http://www.evo.nl
Aanpak Nederlands grootste file-knooppunt weer uitgesteld
Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor
aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.
De provincie Utrecht vormt het hart van het Nederlandse hoofdwegennet
en is essentieel voor de bereikbaarheid en daarmee voor de economische
ontwikkeling van de mainports in Noord- en Zuid Holland. De huidige
wegcapaciteit kan de toenemende verkeersstroom niet meer aan, wat
ervoor zorgt dat het verkeer meerdere keren per dag vast staat.
En daarmee komt ook de regionale bereikbaarheid in gevaar.
Om de regio Utrecht bereikbaar te houden staan in het MIT
wegverbredingen op de A2 Oudenrijn ? Deil in de periode 2007/2011 en
de A2 Holendrecht ? Oudenrijn gepland. EVO en Transport en Logistiek
Nederland (TLN) vinden het zorgwekkend dat oplevering van de
wegverbreding van de A2 Holendrecht ? Oudenrijn wederom met een jaar
is vertraagd en wel van 2011 naar 2012. Temeer omdat uit onderzoek is
gebleken dat dit knelpunt de Nederlandse economie het meeste geld
kost. EVO en TLN trekken de conclusie dat economische argumenten bij
het stellen van prioriteiten op het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat een ondergeschikte rol spelen. Beide organisaties vinden
dat zeer te betreuren omdat juist nu de economie de impulsen zo hard
nodig heeft.
EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn zeer bezorgd dat er
door noodzakelijk achterstallig onderhoud aan wegen te weinig geld
wordt uitgetrokken voor filebestrijding. Het is positief dat de
regering na jarenlange verwaarlozing een inhaalslag wil maken met het
onderhoud van wegen, maar het oplossen van knelpunten wordt nu op de
lange baan geschoven. Het terugdringen van de files met 30 procent,
zoals de regering beoogt, lijkt dan ook niet realistisch. Het is goed
dat er extra spitsstroken komen, maar deze bieden geen structurele
oplossing. Zo krijgen in de provincie Utrecht de A12
Maarsbergen-Veenendaal knooppunten Hoevelaken, Eemnes en het traject
A27/A28 Lunetten/Rijnsweerd extra spitsstroken.
EVO en TLN hebben ook moeite met het feit dat de Beatrixsluis pas na
2010 wordt aangepakt. De herprioritering blijkt slecht uit te pakken
voor dit infrastructurele knelpunt voor de binnenvaart. Wil het
ministerie van Verkeer en Waterstaat het vervoer per water stimuleren,
dan moet er sneller infrastructurele verbetering op vaarwegen
gerealiseerd worden.