Woensdag 17 september, 14.15 uur, aula
Promotie A.M.T. Lincke over elektronisch intercultureel onderhandelen
De ontwikkeling van internet en e-mail maakt het voor bedrijven,
overheden en andere organisaties steeds minder noodzakelijk om het
kantoor te verlaten om internationaal zaken te doen. De Duitse
bedrijfskundige Andreas Lincke deed een verkennende studie naar de
vraag wanneer het persoonlijk contact te verkiezen is boven
elektronische communicatie in interculturele onderhandelingen en
wanneer juist het omgekeerde. De onderzoeker verrichtte uitgebreid
literatuuronderzoek voor het opstellen van diverse modellen en
hypothesen over elektronisch onderhandelen. Ook simuleerde hij de
praktijk door groepen internationale studenten face-to-face of juist
elektronisch een aantal business cases uit te laten onderhandelen.
Lincke vond overtuigende aanwijzingen dat het medium invloed heeft op
de onderhandelingsstrategie en op de vaardigheid van onderhandelaars
om onderling empathie op te bouwen. Anglo-Amerikaanse en
Noord-Europese onderhandelaars bleken daarin overigens vaardiger dan
Romaanse (Frankrijk, Spanje, Italië). Een andere conclusie is dat
naast cultuur ook de inhoud van de onderhandelingen afgewogen moet
worden bij de keuze voor het al dan niet elektronisch onderhandelen.
Nader onderzoek naar elektronisch intercultureel onderhandelingen zal
tot meer praktische adviezen moeten leiden voor onderhandelaars.
Promotores: prof.dr. P.M.A. Ribbers en prof.dr. J.M. Ulijn;
copromotor: dr. H. Weigand. Titel proefschrift: Electronic business
negotiation: some experimental studies on the interaction between
medium, innovation context and culture
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ir. Marga van Zundert
(op woensdag en donderdag: 013 466 3495, M.vanZundert@uvt.nl) of met
persvoorlichter drs. Pieter Siebers (013 4662004,
P.H.C.Siebers@uvt.nl).
Tilburg, 1 september 2003
Universiteit van Tilburg