Onderzoek naar prijsverschillen
Onderlinge verzekeraars zijn in de branches schade en zorg goedkoper
en bieden meer directe service dan commerciële verzekeraars. Dat zijn
althans de uitkomsten van een onderzoek dat twee studenten Commerciële
Economie van de Hogeschool van Utrecht in het kader van hun afstuderen
hebben gehouden.
Doel was om verschillen in de prijs-kwaliteitverhouding van onderlinge
en niet-onderlinge verzekeraars boven tafel te krijgen. Anders dan
commerciële verzekeraars kennen onderlingen geen winstoogmerk en
hebben de verzekerden via een ledenraad zeggenschap over het beleid.
Aan het onderzoek hebben in totaal 25 onderlinge en 13 niet-onderlinge
verzekeraars meegewerkt.
Uit het onderzoek blijkt dat opstal- en
aansprakelijkheidsverzekeringen bij een onderlinge verzekeraar
goedkoper zijn. Die conclusie hebben de studenten getrokken op basis
van offertes. Zo betaalt een alleenstaande in een grote stad bij een
onderlinge ruim 20% minder voor een opstalverzekering dan bij een
commerciële verzekeraar. Bij autoverzekeringen zijn de verschillen
kleiner (WA -15%, beperkt casco -11% en all risks -12%) en bij
ziektekostenverzekeringen miniem. Onderlingen scoren ook beter als het
gaat om klantenservice, bezoekmogelijkheden en preventievoorlichting.
Commerciële verzekeraars zijn op hun beurt beter in hun service op
internet.
Fraudebeleid
Saillant detail is dat onderlingen minder gebruikmaken van bestaande
schade- en frauderegisters. Dat is een financiële kwestie, maar het
staat een actief fraudebeleid bij onderlingen zeker niet in de weg,
meent Chris van Toor, directeur van de Federatie van Onderlinge
Verzekeringmaatschappijen in Nederland (FOV). Overal zijn
fraudecoördinatoren benoemd en onderlingen conformeren zich ook op
andere punten aan het fraudebeleid van het Verbond. Daarnaast kennen
onderlingen hun klanten doorgaans van zeer nabij. En ik denk dat er
haast geen betere fraudecontrole is dan sociale controle.
Verzekerd!, september 2003
Verbond van Verzekeraars