Universiteit van Tilburg

Woensdag 17 september, 14.15 uur, aula
Promotie A.M.T. Lincke over elektronisch intercultureel onderhandelen De ontwikkeling van internet en e-mail maakt het voor bedrijven, overheden en andere organisaties steeds minder noodzakelijk om het kantoor te verlaten om internationaal zaken te doen. De Duitse bedrijfskundige Andreas Lincke deed een verkennende studie naar de vraag wanneer het persoonlijk contact te verkiezen is boven elektronische communicatie in interculturele onderhandelingen en wanneer juist het omgekeerde. De onderzoeker verrichtte uitgebreid literatuuronderzoek voor het opstellen van diverse modellen en hypothesen over elektronisch onderhandelen. Ook simuleerde hij de praktijk door groepen internationale studenten face-to-face of juist elektronisch een aantal business cases uit te laten onderhandelen. Lincke vond overtuigende aanwijzingen dat het medium invloed heeft op de onderhandelingsstrategie en op de vaardigheid van onderhandelaars om onderling empathie op te bouwen. Anglo-Amerikaanse en Noord-Europese onderhandelaars bleken daarin overigens vaardiger dan Romaanse (Frankrijk, Spanje, Italië). Een andere conclusie is dat naast cultuur ook de inhoud van de onderhandelingen afgewogen moet worden bij de keuze voor het al dan niet elektronisch onderhandelen. Nader onderzoek naar elektronisch intercultureel onderhandelingen zal tot meer praktische adviezen moeten leiden voor onderhandelaars. Promotores: prof.dr. P.M.A. Ribbers en prof.dr. J.M. Ulijn; copromotor: dr. H. Weigand. Titel proefschrift: Electronic business negotiation: some experimental studies on the interaction between medium, innovation context and culture

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ir. Marga van Zundert (op woensdag en donderdag: 013 466 3495, M.vanZundert@uvt.nl) of met persvoorlichter drs. Pieter Siebers (013 4662004,
P.H.C.Siebers@uvt.nl).

Tilburg, 1 september 2003