De Unie
Beroepsgoederenvervoer: CAO perikelen
18 september 2003 - Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn vielen
transportbedrijven in het verleden onder de TLN of KNV CAO. Deze CAO
en kwamen tot stand in overleg tussen werkgevers, FNV en CNV.
Overigens is dat tegenwoordig nog steeds het geval, dus niets nieuws
onder de zon, zou je zo denken. Toch is er in de wereld van het
wegvervoer het nodige gaande, als het gaat over de totstandkoming van
arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs.
Weliswaar wordt er voor het merendeel van de transportbedrijven in
Nederland nog steeds een TLN/KNV CAO afgesproken, maar daarnaast heeft
afgelopen zomer een nieuwe CAO in het wegtransport het licht gezien:
de LOGIN CAO. LOGIN staat in dit verband voor "Lijst Ongebonden
Goederenvervoerders In Nederland". Deze nieuwe CAO is afgesproken
tussen een 25 tal bedrijven en een klein vakbondje uit Rotterdam, de
LBV.
Kijkend naar de inhoud van de gemaakte afspraken in deze CAO vallen er
een aantal dingen op die zeer in het nadeel van werknemers
uitvallen.
* Zo wordt er bij ziekte de eerste twee maanden geen uitkering meer
betaald over de overuren.
* Meerij-uren worden niet meer als arbeidsuren geteld.
* De 40-uren per week betalingsgarantie wordt opgerekt naar 160 uren
per 4 weken.
* Boot en trein uren zijn van de arbeidstijd uitgezonderd.
* Wettelijk verplichte diploma's komen voortaan voor rekening van de
chauffeur zelf.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat er (ogenschijnlijk) ook een paar
pluspunten in het verhaal zitten.
* Je kunt maximaal 33 vakantiedagen verwerven, maar je moet dan wel
aan een aantal voorwaarden voldoen (hoge leeftijd en langdurig
dienstverband).
* 5 mei wordt voortaan één keer per vijf jaar als feestdag
aangemerkt.
* Het vakantiegeld wordt verhoogd van 8 naar 10%. Dat lijkt
natuurlijk fantastisch, maar is niets anders dan een sigaar uit de
bekende eigen doos. Die verhoging wordt namelijk uitgeruild tegen
de eerder afgesproken eindejaarsuitkering en die was weer bedoelt
als compensatie voor de afschaffing van de Overhevelingstoeslag.
Veel geschuif dus, maar niets verdiend.
De Unie is zeer teleurgesteld over de verslechtering van
arbeidsvoorwaarden die in de LOGINCAO is afgesproken. Wij zijn van
mening dat de LBV de chauffeurs geen dienst bewezen heeft door mee te
werken aan deze afbraak van bestaande regelingen. Uiteraard is het De
Unie bekend dat de concurrentie in het wegtransport moordend is en
werkgevers op kosten wensen te besparen, maar De Unie is van mening
dat de weegschaal nu éénzijdig doorslaat in het voordeel van
werkgevers en de werknemers het nakijken hebben. Dit is des te
schrijnender omdat er volgens De Unie ook kosten bespaard kunnen
worden zonder dat dit ten koste van werknemers gaat.
Bovendien gebeurt er op het vlak van gevoelige onderwerpen die steeds
weer voor problemen blijven zorgen, zoals de verblijfskostenregeling
en de salarisberekening, wederom helemaal niets. En dus blijft de CAO
op deze punten zo ingewikkeld als dat `ie al was. Weer een gemiste
kans, weer een verloren jaar. En dat terwijl De Unie wel vernieuwende
voorstellen op de plank heeft liggen om kosten te sparen en de CAO
eenvoudiger te maken. Het probleem is echter dat De Unie helaas nog
steeds geen CAO partij is bij TLN/KNV en (bewust) ook niet bij LOGIN.
Met name het FNV probeert namelijk met alle macht te voorkomen dat De
Unie als nieuwe CAO partij bij TLN/KNV aanschuift. Alle pogingen van
De Unie tot nog toe toegelaten te worden tot de CAO tafel zijn op deze
blokkade afgeketst, waarbij het FNV zich verschuilt achter de vraag
hoeveel leden De Unie nou eigenlijk onder chauffeurs heeft.
Het zou natuurlijk enorm helpen als De Unie haar ledental in
transportbedrijven in korte tijd fors zou zien toenemen, want dan zou
het makkelijker worden een plaats aan de CAO tafel op te kunnen eisen.
Maar daarvoor zijn wij afhankelijk van uw ondersteuning. Misschien
ziet u kans eens met uw collega's te praten over het nut van een Unie
lidmaatschap en hen als nieuw lid in te schrijven. Dat zou kunnen
betekenen dat De Unie bij het overleg over de komende CAO mogelijk wel
aan het overleg zou kunnen deelnemen en de belangen van chauffeurs in
het wegtransport, behalve op individueel gebied ook in het collectieve
vlak zou kunnen behartigen. En dat dit hard nodig is mag duidelijk
geworden zijn uit bovenstaande informatie. Een aanmeldingsformulier is
bijgevoegd en snel ingevuld. En u zelf houdt er een leuk cadeau (bv.
een gratis staatslot) aan over.
Met vriendelijke groet,
Servé Reijnders
Bedrijfsgroepvoorzitter
Distributie, Vervoer en Logistiek
* Intropagina Beroepsgoederenvervoer
donderdag, 18 september 2003