Persbericht
Gedeputeerde Staten van Utrecht zien kansen en bedreigingen in Miljoenennota
16-9-2003
Gedeputeerde Staten van Utrecht zien kansen en bedreigingen in de
vandaag door het kabinet gepresenteerde Miljoenennota. Kritiek hebben
GS op het uitblijven van adequate financiering voor het wegwerken van
de wachtlijsten in de jeugdzorg en de bezuinigingen op cultuur en
openbaar vervoer. Ondanks de forse bezuinigingen van het kabinet
Balkenende II zien Gedeputeerde Staten in de rijksbegroting wel
diverse kansen voor de Utrechtse regio
Jeugdzorg
De Miljoenennota gaat in op de Wet op de Jeugdzorg die op 1 januari
2004 wordt ingevoerd. Een wet die het récht op jeugdzorg regelt. En
die maakt dat de jeugdzorg vanaf 2004 helemaal wordt geregisseerd door
provincies. Gedeputeerde Staten onderschrijven de wet van harte.
Teleurstellend is dat de aanspraak op de jeugdzorg niet is vertaald in
voldoende extra middelen. De provincie Utrecht ontvangt ongeveer
1miljoen per jaar extra voor deze taak, terwijl er 7.5 miljoen per
jaar extra nodig is. Vertaald naar de praktijk betekent dit dat de
kans erg groot is dat de wachtlijsten blijven bestaan. En dat de 296
jongeren die op 1 juli 2003 langer dan anderhalve maand op zorg
moesten wachten, veel lotgenoten kunnen verwachten. Een situatie die
onaanvaardbaar is voor Gedeputeerde Staten.
Openbaar Vervoer
GS maken zich grote zorgen om de aangekondigde bezuinigingen bij het
stads- en streekvervoer. Ook de aangekondigde vertraging bij de aanleg
van Randstadspoor projecten rond Utrecht, waarbij regionale
spoorverbindingen tussen Utrecht centraal en oa. Houten en Leidsche
Rijn tot stand komen, gaan in tegen het beleid van de provincie en
tegen met het rijk gesloten contracten. Dit beleid is er juist op
gericht om het gebruik van OV in de regio Utrecht te bevorderen en
daarmee de grote druk op de wegen zoveel mogelijk te verminderen.
GS zullen in de komende weken de zorg om het OV in de provincie
Utrecht voorleggen aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en haar
houden aan eerder gemaakte afspraken tussen het Rijk en Utrechtse
regio.
Extra spitsstroken
Het rijk kondigt in haar miljoenennota aan dat er na het aanleggen van
spits- en plusstroken tot 2006 (het benuttingprogramma Zichtbaar, Slim
en Meetbaar: ZSM 1) nog een tweede programma (ZSM 2) komt met
maatregelen om de doorstroming op de rijkswegen te bevorderen. In dit
tweede programma, dat vanaf 2007 start, is o.a. de A12 tussen
Maarsbergen en Veenendaal opgenomen en infrastructurele maatregelen
voor de knooppunten Hoevelaken (A28 - A1), Eemnes (A1 - A27) en
Lunetten / Rijnsweerd (A27 - A28). GS zijn tevreden over deze extra
investeringen van het rijk in de bereikbaarheid van de Utrechtse
regio.
Ecologische Hoofdstructuur
Het college van GS is te spreken over het grotendeels door kabinet
Balkenende II terugdraaien van de bezuinigingen die het kabinet
Balkende I aanbracht bij de realisatie van de Ecologische
Hoofdstructuur (EHS). De doelstellingen voor het realiseren van dit
systeem van aaneengesloten natuurgebieden in 2018 zijn daarmee weer
realistisch te noemen volgens het college. In het coalitieakkoord
hadden de collegepartijen al aangegeven dat het realiseren van de EHS
een hoge prioriteit heeft. In het licht van de huidige financiële en
beleidsmatige inzet van het kabinet, neemt de provincie Utrecht voor
de realisatie van de EHS benodigde planologische bescherming en
voorfinanciering voortvarend ter hand.
Reconstructie
Dit kabinet handhaaft de financiele impuls van 700 miljoen voor EHS,
reconstructie en agrarisch natuurbeheer en geeft daarmee aan serieus
werk te willen maken van een vitaal platteland. Uitvoering van het
reconstructieplan is volgens het college van GS van cruciaal belang
voor de toekomst van de agrarische sector, voor de realisatie van
natuur, water en milieubeleid en voor de leefbaarheid van met name het
oostelijk deel van onze provincie. Ongeveer de helft van de 700
miljoen wordt besteed aan de reconstrutctieplannen voor de intensieve
veehouderij. Hierover zijn GS dan ook enthousiast. Komend jaar gaat
het college samen met de provincie Gelderland aan de slag met een
urgentieprogramma van kansrijke en aansprekende projecten in Utrecht
Oost / de Gelderse Vallei. Helaas blijkt ook dat bezuinigingen op de
beleidsterreinen landinrichting, herstructurering veehouderij en
waterbeleid de intensiveringen voor reconstructie onder druk zetten.
Zorgpunt blijft ook dat de robuuste verbindingszone tussen de veluwe
en de Utrechtse Heuvelrug binnen de 700 miljoen gerealiseerd moet
worden. Ook komen de rijksmiddelen pas in 2006 en 2007 beschikbaar.
Water
De provincie Utrecht ondersteunt de uitgangspunten van het kabinet om
de provincies, waterschappen en gemeentes een grote
verantwoordelijkheid te geven bij het nemen van maatregelen ter
bestrijding van wateroverlast en watertekort (maatregelenprogramma
2003-2007 conform het nationaal bestuursakkoord water). Utrecht wil
naar aanleiding hiervan enkele zorgpunten neerleggen:
Het is van belang om de verantwoordelijkheden die bij de lagere
overheden worden neergelegd te voorzien van voldoende adequate
financiering. De geringe rijksbijdrage, slechts 100 miljoen op een
totaal van 1,3 miljard euro voor de 1e fase van het
uitvoeringsprogramma van het nationaal Bestuursakkoord water
(2003-2007) is hiermee niet in overeenstemming.
Bij het ontwikkelen van visies en maatregelen is het van belang om
waterkwantiteit en waterkwaliteit steeds in onderlinge relatie te
blijven bezien. De gescheiden implementatiesporen van WB21 en van de
Kaderrichtlijn Water baren in dit opzicht zorgen.
Wateroverlast en watertekort (verdroging) zijn twee keerzijden van
dezelfde medaille (klimaatverandering). Beide knelpunten dienen in
samenhang te worden opgelost. In de begroting komt dit nog onvoldoende
nadrukkelijk aan de orde.
Minder regels, meer ruimte
Een centraal thema in het kabinetsbeleid - van toepassing op de meeste
beleidsterreinen - is dat de regionale overheden mogen rekenen op meer
(beleids)ruimte, meer verantwoordelijkheid en minder regels.
Gedeputeerde Staten zien dit als een extra impuls om samen met andere
overheden, maatschappelijke organisatie en het bedrijfleven de grote
opgaven in de regio aan te pakken.
Om alle ambities waar te kunnen maken zouden veel regionale overheden
naast meer verantwoordelijkheid graag ook meer geld willen krijgen van
het Rijk. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat het nu belangrijker
is de kansen die het Rijk biedt met beide handen aan te grijpen. Ook
als daarvoor financiële risico's genomen moeten worden.
Meer informatie: Victor Steultjens, telefoon 030-258 23 17 of
Victor.Steultjens@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht