Persbericht
Utrecht, 18 september 2003
NS is de herfst voor
Aanpak en investering techniek en logistiek;
Klanten worden geïnformeerd over herfstproblematiek; NS maakt reizen in herfst aantrekkelijker;
Maar natuur laat zich niet leiden.
NS heeft zich uitgebreid voorbereid op de herfst om de gevolgen van gladde sporen voor de reizigers zo veel mogelijk te beperken. Het investeert ruim 17 miljoen euro in remsystemen, gladheidbestrijding en extra reparatiecapaciteit. Hiervan gaan NS en de treinreiziger al dit jaar profiteren. Daarnaast zijn er ondermeer logistieke scenario's uitgewerkt voor het geval er toch veel treinen beschadigd raken en staan er extra medewerkers klaar om reizigers te assisteren.
NS zal dit jaar het publiek uitgebreid informeren over de inspanningen die het verricht om, gegeven de herfstinvloeden, zo goed mogelijk te blijven rijden. Bovendien biedt het voordeelacties en evenementen om reizen met de trein gedurende de herfst aantrekkelijker te maken. De campagne 'Treinen door de herfst' duurt acht weken en start zondag 21 september a.s, de eerste dag van de herfst. Op deze dag zal zangeres Ilse DeLange optreden op vier NS-stations. Daarnaast wordt 's avonds de eerste aflevering van een docusoap over NS op SBS6 uitgezonden. Ondanks de uitgebreide voorbereidingen geeft NS geen garantie dat de treinreizigers geen last van de herfst ondervinden. De natuur laat zich immers niet bedwingen.
Vorig najaar ondervonden reizigers te veel overlast door vertragingen en treinuitval. Door een extreme combinatie van veel boomblaadjes, roest, olie en vocht werd het spoor glad waardoor treinwielen beschadigden. Treinen moesten langzamer rijden om doorglijden te voorkomen. Daarnaast vielen veel treinen uit om de wielen te kunnen repareren. Dit jaar pakt NS het anders aan.
Investeringen in techniek
NS investeert E 17 miljoen in gladheidwaarschuwingssystemen en gladheidbestrijding. Daarnaast zijn alle wielbanden van de treinen vernieuwd en zijn er extra voorraden reserveonderdelen. De capaciteit van de kuilwielenbanken - die beschadigde wielen weer rond maken - is dit jaar uitgebreid. Bovendien zijn de onderhoudsbedrijven de komende weken 24 uur per dag en 7 dagen per week open om kapotte treinen zo snel mogelijk te kunnen repareren.
Reizigers informeren
NS plaatst gedurende de herfst onder de naam 'Herfstsporen' wekelijks een advertentie in de landelijke dagbladen. Hiermee informeert NS het publiek over de herfstinvloeden op het spoor; over de inspanningen van NS om de dienstverlening aan de reiziger zo goed mogelijk te verzorgen en over de evenementen en kortingsacties die het voor de reizigers organiseert om de herfst aantrekkelijker te maken.
Evenementen en voordeel
Ilse DeLange trapt dit jaar de herfst af met een tour bij NS. Op zondag 21 september, de eerste dag van de herfst, zal zij optredens verzorgen op het voorplein van een aantal stations, in ieder geval; Zwolle en Amersfoort. Deze optredens zijn gratis toegankelijk. Gedurende de actieweken is de NS-Herfsttoer verkrijgbaar, twee weekenddagkaarten voor E 25,= met korting op de entreeprijs van verschillende attractieparken. Aansluitend zijn er wekelijks wisselende 2-voor-de-prijs-1- aanbiedingen in de stationshoreca. De campagneperiode omvat acht weken en zal nog diverse andere verrassende culturele activiteiten omvatten
TV-docusoap
Ook vanaf zondag 21 september, tussen 22.00 en 22.30 uur, is bij SBS 6 een gloednieuwe docusoap 'In het spoor van.' te zien. In een serie van acht delen krijgt de kijker een beeld van de enorme hoeveelheid werk dat dagelijks moet worden verzet om 5000 treinen als een geoliede machine door het land te sturen. Over de schouder van een aantal vaste NS-medewerkers wordt een deel van onze werkzaamheden in beeld gebracht. Daarnaast wordt natuurlijk met de reiziger meegekeken, wat voor velen herkenbare situaties oplevert.
---
bijlage:
factsheet Gladde sporen en vierkante wielen; wat doet NS eraan.
|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS | |de | |Persvoorlichting 030-2357070 | |redactie| | |---- --
'Treinen door de herfst' info - 1
Utrecht, 18 september 2003
Gladde sporen en vierkante wielen: wat doet NS eraan? NS investeert E 17 miljoen extra om haar klanten in de herfst minder te confronteren met uitval van treinen. Dit bedrag wordt vooral besteed aan systemen om te voorkomen dat treinen op gladde rails gaan glijden en ernstige beschadigingen aan wielen ontstaan.
Eind oktober 2002 zorgde een zware herfststorm voor extreem gladde rails door een combinatie van bladval, vocht en roest. Treinen gingen glijden, waardoor veel treinwielen ernstig beschadigd raakten. Het tekort aan inzetbare treinen werd zo groot dat NS de dienstregeling tijdelijk moest beperken. Gladde sporen waardoor treinen bij het optrekken en remmen hun grip op de rails verliezen zijn overal ter wereld, vooral in de herfst, een nog niet opgelost probleem. NS heeft samen met o.a. de Universiteit Twente en het bedrijf AEA-Technology uitgebreid internationaal onderzoek gedaan naar de oorzaak en mogelijke oplossingen van deze problemen. De hinder van gladheid op de rails lijkt vooralsnog niet zomaar uit te bannen. Maar technische oplossingen om het gaan glijden van de treinen te beperken worden steeds verder verbeterd. NS investeert daarom 17 miljoen euro in drie (technische) verbeteringen en vernieuwingen:
ABS
Iedere trein van NS beschikt over een antiblokkeersysteem (ABS). De modernste treinen van NS bleken in de afgelopen herfst de minste schade ten gevolge van gladheid op te lopen. De modernste techniek blijkt dus het best te presteren. Daarom laat NS bijna 1200 rijtuigen met oudere generaties ABS voorzien van de meest moderne antiblokkeersystemen. Afhankelijk van het type trein gaat het om inbouw van geheel nieuwe apparatuur of om vervanging van software. Deze grote vernieuwingsoperatie is al begonnen en zal voor het grootste deel in 2004 zijn uitgevoerd.
Gladheidwaarschuwingssysteem
In 2002 heeft NS samen met AEA-Technology een systeem beproefd om de gladheid van spoorrails te meten. Hiermee werd o.a. waardevolle informatie verkregen over de effecten van de herfststorm op de toestand van de sporen. Op dit moment wordt dit systeem uitgebreid tot over het hele land om treinmachinisten direct te kunnen waarschuwen voor gladde sporen. Zodra ergens gladheid gesignaleerd wordt, krijgen de machinisten op het betrokken traject een SMS-bericht. Zij kunnen dan hun rij- en remgedrag tijdig aanpassen. Zo wordt de kans op beschadiging van treinwielen kleiner. Dat door het voorzichtiger remmen vertraging ontstaat, is onvermijdelijk. Maar dat is minder erg dan treinen die dagenlang defect aan de kant staan.
Zandstrooiers
Bij wijze van proef zijn drie treinstellen type ICM voorzien automatische zandstrooiers. Wanneer het ABS signaleert dat wielen van de trein doorslippen of blokkeren, wordt zand op de rails gestrooid. Zo moet de rails op het juiste moment en op de juiste plaats stroef gemaakt worden. Na uitgebreide proefritten op een speciaal met zeep glad gemaakt spoor gaan de zandstrooiers in de herfstmaanden in de praktijk van alledag getest worden. Daarbij wordt ook kritisch gekeken of het strooien van zand geen negatieve effecten heeft op de rails en wissels.
Toch vierkante wielen?
Als ondanks alle preventieve maatregelen treinen toch gaan glijden en wielen beschadigd raken, moeten de wielen gerepareerd of vervangen worden. Dat gebeurt in de onderhoudsbedrijven van NedTrain. Het rijden met 'vierkante wielen', zoals in de volksmond en in vakjargon wielen heten die door het glijden over glad spoor 'vlakke plaatsen' hebben opgelopen, is niet direct gevaarlijk. Dat is pas aan de orde als de vlakke plaatsen op het wiel heel groot geworden zijn. Maar vóór het zover is, maken vierkante wielen zich al hoorbaar door een bonkend geluid. Niet prettig om te horen, zowel in de trein als daarbuiten. Machinisten en conducteurs melden de aanwezigheid van vierkante wielen aan een landelijk regelcentrum. En ook een op diverse plaatsen in de rails ingebouwd meetsysteem (Gotcha) signaleert beschadigingen aan wielen. Storingsmonteurs houden overal in het land controles op de ernst van de beschadigingen. En de betrokken treinen gaan zo snel mogelijk naar een werkplaats van NedTrain. Als de wielen nog voldoende dikte op hun 'wielband' hebben, wordt de trein op een grote draaibank ('kuilwielenbank') gereden en worden de wielen weer helemaal rond gemaakt. Als dat niet kan, krijgt de trein nieuwe wielen. Dat is een wat langduriger operatie, waarbij de 'draaistellen' volledig onder de trein vandaan moeten en de wielen met hun assen vervangen worden door nieuwe exemplaren. De capaciteit van de kuilwielenbanken is dit jaar vergroot. In het onderhoudsbedrijf in Onnen is er een nieuwe gekomen, die de vier wielen in één draaistel tegelijkertijd kan behandelen. En alle kuilwielenbanken draaien in de herfst 7 dagen per week, 24 uur per dag. Als het moet kunnen per etmaal 55 treinen behandeld worden. Verder heeft NedTrain een flinke voorraad reservewielen achter de hand. Wielen met versleten banden worden door NedTrain voorzien van nieuwe banden, zodat de reservevoorraad niet te snel slinkt.
|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS | |de | |Persvoorlichting 030-2357070 | |redactie| | |---- --