Centrum voor Arbeidsverhoudingen

Commentaar CNV Publieke Zaak op de Kabinetsplannen - 16 december 2003.

Eigentijds werkgeverschap: ambtenaren en zorg op de nullijn

In het beleidsprogramma 2004-2007 van het kabinet Balkenende-2 is economisch herstel door middel van forse meerjarige loonmatiging het belangrijkste speerpunt. De economische groei blijft uiterst beperkt en zit onder het Europees gemiddelde. De werkloosheid gaat richting de 555.000 personen. Het Kabinet vindt om die reden gigantische bezuinigingen noodzakelijk om de BV Nederland er bovenop te helpen. Van iedereen worden offers gevraagd. Het algemene bezuinigingspakket in de Miljoenennota raakt alle burgers hard in de portemonnee met name door verslechteringen in de sociale zekerheid en op de ziektekosten. Verder doet het kabinet een poging vroegpensioen- en vutregelingen onmogelijk te maken waardoor oudere werknemers worden gedwongen langer, tot 65 jaar, door te werken.
Daarnaast liggen kabinetsvoornemens bij de Tweede Kamer op tafel om vier jaar lang 1 procent extra op de inkomens in de collectieve sector (overheid en zorg) te korten. De overheid geeft met de politieke pet op in de rol van werkgever het voorbeeld in de verwachting dat de marktsector zich bij deze grote versobering aansluit. CNV Publieke Zaak wijst deze aanpak faliekant af.
Een alternatief voor deze opgelegde loonmatiging is een nationaal sociaal akkoord tussen het kabinet, werkgevers en bonden. Deze optie - een solidaire inkomensontwikkeling - is door de manoeuvre van het kabinet daags voor Prinsjesdag (15 september) om de bonden twee jaar lang bevriezing van de inkomens te vragen zonder daar concreet iets tegenover te stellen onhaalbaar.

Ambtenaren en werknemers bij zorg- en welzijnsinstellingen krijgen met een korting van 1 procent op de verwachte loonstijging in de marktsector (volgens het Centraal Planbureau gemiddeld 1,5 procent ) een 4 jaar durende substantiële matiging opgelegd. Met de effecten van onder meer hogere pensioenpremies die deels voor rekening van werknemers komen (met ingang van 1 januari 2004) wordt de nullijn bereikt. De ruimte voor het op peil houden van arbeidsvoorwaarden is in de ogen van het kabinet feitelijk nihil. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden geharmoniseerd en vereenvoudigd. Ook het vroegpensioen wordt aangepakt. De komende jaren wordt door het kabinet niet gekoppeld.

CAO-overleg
CNV Publieke Zaak vindt het bevriezen van de salarissen voor werknemers bij de overheid en in de zorg onaanvaardbaar. Van een CAO-overleg is geen sprake doordat de overheid haar rol om als werkgever open en reëel overleg met de vakbonden te voeren negeert. Het kabinet schaadt het imago van de overheid als werkgever met inbegrip van haar positie op de arbeidsmarkt.
CNV Publieke Zaak vindt deze weg `terug naar af' kortzichtig omdat de overheid ook de komende jaren vanwege de vergrijzing een grote behoefte heeft aan goed opgeleid personeel. Per jaar stromen 32.000 werknemers uit wegens onder andere pensionering of het verrichten van zorgtaken.
Naast de nullijn wordt het budget voor incidentele beloningen in de collectieve sector (voor gratificaties en bevorderingen) bijna de helft teruggebracht (met 0,2 procent tot 0,3 procent van de loonsom per jaar). Volgens het kabinet is dit marktconform.

Efficiency en bureaucratie
Het kabinet heeft in de periode 2004-2007 voor de collectieve sector grote bezuinigingsbedragen ingeboekt door verbetering van de efficiency en het terugdringen van de bureaucratie. Eerder is een grote taakstellingsoperatie bij de rijksoverheid aangekondigd als gevolg waarvan duizenden arbeidsplaatsen worden geschrapt. De onzekerheid over de invulling bestaat nog steeds. De Raad van State stelt in haar advies over de Rijksbegroting terecht dat de overheid eerst duidelijkheid moet scheppen over de taken die moeten worden uitgevoerd. Het gevaar zit erin dat afstoting van taken leidt tot het scheppen van duurdere voorzieningen elders.
CNV Publieke Zaak wijst er daarnaast op dat het zonder visie schrappen van arbeidsplaatsen tot een verdere verhoging van de werkdruk leidt. De minister van BZK wil de afslanking van het aantal ambtenaren bewerkstelligen door te trachten met de bonden toch nog overeenstemming te bereiken over een `verantwoord sociaal statuut'. Ook wil de minister een interdepartementale voorziening inrichten voor herplaatsing van medewerkers uit delen van het Rijk waar afslanking plaatsvindt.

Modernisering overheid
Het kabinet vindt dat de organisatie van de rijksdienst en de dienstverlening richting burger beter moet worden. Ook wil het kabinet regelgeving saneren (deregulering) en het toezicht op afstand plaatsen. Burgers en private instellingen moeten meer zelf regelen. Ook de bestuurlijke relaties en de verantwoordelijkheden tussen Rijk, Provincies en Gemeenten moeten worden gemoderniseerd. Helaas volgt hier geen boter bij de vis. Op zijn vroegst in het najaar biedt het Kabinet de Tweede Kamer een programma Modernisering Overheid aan. Bij deze operatie worden alle ministeries, uitvoeringsorganisaties en medeoverheden betrokken. Prestatievergelijking moet een aanzet geven tot prestatieverbetering. De vraag is of de plannen nu echt zichtbaar worden.

Oudere werknemers
Het kabinet wil een grotere arbeidsdeelname van ouderen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar. Ouderen moeten langer aan de slag blijven door het gebruik maken van prepensioen- en vutregelingen te ontmoedigen en uitstroom via WAO en WW met verslechteringen te bemoeilijken. In de afgelopen jaren zijn de pensioenregelingen al aangepast om de betaalbaarheid van pensioenen in de toekomst veilig te stellen en deeltijdpensionering te combineren met langer doorwerken. Nu maakt het kabinet de prepensioenregelingen feitelijk onmogelijk. De overheid toont zich daardoor niet betrouwbaar. CNV Publieke Zaak vindt bovendien dat dit beleid kansen voor jongeren op werk belemmert. De minister van BZK heeft, gelet op de noodzakelijke evenwichtige personeelsopbouw in de sector Rijk, overigens al wel besloten om oudere werknemers een premie te geven als zij de ambtelijke dienst vroegtijdig willen verlaten. Deze maatregel maakt het mogelijk (denk aan het banenverlies dat is aangekondigd) dat jongeren ook in deze sector kunnen blijven werken en verder perspectief wordt geboden. Voor 57,5 jarigen en ouder die werkloos worden wil het kabinet de sollicitatieplicht weer ingevoerd zien, te beginnen met mensen die recente werkervaring hebben. Het kabinet zegt de productiviteit te willen bevorderen met prestatiegerichte beloning, scholing en verbeteringen in technologie, in werkprocessen en in het management. Het ziekteverzuim bij de overheid en in de zorg moet verder worden teruggebracht.

CNV Publieke Zaak vindt het onacceptabel om ouderen te dwingen aan het werk te blijven. Dat leidt tot demotivatie, ziekte en niet tot verbetering van de arbeidsproductiviteit. Beter is dat het kabinet met een creatief positief ouderenbeleid bereikt dat blijven werken aantrekkelijker wordt dan vervroegd uittreden. CNV Publieke Zaak vindt het voornemen van het kabinet om naast forse versoberingen op het pensioen met ingang van 2005 de huidige regeling flexibel uittreden (FPU) voor werknemers bij de overheid te verslechteren onaanvaardbaar. De overheid wil niet meer meebetalen aan deze regeling door de aftrekbaarheid van de premies voor de financiering van deze uitkeringen, die op 1 januari 2005 al zijn ingegaan, te schrappen. Ook wil het kabinet de in CAO's nog bestaande bovenwettelijke uitkeringen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid vereenvoudigen en versoberen.

Levensloopregeling
In 2004 komt er een levensloopregeling waarmee werknemers perioden van onbetaald verlof financieel kunnen overbruggen. Vanaf 63 jaar is 50 procent deeltijdpensioen en 50 procent werken mogelijk.Ten opzichte van de huidige verlofspaarregeling kent de levensloopregeling ruimere mogelijkheden. Het spaarloon blijft naast de levensloopregeling bestaan. Het kabinet wil in 2004 10.000 meer plaatsen van kinderopvang hebben dan eind 2002 (de capaciteit is dan ruim 182.500 plaatsen). In 2005 gaat de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang in. In 2004 wordt de fiscale aftrek voor werkgevers die hun personeel kinderopvang bieden verruimd.
Door convenanten af te sluiten met regionale partners moeten herintredende vrouwen aan betaald werk worden geholpen (in 2005: 50.000 herintreedsters). De jeugdwerkloosheid wordt aangepakt door het realiseren van 40.000 leer-werkplekken bij de overheid en in het bedrijfsleven. Extra energie steekt het kabinet in fraudebestrijding met een landelijk netwerk van interventieteams die controles uitvoeren. De Arbeidsinspectie krijgt er 80 inspecteurs bij die zich gaan richten op illegale tewerkstelling. De capaciteit van de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) wordt opnieuw uitgebreid.

Ambtelijke status
Het kabinet kondigt in het kader van de normalisatie van de arbeidsverhoudingen opnieuw aan te onderzoeken of de ambtelijke status kan worden opgeheven. CNV Publieke Zaak trekt sterk in twijfel of met afschaffing van de bijzondere rechtspositie van de ambtenaar het imago van de overheid verbetert en de positie op de arbeidsmarkt gunstiger wordt. De wijze waarop nu met de botte bijl op de ambtenaren wordt bezuinigd toont namelijk aan dat van normale arbeidsverhoudingen geen sprake is.

Het kabinet wil in de Ambtenarenwet een aantal kernbeginselen van integriteit opnemen. Overheden worden verplicht een gedragscode op te stellen en integriteitsbeleid te voeren. Het afleggen van verantwoordelijkheid hierover aan de medezeggenschap en het politiek vertegenwoordigend orgaan is hiervan onderdeel.

WIW/ID-banen
Het kabinet wil met ingang van 2004 het budget voor WIW/ID-banen opnemen in het flexibel reïntegratiebudget van de gemeenten krachtens de nieuwe Wet werk en bijstand (WWB). Het staat de gemeenten vrij om nieuwe voorzieningen voor terugkeer van deze groep mensen naar de arbeidsmarkt in te zetten of gesubsidieerde arbeid aan te bieden. De 170 miljoen euro van het najaarsoverleg 2002 voor het regulier maken van ID-banen (in- en doorstroombanen) wordt verdeeld over 2003-2005 omdat de realisatie later plaatsvindt dan verwacht.

Magazine CNV Publieke Zaak
Veel meer informatie over de Miljoenennota en de maatregelen die van belang zijn voor de leden van CNV Publieke Zaak is te lezen in het Prinsjesdagnummer van Magazine CNV Publieke Zaak dat op 27 september a.s. verschijnt. Het hoofdbestuur organiseert drie regionale bijeenkomsten om met de kaderleden over de kabinetsplannen en de gevolgen daarvan te discussiëren, conclusies te trekken en tevens de actiebereidheid te peilen. De kaderleden worden schriftelijk voor deze bijeenkomsten uitgenodigd.

---