EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Rijksbegroting biedt hoop voor Zeeland

EVO heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor een verbetering van het regionale wegennet in Zeeland. De verkeersstromen in deze provincie nemen toe door de transitpositie richting België en het groeiende toerisme. EVO is verheugd dat het Rijk dit belang erkent en dit heeft meegenomen in de herprioritering van het Meerjarenplan Infrastructuur en Transport. Zo is de N61, de kanaalkruising bij Sluiskil, opgenomen en is de afronding van de procedures voor de N57 Veersedam-Middelburg een jaar naar voren getrokken.

De draaibrug bij Sluiskil is sinds jaar en dag het belangrijkste regionale knelpunt in het Zeeuws-Vlaamse wegennet. Gevolg is lange wachttijden voor zowel het goederenvervoer over water als over de weg. Met de opening van de Westerscheldetunnel is het verkeer alleen maar toegenomen.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft aan dat de oplossing gefinancierd zal worden uit tolheffing of via de NV Westerscheldetunnel. Tolheffing voor Sluiskil maakt de route te prijzig voor het vrachtverkeer. De winst van een betere doorstroming voor het goederenvervoer wordt daarmee tenietgedaan. In de komende inspraakrondes zal EVO zich sterk maken voor een oplossing die het bedrijfsleven, en daarmee de economische ontwikkeling in de provincie, daadwerkelijk winst oplevert.

Hoewel EVO het positief vindt dat de regering na jarenlange verwaarlozing een inhaalslag wil maken met het onderhoud van wegen, is ze bezorgd dat er te weinig geld wordt uitgetrokken voor de filebestrijding. Het oplossen van knelpunten wordt nu op de lange baan geschoven en het terugdringen van de files met 30 procent, zoals de regering beoogt, lijkt dan ook niet realistisch. Het is goed dat er extra spitsstroken komen, maar deze bieden geen structurele oplossing.