17-9-2003
Compacte terreinknecht, ook voor in dorp en stad
De Fiat Panda SUV is de eerste afgeleide van de onlangs gepresenteerde
nieuwe Panda en feitelijk dus de tweede telg binnen de Panda familie.
Hij werd als Simba concept car gepresenteerd op de Bologna en Genève
Motor Show, alsmede op onze eigen AutoRAI, eerder dit jaar.
Tijdens de IAA Frankfurt maakten pers en publiek kennis met de
productieversie die in de tweede helft van 2004 zal debuteren.
Het ontwerp van deze off-road Panda ademt avontuur en reislust.
Uiteraard is de Panda SUV ook prima te gebruiken voor dagelijks
vervoer. Feitelijk is het de eerste Europese Sports Utility Vehicle in
het compacte segment, die terreincapaciteiten combineert met het
comfort en de prestaties van een conventionele auto. Uiterlijk is de
Panda SUV te herkennen aan de two tone kleurstelling, de grote ronde
koplampen en de kunststof carrosseriedelen. Tevens zijn er aluminium
beschermingspanelen aangebracht om chassis en motor in ruw terrein te
behoeden voor schade. Zijn all-terrain design wordt onderstreept door
grote 185/65 R15 wielen en een 169 mm grote bodemvrijheid. De
vijfdeurs SUV is 359 cm lang, 160 cm breed en 163 cm hoog. Zijn
wielbasis meet 230 cm en de overhang voor en achter bedraagt
respectievelijk 743 en 546 mm. De spoorbreedte voor is 137 cm; achter
136 cm.
Onderhuids beschikt de Panda SUV over de 70 pk sterke 1.3 MultiJet
16v, s werelds meest compacte en geavanceerde, tweede generatie common
rail turbodieselmotor. De Panda SUV is de enige kleine off-roader die
wordt voorzien van een dieselmotor kleiner dan 1.900 cc. Dankzij de
permanente vierwielaandrijving met visco-koppeling en twee
differentiëlen zal de Panda SUV prima uit de voeten kunnen op
onverhard en in bergachtig terrein. Om maximale controle te garanderen
onder alle denkbare condities is de Panda SUV voorzien van ABS met
EBD, ESP en MSR. De Panda SUV kan een stijgingspercentage van liefst
51% aan. De maximale aanrijhoek (voorzijde) is 28 graden; achteruit
zelfs 47 graden.
AutoRai