De Unie


Beroepsgoederenvervoer: CAO perikelen

18 september 2003 - Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn vielen transportbedrijven in het verleden onder de TLN of KNV CAO. Deze CAO en kwamen tot stand in overleg tussen werkgevers, FNV en CNV. Overigens is dat tegenwoordig nog steeds het geval, dus niets nieuws onder de zon, zou je zo denken. Toch is er in de wereld van het wegvervoer het nodige gaande, als het gaat over de totstandkoming van arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs.

Weliswaar wordt er voor het merendeel van de transportbedrijven in Nederland nog steeds een TLN/KNV CAO afgesproken, maar daarnaast heeft afgelopen zomer een nieuwe CAO in het wegtransport het licht gezien: de LOGIN CAO. LOGIN staat in dit verband voor "Lijst Ongebonden Goederenvervoerders In Nederland". Deze nieuwe CAO is afgesproken tussen een 25 tal bedrijven en een klein vakbondje uit Rotterdam, de LBV.

Kijkend naar de inhoud van de gemaakte afspraken in deze CAO vallen er een aantal dingen op die zeer in het nadeel van werknemers uitvallen.

* Zo wordt er bij ziekte de eerste twee maanden geen uitkering meer betaald over de overuren.

* Meerij-uren worden niet meer als arbeidsuren geteld.
* De 40-uren per week betalingsgarantie wordt opgerekt naar 160 uren per 4 weken.

* Boot en trein uren zijn van de arbeidstijd uitgezonderd.
* Wettelijk verplichte diploma's komen voortaan voor rekening van de chauffeur zelf.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er (ogenschijnlijk) ook een paar pluspunten in het verhaal zitten.

* Je kunt maximaal 33 vakantiedagen verwerven, maar je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen (hoge leeftijd en langdurig dienstverband).

* 5 mei wordt voortaan één keer per vijf jaar als feestdag aangemerkt.

* Het vakantiegeld wordt verhoogd van 8 naar 10%. Dat lijkt natuurlijk fantastisch, maar is niets anders dan een sigaar uit de bekende eigen doos. Die verhoging wordt namelijk uitgeruild tegen de eerder afgesproken eindejaarsuitkering en die was weer bedoelt als compensatie voor de afschaffing van de Overhevelingstoeslag. Veel geschuif dus, maar niets verdiend.

De Unie is zeer teleurgesteld over de verslechtering van arbeidsvoorwaarden die in de LOGINCAO is afgesproken. Wij zijn van mening dat de LBV de chauffeurs geen dienst bewezen heeft door mee te werken aan deze afbraak van bestaande regelingen. Uiteraard is het De Unie bekend dat de concurrentie in het wegtransport moordend is en werkgevers op kosten wensen te besparen, maar De Unie is van mening dat de weegschaal nu éénzijdig doorslaat in het voordeel van werkgevers en de werknemers het nakijken hebben. Dit is des te schrijnender omdat er volgens De Unie ook kosten bespaard kunnen worden zonder dat dit ten koste van werknemers gaat.

Bovendien gebeurt er op het vlak van gevoelige onderwerpen die steeds weer voor problemen blijven zorgen, zoals de verblijfskostenregeling en de salarisberekening, wederom helemaal niets. En dus blijft de CAO op deze punten zo ingewikkeld als dat `ie al was. Weer een gemiste kans, weer een verloren jaar. En dat terwijl De Unie wel vernieuwende voorstellen op de plank heeft liggen om kosten te sparen en de CAO eenvoudiger te maken. Het probleem is echter dat De Unie helaas nog steeds geen CAO partij is bij TLN/KNV en (bewust) ook niet bij LOGIN. Met name het FNV probeert namelijk met alle macht te voorkomen dat De Unie als nieuwe CAO partij bij TLN/KNV aanschuift. Alle pogingen van De Unie tot nog toe toegelaten te worden tot de CAO tafel zijn op deze blokkade afgeketst, waarbij het FNV zich verschuilt achter de vraag hoeveel leden De Unie nou eigenlijk onder chauffeurs heeft.

Het zou natuurlijk enorm helpen als De Unie haar ledental in transportbedrijven in korte tijd fors zou zien toenemen, want dan zou het makkelijker worden een plaats aan de CAO tafel op te kunnen eisen. Maar daarvoor zijn wij afhankelijk van uw ondersteuning. Misschien ziet u kans eens met uw collega's te praten over het nut van een Unie lidmaatschap en hen als nieuw lid in te schrijven. Dat zou kunnen betekenen dat De Unie bij het overleg over de komende CAO mogelijk wel aan het overleg zou kunnen deelnemen en de belangen van chauffeurs in het wegtransport, behalve op individueel gebied ook in het collectieve vlak zou kunnen behartigen. En dat dit hard nodig is mag duidelijk geworden zijn uit bovenstaande informatie. Een aanmeldingsformulier is bijgevoegd en snel ingevuld. En u zelf houdt er een leuk cadeau (bv. een gratis staatslot) aan over.

Met vriendelijke groet,

Servé Reijnders
Bedrijfsgroepvoorzitter
Distributie, Vervoer en Logistiek

* Intropagina Beroepsgoederenvervoer

donderdag, 18 september 2003