EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Aanpak Nederlands grootste file-knooppunt weer uitgesteld

Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.

De provincie Utrecht vormt het hart van het Nederlandse hoofdwegennet en is essentieel voor de bereikbaarheid en daarmee voor de economische ontwikkeling van de mainports in Noord- en Zuid Holland. De huidige wegcapaciteit kan de toenemende verkeersstroom niet meer aan, wat ervoor zorgt dat het verkeer meerdere keren per dag vast staat. En daarmee komt ook de regionale bereikbaarheid in gevaar.

Om de regio Utrecht bereikbaar te houden staan in het MIT wegverbredingen op de A2 Oudenrijn ? Deil in de periode 2007/2011 en de A2 Holendrecht ? Oudenrijn gepland. EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden het zorgwekkend dat oplevering van de wegverbreding van de A2 Holendrecht ? Oudenrijn wederom met een jaar is vertraagd en wel van 2011 naar 2012. Temeer omdat uit onderzoek is gebleken dat dit knelpunt de Nederlandse economie het meeste geld kost. EVO en TLN trekken de conclusie dat economische argumenten bij het stellen van prioriteiten op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een ondergeschikte rol spelen. Beide organisaties vinden dat zeer te betreuren omdat juist nu de economie de impulsen zo hard nodig heeft.

EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn zeer bezorgd dat er door noodzakelijk achterstallig onderhoud aan wegen te weinig geld wordt uitgetrokken voor filebestrijding. Het is positief dat de regering na jarenlange verwaarlozing een inhaalslag wil maken met het onderhoud van wegen, maar het oplossen van knelpunten wordt nu op de lange baan geschoven. Het terugdringen van de files met 30 procent, zoals de regering beoogt, lijkt dan ook niet realistisch. Het is goed dat er extra spitsstroken komen, maar deze bieden geen structurele oplossing. Zo krijgen in de provincie Utrecht de A12 Maarsbergen-Veenendaal knooppunten Hoevelaken, Eemnes en het traject A27/A28 Lunetten/Rijnsweerd extra spitsstroken.

EVO en TLN hebben ook moeite met het feit dat de Beatrixsluis pas na 2010 wordt aangepakt. De herprioritering blijkt slecht uit te pakken voor dit infrastructurele knelpunt voor de binnenvaart. Wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat het vervoer per water stimuleren, dan moet er sneller infrastructurele verbetering op vaarwegen gerealiseerd worden.