Laatste wijziging 17 september 2003
Publicaties - 17 september 2003
De Parade viert 50-jarig bestaan Delegatie raadsleden bezoekt
Emmaterrein
Nieuwe beheervisie en maatregelenplan voor Brunssummerheide Brunssum
presenteert eerste burgerjaarverslag
Wijkatlas 2003 op internet Oudkomers aan het woord
Koopzondagen 2003 Overlast van steenmarters? Meld het bij de gemeente!
Alles wat u wilde weten over Brunssum Raadsvergadering op 23 september
2003
Evenementenkalender 2003 Laat uw stem horen via het referendum
Weekmarkt Spreekuren wethouders
BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit Start aanleg rotonde
Maastrichterstraat
Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit Voetgangersoversteekplaats
kruising Dorpstraat/Julianastraat
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Werkzaamheden Rumpenerstraat
starten 1 september
Bouwen zonder vergunning? Verkeersspreekuur
Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig?
De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning DUALISME IN DE
GEMEENTEPOLITIEK:
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' Nieuwe raadsgriffier
Vul uw bouwaanvraag goed in! Dualisme in de gemeentepolitiek
Heeft m'n buurman bouwplannen? Inspreekuur voor burgers
STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: SOCIALE ZAKEN EN ZORG:
Sloop Heufke gestart Wethouder Steiner tekent FNV-actiekaart
Kloostertuin krijgt eigen engel Gratis cursus: 'Een held met weinig
geld'
In den Kloostertuyn klaar Vraag tijdig de nieuwe
gehandicaptenparkeerkaart aan!
250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum
Informatiepunt voor huursubsidie
Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord Voor hulp bij welzijn, wonen
en zorg: WWZ Kompas
Bouw zorgcomplex Emma gestart Info ReisNet Parkstad Limburg
Beperkte overlast bouw Emmastaete
JONGEREN IN BRUNSSUM:
Brunssumse stichting '4 U 2' voor jongeren opgericht
Sportpas voor jongeren in Brunssum
Delegatie raads- en commissieleden bezoekt Emmaterrein
Op maandag 8 september bezocht een delegatie van raads- en
commissieleden van de gemeente Brunssum de voortgang van de
saneringswerkzaamheden op woonvlek II van Parkplan Emma.
Tijdens de rondleiding konden de raads- en commissieleden kennisnemen
van de voortgang van de sanering. Inmiddels is men op het Emmaterrein
volop bezig met het afgraven van de bovenlaag (die gestort wordt in de
aangrenzende slikvijver) en het aanbrengen van geotextiel.
Sanering
Op maandag 16 juni is begonnen met de sanering van Woonvlek II van het
Emmaterrein. De sanering duurt tot eind dit jaar. Op dit terrein,
gelegen ten zuiden van de Emmaweg, komen straks circa 300 woningen.
De gemeenteraad van Brunssum is op 10 juni akkoord gegaan met een
aangepast saneringsplan voor Woonvlek II. Alle grond -dus ook de
schone- wordt nu afgegraven. En alle grond wordt, volgens de huidige
strenge inzichten, opnieuw bemonsterd en gekeurd. Grond die
verontreinigd is, wordt afgevoerd. Op het hele terrein (met
uitzondering van de infrastructuur) komt een signaleringslaag in de
vorm van geotextiel. De dikte van de leeflaag (twee meter schone grond
onder de grondgebonden woningen, één meter onder de infrastructuur en
openbaar groen) is conform het saneringsplan uit 1996, maar strenger
dan de huidige inzichten, die ook onder grondgebonden woningen één
meter leeflaag voorschrijven. De grond die vrijkomt bij de sanering
van Woonvlek II wordt afgevoerd naar de slikvijver van de gemeente
Heerlen. Deze ligt aan de Passartweg, naast Sportpark Emma. Nadat de
slikvijver gevuld is, zal de gemeente Heerlen het depot afdekken met
een laag mijnsteen en een meter schone grond.
Met de sanering van Woonvlek II is maandag 16 juni begonnen. Het
afgraven van de grond verloopt voorspoedig: 15 september zal alle
verontreinigde grond naar de slikvijver zijn afgevoerd. Daarna begint
de aanvoer van schone grond. Naar verwachting is de sanering eind dit
jaar afgerond. In het eerste kwartaal van 2004 wordt begonnen met de
bouw van woningen.
Delegatie
Aan het bezoek namen de raadsleden mevrouw A. Huisman-Peeters, R. de
Bruijn, J. Starmans, J. van Nispen, J. Jussen, H. Claessen, G.
Gerards, A. Schutte, en E. Geurts deel. Ook twee burgercommissieleden
van de commissie Ruimte & Techniek namen deel aan de rondleiding: F.
van de Werff en M. Schrijen. Aanwezig waren ook mevrouw G. Jongmans
van de GGD, de heer Stevelmans van de begeleidingscommissie Emma, de
heren Sistermans en Delissen van Heuvelland BV, en wethouder J. Palmen
van Brunssum.
emmaterrein bezoek raad.jpg (1365624 bytes)
Wethouder Jo Palmen (links voor) leidt een delegatie van raads- en
commissieleden rond op woonvlek II van het Emmaterrein. De bezoekers
lieten zich voorlichten over de voortgang van de
saneringswerkzaamheden op dit voormalige terrein van de Staatsmijn
Emma waar vanaf het eerste kwartaal van 2004 driehonderd woningen
gebouwd zullen worden. (foto: Bert Lie)
emma bezoek raad2.jpg (5566931 bytes)
Tijdens de rondleiding konden de raads- en commissieleden kennisnemen
van de voortgang van de sanering.
(foto: Bert Lie)
---
Wethouder Steiner tekent FNV-actiekaart
FNV-actie steiner.jpg (1156437 bytes)
Wethouder Jan Steiner ondertekende op dinsdag 9 september een
actiekaart van de FNV. Met de ondertekening ondersteunt de wethouder
een actie van de FNV tegen de verslechtering van het sociale beleid in
Nederland.
Aanleiding voor de actie is de nieuwe bijstandswet, de Wet werk en
bijstand (WWB) die 1 januari 2004 in werking treedt. Die wet maakt
gemeenten 100 procent financieel verantwoordelijk voor het inkomen en
het aan het werk helpen van mensen met een uitkering. De FNV vreest
dat door de invoering van die wet, vanwege de verslechterende
economische toestand en de oplopende werkloosheid, gemeenten straks
minder geld hebben voor uitkeringsgerechtigden. "Minima en
uitkeringsgerechtigden mogen daarvan
niet de dupe worden," aldus de FNV. De gemeente Brunssum deelt die
zorgen.
Door de ondertekening beloofde wethouder Jan Steiner, aldus de tekst
van de kaart, "alles in het werk te stellen om verslechtering van
beleid voor haar minima en uitkeringsgerechtigden te voorkomen."
De FNV-actie 'Het kan socialer, beter!' vond plaats bij tien gemeenten
in Noord-Brabant en Limburg. Wethouders in Brunssum, Eindhoven,
Heerlen, Venlo en Venray deden mee aan de actie en ondertekenden de
kaart. (foto: Bert Lie)
---
Start aanleg rotonde Maastrichterstraat/Marebosjesweg/Het Ambacht
Op maandag 6 oktober beginnen de werkzaamheden voor de aanleg van een
rotonde op de kruising Maastrichterstraat / Trichterweg /
Marebosjesweg / Het Ambacht. Gedurende de werkzaamheden, die ongeveer
zes weken zullen duren, is het doorgaand verkeer op de
Maastrichterstraat/Trichterweg gestremd. Het verkeer wordt omgeleid.
De nieuwe rotonde op de Maastrichterstraat/Trichterweg is een
zogenaamde mini-rotonde, zonder gescheiden fietspaden. Bij de rotonde
worden zebrapaden aangebracht. Voor de aanleg van de rotonde is het
nodig om de parkeerplaats en parkeerstroken op deze plek aan te
passen.
Via de rotonde worden de aanliggende wijken op een veilige wijze op
het hoofdwegennet aangesloten. Met de aanleg van de zebrapaden komt de
gemeente tegemoet aan het verzoek van omwonenden en buurtbewoners om
op deze plek een goede oversteekvoorziening voor voetgangers te
creëren.
Omleiding
Vanwege de aanleg van de rotonde is de kruising Maastrichterstraat /
Trichterweg / Marebosjesweg / Het Ambacht vanaf maandag 6 oktober tot
medio november afgesloten. Voor doorgaand verkeer wordt de
Maastrichterstraat afgesloten ter hoogte van de Sperwerdreef/Wijenweg,
en de Trichterweg ter hoogte van de Servatiusstraat. Doorgaand verkeer
wordt omgeleid via de route Servatiusstraat, Emmaweg en
Akerstraat-Noord en omgekeerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Brunssum,
telefoon (045) 527 86 23, of 527 85 81.
---
Voetgangersoversteekplaats bij kruising Dorpstraat/Julianastraat
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om bij de
kruising Dorpstraat / Julianastraat / Kasteelstraat een
voetgangersoversteekplaats aan te leggen. Het zebrapad komt te liggen
ter hoogte van Dorpstraat 80. Tegen dit besluit kunt u nog bezwaar
maken.
Met deze maatregel wil de gemeente het voor voetgangers gemakkelijker
maken om op deze plek de Dorpstraat over te steken, waardoor de
bereikbaarheid van het centrum wordt verbeterd.
Voor informatie kunt u bellen met de heer G. Veltrop, telefoon (045)
527 86 23.
Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college
kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren binnen zes weken na de
bekendmaking (17 september 2003). Hoe u verder bezwaar kunt maken,
kunt u lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van
de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het
Bestuurscentrum.
---
De Parade viert 50-jarig bestaan
Dit jaar bestaat de Parade 50 jaar en dat wordt gevierd met een grote
cultuurdag op zaterdag 20 september 2003. Om 12.00 uur starten de
festiviteiten met een grafiekmanifestatie in de Kerkstraat.
Filmbeelden met muziek van voorafgaande Parades, geprojecteerd in de
etalage van Fair Play Colosseum, brengen de kenmerkende Paradesfeer
terug.
Het startschot voor de Parade 2004 wordt om 20.00 uur gegeven in de
Burgerzaal van het Gemeentehuis. Om 21.00 uur verplaatsen de
feestelijkheden zich naar d'r Brikke-Oave.
In de Kerkstraat, ter hoogte van het oude raadhuis, creëren
kunstenaars op zaterdag 20 september vanaf 12.00 uur een kunstwerk van
10 meter lang en 1.20 breed. Dit kunstwerk staat in het teken van dans
en muziek.
Even verderop, in d'r Brikke-Oave, bouwen 75 kunstenaars aan een
grafiekwand, bestaande uit 75 maal 2 grafische werken. Tenslotte maken
enkele kunstenaars gedurende de dag een grafiek-kunstwerk met als
thema 'Parade'. Dit kunstwerk wordt dezelfde avond in de Brikke-Oave
te koop aangeboden.
Startschot
De eerstvolgende editie van de Parade vindt plaats van vrijdag 16 juli
tot en met donderdag 22 juli 2004. Het officiële startschot voor de
Parade 2004 wordt op zaterdagavond 20 september gegeven, om 20.00 uur
in de Burgerzaal van het Bestuurscentrum aan het Lindeplein. Alle
betrokkenen (vrijwilligers, het gemeentebestuur, organisaties,
genodigden en de pers) krijgen dan een toelichting op de plannen en
activiteiten voor de Parade 2004. Tevens wordt burgemeester Clemens
Brocken van Brunssum bij die gelegenheid benoemd tot ere-voorzitter
van de Parade. Een van zijn eerste handelingen is de symbolische
uitreiking van de replica van het kunstwerk 'De vrijwilligers',
bedoeld als een eerbetoon aan alle vrijwilligers.
Tijdens het startprogramma zal ook een boekwerkje over 50 jaar Parade
ten doop worden gehouden. Dit boek zal vanaf maandag 22 september
verkrijgbaar zijn in de plaatselijke boekwinkels.
De organisatie van het 50-jarig jubileum is in handen van de Stichting
Worldfestival Parade Brunssum, de Ilse Frankenthalstichting en de
Stichting Wereldmuziek in Limburg.
---
Hoorzitting commissie voor de bezwaarschriften
Belangrijk!
eerste maandag van de maand om precies 12.00 uur), dan is er beslist
iets aan de hand. Ga in dit geval altijd naar binnen, sluit ramen en
deuren en zet radio en/of televisie aan voor verdere instructies.
Telefoneer niet, behalve als dat dringend nodig is, teneinde
telefooncentrales niet onnodig te belasten.
Raadsvergadering op 23 september 2003
De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 23
september 2003 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum.
Deze vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op
televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz).
Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de
raadzaal.
De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter
inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de
bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen:
Voorbereidingsbesluit Kerkstraat/Dorpstraat
In de vergadering van 8 oktober 2002 heeft de gemeenteraad van
het gebied gelegen tussen de Kerkstraat-Dorpstraat-Julianastraat en
Pastoor Moonenhof. In dit gebied wil de gemeente, in samenwerking met
projectontwikkelaars, nieuwe bebouwing realiseren, zoals op het oude
Unitasterrein waar stadswoningen van een hoge woonkwaliteit zijn
voorzien. Inmiddels is het concept-bestemmingsplan voorgelegd aan de
Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen. Uit het advies van die
commissie blijkt dat een aantal punten nog nader moet worden
uitgewerkt. Dat betekent dat het niet mogelijk is om een
concept-bestemmingsplan ter inzage te leggen vóór het huidige
voorbereidingsbesluit afloopt, per 16 oktober 2003. Om die reden
vraagt het college van B&W aan de raad om een nieuw
voorbereidingsbesluit voor het betreffende gebied te nemen.
Klankbordgroep Brunssummerheide
Op 27 mei stelde de gemeenteraad van Brunssum de nieuwe beheervisie en
het bijbehorende maatregelenplan voor de Brunssummerheide vast. In
deze documenten is aangegeven hoe in de komende 12 jaar (tot en met
2014) de natuur- en recreatiewaarden van de Brunssummerheide behouden
en versterkt kunnen worden. De hoofddoelstelling voor het beheer van
de Brunssummerheide is "het behouden en versterken van een
halfnatuurlijk landschap, met een hoge recreatieve waarde gericht op
natuur- en landschapsbeleving". In diezelfde vergadering ging de raad
ook akkoord met het instellen van een klankbordgroep die de
ontwikkelingen rondom de Brunssummerheide zal evalueren. In deze
klankbordgroep hebben zitting de verantwoordelijk wethouder, twee
raadsleden en vertegenwoordigers van diverse belangenverenigingen. De
raad wordt gevraagd het presidium opdracht te geven deze
klankbordgroep te formeren.
Milieubeleidsprogramma 2003-2006
De raad wordt gevraagd het milieubeleidsprogramma 2003-2006 vast te
stellen. In dat programma legt de gemeente Brunssum de visie,
strategie en uitvoering vast op het gebied van milieu, leefkwaliteit
en duurzaamheid.
Welstandsnota gemeente Brunssum
Vanaf juli 2004 zijn Nederlandse gemeenten verplicht om een
welstandsbeleid te gaan voeren. Dat welstandsbeleid moet door de
gemeenteraad worden vastgesteld. Welstand heeft betrekking op de
kwaliteit van de bebouwde omgeving, dus van woningen en andere
gebouwen. De raad is op 27 mei 2003 akkoord gegaan met de Kadernota
Ruimtelijke Kwaliteit Parkstad (waarin de kaders voor het
welstandsbeleid van de gemeente Brunssum op Parkstad Limburg-niveau
zijn aangegeven) en met de vervolgprocedure Lokale Welstandsnota
Gemeente Brunssum. De raad wordt nu gevraagd akkoord te gaan met de 9e
begrotingswijziging voor de verdere uitwerking van de Lokale
Welstandsnota.
Aanvraag spoedvoorziening als gevolg van inbraak/vandalisme
Een aantal scholen heeft bij de gemeente een aanvraag ingediend voor
vergoeding van kosten als gevolg van inbraak en/of vandalisme. De
gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de vergoeding.
Het gaat om de volgende aanvragen:
- Basisschool Fatima, schade (335,82 euro) als gevolg van vandalisme;
- Basisschool Dol-Fijn, schade (4.695,03 euro) als gevolg van inbraak
en vandalisme;
- De Eggerank, schade (403,41 euro) als gevolg van vandalisme;
- Emmacollege, locatie Delta, schade (675,95 euro) als gevolg van
vandalisme;
- De Eggerank, schade (71,40 euro) als gevolg van vandalisme;
- Basisschool Treebeek, schade (1.937,32 euro) als gevolg van
vandalisme.
- Basisschool Treebeek, schade (146,37 euro) als gevolg van
vandalisme.
Integraal Huisvestingsplan
De gemeenteraad wordt gevraagd om het 'Integraal Huisvestingsplan
primair onderwijs 2003-2013 gemeente Brunssum' vast te stellen. Dit
huisvestingsplan geeft de noodzakelijke en/of gewenste ontwikkelingen
weer op het gebied van onderwijshuisvesting. Het plan noemt een aantal
maatregelen waarvoor reeds voorzieningen zijn of worden getroffen,
waaronder de uitbreiding en aanpassing van basisschool De Langeberg,
de uitbreiding van de bijzondere basisschool De Eggerank en de
realisatie van de Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV) in
Brunssum-West. Een nieuw, nog niet gepland element in het Integraal
Huisvestingsplan is een onderzoek naar de mogelijkheid om te komen tot
een BMV in Brunssum-Centrum.
Jeugd in beeld
De gemeente Brunssum heeft het jeugdbeleid neergelegd in de nota
'Jeugd in beeld'. In die nota constateert de gemeente dat er weliswaar
al veel voor de jeugd gebeurt in Brunssum, maar dat er nog het nodige
moet gebeuren. De nota geeft hiervoor een aantal speerpunten aan,
waaronder de introductie van een sportpas. Andere speerpunten zijn
bijvoorbeeld de oprichting van een jongerenplatform en het creëren van
voldoende en goede voorzieningen voor jongeren (zowel in de Brede
Maatschappelijke Voorzieningen als daarbuiten). De raad wordt gevraagd
de nota vast te stellen.
Langdurigheidstoeslag
De raad wordt gevraagd de 'Langdurigheidstoeslag 2003' vast te
stellen. Het betreft een toeslag die bedoeld is als een extra
financiële steun voor inwoners van Brunssum (ouder dan 21 jaar, jonger
dan 65 jaar) die gedurende minstens drie aaneengesloten jaren op of
onder bijstandsniveau leven en die geen of weinig perspectief hebben
op het vinden van een baan. De toeslag betekent een eenmalige
uitkering van 150 euro voor gehuwden en alleenstaande ouders, en 75
euro voor alleenstaanden.
Jaarverslag 2002 van ABW, IOAW en IOAZ
Met de invoering van de nieuwe bijstandswet is de verantwoordelijkheid
voor de controle op de uitvoering van een aantal uitkeringswetten (de
Abw, de Ioaw en de Ioaz) verplaatst van het Rijk naar de gemeente. Met
het jaarverslag 2002 legt de gemeente verantwoording af over het
gevoerde beleid. De raad wordt gevraagd met dit jaarverslag in te
stemmen.
Beleidsverslag Sociale Zaken
De raad wordt gevraagd het beleidsverslag 2002 van de afdeling Sociale
Zaken van de gemeente Brunssum vast te stellen. In het beleidsverslag
wordt informatie verstrekt over de resultaten van het uitgevoerde
beleid op het terrein van sociale zaken en arbeid van het afgelopen
jaar.
Integraal Veiligheidsbeleid
De gemeente Brunssum wil een gemeente zijn waar het fijn wonen is, met
een woonomgeving die kwaliteit biedt op het gebied van veiligheid en
leefbaarheid. Veiligheid is echter een breed begrip: het is niet
alleen bestrijden van criminaliteit en van overlast, maar ook het
werken aan verkeersveiligheid, brandveiligheid, en schone straten en
plantsoenen. Bij het veilig maken van Brunssum zijn ook veel partijen
betrokken: niet alleen politie en gemeente, maar ook brandweer,
maatschappelijk werk en woningcorporaties. Al die partijen moeten
samen, in een systematische, samenhangende aanpak, komen tot het
voorkomen, beperken en bestrijden van risico's en inbreuken op
veiligheid. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een projectmatige
aanpak, gebaseerd op een handreiking van de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG), om te komen tot een integraal veiligheidsbeleid in
Brunssum.
Meerjaren Beleidsplan 2004 e.v.
Het MeerJarenBeleidsplan (MJB) is een uitwerking van het Visiedocument
van de gemeente Brunssum. Het Visiedocument beschrijft hoe Brunssum
zich de komende 15 jaar zou kunnen ontwikkelen, terwijl het MJB dit
doet voor de komende 4 jaar. Het MJB is een product van de
gemeenteraad die, in samenspraak met diverse maatschappelijke
organisaties (woningcorporaties, verenigingen en welzijnsinstellingen,
wijkteams, politie, maatschappelijk werk), elementen uit het
Visiedocument vertaald heeft naar onderwerpen voor de komende jaren.
Vervolgens worden die onderwerpen vertaald naar begrotingen voor de
afzonderlijke jaren: 2004, 2005, et cetera. De raad wordt gevraagd
kennis te nemen van de inhoudelijke resultaten van het traject
MeerJarenBeleidsplan.
Inleidend verzoek referendum
Op 11 februari 2003 besloot de gemeenteraad om een inleidend verzoek
van mevrouw H. Szlanina tot het houden van een referendum over het al
dan niet instellen van een onderzoekscommissie betreffende de
coffeeshop-affaire niet-ontvankelijk te verklaren omdat het inleidend
verzoek op drie punten afwijkt van de eisen die de
'Referendumverordening voor de gemeente Brunssum' stelt. Mevrouw
Szlanina heeft tegen dit raadsbesluit bezwaar gemaakt. De commissie
voor de bezwaarschriften heeft dit bezwaar ongegrond verklaard en het
college van B&W stelt de raad nu voor om dit advies van de commissie
over te nemen en het besluit van de raadsvergadering van 11 februari
2003 -het niet-ontvankelijk verklaren van het inleidend verzoek- te
handhaven.
Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30
tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om
tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over
een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de
vergadering van 23 september, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 19
september, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87
34 / 527 85 91).
Op donderdag 25 september vindt er een vergadering plaats van de
raadzaal in het Bestuurscentrum en begint om 14.00 uur. De bijeenkomst
Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 25
de publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 24 en
donderdag 25 september tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op
Gemeente Brunssum