ChristenUnie
Bijdrage debat Algemene Politieke Beschouwingen Woensdag 17 September
2003 - 18:10
Alleen uitgesproken tekst geldt
Niet bij bezuinigen alleen
Mensen verliezen vertrouwen in overheid en politiek
André Rouvoet: MdV, een greep uit de oogst krantenkoppen van de
afgelopen weken. Burgers vaker slachtoffer van misdrijf (over
CBS-cijfers 2002, NRC 5/9), Gebrekkige hulp aan zwerfjongeren (rapport
Trimbos Instituut, AD 10/9), Bejaarden één keer per week onder de
douche, Sluiting Twenthe kost 3000 banen; Veel bewoners verpleeghuis
ongelukkig en depressief (VU-onderzoek); Schoolkosten: extra hypotheek
of verhuizen" (ND 14/8); "Bezuinigingen in zorg zeldzaam hard", "7000
asielzoekers vallen buiten de boot". Deze berichten staan voor veel
onrust, boosheid ook en zelfs moedeloosheid in de samenleving. Dat
beeld wordt bevestigd door de stromen brieven, mails, telefoontjes en
petities over WAO, gehandicaptenzorg, de situatie in de landbouw,
asielzoekers. En ook uit het SCP-rapport De sociale staat van
Nederland' blijkt dat het overgrote deel van de bevolking ontevreden
is over het beleid rond thema's als veiligheid op straat,
criminaliteit, wachtlijsten, lerarentekort. Gevolg: de mensen
verliezen het vertrouwen in politiek en overheid; nog maar één derde
van de bevolking vindt dat de overheid goed functioneert.
Ingrijpende maatregelen zijn nodig, maar
Het kabinet heeft dus niet alleen financiële problemen, al zijn die
wel reëel en omvangrijk. We stáán er economisch inderdaad belabberd
voor, met een bijna stilstaande economische groei, hoge arbeidskosten,
een zwakke concurrentiepositie en een rap oplopende werkloosheid. En
het zou niet best zijn als we in Nederland nalaten wat we terecht van
de Nederlandse Antillen verlangen, nl. het treffen van structurele
maatregelen met het oog op economisch herstel op de langere termijn.
Dat is de reden dat het kabinet via ingrijpende maatregelen zijn
ambities meedoen, meer werk, minder regels wil realiseren, vooral ook
langs de lijn minder overheid, meer eigen verantwoordelijkheid en dus:
bezuinigen. Daar kan de fractie van de ChristenUnie een heel eind in
meegaan. Het valt te waarderen dat het kabinet niet wegloopt voor
noodzakelijke maatregelen, óók als die van au gaan. Máár! Máár. Ons
devies is: niet bij bezuinigen alleen!
Behalve daadkracht is ook behoedzaamheid nodig
Behalve daadkracht is ook behoedzaamheid nodig. Pas op dat
vastbeslotenheid niet tot halsstarrigheid wordt en voortvarendheid tot
onbesuisdheid. Ik doel dan op het plompverloren invoeren van allerlei
maatregelen, steeds vaker al voordat de Kamer er iets van heeft kunnen
vinden.
Niet afsluiten voor kritiek
Maar ik doel ook op de neiging van het kabinet om zich af te sluiten
voor kritiek en die standaard af te doen als onderschatting van de
ernst van de situatie. En zo praten de vakbonden tegen dovemansoren
over WAO en ontkoppeling en wordt het brede verzet tegen een veel te
magere regeling voor asielzoekers genegeerd.
Maar investeren in gezonde verhoudingen met mensen en instellingen
zonder wie het beleid niet kan slagen
Ik heb het eerder gezegd: eenheid in het kabinet mag niet leiden tot
verdeeldheid in de samenleving. , M-P, kabinet: niet bij bezuinigen
alleen; u zult óók moeten investeren in gezonde verhoudingen met
mensen en organisaties die u nog hard nodig zult hebben om uw ambities
waar te maken. Natuurlijk is kritiek van belangenorganisaties op
zichzelf geen reden om van ingrepen af te zien. Maar zelfs de kans op
een ultieme poging tot dialoog van het CNV (inclusief een heus
loonoffer; daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen!) en later FNV
in feite wordt verprutst. Dat zijn toch gemiste kansen . Ik zou de
premier willen vragen: Wat nou als de vakbonden hadden gezegd: oké,
wij willen praten over twee jaar bevriezen van de lonen. Wat had u hen
dan te bieden om dat aan de leden te kunnen verkopen? Over de nieuwe
WAO wil ik op dit moment alleen opmerken dat forse ingrepen nodig
zijn, maar de ChristenUnie voelt er héél weinig voor mensen te keuren
op basis van een zwarte lijst van ziekten die geen recht geven op WAO.
Uitgangspunt blijft wat ons betreft dat mensen een WAO-uitkering
ontvangen als ze door langdurige ziekte niet in staat zijn een eigen
inkomen te verwerven.
Met veel mensen gaat het goed
MdV, we hebben het in dit land door de bank genomen nog altijd goed
tot zeer goed, zeker als we de vergelijking met andere landen maken;
kijk naar het BBP per hoofd van de bevolking, de stijging van de
gemiddelde koopkracht in de tweede helft van de jaren 90 (8%) en het
bestedingspatroon.
Maar juist dan moet voorkomen worden dat kwetsbare groepen de dupe
worden
Maar júist als het tegenzit, is het een dure plicht en zeg ik er uit
volle overtuiging bij een bijbelse opdracht, om te voorkomen dat de
mensen die het níet zo breed hebben over het randje vallen. Ofwel:
waar terecht van burgers wordt gevraagd naar vermogen bij te dragen
aan de oplossing van de financiële en economische problemen, daar mag
van de overheid worden geëist te voorkomen dat mensen in de problemen
komen. En juist op dit punt schiet het kabinet tekort. Het is mooi dat
u de pijn eerlijk wil verdelen en kwetsbare groepen wil ontzien, maar
van goede intenties kun je niet leven. Veel mensen hébben al de
grootste moeite om rond te komen en dreigen nu nog verder in de
problemen te komen. Als ik het goed zie, richt veel van de kritiek
zich, meer nog dan op de afzonderlijke maatregelen, op de
opeenstapeling van ingrepen in de sociale zekerheid en de zorg,
waardoor veel pijn bij de zelfde (groepen) mensen terechtkomt, zonder
dat er voldoende compensatie wordt geboden. En al die ouderen,
gehandicapten, chronisch zieken, WAOers, en noem maar op, die
voortdurend te horen krijgen dat ze meer verantwoordelijkheid moeten
dragen, voelen zich in de kou gezet.
Sociale kwaliteit samenleving vraagt ook investeringen
Ik wil maar zeggen: behalve bezuinigingen zijn ook extra uitgaven
nodig om de sociale kwaliteit van onze samenleving overeind te houden.
Het blijft natuurlijk ongerijmd dat de bijdrage van de overheid aan
het grote doel van 'bevordering arbeidsparticipatie' is: een
bezuiniging van ruim 3 miljard! Niet bij bezuinigen alleen! En voor
2004 is er óók binnen de Europese afspraken meer ruimte dan het
kabinet benut. Hoe zou het toch komen dat er zo weinig economen zijn
die deze eendimensionele benadering steunen? Zeker, we moeten niet
door het ijs zakken, maar minister Zalm durft Europees goedgekeurd ijs
niet eens op! Vindt hij het overigens zelf niet lichtelijk overdreven
om het beleid te verdedigen met houdbaarheidsscenarios die reiken tot
2080? Dat is zoiets als Erwin Kroll die zijn weerpraatje voor morgen
onderbouwt met verwachtingen voor volgend jaar augustus!
Broekriem aantrekken geen doel op zichzelf
MdV, ik denk dat veel mensen best bereid zijn om als dat nodig is de
broekriem aan te trekken. Maar bloed, zweet en tranen zijn geen doel
in zichzelf. Vertrouwen in de overheid en haar beleid is een absolute
voorwaarde. Daarvoor zal een overtuigende visie moeten worden
neergezet, een perspectief van een betere samenleving die door het
beleid ook echt dichterbij wordt gebracht. Daarin blijkt dit kabinet
ook volgens de eigen Belevingsmonitor maar niet te slagen. Dat kan te
maken hebben met onvermogen om uit te leggen en te overtuigen, maar
óók met de inhoud van het beleid zelf. Of heeft Elsevier gelijk en
ontbreekt het dit kabinet aan een samenhangende visie? t Is toch een
beetje schrapen hier en wat afknijpen daar, waarbij het vooral om de
opbrengst lijkt te gaan.
(bezuinigings)maatregelen missen consistentie
Heb ik het mis dat de politieke samenstelling van dit kabinet in
bepaalde opzichten verhindert dat scherpe keuzes worden gemaakt? Neem
nou de hypotheekrenteaftrek: geen heldere én rechtvaardige grens aan
de aftrekbaarheid, maar een ingewikkeld en volgens mij nogal
bureaucratisch compromis. Ook in andere opzichten is de consistentie
soms ver te zoeken of sluiten doelstellingen en beleid niet op elkaar
aan. Een paar voorbeelden. Wie het belang van de opvoeding onderkent,
o.a. voor het overdragen van waarden en normen, doet er niet
verstandig aan om bijstandsmoeders met kleine kinderen de arbeidsmarkt
op te jagen. Wie ambitieus wil zijn in de aanpak van de veelplegers,
moet niet korten op de reclassering. En wie zwaar inzet op de noodzaak
om regels te handhaven, kan de florerende handel in verboden drugs
niet ongemoeid laten.
Opeenstapeling van maatregelen treft sommigen ongenadig hard
MdV, ik heb zo uitvoerig stilgestaan bij de effecten van de
kabinetsplannen omdat die direct raken aan één van de speerpunten van
de ChristenUnie, te weten 'opkomen voor kwetsbaren'. In dat verband
nog een enkele opmerking over de bezuinigingen in de zorg en de
gevolgen van maatregelen als een kleiner pakket, meer en hogere eigen
bijdragen en de medicijnknaak voor chronisch zieken en gehandicapten.
Ik heb geen koopkrachtplaatjes nodig om te voorspellen dat de
opeenstapeling van maatregelen deze groep, waaronder veel ouderen,
ongenadig hard zal treffen.
Met name chronisch zieken en gehandicapten
Een bloemlezing: de nominale premies stijgen met ongeveer 100 euro per
volwassene, boven op de stijging van dit jaar. Zittend ziekenvervoer,
psychotherapie, fysiotherapie, tandartscontrole en
zelfzorggeneesmiddelen zoals pijnstillers en laxeermiddelen worden
niet meer of niet meer geheel vergoed. Dat laatste alleen kan al zo'n
240 euro per jaar kosten. Dan wordt de AWBZ-premie per 1 juli 2003 en
in 2004 wordt verhoogd. En tot overmaat van ramp moeten mensen 1,50
euro per recept gaan betalen. Dat kan voor ouderen zomaar oplopen tot
zo'n 1000 euro per jaar! Nu ziet mijn fractie sowieso al weinig in
zo'n medicijnknaak, maar áls je het doet, bindt het dan op z'n minst
aan een maximum van bijv. 100 euro! Graag een reactie. Meer in het
algemeen vraag ik een ondubbelzinnige garantie dat deze kwetsbare
groepen niet in de financiële problemen komen, ook als blijkt dat het
beroep op de fiscale tegemoetkoming groter is dan nu voorzien?
Ook hier trouwens weer tegenstrijdigheden in de plannen. Wie de
positie van gehandicapten in de samenleving wil versterken, moet ze
niet afhankelijk maken van burenhulp (voorzover die er nog is). En met
alle maatregelen zal het werken in de zorg er niet aantrekkelijker op
worden en vrees ik dat we de beschamende berichten over bijv. de
24-uursluier als oplossing voor het tekort aan personeel in de
ouderenzorg blijven houden. Ik schrok trouwens erg van de mededeling
dat er ook op noodzakelijke zorg zal worden gekort, zij het ook zo min
mogelijk. Dat kan toch niet waar zijn?!
Gezinnen moeten worden ontzien
MdV, ook vanuit onze andere speerpunten valt er het nodige aan te
merken op de kabinetsplannen. Ik zal noodgedwongen heel kort een
aantal zaken langslopen waar de ChristenUnie andere keuzes maakt. En
dan begin ik maar met wat ik noem een sociaal gezinsbeleid, ook al
omdat de Verenigde Naties 2004 hebben uitgeroepen tot het Jaar van het
Gezin In elk geval is wel duidelijk dat het voor veel m.n. grotere
eenverdienersgezinnen niet eenvoudig is de eindjes aan elkaar te
knopen. Om ze wat lucht te geven wil de ChristenUnie het lesgeld
afschaffen, maar bijv. ook de financiering van de kinderopvang anders
vormgeven, nl. via het kindgebonden budget. En wat vindt het kabinet
ervan om in plaats van de voorgestelde verhoging van de
combinatiekorting, die tweeverdieners dubbel voordeel brengt, juist de
kinderkorting te verhogen?
Bedrijfsovername in de landbouw eindelijk regelen
Als het gaat om gezinsbeleid vraag ik, in deze Week van het
Platteland, nadrukkelijk aandacht voor de al ruim twee jaar durende
onduidelijkheid rond bedrijfsovernames in de landbouw. Technische
discussies over definities (m.b.t. de waardering van de onderneming
voor het successie- en schenkingsrecht, m.n. over de zgn.
going-concernwaarde) leiden tot enorme stagnaties in de
bedrijfsopvolging en grote spanningen in veel gezinnen. In juli
onderstreepte het kabinet nog het belang van duidelijkheid op korte
termijn, maar daarna is het stil gebleven. Graag opheldering.
Kilometerheffing snel invoeren
Een ander speerpunt van de ChristenUnie is het rentmeesterschap. Net
als in de Regeringsverklaring ontbreekt dat begrip, althans een
concrete vertaling in maatregelen, in de stukken. Ten aanzien van het
milieu komt het kabinet niet veel verder dan lippendienst aan de
bekende internationale doelen. Het RIVM liet afgelopen week zien dat
deze doelen met de huidige beleidsinspanningen niet worden gehaald. En
neem het mobiliteitsbeleid: het kabinet wil gaan nadenken over betalen
voor mobiliteit. Terwijl we het er twee jaar geleden al over eens
waren dat de kilometerheffing het eerlijkste en beste instrument is!
Wat of misschien moet ik zeggen: wie weerhoudt het kabinet ervan hier
gewoon toe over te gaan?
Minder bezuinigen op stads- en streekvervoer
Verder vinden wij het niet te verteren dat een lease-autorijder er
volgend jaar 1000 euro op vooruit kan gaan, terwijl mensen met een
eigen auto fors moeten inleveren, terwijl daarnaast ook nog eens
stads- en streekbussen en gehandicaptenvervoer worden wegbezuinigd.
Van dit mobiliteitsbeleid worden de lage inkomensgroepen en de natuur
de dupe.
Overheid moet betrouwbaar zijn
En dan de betrouwbare overheid, een vierde speerpunt van de
ChristenUnie De geloofwaardigheid van de overheid staat door allerlei
incidenten onder druk. Een krachtig integriteitsbeleid dat in alle
bloedbanen van de overheid wordt opgenomen is dan ook van het grootste
belang. Ook de Kamer zelf zal daar ernst mee moeten maken. Geen
vrijblijvendheid meer! En er mag geen aanleiding worden gegeven voor
kritiek op overheidsoptreden of het ontbreken daarvan, zoals dit
weekend bijv. door ondernemers werd geuit op de politie en door het
college van belastingadviseurs op de belastingdienst. Wat dat laatste
betreft maakt mijn fractie zich overigens grote zorgen. We hebben
aanwijzingen dat hier een aantal zaken fundamenteel mis gaat.
Blij met nieuwe impulsen debat waarden en normen
Dat brengt mij bij het debat over waarden en normen. Afgelopen
donderdag heeft de M-P het belang daarvan nog eens onderstreept. Wij
zijn blij dat dit debat nieuwe impulsen krijgt en kijken uiteraard met
veel belangstelling uit naar het WRR-advies. Wel hoor ik graag iets
concreter wat ik moet verstaan onder "een communicatieaanpak onder
leiding van de Rijksvoorlichtingdienst". En verder wil ik opmerken dat
het niet zo moet zijn dat de spits van dit essentiële debat ligt in
het toedelen van extra geld aan - zoals het Beleidsprogramma het
uitdrukt - beleidsterreinen waarop de overdracht en handhaving van
waarden en normen een evidente rol spelen", zoals onderwijs,
veiligheid, jeugdbeleid en integratie. Terreinen die om andere redenen
al zijn uitgezonderd van de bezuinigingen.
Maar dan ook ophouden met gedogen
Sprekend over waarden en normen, vraag ik of de M-P het met mij eens
is dat een structureel gedogen van wat we als schadelijk, schandelijk,
ongewenst of ongezond hebben verboden, in een democratische
rechtsstaat geen plaats mag hebben. Dat geldt voor vandalisme,
intimidatie, zinloos geweld en drugs, maar wat mij betreft ook voor
kwesties als exploitatie van geweld en sex op tv, op straat en in de
supermarkt. Het is goed dat daartegen vanuit de samenleving protest
aangetekend wordt, zoals met de acties van de ChristenUnie-jongeren en
de vrouwenorganisaties Deelt de M-P in die waardering?
Immateriele themas nader concretiseren
Tenslotte nog enkele vragen over de concretisering van de paragraaf
over immateriële kwesties uit het Hoofdlijnenakkoord. Toen ik bij het
debat over de Regeringsverklaring vroeg waarom de beloofde extra
aandacht voor deze themas (van euthanasie tot vrouwenhandel) geen
handen en voeten kreeg door middel van overigens bescheiden extra
budgetten voor begeleiding, zorg- en hulpverlening, verwees de M-P
naar de begroting. Welnu, ik heb gezocht, maar niet gevonden. Kan hij
mij helpen? Of heeft deze immateriële paragraaf inderdaad geen
materiële betekenis?
Defensie teveel gekort
Als laatste ons speerpunt van de internationale gerechtigheid. De
Troonrede begon met de bijdrage die Nederland in internationaal
verband moet leveren aan duurzame vrede, veiligheid en
armoedebestrijding. In schril contrast daarmee staan de voornemens van
het kabinet ten aanzien van Defensie. Er worden ambitieuze doelen
gesteld, zoals versterking van de inzetbaarheid en verdieping van de
samenwerking met civiele autoriteiten, maar dan volgt de curieuze zin:
Om het ambitieniveau te kunnen waarmaken is het noodzakelijk om te
komen tot een nieuw evenwicht tussen taken en beschikbare middelen.
Lees: extra bezuinigingen van 300 mln. euro! Deze operatie zorgt
vanwege het grote banenverlies, sluiting van vliegvelden en kazernes
voor veel onrust en is niet op zijn plaats in een tijd van toenemende
dreiging van internationaal terrorisme en geweldsconflicten. Kan de
M-P mij uitleggen hoe dat zit?
Israel
Ik wil tenslotte niet nalaten om uitdrukking te geven aan onze
blijvend grote zorgen over de crisis tussen Israël en de Palestijnen.
Het is zeer te wensen dat de weg naar vrede opnieuw zal worden
ingeslagen.
Steun moet verdiend worden
MdV, ik sluit af. Eerder hebben we aangegeven dat de steun van de
ChristenUnie-fractie niet vanzelf komt, maar verdiend moet worden. In
de plannen bespeur ik eerlijk gezegd weinig pogingen daartoe. Het mag
duidelijk zijn dat wij de regering steunen in het streven om de
economie op orde te krijgen, maar dat we het kabinet niet kunnen
volgen in de manier waarop dat gebeurt, vooral vanwege de effecten van
het aangekondigde beleid voor de meest kwetsbare groepen in de
samenleving.
Kabinet zou zich moeten richten op de Psalmnorm (ps.72)
Bij het debat over de regeringsverklaring heb ik in dit verband
verwezen naar Psalm 72, waarin koningen en regeringen worden gewezen
op hun plicht en verantwoordelijkheid om juist voor die kwetsbaren
sociale rechtvaardigheid te betrachten. Ik wil de minister-president
en het hele kabinet voorhouden dat het, juíst als het economisch
tegenzit, zaak is om zich niet alleen aan de Zalm-norm, maar eerst en
vooral aan deze Psalm-norm te houden. Dat zou u tot eer strekken, is
in het belang van de samenleving en levert u ook nog eens de steun van
mijn fractie op. Maar wat belangrijker is: dan kan ook de zegen van
God verwacht worden. Namens mijn fractie bid ik u die zegen in uw
verantwoordelijke werk van harte toe.
---