Railion

Herstelplan Spoor mist visie

Railion in reactie op begroting V&W

16 september 2003

De extra investeringsimpuls die ten goede komt aan het onderhoud van de Nederlandse railnet juicht Railion toe. Echter het plan waarin deze extra investeringsimpuls is vervat, Het Herstelplan Spoor, mist een duidelijke visie als het gaat om het stimuleren van het railgoederenvervoer in de aanloop naar de Betuweroute.

Dagelijks ondervindt Railion aan den lijve de storingsgevoeligheid van de Nederlandse railinfrastructuur. De Europese dimensie en de economische context waaronder het versterken van de Nederlandse concurrentiepositie ontbreken echter volledig in de begrotingsplannen van het Ministerie met betrekking tot het spoor.

Algemeen directeur Carel Robbeson van Railion mist in het plan extra aandacht voor de belangrijke hoofdtransportassen naar Duitsland en België waar zowel capaciteit als doorstroomsnelheid voor het snel groeiende railgoederenvervoer een bottleneck vormen.

Robbeson: weliswaar wordt in de begroting gesproken over groene golven voor goederentreinen maar onduidelijk is hoe en op welke termijn deze groene golven daadwerkelijk worden gerealiseerd. Terwijl deze aanpassingen in de dienstregeling nu juist zo belangrijk zijn voor een efficiënter gebruik van de infrastructuur. Dat komt uiteindelijk aan alle vervoerders ook het reizigersvervoer - ten goede. Voor ons is het belangrijk dat we ons vervoer beter kunnen spreiden en op internationale dienstregelingen kunnen aansluiten. Om een vliegende start van de Betuweroute mogelijk te maken, moet het railgoederenvervoer vanaf nu meer kunnen groeien. De tijd begint te dringen.