BouwNed


Commentaar BouwNed op Miljoenennota

16/9/2003

Op de in de Miljoenennota bekend gemaakte beleidsfilosofie van het kabinet - het stimuleren van het groeipotentieel van de economie gekoppeld aan een evenwichtige begroting - valt weinig af te dingen. Het is positief dat het ministerie van VROM zich wil ontwikkelen van hindermacht naar ontwikkelkracht. Daarbij wordt gestreefd naar sterke steden en een vitaal landelijk gebied, waarbij het ruimtelijk ordeningsbeleid door provincies en gemeenten nader wordt ingevuld. Het is echter twijfelachtig of de minister van VROM over voldoende regiekracht beschikt in dit decentrale model. Om met name de woningbouw uit het slop te trekken, dient het ministerie duidelijke kaders vast te stellen waarbinnen provincies en gemeenten opereren. Met lagere overheden en woningcorporaties zullen concrete afspraken moeten worden gemaakt over te realiseren bouwvolumes, waarop zij vervolgens ook kunnen worden afgerekend.

Dit zegt BouwNed, de grootste ondernemersorganisatie in de bouw, in reactie op de vandaag bekend gemaakte Miljoenennota. Met een jaaromzet van 46 miljard, neemt de bouw 10 procent van het bruto binnenlands product voor haar rekening. Ook met het bieden van werkgelegenheid aan 400.000 mensen levert de bouw een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse economie.

Beleid
BouwNed onderschrijft op hoofdlijnen de uitgangspunten van het kabinetsbeleid. Wel schuift het kabinet veel problemen door in de richting van de cao-onderhandelingstafel. Het kabinet moet de sociale partners dan wel de ruimte laten om in onderling overleg invulling te geven aan het pensioendossier in relatie tot een meerjarig loonmatigingsbeleid. Wat de werkgevers betreft, is een nul procent loongroei daarbij het uitgangspunt.

De Nederlandse concurrentiepositie is ernstig verslechterd. Terwijl de wereldhandel begint aan te trekken, blijft Nederland achter. Inmiddels staat de exportpositie zwaar onder druk. Dat heeft negatieve gevolgen voor de economische ontwikkeling in ons land en dus ook voor een belangrijke bedrijfstak als de bouw. De woningbouwproductie bevindt zich momenteel op een naoorlogs dieptepunt, de bouw van kantoren en bedrijfspanden is eveneens sterk teruggelopen en de uitbreiding van de infrastructuur blijft achter.

Innovatie
Om uit het dal te klimmen, moet de arbeidsinkomensquote, die nu 85 bedraagt, tot onder de 80 worden teruggedrongen, vindt BouwNed. Daarnaast dient ingezet te worden op innovatiegedreven groei. In die zin is de verhoging van het WBSO-budget, waarmee innovatie bij mkb-ondernemers wordt bevorderd, een verstandige maatregel. Het door het kabinet opgerichte Innovatieplatform kan ook een belangrijke rol spelen. Voorwaarde is wel, dat dit platform zich niet uitsluitend richt op high-tech ontwikkelingen. Volgens BouwNed moet vooral gekeken worden naar concrete verbeteringen in producten en processen die op korte termijn op de werkvloer toepasbaar zijn. Procesinnovatie kan bovendien een bijdrage leveren aan vermindering van de regeldruk.

Het kabinet vindt het belangrijk dat het bedrijfsleven participeert in het Innovatieplatform. BouwNed bepleit een praktijkgerichte aanpak door per sector een dergelijk platform op te zetten, bij voorkeur in combinatie met een modern industriebeleid. Wat de bouw betreft maken moderne vormen van aanbesteden nadrukkelijk deel uit van de noodzakelijke vernieuwingen. Voor de gewenste transparantie in de bouwsector is ook professioneel opdrachtgeverschap van groot belang. In dit verband verwelkomt BouwNed de oprichting van een Kenniscentrum Aanbesteding Bouw.

Winstmarges
Innovatie is niet alleen een zaak van universiteiten en kenniscentra, maar moet vooral ook uit het bedrijfsleven zelf voortkomen. Voor de financiering hiervan is de hoogte van de winstmarges bepalend. In de bouw staan deze al jarenlang onder druk, mede als gevolg van een aanbestedingsbeleid dat de laagste prijs als belangrijkste criterium hanteert.
De macro-economische verkenning van het kabinet signaleert dat de winstmarges van aannemers zijn achtergebleven bij de sterke toename van de verkoopprijzen van woningen.

Ruimtelijk beleid
Het is verheugend dat het ministerie van VROM de mede door BouwNed bepleite ontwikkelingsplanologie toe gaat passen. Via samenwerking tussen overheden, marktpartijen en maatschappelijke organisaties wordt het draagvlak voor ruimtelijke plannen vergroot en de uitvoering versneld. In samenhang met de nadere uitwerking van de Nota Ruimte, dient ontwikkelingsplanologie volgens BouwNed ook actief te worden gestimuleerd bij gemeentelijke en provinciale overheden. Ook positief is dat gemeenten in landelijk gebied meer mogelijkheden krijgen om te bouwen voor de eigen bevolkingsaanwas en de lokale bedrijvigheid.

Woningbouw
De woningbouw is van groot belang voor de economie van ons land. Naast de werkgelegenheid in de bouw zelf, worden hierdoor tienduizenden mensen bij toeleverende bedrijven aan het werk gehouden. Ook is woningbouw een belangrijke inkomstenbron voor de overheid. Nu de woningbouw stagneert, doet VROM vooral een beroep op marktpartijen om vraag en aanbod met elkaar in evenwicht te brengen. BouwNed is het eens met de oproep aan de woningcorporaties om op dit punt hun verantwoordelijkheid te nemen.Toch kan de overheid ook zelf maatregelen nemen die de vraag stimuleren, bijvoorbeeld door de uit de hand gelopen gemeentelijke grondprijzen weer in de tang te krijgen. Het versneld aanpakken van de herstructurering van 56 probleemwijken in de grote steden is een goede zaak, maar wordt overschaduwd door de beknotting van het rijksbudget voor Investeringen in Stedelijke Vernieuwingen (ISV) met 47 miljoen euro.

Het bieden van ruimte aan verhuurders om meer marktconforme huurprijzen te gaan hanteren, wordt door BouwNed toegejuicht. Dit kan een impuls geven aan de vrijwel tot stilstand gekomen doorstroming op de woningmarkt.
De geplande beperking van de aftrekbaarheid van hypotheekrente werkt echter weer negatief uit op de bereidheid van mensen door te stromen naar een duurdere woning. BouwNed bepleit dat op zijn minst de kosten koper en de inrichtingskosten bij verhuizing op de overwinst in mindering mogen worden gebracht.

Energie
Ten aanzien van het verbeteren van de bestaande woningvoorraad, vindt BouwNed het een slechte zaak dat de Energie Premie Regeling en de subsidie op het Energie Prestatie Advies (EPA) vrijwel worden afgeschaft. Deze regelingen zijn zeer succesvol en juist in de bestaande bouw kan door energiebesparende maatregelen nog veel milieuwinst worden behaald. Het stopzetten van de subsidieregeling staat ook haaks op het Europese beleid en het verdrag van Kyoto. BouwNed pleit er daarom voor de premie en subsidie te bekostigen uit de voorgenomen verhoging van de Regulerende Energie Belasting.

Bedrijventerreinen
BouwNed vindt het teleurstellend, dat het kabinet nog steeds geen vastomlijnde doelstellingen heeft geformuleerd voor de herstructurering en aanleg van bedrijventerreinen. De grote achterstand die hier inmiddels is ontstaan, heeft bijgedragen aan de verslechtering van het Nederlandse vestigingsklimaat. Datzelfde geldt overigens ook voor de wegeninfrastructuur. Het kabinet investeert weliswaar in onderhoud van het wegennet en filebestrijding, maar voor de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur gaat de hand op de knip. Daarmee wordt de gewenste revitalisering van de economie bepaald niet bevorderd. Hoewel het onderhoud aan rioleringen en gas-, water- en elektriciteitsleidingen wordt overgelaten aan gemeenten en nutsbedrijven, gaat BouwNed ervan uit dat de Rijksoverheid de ontwikkelingen actief blijft volgen en waar nodig ingrijpt.
BouwNed onderkent de budgetproblemen van het kabinet, maar is van mening dat de invoering van een zogeheten kapitaaldienst meer ruimte kan bieden. Op die manier kunnen de kosten van de investeringen over meerdere jaren worden uitgesmeerd. Ook het intensiever inzetten van publiek-private samenwerking (PPS) kan de financiële armslag van het Rijk vergroten.

Regeldruk
Het streven van het kabinet om de administratieve lastendruk voor ondernemers met een kwart terug te dringen is prijzenswaardig. Soortgelijke goede voornemens van vorige kabinetten liepen echter stuk op een weerbarstige praktijk, dus afgewacht moet worden of dit kabinet er wel in slaagt. BouwNed staat ook positief tegenover de plannen om de handhaving van regels te verbeteren en te professionaliseren. BouwNed waarschuwt er echter voor de vermindering van regelgeving niet via een achterdeur weer ongedaan te maken door extra normalisatie- en certificeringseisen.
Voorts is BouwNed tevreden over de vereenvoudiging van de regeling voor autokostenvergoeding en de afschaffing van de kilometerregistratie. Wel vraagt BouwNed om ruimte voor de carpoolregeling zoals die al jarenlang met succes in de bouw wordt gehanteerd.

Ouderenbeleid
Het door het kabinet voorgestelde ouderenbeleid pakt in de bouw contraproductief uit. Door het verdwijnen van de fiscale stimulans voor een vroegpensioen en de herinvoering van de sollicitatieplicht voor mensen ouder dan 57,5 jaar, blijven oudere werknemers langer in dienst. In verband met de zware lichamelijke arbeid in de bouw zal dit resulteren in een hogere uitval door ziekte en een hogere instroom in de WAO.

Vanwege de specifieke arbeidsomstandigheden in de bouw, dringt BouwNed aan op een ruime overgangsperiode. Werkgevers- en werknemersorganisatie in de bouw zijn inmiddels gestart met een proefproject Loopbaanbegeleiding. Doel is de introductie van modern personeelsmanagement in de bouw, zodat bouwvakkers tijdig perspectief wordt geboden op fysiek lichter werk. Zo kan een timmerman of metselaar op latere leeftijd bijvoorbeeld worden omgeschoold tot werkvoorbereider. De landelijke invoering van Loopbaanbegeleiding bij alle bouwbedrijven vergt echter de nodige tijd en komt voor veel van de huidige oudere werknemers te laat. Om die reden vraagt BouwNed om een soepele overgangsregeling.

Meer informatie
L.J.N. Steijn, Hoofd Communicatie, telefoonnummer 0182 693 763 / 06 513 541 38