Fraudemeldingen bijna 3 keer zo hoog
Verzekeraars hebben in het tweede kwartaal van 2003 bijna drie keer
zoveel fraudezaken gemeld bij het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf als
in dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt veroorzaakt door een
verdubbeling van het aantal meldingen op aansprakelijkheid en een
stijging van bijna 50% bij brand.
Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf, onderdeel van het Verbond,
coördineert de fraudemeldingen die verzekeraars doen op basis van het
Fraudeprotocol, dat in 1998 aan de verzekeringsmarkt werd aangeboden.
Inmiddels zien steeds meer verzekeraars het maatschappelijk belang van
een gezamenlijke bestrijding van fraude; in totaal hebben 114
maatschappijen zich aangesloten bij het protocol.
Stijging gevolg van procedure
In het tweede kwartaal hebben 41 van de 114 aangesloten verzekeraars
357 fraudemeldingen gedaan, bijna drie keer zoveel als in hetzelfde
kwartaal in 2002. Volgens het Fraudeloket wil dat overigens niet
zeggen dat de stijging het gevolg is van een stijging van de fraude
zelf. Het is eerder een gevolg van het feit dat steeds meer
verzekeraars inzien dat fraude procedureel moet worden gemeld, zodat
het structureel kan worden aangepakt. Overigens werd bij 16 meldingen,
gelet op de ernst van de zaak, de assistentie van het Fraude Meldpunt
van het Openbaar Ministerie c.q. de FIOD/ECD ingeroepen.
Verzekerd!, september 2003
Verbond van Verzekeraars