Verbond van Verzekeraars

Fraudemeldingen bijna 3 keer zo hoog

Verzekeraars hebben in het tweede kwartaal van 2003 bijna drie keer zoveel fraudezaken gemeld bij het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf als in dezelfde periode vorig jaar. De stijging wordt veroorzaakt door een verdubbeling van het aantal meldingen op aansprakelijkheid en een stijging van bijna 50% bij brand.

Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf, onderdeel van het Verbond, coördineert de fraudemeldingen die verzekeraars doen op basis van het Fraudeprotocol, dat in 1998 aan de verzekeringsmarkt werd aangeboden. Inmiddels zien steeds meer verzekeraars het maatschappelijk belang van een gezamenlijke bestrijding van fraude; in totaal hebben 114 maatschappijen zich aangesloten bij het protocol.

Stijging gevolg van procedure

In het tweede kwartaal hebben 41 van de 114 aangesloten verzekeraars 357 fraudemeldingen gedaan, bijna drie keer zoveel als in hetzelfde kwartaal in 2002. Volgens het Fraudeloket wil dat overigens niet zeggen dat de stijging het gevolg is van een stijging van de fraude zelf. Het is eerder een gevolg van het feit dat steeds meer verzekeraars inzien dat fraude procedureel moet worden gemeld, zodat het structureel kan worden aangepakt. Overigens werd bij 16 meldingen, gelet op de ernst van de zaak, de assistentie van het Fraude Meldpunt van het Openbaar Ministerie c.q. de FIOD/ECD ingeroepen.

Verzekerd!, september 2003