Ondernemersklimaat in Nieuwegein onderzocht
In opdracht van de gemeente Nieuwegein heeft het NIPO het ondernemersklimaat
in Nieuwegein onderzocht. Het gemeentelijk ondernemersklimaat kent onder
meer de volgende aspecten (in volgorde van belang): parkeerbeleid / verkeer,
woonklimaat, ruimtelijk beleid en de gemeentelijke dienstverlening. Omdat
het onderzoek in 70 Nederlandse gemeenten is gehouden, is een vergelijking
mogelijk. Nieuwegein scoort over het algemeen gemiddeld. De gemeente scoort
onder meer bovengemiddeld waar het gaat om gemeentelijke dienstverlening,
promotie- en acquisitiebeleid, kennisniveau bij ambtenaren en
inlevingsvermogen bij bestuurders. Onder het gemiddelde zit Nieuwegein waar
het gaat om bereikbaarheid en woonomgeving en veiligheid.
De ondernemers geven het gemeentelijk ondernemersklimaat in het algemeen,
een gemiddeld cijfer van 6,7. Hiermee ligt de beoordeling nagenoeg gelijk
aan het gemiddelde rapportcijfer in andere kleine en middelgrote gemeenten
(6,6) en de dertig grootste gemeenten (6,6).
Bereikbaarheid
Het oordeel over de bereikbaarheid is benedengemiddeld (6,4 ten opzichte van
6,6). Met name de parkeermogelijkheden, de bereikbaarheid per auto en de
ontsluiting worden door ondernemers relatief laag gewaardeerd.
Gemeentelijke dienstverlening
De dienstverlening door de gemeente wordt beoordeeld met een gemiddeld
rapportcijfer 6,3. Hiermee scoort de gemeente Nieuwegein bovengemiddeld,
gezien het feit dat het gemiddelde rapportcijfer van de kleine en
middelgrote gemeenten neerkomt op een 5,9. De Nieuwegeinse waardering wordt
niet beïnvloed door het gegeven of ondernemers nu wel of geen contact hebben
gehad. Hiermee staat Nieuwegein in de ´top 5´ als het gaat om best
presterende gemeenten met betrekking tot de gemeentelijke dienstverlening.
Maar liefst 83% van de ondernemers weet niet of de gemeente Nieuwegein een
fysiek loket heeft om de ondernemer te kunnen helpen bij het beantwoorden
van vragen die voor het bedrijf van belang kunnen zijn.
De gemeente Nieuwegein scoort bovengemiddeld (beter dan de andere kleine en
middelgrote gemeente) op de onderdelen: nakomen van afspraken,
klachtenregeling en snelheid afhandeling verzoeken. Qua openingstijden
scoort Nieuwegein benedengemiddeld. Het gaat hier om de mening van de
ondernemers die daadwerkelijk contact hebben gehad met de gemeente.
Bestuur en beleid
Het NIPO heeft diverse beleids- en bestuursaspecten laten onderzoeken. Over
het algemeen scoort Nieuwegein beter dan gemiddeld. Nieuwegein springt er
zeer positief uit op de onderdelen: promotie- en acquisitiebeleid voor
bedrijven, sluitingstijden horeca en koopzondagen. Slechter dan gemiddeld
wordt alleen het toeristisch beleid genoteerd.
Over het algemeen zijn ondernemers in Nederland vaak negatief over het
deskundigheidsniveau en inlevingsvermogen van gemeentelijke ambtenaren en
bestuurders. In het onderzoek doet Nieuwegein het op dat aspect echter
opvallend goed. Voor wat betreft het kennisniveau van ambtenaren en
inlevingsvermogen van bestuurders behoort Nieuwegein tot de ´top 5´ van de
41 onderzochte kleine en middelgrote gemeenten in Nederland.
Veiligheid en woonomgeving
Nieuwegein scoort beneden gemiddeld voor wat betreft de deelaspecten
veiligheid en woonomgeving. Criminaliteit blijkt voor 41% van de ondernemers
in meer of mindere mate een probleem. In de situatie waarin ondernemers
daadwerkelijk met criminaliteit te maken hebben gehad, ging het met name om
pogingen tot inbraak of (winkel)diefstal. Bij het onderdeel woonomgeving is
gevraagd naar de algemene indruk van de woonomgeving maar ook naar het
aanbod van reguliere eengezinswoningen en duurdere woningen.
Wat doet de gemeente met de resultaten?
De gemeente bekijkt of ze verbeteringen kan aanbrengen op de onderdelen waar
ze minder scoort. Zo zal bijvoorbeeld meer moeten worden uitgedragen dat de
gemeente via de bedrijfscontactfunctionaris reeds één ondernemersloket kent.
Daarnaast zullen de sterke punten moeten worden behouden. Nieuwegein wil een
breed aanbod van werklocaties behouden. Naast de ontwikkeling en uitgifte
van grote werklocaties zoals Klooster ,Galecopperzoom en Binnenstad zal ook
het werken vanuit huis meer bevorderd worden.
Waarom een onderzoek?
Gemeenten in Nederland verdiepen zich in toenemende mate in de wensen van de
ondernemers als het gaat om de gemeentelijke dienstverlening. De
gemeentelijke dienstverlening vormt immers een onderdeel van het
ondernemersklimaat. Omdat het inzicht in het ondernemersklimaat belangrijk
is voor iedere gemeente heeft het onderzoeksbureau NIPO het initiatief
genomen om een ´onderzoek ondernemersklimaat´ op te zetten. De gemeente
Nieuwegein heeft hiervan gebruik gemaakt. De effectiviteit van de
beleidsinspanningen kunnen op deze wijze worden gemeten. Zo mogelijk kan het
beleid inhoudelijk worden bijgestuurd. Om de daadwerkelijke vooruitgang te
kunnen controleren, laat de gemeente in principe over een paar jaar een
nieuw onderzoek uitvoeren.
Opzet van het onderzoek
Het NIPO heeft begin 2003 door middel van een telefonische enquête 126
Nieuwegeinse ondernemers (directeuren) ondervraagd over de mate van
tevredenheid over het ondernemersklimaat in de gemeente Nieuwegein. De
omvang van het aantal gesproken ondernemers is daarmee dermate groot dat de
resultaten voldoende betrouwbaar zijn.
Invoerdatum 17-9-2003
Gemeente Nieuwegein