Persberichten
17-9-2003
Antwoorden op schriftelijke vragen Maassluis Belang over branden in
Maassluis
Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door de fractie van
Maassluis Belang zijn gesteld aan het college van burgemeester en
wethouders over branden in Maassluis heeft het college een
antwoordschrijven verzonden. Het college beantwoordt de vragen van
Maassluis Belang als volgt:
Op 10 juni 2003 heeft u, in het kader van artikel 37 van het Reglement
van Orde, per e-mail de volgende vragen gesteld naar aanleiding van
een aantal branden in de gemeente Maassluis. Deze vragen zullen wij
puntsgewijs beantwoorden.
1. Vraag: Wanneer mogen wij uitsluitsel via een politierapport
ontvangen over oorzaak en gevolg van de branden op het Hooft en de
Zuiddijk?
Antwoord: U zult geen politierapport ontvangen van het justitieel
onderzoek. Alle communicatie hierover naar buiten toe loopt via het
Openbaar Ministerie. De gemeente heeft dan ook geen inzicht in zon
rapport. Overigens zijn beide onderzoeken al ruimschoots afgerond en
zijn de resultaten al gecommuniceerd door het Openbaar Ministerie.
2. Vraag: De mededeling in de raad dat het pand aan de Nieuwstraat zal
worden gesloopt is positief, doch wanneer gebeurt dit en onder wiens
verantwoordelijkheid. Is bovendien deze gestelde termijn een gevolg
van gemeentelijke regelgeving terzake?
Antwoord: Dit pand is een particulier bezit waarvoor een
sloopvergunning is verleend. Inmiddels is het pand onder toezicht van
de gemeente gesloopt.
Inmiddels is een bouwaanvraag ingediend om het pand te herbouwen
overeenkomstig de nieuwe regelgeving.
3. Vraag: Wat is überhaupt het beleid van de gemeente m.b.t. het
opruimen van uitgebrande panden. Wij bedoelen hier hoe lang het zo mag
blijven staan, dan wel dat er een termijn aan de
opruimingsverplichting ten grondslag ligt.
Antwoord: Hiervoor is geen beleid voorhanden. Een aantal factoren
zoals de eigendomssituatie, het gebruik, de toekomstverwachtingen en
de locatie zijn hierbij van belang in relatie tot de mogelijkheden van
de Woningwet.
4. Vraag: Waarom is de communicatie met de bewoners wederom zo
gebrekkig; wij noemen
a. buurtbewoners Veerhuis op het verkeerde been qua maten van de
hoogte van de bebouwing;
Antwoord: Er is, gelet op het uitgebreide vooroverleg van Bremamax met
omwonenden en de daaruit voortvloeiende planaanpassingen, zeker geen
sprake geweest van gebrekkige communicatie. In de bewonersbrief van 9
april 2003 is voor wat betreft de aanduiding van de hoogte van de
bebouwing helaas de hoogte van de dakvloer vermeld en niet de hoogte
van de dakrand.
Vraag: b. OFM, Bestuur Koopcentrum de Binnenstad en bewoners
Nieuwstraat in het ongewisse over de mogelijk herbouwplannen;
Antwoord: Herbouwplannen voor Nieuwstraat 21 zijn dezerzijds niet
bekend, maar zullen altijd moeten worden aangevraagd en dienen in
overeenstemming te zijn met het bestemmingsplan Binnenstad en de
Woningwet c.q. het Bouwbesluit.
Vraag: c. bewoners Zuiddijk over asbestproblemen bij het bluswerk.
Antwoord: Voorzover bekend zijn er bij de bluswerkzaamheden aan de
Zuiddijk geen asbestproblemen geweest. In het pand is een vast asbest
aangetroffen.Dit is in het kader van het zo snel mogelijk opruimen na
branden in gemeentelijke panden op de wettelijk verplichte wijze
verwijderd.
5. Vraag: Waarom is er met de bewoners van de Zuiddijk en de Johan
Evertsenlaan geen contact over de nieuwbouwplannen rond de oude
brandweerkazerne geweest, ondanks uw eerdere briefwisseling met de
bewoners over de kaalslag na afbraak van de kazerne. Klachten van deze
bewoners dat toezeggingen over tijdelijke invulling van dit gebied
niet zijn nagekomen hebben ons inmiddels bereikt.
Antwoord: Er is vooralsnog door Bremamax alleen contact gelegd met
direct omwonenden, daar waar dit voor het ontwerpplan nodig was. In de
Schakel van 18 april 2003 is abusievelijk de ter visie legging van de
plannen voor de Johan Evertsenlaan en de Zuiddijk aangegeven, maar dit
had voor het Veerhuis moeten zijn. In de Schakel van 2 mei 2003 is dit
wel op de juiste wijze geschied. Deze omissie heeft geleid tot de
opvatting dat er al sprake was van een definitief plan, hetgeen echter
nog niet het geval was, omdat door B en W eerst op 29 april 2003 is
besloten in te stemmen met de verdere gang van zaken voor de plannen
aan de Johan Evertsenlaan en de Zuiddijk.
6. Vraag: Wanneer kunnen wij (en de betrokken bewoners) kennis nemen
van uw nieuwbouwplannen rond de Zuiddijk en in hoeverre past daar nog
inspraak in. De commissie StadsOntwikkeling en Beheer was daar
duidelijk in, doch een brainstorm cessie met de betrokken bewoners is
nog niet van de grond gekomen.
Antwoord: Door de brand moeten de plannen voor de Zuiddijk worden
aangepast.
Door de commissie StadsOntwikkeling en Beheer is op 20 januari 2003
ingestemd met het realiseren van 14 appartementen aan de Johan
Evertsenlaan en 6 starterswingen in de voormalige school aan de
Zuiddijk. De informatie aan de bewoners stond eerder gepland, maar zal
nu door de noodzakelijke planaanpassingen naar verwachting
plaatsvinden in september. Bij de planaanpassing zal er onder andere
aandacht zijn voor de gemaakte opmerkingen ten aanzien van het
parkeren.
De planning is nu dat op donderdag 11 september 2003 een
informatie-/hooravond wordt gehouden en de plannen daarna ter verdere
behandeling op 21 oktober 2003 in de commissie StadsOntwikkeling en
Beheer worden besproken.
7. Vraag: Mogen wij van u verwachten dat in de toekomst sneller door u
gereageerd wordt, waar het gaat om een opruiming c.q. sanering van de
panden die in de brand hebben gestaan.
Antwoord: Het vermelde onder 3 is hier eveneens van toepassing.
Wij gaan er van uit u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Gemeente Maassluis