Gemeente Nieuwegein

Ondernemersklimaat in Nieuwegein onderzocht

In opdracht van de gemeente Nieuwegein heeft het NIPO het ondernemersklimaat in Nieuwegein onderzocht. Het gemeentelijk ondernemersklimaat kent onder meer de volgende aspecten (in volgorde van belang): parkeerbeleid / verkeer, woonklimaat, ruimtelijk beleid en de gemeentelijke dienstverlening. Omdat het onderzoek in 70 Nederlandse gemeenten is gehouden, is een vergelijking mogelijk. Nieuwegein scoort over het algemeen gemiddeld. De gemeente scoort onder meer bovengemiddeld waar het gaat om gemeentelijke dienstverlening, promotie- en acquisitiebeleid, kennisniveau bij ambtenaren en inlevingsvermogen bij bestuurders. Onder het gemiddelde zit Nieuwegein waar het gaat om bereikbaarheid en woonomgeving en veiligheid.

De ondernemers geven het gemeentelijk ondernemersklimaat in het algemeen, een gemiddeld cijfer van 6,7. Hiermee ligt de beoordeling nagenoeg gelijk aan het gemiddelde rapportcijfer in andere kleine en middelgrote gemeenten (6,6) en de dertig grootste gemeenten (6,6).

Bereikbaarheid
Het oordeel over de bereikbaarheid is benedengemiddeld (6,4 ten opzichte van 6,6). Met name de parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid per auto en de ontsluiting worden door ondernemers relatief laag gewaardeerd.

Gemeentelijke dienstverlening
De dienstverlening door de gemeente wordt beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer 6,3. Hiermee scoort de gemeente Nieuwegein bovengemiddeld, gezien het feit dat het gemiddelde rapportcijfer van de kleine en middelgrote gemeenten neerkomt op een 5,9. De Nieuwegeinse waardering wordt niet beïnvloed door het gegeven of ondernemers nu wel of geen contact hebben gehad. Hiermee staat Nieuwegein in de ´top 5´ als het gaat om best presterende gemeenten met betrekking tot de gemeentelijke dienstverlening.

Maar liefst 83% van de ondernemers weet niet of de gemeente Nieuwegein een fysiek loket heeft om de ondernemer te kunnen helpen bij het beantwoorden van vragen die voor het bedrijf van belang kunnen zijn.

De gemeente Nieuwegein scoort bovengemiddeld (beter dan de andere kleine en middelgrote gemeente) op de onderdelen: nakomen van afspraken, klachtenregeling en snelheid afhandeling verzoeken. Qua openingstijden scoort Nieuwegein benedengemiddeld. Het gaat hier om de mening van de ondernemers die daadwerkelijk contact hebben gehad met de gemeente.

Bestuur en beleid
Het NIPO heeft diverse beleids- en bestuursaspecten laten onderzoeken. Over het algemeen scoort Nieuwegein beter dan gemiddeld. Nieuwegein springt er zeer positief uit op de onderdelen: promotie- en acquisitiebeleid voor bedrijven, sluitingstijden horeca en koopzondagen. Slechter dan gemiddeld wordt alleen het toeristisch beleid genoteerd.

Over het algemeen zijn ondernemers in Nederland vaak negatief over het deskundigheidsniveau en inlevingsvermogen van gemeentelijke ambtenaren en bestuurders. In het onderzoek doet Nieuwegein het op dat aspect echter opvallend goed. Voor wat betreft het kennisniveau van ambtenaren en inlevingsvermogen van bestuurders behoort Nieuwegein tot de ´top 5´ van de 41 onderzochte kleine en middelgrote gemeenten in Nederland.

Veiligheid en woonomgeving
Nieuwegein scoort beneden gemiddeld voor wat betreft de deelaspecten veiligheid en woonomgeving. Criminaliteit blijkt voor 41% van de ondernemers in meer of mindere mate een probleem. In de situatie waarin ondernemers daadwerkelijk met criminaliteit te maken hebben gehad, ging het met name om pogingen tot inbraak of (winkel)diefstal. Bij het onderdeel woonomgeving is gevraagd naar de algemene indruk van de woonomgeving maar ook naar het aanbod van reguliere eengezinswoningen en duurdere woningen.

Wat doet de gemeente met de resultaten?
De gemeente bekijkt of ze verbeteringen kan aanbrengen op de onderdelen waar ze minder scoort. Zo zal bijvoorbeeld meer moeten worden uitgedragen dat de gemeente via de bedrijfscontactfunctionaris reeds één ondernemersloket kent. Daarnaast zullen de sterke punten moeten worden behouden. Nieuwegein wil een breed aanbod van werklocaties behouden. Naast de ontwikkeling en uitgifte van grote werklocaties zoals Klooster ,Galecopperzoom en Binnenstad zal ook het werken vanuit huis meer bevorderd worden.

Waarom een onderzoek?
Gemeenten in Nederland verdiepen zich in toenemende mate in de wensen van de ondernemers als het gaat om de gemeentelijke dienstverlening. De gemeentelijke dienstverlening vormt immers een onderdeel van het ondernemersklimaat. Omdat het inzicht in het ondernemersklimaat belangrijk is voor iedere gemeente heeft het onderzoeksbureau NIPO het initiatief genomen om een ´onderzoek ondernemersklimaat´ op te zetten. De gemeente Nieuwegein heeft hiervan gebruik gemaakt. De effectiviteit van de beleidsinspanningen kunnen op deze wijze worden gemeten. Zo mogelijk kan het beleid inhoudelijk worden bijgestuurd. Om de daadwerkelijke vooruitgang te kunnen controleren, laat de gemeente in principe over een paar jaar een nieuw onderzoek uitvoeren.

Opzet van het onderzoek
Het NIPO heeft begin 2003 door middel van een telefonische enquête 126 Nieuwegeinse ondernemers (directeuren) ondervraagd over de mate van tevredenheid over het ondernemersklimaat in de gemeente Nieuwegein. De omvang van het aantal gesproken ondernemers is daarmee dermate groot dat de resultaten voldoende betrouwbaar zijn.

Invoerdatum 17-9-2003