Railion
Herstelplan Spoor mist visie
Railion in reactie op begroting V&W
16 september 2003
De extra investeringsimpuls die ten goede komt aan het onderhoud van
de Nederlandse railnet juicht Railion toe. Echter het plan waarin deze
extra investeringsimpuls is vervat, Het Herstelplan Spoor, mist een
duidelijke visie als het gaat om het stimuleren van het
railgoederenvervoer in de aanloop naar de Betuweroute.
Dagelijks ondervindt Railion aan den lijve de
storingsgevoeligheid van de Nederlandse railinfrastructuur. De
Europese dimensie en de economische context waaronder het versterken
van de Nederlandse concurrentiepositie ontbreken echter volledig in de
begrotingsplannen van het Ministerie met betrekking tot het spoor.
Algemeen directeur Carel Robbeson van Railion mist in het plan extra
aandacht voor de belangrijke hoofdtransportassen naar Duitsland en
België waar zowel capaciteit als doorstroomsnelheid voor het snel
groeiende railgoederenvervoer een bottleneck vormen.
Robbeson: weliswaar wordt in de begroting gesproken over groene golven
voor goederentreinen maar onduidelijk is hoe en op welke termijn deze
groene golven daadwerkelijk worden gerealiseerd. Terwijl deze
aanpassingen in de dienstregeling nu juist zo belangrijk zijn voor een
efficiënter gebruik van de infrastructuur. Dat komt uiteindelijk aan
alle vervoerders ook het reizigersvervoer - ten goede.
Voor ons is het belangrijk dat we ons vervoer beter kunnen spreiden en
op internationale dienstregelingen kunnen aansluiten. Om een vliegende
start van de Betuweroute mogelijk te maken, moet het
railgoederenvervoer vanaf nu meer kunnen groeien. De tijd begint te
dringen.