Gemeente Wijdemeren
16/09/2003
Voorstel van college aan de gemeenteraad:
Wijdemeren gaat over op centrale dienstverlening m.i.v. 2004
Het college van B & W gaat de gemeenteraad voorstellen m.i.v. 1 januari 2004
over te gaan op centrale dienstverlening aan onze inwoners vanuit het
gemeentehuis aan Rading 1. Dit zou inhouden dat de loketten voor burgerzaken
in 's-Graveland en Nederhorst den Berg gaan sluiten. Het besluit is volgens
het college nodig omdat het openhouden van de loketten te kostbaar en erg
inefficiënt is.
Het college realiseert zich dat het gemeentehuis dusdanig decentraal is
gelegen, dat het voor een aantal burgers moeilijk is het gemeentehuis te
bereiken. Daarom wil het college inwoners van Nederhorst den Berg zonder
eigen vervoersmogelijkheden, een taxi aanbieden om naar het gemeentehuis te
komen. Hiervoor wil het college een eigen bijdrage vragen van EUR 2,50 per
rit. Dit vindt het college reëel omdat ook eigen vervoer geld kost. Inwoners
van 's-Graveland en Ankeveen kunnen gebruikmaken van de buurtbus. Deze stopt
voor het gemeentehuis.
Besparing kosten
Gebleken is dat het openhouden van de loketten in 's-Graveland en Nederhorst
den Berg per jaar EUR 138.000 kost. Daarbij komen nog noodzakelijke extra
kosten voor de veiligheid van de loketten van EUR 20.000. Gezien de
financiële situatie van de gemeente vindt het college dit niet langer
verantwoord. Ook qua efficiency biedt centrale dienstverlening voordelen.
Medewerkers van burgerzaken besparen de extra reistijden en de uren die
verloren gaan door het geringe aantal klanten bij de loketten in de dorpen.
Door deze loketten te sluiten en de huidige personele bezetting te behouden
zal de dienstverlening aan de klanten in het centrale gemeentehuis nog
verder kunnen verbeteren. Daarbij voorziet het college ook een nieuwe
tendens wat betreft het gebruik van internet bij de dienstverlening.
Binnenkort zal ook Wijdemeren hiermee een aanvang maken.
Openingstijden gemeentehuis
De openingstijden van de loketten burgerzaken in het centrale gemeentehuis
wil het college niet veranderen. Uit onderzoek is in het verleden gebleken
dat de openingstijden in Wijdemeren, afgezet tegen openingstijden van
regiogemeenten, ruim te noemen zijn. Daarbij hebben klanten altijd de
mogelijkheid een afspraak te maken op een voor hen geschikt tijdstip. Deze
mogelijkheid bestaat al langer en zal ook blijven bestaan.
Haal- en brengservice
In 2002 heeft het college de haal- en brengservice ingevoerd voor mensen
die, bijvoorbeeld door ziekte, niet in staat zijn het gemeentehuis te
bezoeken. Hoewel er weinig van deze service gebruik wordt gemaakt, zal ook
deze blijven bestaan. Inwoners die van de service gebruik willen maken,
kunnen dit kenbaar maken bij het nummer van Burgerzaken, telefoon (035) 655
95 59.
Het voorstel van het college wordt op 30 september besproken in de
raadscommissie Maatschappelijke en Sociale Zaken.