17 oktober 2003 ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Inzage is gratis; tegen tegen betaling van leges kunt u een afschrift krijgen van het genoemde concept.

De voornaamste wijzigingen die ten opzichte van de huidige verordening in de conceptverordening zijn aangebracht, betreffen: het wijzigen en het verduidelijken van de toewijzingsprocedure van standplaatsen, en het opnemen van nadere toewijzingsregels. Daarnaast zijn op onderdelen redactionele wijzigingen in de verordening aangebracht.

Reacties op de conceptverordening kunt u schriftelijk indienen bij: Gemeente Maastricht, dienst SOG, afd. Wonen, Postbus 1992, 6201 BZ te Maastricht. Uw reactie dient uiterlijk 17 oktober 2003 bij de gemeente te zijn.

Na afloop van de tervisielegging zullen Burgemeester en Wethouders de conceptverordening (indien nodig aangepast naar aanleiding van de reacties) ter definitieve vaststelling aan de raad aanbieden.

Parkeerschijfzone bij winkelcentrum Daalhof

De parkeerproblematiek strekt zich de laatste jaren steeds verder uit van het kernwinkelgebied van Maastricht naar de buitenwijken. Een van de veelvuldig voorkomende problemen is het langparkeren bij de verschillende winkelcentra. Kijk naar het winkelcentrum Daalhof aan de Herculeshof. Daar zijn speciale parkeerplaatsen aangelegd vlak voor de winkels. Deze zijn bedoeld voor mensen die even boodschappen willen doen en weer weggaan. Aan de achterzijde (de Minervahof) is een grote algemene parkeerplaats. Maar de parkeerplaatsen voor de winkels worden voor een deel (30 procent) bezet door langparkeerders, terwijl de grote parkeerplaats aan de achterzijde altijd voor zo'n 40 procent onbezet is. Door het instellen van een parkeerschijfzone (`blauwe zone') worden parkeerplaatsen gereserveerd voor kortparkeren. De beschikbare parkeercapaciteit wordt hierdoor efficiënter gebruikt. Op een paar plaatsen in Maastricht is al zo'n zone gerealiseerd: Glacisweg en Erasmusdomein. Deze week zal een parkeerschijfzone worden ingesteld aan de Herculeshof in de wijk Daalhof.

Festivals als Musica Sacra belangrijk voor Maastricht en regio

"Festivals als Musica Sacra zijn een belangrijk deel van het artistiek-intellectuele, maar ook van het economische kapitaal van de stad Maastricht en de regio", aldus Jean Jacobs, wethouder van Middelen en Cultuur. Jacobs opent het festival Musica Sacra op 19 september.

De wethouder hoopt dat Musica Sacra in de komende cultuurplanperiode 2005 - 2008 op dezelfde manier door rijk en provincie ondersteund gaat worden. Dat Gemeente Maastricht -naar vermogen - háár steun continueert, is voor Jacobs een vanzelfsprekende zaak. "Vanzelfsprekend, omdat wij ons steeds meer realiseren dat de stad is zoals ze is doordat de factor cultuur en kunst wezenlijk bijdraagt aan de kwaliteit van het leven en aan de economie van de stad. Ik wil zelfs zover gaan dat het specifieke culturele imago van Maastricht een essentiële factor is voor de verdere ontwikkeling van de stad. Het draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven en is goed voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld het toerisme en de horeca."

De kwaliteit van het programma van het festival komt natuurlijk op de eerste plaats voor rekening van de programmeurs van het Theater aan het Vrijthof en de KRO. "Zonder ook maar een van de andere optredende tekort te willen doen, wil ik toch zeker wijzen op de deelname van een aantal prominente regionale en Maastrichtse kunstinstellingen en
-instituten. Ik noem: toneelgroep Het Laagland uit Sittard, de Academie voor Beeldende Kunsten, het Limburgs Symfonie Orkest, de Toneelacademie Maastricht, filmhuis Lumière, Studium Chorale, de Capella Sancti Servattii en de Schola Maastricht, Stichting Intro / In situ, én - zeker niet op de laatste plaats - de Koninklijke Oude Harmonie van Eijsden en harmonie Wilhelmina en Petrus en Paulus uit Wolder."

"Wanneer ik de namen van deze kunstinstellingen en -verenigingen uitdrukkelijk noem, komt dat níét voort uit een misplaatst chauvinisme, dat Maastrichtenaren nog wel eens - en niet altijd ten onrechte - onder hun neus wordt gewreven. Het komt wél voort uit een trots op de kwaliteit van deze instellingen, die te meten is met landelijke en internationale en dat is goed voor het leefklimaat en de economie van deze stad ", aldus Jean Jacobs.

Meer informatie over het festival Musica Sacra vindt u op www.theateraanhetvrijthof.nl en www.maastrichtnet.nl.

Aanpak nephuisvuilzakken

Gemeente Maastricht gaat de komende maanden intensief controleren op het gebruik van namaakhuisvuilzakken. De laatste tijd zijn weer in diverse wijken nepzakken aangetroffen. Het gebruik en de verkoop van deze imitatiehuisvuilzakken is strafbaar. Iemand die nepzakken gebruikt, ontduikt de gemeentebelasting. Reden voor de gemeente om dit probleem grondig aan te gaan pakken. Met een deel van de opbrengst van de huisvuilzakken betaalt de gemeente de inzameling van afval. Gemeente Maastricht heeft alle reguliere verkoopadressen gecontroleerd. Daarbij dook één vervalsing op. Hiertegen zijn gepaste maatregelen genomen. De gemeente gaat er dan ook van uit dat de meeste nepzakken worden verkocht via het illegale circuit.

Hoe herkent u een nepzak?
Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat er verschillende vervalsingen bestaan. Sommige zijn goed nagemaakt, waardoor het moeilijk is de foute huisvuilzak van de goede te onderscheiden. Een belangrijk verschil tussen een echte en namaakzak zit in het materiaal van de zak. Als u een officiële huisvuilzak tegen het licht houdt, ziet u in het materiaal vlekjes. Dit komt omdat de zakken van gerecycled plastic gemaakt worden. Bij de nepzakken zijn die vlekjes niet zichtbaar. De normale prijs voor een grote huisvuilzak bedraagt 1 euro. Een kleintje kost 0,65 euro. Als de zakken, buiten de reguliere verkooppunten, voor een lager bedrag worden aangeboden, kunt u ervan uitgaan dat het om illegale huisvuilzakken gaat.

Hoe gaat de gemeente controleren?
De komende tijd worden wekelijks een aantal wijken onder de loep genomen, waar aangeboden zakken nauwkeurig worden gecontroleerd. Dat gebeurt met geüniformeerd personeel van de milieupolitie en de reiniging. Alle Maastrichtse wijken komen aan bod. Als er valse huisvuilzakken worden aangetroffen, zal de politie de aanbieder opsporen en tegen deze persoon proces verbaal opmaken. Justitie bepaalt dan het vervolg.

Gemeentebegroting 2004: Flink investeren, scherpe keuzes en koers houden

Het Maastrichtse college van burgemeester en wethouders heeft deze week de gemeentebegroting voor 2004 gepresenteerd. De stad heeft te maken met flinke rijksbezuinigingen en de landelijke economische teruggang. Niettemin is het gemeentebestuur in staat geweest miljoenen euro's vrij te maken én te houden voor extra investeringen in werk, buurten, veiligheid en kwetsbare groepen. "Een degelijk sociaal verantwoorde begroting", aldus verantwoordelijk wethouder Jean Jacobs.

Gemeente Maastricht maakt volgend jaar extra geld vrij voor werkgelegenheid, zorg voor kwetsbare groepen in de samenleving, beheer openbare ruimte, buurtbeheer en veiligheid. Dat zijn de prioriteiten in de gemeentebegroting 2004. "We presenteren een degelijk sociaal verantwoorde begroting, waarin we scherpe keuzes maken", aldus wethouder Jean Jacobs (portefeuille Middelen). Met trots wijst hij op het motto van de begroting: `Koers houden'. Scherpe keuzes zijn onvermijdelijk omdat ook Gemeente Maastricht te maken heeft met economische teruggang, forse rijksbezuinigingen en daarnaast de normale kostenstijgingen. Dat leidt tot een bezuiniging van 16,3 miljoen euro in de gemeentebegroting 2004. "De grootste omslag die we in Maastricht ooit hebben meegemaakt", zegt Jacobs. En in die bezuiniging zijn nog niet de effecten meegenomen van onlangs bekend geworden extra bezuinigingen van het rijk van vier miljard euro. Maastricht zal hiervan ook een aandeel krijgen.

Prioriteiten
Jacobs: "We maken extra geld vrij voor de prioriteiten in deze stad. Dat betekent ten eerste flink investeren in werk en mensen. Het rijk bezuinigt fors op de sociale zekerheid. Dat heeft gevolgen voor met name mensen in de bijstand, waarvoor Maastricht structureel 1,9 miljoen euro per jaar minder krijgt van het rijk. Die korting voeren we vooralsnog niet door naar ons eigen budget. We willen eerst weten wat de gevolgen zijn, met name bij de bijzondere bijstand. We proberen de bijzondere bijstand zo veel mogelijk overeind te houden, binnen de mogelijkheden die het rijk ons laat. De komende maanden moet dat meer duidelijk worden."

Werkgelegenheid
Belangrijker nog vindt Jacobs het om het antwoord op de rijksbezuinigingen te zoeken in het creëren van werkgelegenheid. "Dat betekent dat we doorgaan met investeringen in de grote stedelijke ontwikkelingsprojecten als Markt-Maas, Belvédère, De Geusselt, Stationslocatie en de ondertunneling van de A2. Ook gaan we door met de aanpak van de buurten als Malberg, Heugemerveld, Wittevrouwenveld. We maken af waarmee we begonnen zijn. Om eerlijk te zijn, hadden we binnen het college van burgemeester en wethouders aanvankelijk de opvatting dat we wat rustiger aan moesten doen met die investeringen, juist met het oog op de recessie en de bezuinigingen. Maar dat zogenoemde `temporiseren' werkt alleen maar contraproductief en levert niet of nauwelijks geld op. Dergelijke projecten leveren immers veel werk op. Kijk maar eens naar het Markt-Maasproject: twintigduizend vierkante meter extra winkelruimte en kantoren genereren veel extra banen en versterken het imago van Maastricht als koopstad. Datzelfde geldt ook voor de ontwikkeling van Belvédère. Bij het doorzetten van de geplande projecten speelt ook een rol dat deze investeringen in belangrijk mate door private investeerders en andere overheden worden opgebracht. Bezuinigen op deze projecten gaat dan niet alleen ten koste van de werkgelegenheid, maar bespaart de stad ook nauwelijks geld."

Kwetsbare groepen
Een tweede prioriteit van het gemeentebestuur van Maastricht is investeren in kwetsbare groepen in de samenleving. Concreet betekent dat onder meer het volgende. "Zoals al gezegd zullen we de bezuinigingen van het rijk in de bijstand niet zomaar overnemen. Daarnaast willen we volgend jaar ook als overgangsperiode gebruiken om de zogenoemde `ID-banen' (In- en Doorstroombanen) te handhaven." Maastricht handhaaft het bestaande voorzieningenpakket in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, wat betekent dat 1,6 miljoen aan jaarlijks structureel tekort door de gemeente wordt geaccepteerd, als gevolg van tekortschietende bijdragen van het rijk. Er wordt een 24-uursopvang voor zwerfjongeren gerealiseerd en een noodopvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers bekostigd.

Openbare ruimte
De derde pijler onder het gemeentelijk beleid is investeren in openbare ruimte. Jacobs: "We maken 3,6 miljoen euro structureel vrij voor verbetering en onderhoud van openbare ruimte, zoals groen en verkeer. Daarnaast investeren we eenmalig 4,1 miljoen in verbetering van de openbare ruimte." Met deze investering hangen nauw samen de overige twee prioriteiten van de stad: buurtbeheer en veiligheid. "Een schone, leefbare stad draagt bij aan veiligheid. Bovendien geldt ook hier weer, een schone stad is niet alleen wezenlijk voor de burgers van de stad, maar maakt het ook aantrekkelijker voor bedrijven om te blijven investeren in de stad. Kortom, werkgelegenheid te creëren." Hij vervolgt: "We schromen ook niet om extra geld vrij te maken voor cameratoezicht en regionale brandweer. In het verlengde daarvan hebben we een actieve lobby ingezet naar het rijk toe voor versterking van de regiopolitie." Buurtbeheer kan rekenen op meer aandacht, zelfstandigheid en structurele aanpak.

Keuzes
De extra investeringen en aandacht voor werkgelegenheid, openbare ruimte, veiligheid, kwetsbare groepen en buurten maken ombuigingen elders in de begroting noodzakelijk. Immers, de economische recessie, rijksbezuinigingen en kostenstijgingen moeten wel doorberekend worden. Wethouder Jacobs: "We hebben samen met de gemeenteraad eerder afgesproken dat bezuinigen betekent: keuzes maken. Dat doen we dan ook met deze begroting." Bezuinigingen zijn enerzijds gevonden in een forse efficiencyverbetering bij de gemeentelijke organisatie zelf, waardoor ruim tachtig banen verdwijnen. Bovendien wordt gekort op de arbeidsvoorwaarden van gemeenteambtenaren. Hier moet echter wel nog overeenstemming over worden bereikt met de vakbonden en de ondernemingsraad.

Betalen voor diensten
Deze megabezuiniging leidt niet tot verhoging van gemeentelijke belastingen en heffingen, zoals OZB, honden- en toeristenbelastingen en afvalstoffenheffing, behalve de indexering van 2,5 procent. Maar burgers moeten wel meer gaan betalen voor diensten die ze van de gemeente betrekken. "Dat loopt uiteen van de bibliotheek tot de kosten van rijbewijzen en huwelijken", aldus Jacobs. De diensten worden kostendekkend gemaakt, wat betekent dat ze doorgaans stijgen met tien procent, naast de indexering van 2,5 procent. Voor de precariotarieven van terrassen geldt een verdubbeling. "Die precariorechten zijn op die manier meer in overeenstemming met wat landelijk gebruikelijk is", licht Jacobs toe. Naast een scherpere toetsing van inkoop en intensivering van werving van subsidies, gaat Maastricht ook schrappen in een aantal taken op het gebied van subsidies en dienstverlening. Het betreft een totaalpakket van ruim zestig verschillende voorstellen. De gemeenteraad zal bij de behandeling van de gemeentebegroting hierover besluiten moeten nemen. De meest opmerkelijke zijn: afschaffing van de MaastrichtPas in de huidige vorm; herinvoering van chemische onkruidbestrijding; geleidelijke afbouw subsidie aan MTB tot 50 procent van het huidige niveau; privatisering afdelingen dans, drama en beeldende kunst van Kumulus; minder subsidies voor steunfuncties in het onderwijs, waaronder cultuureducatie (theater/concertbezoek); afschaffing subsidie Grafische Kunstateliers; en afschaffen subsidie kunstuitleen (profijtbeginsel maakt voortzetting mogelijk).

Koers
Wethouder Jacobs: "Na een ingrijpende ombuigingsoperatie is ook deze begroting weer sluitend. We verschuiven geen problemen naar de toekomst, lossen knelpunten op en hebben dekking gevonden voor mogelijke risico's. Dat is mede mogelijk omdat we een redelijk goede financiële positie hebben geërfd. Daar wil ik mijn voorganger wethouder Raymond Leenders voor bedanken, die vorige week zo onverwachts is overleden. Het is zaak dat we de ingezette koers vasthouden."

Uitreiking Victor de Stuersprijs

Op zaterdag 13 september reikte wethouder Wim Hazeu (rechts) de Victor de Stuersprijs uit aan de heer Jac Dehing van de Sittardse firma BAT (Bureau voor Aangepaste Technologie) voor de zorgvuldige en weloverwogen manier waarop de restauratie van Sluis 19 werd aangepakt.