Gemeente Dongen


Raad beslist op 18 september over krediet herstructurering bedrijventerrein 17/9/2003 12:00

Provincie draagt Herstructurering Tichelrijt I voor voor Rijkssubsidie Het project Herstructurering Tichelrijt I van Dongen is opgenomen in het provinciale investeringsprogramma Ruimte maken voor kwaliteit, september 2003, waarin de provincie voor een aantal projecten subsidie aanvraagt bij het ministerie van Economische Zaken. Medio december wordt uitsluitsel over daadwerkelijke toekenning van de subsidie door het ministerie verwacht. De raad beslist op 18 september over een krediet om het bedrijventerrein de benodigde financiële impuls te geven.
De vierde Tender Investeringsprogrammas Provincies (TIPP) van het ministerie van Economische Zaken (EZ) is een subsidieregeling die bedoeld is om het regionaal investeringsklimaat te verbeteren. Op basis van deze subsidieregeling kan maximaal 50% van het negatieve verschil tussen subsidiabele kosten en opbrengsten van het project subsidie verkregen worden. De kosten van de totale herstructurering Tichelrijt I zijn nu geraamd op 1.875.049,50 De maximale subsidie bedraagt dan
825.050,00

Eigentijdse eisen
Het bedrijventerrein Tichelrijt I is ontstaan in de jaren 80. In 1998 is samen met het bedrijfsleven (VICD) een plan voor de herstructurering van het bedrijventerrein opgesteld, om het terrein te laten voldoen aan alle eigentijdse eisen. De afgelopen jaren konden door de benodigde hoge investeringen en de beperkte financiële middelen niet alle projecten uitgevoerd worden.

Blijk van steun
Wethouder Joop Velthoven: We zijn erg blij met deze blijk van steun van de provincie voor het herstructureringsproces van ons bedrijventerrein. Het is nu afwachten of we de subsidie daadwerkelijk krijgen. Maar met of zonder subsidie zetten we de herstructurering sowieso door!

Multimodale ontsluiting
De provincie heeft Bedrijventerrein Tichelrijt I onder anderen opgenomen in de aanvraag omdat het grenst aan het Wilhelminakanaal, wat multimodale ontsluiting mogelijk maakt. Onlangs heeft een proef plaatsgevonden met distrivaart. De betrokken ondernemers zijn hierover enthousiast en willen doorgaan met het fenomeen. Ook is het de bedoeling dat de komende jaren een zogenaamde loswal gerealiseerd wordt. Zowel de loswal als de distrivaart bevorderen de regionale functie van het bedrijventerrein en dragen bij aan multimodaliteit.

Noodzakelijke ontwikkelingen
De aanleg van een rotonde op de kruising Textielstraat-Steenstraat moet zorgen voor een betere doorstroming en verkeersveilige afwikkeling voor zowel het bedrijventerrein als het doorgaande verkeer. Andere noodzakelijke ingrepen zijn de kwalitatieve aanpassing van de wegen, het terugdringen van de wateroverlast, het aanpassen van de openbare verlichting en het saneren van
grondwaterverontreinigingen. Ook van de bedrijven zelf wordt overigens verwacht dat deze op de eigen kavel ingrepen doet voor verbetering van het totale terrein, zoals bijvoorbeeld uniforme inritten.