Raad beslist op 18 september over krediet herstructurering bedrijventerrein 17/9/2003 12:00
Provincie draagt Herstructurering Tichelrijt I voor voor Rijkssubsidie
Het project Herstructurering Tichelrijt I van Dongen is opgenomen in
het provinciale investeringsprogramma Ruimte maken voor kwaliteit,
september 2003, waarin de provincie voor een aantal projecten subsidie
aanvraagt bij het ministerie van Economische Zaken. Medio december
wordt uitsluitsel over daadwerkelijke toekenning van de subsidie door
het ministerie verwacht. De raad beslist op 18 september over een
krediet om het bedrijventerrein de benodigde financiële impuls te
geven.
De vierde Tender Investeringsprogrammas Provincies (TIPP) van het
ministerie van Economische Zaken (EZ) is een subsidieregeling die
bedoeld is om het regionaal investeringsklimaat te verbeteren. Op
basis van deze subsidieregeling kan maximaal 50% van het negatieve
verschil tussen subsidiabele kosten en opbrengsten van het project
subsidie verkregen worden. De kosten van de totale herstructurering
Tichelrijt I zijn nu geraamd op 1.875.049,50 De maximale subsidie
bedraagt dan
825.050,00
Eigentijdse eisen
Het bedrijventerrein Tichelrijt I is ontstaan in de jaren 80. In 1998
is samen met het bedrijfsleven (VICD) een plan voor de
herstructurering van het bedrijventerrein opgesteld, om het terrein te
laten voldoen aan alle eigentijdse eisen. De afgelopen jaren konden
door de benodigde hoge investeringen en de beperkte financiële
middelen niet alle projecten uitgevoerd worden.
Blijk van steun
Wethouder Joop Velthoven: We zijn erg blij met deze blijk van steun
van de provincie voor het herstructureringsproces van ons
bedrijventerrein. Het is nu afwachten of we de subsidie daadwerkelijk
krijgen. Maar met of zonder subsidie zetten we de herstructurering
sowieso door!
Multimodale ontsluiting
De provincie heeft Bedrijventerrein Tichelrijt I onder anderen
opgenomen in de aanvraag omdat het grenst aan het Wilhelminakanaal,
wat multimodale ontsluiting mogelijk maakt. Onlangs heeft een proef
plaatsgevonden met distrivaart. De betrokken ondernemers zijn hierover
enthousiast en willen doorgaan met het fenomeen. Ook is het de
bedoeling dat de komende jaren een zogenaamde loswal gerealiseerd
wordt. Zowel de loswal als de distrivaart bevorderen de regionale
functie van het bedrijventerrein en dragen bij aan multimodaliteit.
Noodzakelijke ontwikkelingen
De aanleg van een rotonde op de kruising Textielstraat-Steenstraat
moet zorgen voor een betere doorstroming en verkeersveilige
afwikkeling voor zowel het bedrijventerrein als het doorgaande
verkeer. Andere noodzakelijke ingrepen zijn de kwalitatieve aanpassing
van de wegen, het terugdringen van de wateroverlast, het aanpassen van
de openbare verlichting en het saneren van
grondwaterverontreinigingen. Ook van de bedrijven zelf wordt overigens
verwacht dat deze op de eigen kavel ingrepen doet voor verbetering van
het totale terrein, zoals bijvoorbeeld uniforme inritten.