AutoRai

17-9-2003

Compacte terreinknecht, ook voor in dorp en stad

De Fiat Panda SUV is de eerste afgeleide van de onlangs gepresenteerde nieuwe Panda en feitelijk dus de tweede telg binnen de Panda familie. Hij werd als Simba concept car gepresenteerd op de Bologna en Genève Motor Show, alsmede op onze eigen AutoRAI, eerder dit jaar.

Tijdens de IAA Frankfurt maakten pers en publiek kennis met de productieversie die in de tweede helft van 2004 zal debuteren.

Het ontwerp van deze off-road Panda ademt avontuur en reislust. Uiteraard is de Panda SUV ook prima te gebruiken voor dagelijks vervoer. Feitelijk is het de eerste Europese Sports Utility Vehicle in het compacte segment, die terreincapaciteiten combineert met het comfort en de prestaties van een conventionele auto. Uiterlijk is de Panda SUV te herkennen aan de two tone kleurstelling, de grote ronde koplampen en de kunststof carrosseriedelen. Tevens zijn er aluminium beschermingspanelen aangebracht om chassis en motor in ruw terrein te behoeden voor schade. Zijn all-terrain design wordt onderstreept door grote 185/65 R15 wielen en een 169 mm grote bodemvrijheid. De vijfdeurs SUV is 359 cm lang, 160 cm breed en 163 cm hoog. Zijn wielbasis meet 230 cm en de overhang voor en achter bedraagt respectievelijk 743 en 546 mm. De spoorbreedte voor is 137 cm; achter 136 cm.

Onderhuids beschikt de Panda SUV over de 70 pk sterke 1.3 MultiJet 16v, s werelds meest compacte en geavanceerde, tweede generatie common rail turbodieselmotor. De Panda SUV is de enige kleine off-roader die wordt voorzien van een dieselmotor kleiner dan 1.900 cc. Dankzij de permanente vierwielaandrijving met visco-koppeling en twee differentiëlen zal de Panda SUV prima uit de voeten kunnen op onverhard en in bergachtig terrein. Om maximale controle te garanderen onder alle denkbare condities is de Panda SUV voorzien van ABS met EBD, ESP en MSR. De Panda SUV kan een stijgingspercentage van liefst 51% aan. De maximale aanrijhoek (voorzijde) is 28 graden; achteruit zelfs 47 graden.