Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 17 september 2003 Publicaties - 17 september 2003
De Parade viert 50-jarig bestaan Delegatie raadsleden bezoekt Emmaterrein
Nieuwe beheervisie en maatregelenplan voor Brunssummerheide Brunssum presenteert eerste burgerjaarverslag
Wijkatlas 2003 op internet Oudkomers aan het woord Koopzondagen 2003 Overlast van steenmarters? Meld het bij de gemeente! Alles wat u wilde weten over Brunssum Raadsvergadering op 23 september 2003
Evenementenkalender 2003 Laat uw stem horen via het referendum Weekmarkt Spreekuren wethouders
BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit Start aanleg rotonde Maastrichterstraat
Vergadering commissie Ruimtelijke Kwaliteit Voetgangersoversteekplaats kruising Dorpstraat/Julianastraat
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Werkzaamheden Rumpenerstraat starten 1 september
Bouwen zonder vergunning? Verkeersspreekuur
Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig?
De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' Nieuwe raadsgriffier Vul uw bouwaanvraag goed in! Dualisme in de gemeentepolitiek Heeft m'n buurman bouwplannen? Inspreekuur voor burgers STEDELIJKE VERNIEUWING IN BRUNSSUM: SOCIALE ZAKEN EN ZORG: Sloop Heufke gestart Wethouder Steiner tekent FNV-actiekaart Kloostertuin krijgt eigen engel Gratis cursus: 'Een held met weinig geld'
In den Kloostertuyn klaar Vraag tijdig de nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aan!
250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum Informatiepunt voor huursubsidie
Stedelijke vernieuwing in Brunssum-Noord Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas
Bouw zorgcomplex Emma gestart Info ReisNet Parkstad Limburg Beperkte overlast bouw Emmastaete
JONGEREN IN BRUNSSUM:
Brunssumse stichting '4 U 2' voor jongeren opgericht Sportpas voor jongeren in Brunssum
Delegatie raads- en commissieleden bezoekt Emmaterrein

Op maandag 8 september bezocht een delegatie van raads- en commissieleden van de gemeente Brunssum de voortgang van de saneringswerkzaamheden op woonvlek II van Parkplan Emma.

Tijdens de rondleiding konden de raads- en commissieleden kennisnemen van de voortgang van de sanering. Inmiddels is men op het Emmaterrein volop bezig met het afgraven van de bovenlaag (die gestort wordt in de aangrenzende slikvijver) en het aanbrengen van geotextiel.

Sanering
Op maandag 16 juni is begonnen met de sanering van Woonvlek II van het Emmaterrein. De sanering duurt tot eind dit jaar. Op dit terrein, gelegen ten zuiden van de Emmaweg, komen straks circa 300 woningen.

De gemeenteraad van Brunssum is op 10 juni akkoord gegaan met een aangepast saneringsplan voor Woonvlek II. Alle grond -dus ook de schone- wordt nu afgegraven. En alle grond wordt, volgens de huidige strenge inzichten, opnieuw bemonsterd en gekeurd. Grond die verontreinigd is, wordt afgevoerd. Op het hele terrein (met uitzondering van de infrastructuur) komt een signaleringslaag in de vorm van geotextiel. De dikte van de leeflaag (twee meter schone grond onder de grondgebonden woningen, één meter onder de infrastructuur en openbaar groen) is conform het saneringsplan uit 1996, maar strenger dan de huidige inzichten, die ook onder grondgebonden woningen één meter leeflaag voorschrijven. De grond die vrijkomt bij de sanering van Woonvlek II wordt afgevoerd naar de slikvijver van de gemeente Heerlen. Deze ligt aan de Passartweg, naast Sportpark Emma. Nadat de slikvijver gevuld is, zal de gemeente Heerlen het depot afdekken met een laag mijnsteen en een meter schone grond.

Met de sanering van Woonvlek II is maandag 16 juni begonnen. Het afgraven van de grond verloopt voorspoedig: 15 september zal alle verontreinigde grond naar de slikvijver zijn afgevoerd. Daarna begint de aanvoer van schone grond. Naar verwachting is de sanering eind dit jaar afgerond. In het eerste kwartaal van 2004 wordt begonnen met de bouw van woningen.

Delegatie
Aan het bezoek namen de raadsleden mevrouw A. Huisman-Peeters, R. de Bruijn, J. Starmans, J. van Nispen, J. Jussen, H. Claessen, G. Gerards, A. Schutte, en E. Geurts deel. Ook twee burgercommissieleden van de commissie Ruimte & Techniek namen deel aan de rondleiding: F. van de Werff en M. Schrijen. Aanwezig waren ook mevrouw G. Jongmans van de GGD, de heer Stevelmans van de begeleidingscommissie Emma, de heren Sistermans en Delissen van Heuvelland BV, en wethouder J. Palmen van Brunssum.

emmaterrein bezoek raad.jpg (1365624 bytes) Wethouder Jo Palmen (links voor) leidt een delegatie van raads- en commissieleden rond op woonvlek II van het Emmaterrein. De bezoekers lieten zich voorlichten over de voortgang van de saneringswerkzaamheden op dit voormalige terrein van de Staatsmijn Emma waar vanaf het eerste kwartaal van 2004 driehonderd woningen gebouwd zullen worden. (foto: Bert Lie)

emma bezoek raad2.jpg (5566931 bytes) Tijdens de rondleiding konden de raads- en commissieleden kennisnemen van de voortgang van de sanering. (foto: Bert Lie)

---

Wethouder Steiner tekent FNV-actiekaart

FNV-actie steiner.jpg (1156437 bytes)

Wethouder Jan Steiner ondertekende op dinsdag 9 september een actiekaart van de FNV. Met de ondertekening ondersteunt de wethouder een actie van de FNV tegen de verslechtering van het sociale beleid in Nederland.

Aanleiding voor de actie is de nieuwe bijstandswet, de Wet werk en bijstand (WWB) die 1 januari 2004 in werking treedt. Die wet maakt gemeenten 100 procent financieel verantwoordelijk voor het inkomen en het aan het werk helpen van mensen met een uitkering. De FNV vreest dat door de invoering van die wet, vanwege de verslechterende economische toestand en de oplopende werkloosheid, gemeenten straks minder geld hebben voor uitkeringsgerechtigden. "Minima en uitkeringsgerechtigden mogen daarvan niet de dupe worden," aldus de FNV. De gemeente Brunssum deelt die zorgen.

Door de ondertekening beloofde wethouder Jan Steiner, aldus de tekst van de kaart, "alles in het werk te stellen om verslechtering van beleid voor haar minima en uitkeringsgerechtigden te voorkomen."

De FNV-actie 'Het kan socialer, beter!' vond plaats bij tien gemeenten in Noord-Brabant en Limburg. Wethouders in Brunssum, Eindhoven, Heerlen, Venlo en Venray deden mee aan de actie en ondertekenden de kaart. (foto: Bert Lie)

---

Start aanleg rotonde Maastrichterstraat/Marebosjesweg/Het Ambacht

Op maandag 6 oktober beginnen de werkzaamheden voor de aanleg van een rotonde op de kruising Maastrichterstraat / Trichterweg / Marebosjesweg / Het Ambacht. Gedurende de werkzaamheden, die ongeveer zes weken zullen duren, is het doorgaand verkeer op de Maastrichterstraat/Trichterweg gestremd. Het verkeer wordt omgeleid.

De nieuwe rotonde op de Maastrichterstraat/Trichterweg is een zogenaamde mini-rotonde, zonder gescheiden fietspaden. Bij de rotonde worden zebrapaden aangebracht. Voor de aanleg van de rotonde is het nodig om de parkeerplaats en parkeerstroken op deze plek aan te passen.
Via de rotonde worden de aanliggende wijken op een veilige wijze op het hoofdwegennet aangesloten. Met de aanleg van de zebrapaden komt de gemeente tegemoet aan het verzoek van omwonenden en buurtbewoners om op deze plek een goede oversteekvoorziening voor voetgangers te creëren.

Omleiding
Vanwege de aanleg van de rotonde is de kruising Maastrichterstraat / Trichterweg / Marebosjesweg / Het Ambacht vanaf maandag 6 oktober tot medio november afgesloten. Voor doorgaand verkeer wordt de Maastrichterstraat afgesloten ter hoogte van de Sperwerdreef/Wijenweg, en de Trichterweg ter hoogte van de Servatiusstraat. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de route Servatiusstraat, Emmaweg en Akerstraat-Noord en omgekeerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Brunssum, telefoon (045) 527 86 23, of 527 85 81.

---

Voetgangersoversteekplaats bij kruising Dorpstraat/Julianastraat

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten om bij de kruising Dorpstraat / Julianastraat / Kasteelstraat een voetgangersoversteekplaats aan te leggen. Het zebrapad komt te liggen ter hoogte van Dorpstraat 80. Tegen dit besluit kunt u nog bezwaar maken.

Met deze maatregel wil de gemeente het voor voetgangers gemakkelijker maken om op deze plek de Dorpstraat over te steken, waardoor de bereikbaarheid van het centrum wordt verbeterd.

Voor informatie kunt u bellen met de heer G. Veltrop, telefoon (045) 527 86 23.

Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college kunnen bezwaar maken. Dat dient te gebeuren binnen zes weken na de bekendmaking (17 september 2003). Hoe u verder bezwaar kunt maken, kunt u lezen in de folder 'Beroep en bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij de balie van het Bestuurscentrum.

---

De Parade viert 50-jarig bestaan

Dit jaar bestaat de Parade 50 jaar en dat wordt gevierd met een grote cultuurdag op zaterdag 20 september 2003. Om 12.00 uur starten de festiviteiten met een grafiekmanifestatie in de Kerkstraat. Filmbeelden met muziek van voorafgaande Parades, geprojecteerd in de etalage van Fair Play Colosseum, brengen de kenmerkende Paradesfeer terug.
Het startschot voor de Parade 2004 wordt om 20.00 uur gegeven in de Burgerzaal van het Gemeentehuis. Om 21.00 uur verplaatsen de feestelijkheden zich naar d'r Brikke-Oave.

In de Kerkstraat, ter hoogte van het oude raadhuis, creëren kunstenaars op zaterdag 20 september vanaf 12.00 uur een kunstwerk van 10 meter lang en 1.20 breed. Dit kunstwerk staat in het teken van dans en muziek.
Even verderop, in d'r Brikke-Oave, bouwen 75 kunstenaars aan een grafiekwand, bestaande uit 75 maal 2 grafische werken. Tenslotte maken enkele kunstenaars gedurende de dag een grafiek-kunstwerk met als thema 'Parade'. Dit kunstwerk wordt dezelfde avond in de Brikke-Oave te koop aangeboden.

Startschot
De eerstvolgende editie van de Parade vindt plaats van vrijdag 16 juli tot en met donderdag 22 juli 2004. Het officiële startschot voor de Parade 2004 wordt op zaterdagavond 20 september gegeven, om 20.00 uur in de Burgerzaal van het Bestuurscentrum aan het Lindeplein. Alle betrokkenen (vrijwilligers, het gemeentebestuur, organisaties, genodigden en de pers) krijgen dan een toelichting op de plannen en activiteiten voor de Parade 2004. Tevens wordt burgemeester Clemens Brocken van Brunssum bij die gelegenheid benoemd tot ere-voorzitter van de Parade. Een van zijn eerste handelingen is de symbolische uitreiking van de replica van het kunstwerk 'De vrijwilligers', bedoeld als een eerbetoon aan alle vrijwilligers. Tijdens het startprogramma zal ook een boekwerkje over 50 jaar Parade ten doop worden gehouden. Dit boek zal vanaf maandag 22 september verkrijgbaar zijn in de plaatselijke boekwinkels.

De organisatie van het 50-jarig jubileum is in handen van de Stichting Worldfestival Parade Brunssum, de Ilse Frankenthalstichting en de Stichting Wereldmuziek in Limburg.

---

Hoorzitting commissie voor de bezwaarschriften Belangrijk!
eerste maandag van de maand om precies 12.00 uur), dan is er beslist iets aan de hand. Ga in dit geval altijd naar binnen, sluit ramen en deuren en zet radio en/of televisie aan voor verdere instructies. Telefoneer niet, behalve als dat dringend nodig is, teneinde telefooncentrales niet onnodig te belasten.
Raadsvergadering op 23 september 2003 De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 23 september 2003 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz). Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de raadzaal.

De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen: Voorbereidingsbesluit Kerkstraat/Dorpstraat
In de vergadering van 8 oktober 2002 heeft de gemeenteraad van het gebied gelegen tussen de Kerkstraat-Dorpstraat-Julianastraat en Pastoor Moonenhof. In dit gebied wil de gemeente, in samenwerking met projectontwikkelaars, nieuwe bebouwing realiseren, zoals op het oude Unitasterrein waar stadswoningen van een hoge woonkwaliteit zijn voorzien. Inmiddels is het concept-bestemmingsplan voorgelegd aan de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen. Uit het advies van die commissie blijkt dat een aantal punten nog nader moet worden uitgewerkt. Dat betekent dat het niet mogelijk is om een concept-bestemmingsplan ter inzage te leggen vóór het huidige voorbereidingsbesluit afloopt, per 16 oktober 2003. Om die reden vraagt het college van B&W aan de raad om een nieuw voorbereidingsbesluit voor het betreffende gebied te nemen.

Klankbordgroep Brunssummerheide
Op 27 mei stelde de gemeenteraad van Brunssum de nieuwe beheervisie en het bijbehorende maatregelenplan voor de Brunssummerheide vast. In deze documenten is aangegeven hoe in de komende 12 jaar (tot en met 2014) de natuur- en recreatiewaarden van de Brunssummerheide behouden en versterkt kunnen worden. De hoofddoelstelling voor het beheer van de Brunssummerheide is "het behouden en versterken van een halfnatuurlijk landschap, met een hoge recreatieve waarde gericht op natuur- en landschapsbeleving". In diezelfde vergadering ging de raad ook akkoord met het instellen van een klankbordgroep die de ontwikkelingen rondom de Brunssummerheide zal evalueren. In deze klankbordgroep hebben zitting de verantwoordelijk wethouder, twee raadsleden en vertegenwoordigers van diverse belangenverenigingen. De raad wordt gevraagd het presidium opdracht te geven deze klankbordgroep te formeren.

Milieubeleidsprogramma 2003-2006
De raad wordt gevraagd het milieubeleidsprogramma 2003-2006 vast te stellen. In dat programma legt de gemeente Brunssum de visie, strategie en uitvoering vast op het gebied van milieu, leefkwaliteit en duurzaamheid.

Welstandsnota gemeente Brunssum
Vanaf juli 2004 zijn Nederlandse gemeenten verplicht om een welstandsbeleid te gaan voeren. Dat welstandsbeleid moet door de gemeenteraad worden vastgesteld. Welstand heeft betrekking op de kwaliteit van de bebouwde omgeving, dus van woningen en andere gebouwen. De raad is op 27 mei 2003 akkoord gegaan met de Kadernota Ruimtelijke Kwaliteit Parkstad (waarin de kaders voor het welstandsbeleid van de gemeente Brunssum op Parkstad Limburg-niveau zijn aangegeven) en met de vervolgprocedure Lokale Welstandsnota Gemeente Brunssum. De raad wordt nu gevraagd akkoord te gaan met de 9e begrotingswijziging voor de verdere uitwerking van de Lokale Welstandsnota.

Aanvraag spoedvoorziening als gevolg van inbraak/vandalisme Een aantal scholen heeft bij de gemeente een aanvraag ingediend voor vergoeding van kosten als gevolg van inbraak en/of vandalisme. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de vergoeding. Het gaat om de volgende aanvragen:

- Basisschool Fatima, schade (335,82 euro) als gevolg van vandalisme;
- Basisschool Dol-Fijn, schade (4.695,03 euro) als gevolg van inbraak en vandalisme;

- De Eggerank, schade (403,41 euro) als gevolg van vandalisme;
- Emmacollege, locatie Delta, schade (675,95 euro) als gevolg van vandalisme;

- De Eggerank, schade (71,40 euro) als gevolg van vandalisme;
- Basisschool Treebeek, schade (1.937,32 euro) als gevolg van vandalisme.

- Basisschool Treebeek, schade (146,37 euro) als gevolg van vandalisme.

Integraal Huisvestingsplan
De gemeenteraad wordt gevraagd om het 'Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs 2003-2013 gemeente Brunssum' vast te stellen. Dit huisvestingsplan geeft de noodzakelijke en/of gewenste ontwikkelingen weer op het gebied van onderwijshuisvesting. Het plan noemt een aantal maatregelen waarvoor reeds voorzieningen zijn of worden getroffen, waaronder de uitbreiding en aanpassing van basisschool De Langeberg, de uitbreiding van de bijzondere basisschool De Eggerank en de realisatie van de Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV) in Brunssum-West. Een nieuw, nog niet gepland element in het Integraal Huisvestingsplan is een onderzoek naar de mogelijkheid om te komen tot een BMV in Brunssum-Centrum.

Jeugd in beeld
De gemeente Brunssum heeft het jeugdbeleid neergelegd in de nota 'Jeugd in beeld'. In die nota constateert de gemeente dat er weliswaar al veel voor de jeugd gebeurt in Brunssum, maar dat er nog het nodige moet gebeuren. De nota geeft hiervoor een aantal speerpunten aan, waaronder de introductie van een sportpas. Andere speerpunten zijn bijvoorbeeld de oprichting van een jongerenplatform en het creëren van voldoende en goede voorzieningen voor jongeren (zowel in de Brede Maatschappelijke Voorzieningen als daarbuiten). De raad wordt gevraagd de nota vast te stellen.

Langdurigheidstoeslag
De raad wordt gevraagd de 'Langdurigheidstoeslag 2003' vast te stellen. Het betreft een toeslag die bedoeld is als een extra financiële steun voor inwoners van Brunssum (ouder dan 21 jaar, jonger dan 65 jaar) die gedurende minstens drie aaneengesloten jaren op of onder bijstandsniveau leven en die geen of weinig perspectief hebben op het vinden van een baan. De toeslag betekent een eenmalige uitkering van 150 euro voor gehuwden en alleenstaande ouders, en 75 euro voor alleenstaanden.

Jaarverslag 2002 van ABW, IOAW en IOAZ
Met de invoering van de nieuwe bijstandswet is de verantwoordelijkheid voor de controle op de uitvoering van een aantal uitkeringswetten (de Abw, de Ioaw en de Ioaz) verplaatst van het Rijk naar de gemeente. Met het jaarverslag 2002 legt de gemeente verantwoording af over het gevoerde beleid. De raad wordt gevraagd met dit jaarverslag in te stemmen.

Beleidsverslag Sociale Zaken
De raad wordt gevraagd het beleidsverslag 2002 van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Brunssum vast te stellen. In het beleidsverslag wordt informatie verstrekt over de resultaten van het uitgevoerde beleid op het terrein van sociale zaken en arbeid van het afgelopen jaar.

Integraal Veiligheidsbeleid
De gemeente Brunssum wil een gemeente zijn waar het fijn wonen is, met een woonomgeving die kwaliteit biedt op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Veiligheid is echter een breed begrip: het is niet alleen bestrijden van criminaliteit en van overlast, maar ook het werken aan verkeersveiligheid, brandveiligheid, en schone straten en plantsoenen. Bij het veilig maken van Brunssum zijn ook veel partijen betrokken: niet alleen politie en gemeente, maar ook brandweer, maatschappelijk werk en woningcorporaties. Al die partijen moeten samen, in een systematische, samenhangende aanpak, komen tot het voorkomen, beperken en bestrijden van risico's en inbreuken op veiligheid. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een projectmatige aanpak, gebaseerd op een handreiking van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), om te komen tot een integraal veiligheidsbeleid in Brunssum.
Meerjaren Beleidsplan 2004 e.v.
Het MeerJarenBeleidsplan (MJB) is een uitwerking van het Visiedocument van de gemeente Brunssum. Het Visiedocument beschrijft hoe Brunssum zich de komende 15 jaar zou kunnen ontwikkelen, terwijl het MJB dit doet voor de komende 4 jaar. Het MJB is een product van de gemeenteraad die, in samenspraak met diverse maatschappelijke organisaties (woningcorporaties, verenigingen en welzijnsinstellingen, wijkteams, politie, maatschappelijk werk), elementen uit het Visiedocument vertaald heeft naar onderwerpen voor de komende jaren. Vervolgens worden die onderwerpen vertaald naar begrotingen voor de afzonderlijke jaren: 2004, 2005, et cetera. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de inhoudelijke resultaten van het traject MeerJarenBeleidsplan.

Inleidend verzoek referendum
Op 11 februari 2003 besloot de gemeenteraad om een inleidend verzoek van mevrouw H. Szlanina tot het houden van een referendum over het al dan niet instellen van een onderzoekscommissie betreffende de coffeeshop-affaire niet-ontvankelijk te verklaren omdat het inleidend verzoek op drie punten afwijkt van de eisen die de 'Referendumverordening voor de gemeente Brunssum' stelt. Mevrouw Szlanina heeft tegen dit raadsbesluit bezwaar gemaakt. De commissie voor de bezwaarschriften heeft dit bezwaar ongegrond verklaard en het college van B&W stelt de raad nu voor om dit advies van de commissie over te nemen en het besluit van de raadsvergadering van 11 februari 2003 -het niet-ontvankelijk verklaren van het inleidend verzoek- te handhaven.

Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30 tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de vergadering van 23 september, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 19 september, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87 34 / 527 85 91).
Op donderdag 25 september vindt er een vergadering plaats van de raadzaal in het Bestuurscentrum en begint om 14.00 uur. De bijeenkomst Een overzicht van de bouwplannen die de commissie op donderdag 25 de publieksbalie. U kunt dit overzicht raadplegen op woensdag 24 en donderdag 25 september tijdens openingsuren (08.30 tot 12.30 uur, op