Ingezonden persbericht


Amsterdam, 18 september 2003

---
PERSBERICHT

---

---
Consument kritischer over reclame

---
De consument heeft geen hoge dunk van reclame. Reclame werkt prijsverhogend, is misleidend, niet echt leuk, geeft geen betrouwbare informatie en er is vooral teveel van. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek onder duizend consumenten, dat vakblad Adformatie ter gelegenheid van haar dertigjarig bestaan liet uitvoeren door Intomart. De resultaten worden gepubliceerd in een jubileumnummer, dat vandaag verschijnt.
---
In het onderzoek kregen de respondenten onder meer stellingen over reclame voorgelegd, die deels ook vijf jaar geleden werden gebruikt. Uit de resultaten blijkt dat de houding van de Nederlander ten aanzien van reclame alleen maar negatiever is geworden. Zo haalt de stelling 'reclame verhoogt de prijs van artikelen'een bijna tweemaal zo hoge saldoscore (het aantal mensen dat het eens is met de stelling minus het aantal oneens-stemmers) als in 1998. Ook de reacties op de nieuwe stelling 'reclame overdrijft maar liegt niet', geven een weinig rooskleurig beeld: een meerderheid onderschrijft deze uitspraak niet. 'Jokkende' reclame staat, samen met ongevraagde en programmaonderbrekende reclame, dan ook bovenaan in de toptien van (spontaan genoemde) ergernissen. Het hoge volume van (tv-)reclame scoort hier trouwens ook hoog. Reclame waar de Nederlandse consument moeite mee heeft zijn, naast de gebruikelijke telemarketing, reclame via sms, e-mail en internet. Met reclame in de traditionele media als dagbladen en tijdschriften heeft men aanzienlijk minder moeite, de ouderwetse folder wordt zelfs de meeste overtuigingskracht toegedicht. Maar ook sponsoring, zelfs als het om onderwijsmateriaal gaat, stuit bij de Nederlander op weinig bezwaren. Reclame die de consument het liefst verboden zou zien, is reclame voor gokproducten (casino's) en reclame die zicht richt op kinderen tot zes jaar. Toch biedt het Intomart-onderzoek naar de reclamehouding van de Nederlander ook nog wel een lichtpuntje, hoe bescheiden ook: het persoonlijk nut dat men van reclame heeft beoordeelt men het milde rapportcijfer 5,5. In '98 was dat 5,3.
---
Noot voor de redactie (