Ingezonden persbericht
embargo tot dinsdag 16 september, 15.15 uur
P E R S B E R I C H T
INVESTEREN IN INFRASTRUCTUUR EN OV-CHIPKAART NOODZAKELIJK
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) onderschrijft de noodzaak om in te
zetten op verbetering van bestaande weg- en spoorinfrastructuur. Dit moet
leiden tot minder oponthoud op weg en rail. Het is wel te betreuren dat dit
ten koste gaat van een meer structurele aanpak van de congestie. KNV is van
mening dat in de kabinetsplannen een grotere rol voor het collectief
personenvervoer weggelegd moet zijn.
Naast het openbaar vervoer spelen de touringcarsector en de taxisector
reeds een belangrijke rol in het netwerk van bereikbaarheid en verdienen
meer erkenning hiervoor. Zo moet er haast gemaakt worden met de verhoging
van de maximumsnelheid voor touringcars en moeten vormen van collectief
bedrijfsvervoer gestimuleerd worden.
De inzet die het ministerie van verkeer en waterstaat aan de dag legt voor
de verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer, wordt
door de vervoerders zeer gewaardeerd. Wel is het zaak om ook bij de andere
vormen van personenvervoer in te zetten op sociale veiligheid. Bijvoorbeeld
door het elektronisch betalen in taxi's te stimuleren. Hiervoor, maar ook
voor de kosten voor het verplichte examen voor taxichauffeurs zou een
financiële post opgenomen dienen te worden.
De openbaarvervoerbedrijven zijn intensief met decentrale overheden en de
Rijksoverheid in gesprek over de invoering van de OV-chipkaart. Deze
gesprekken zullen nog intensiever worden door de te verwachten en
noodzakelijke financiële ondersteuning door de Rijksoverheid bij de
invoering van de OV-chipkaart.
Een grote teleurstelling ligt in de begroting van het ministerie van VWS.
De vergoeding voor het zittend ziekenvervoer wordt hierin geschrapt. Naast
de nare consequenties die dit heeft voor de patiënten die van deze vorm van
vervoer afhankelijk zijn, betekent dit dat in de taxisector ongeveer 5.000
banen worden vernietigd.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepspersonenvervoer ? openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoer
en besloten busvervoer - en het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Den Haag, 15 september 2003
Noot voor de redactie,