http://www.evo.nl
Rijksbegroting biedt hoop voor Zeeland
EVO heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor een verbetering van het
regionale wegennet in Zeeland. De verkeersstromen in deze provincie
nemen toe door de transitpositie richting België en het groeiende
toerisme. EVO is verheugd dat het Rijk dit belang erkent en dit heeft
meegenomen in de herprioritering van het Meerjarenplan Infrastructuur
en Transport. Zo is de N61, de kanaalkruising bij Sluiskil, opgenomen
en is de afronding van de procedures voor de N57 Veersedam-Middelburg
een jaar naar voren getrokken.
De draaibrug bij Sluiskil is sinds jaar en dag het belangrijkste
regionale knelpunt in het Zeeuws-Vlaamse wegennet. Gevolg is lange
wachttijden voor zowel het goederenvervoer over water als over de weg.
Met de opening van de Westerscheldetunnel is het verkeer alleen maar
toegenomen.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft aan dat de oplossing
gefinancierd zal worden uit tolheffing of via de NV
Westerscheldetunnel. Tolheffing voor Sluiskil maakt de route te
prijzig voor het vrachtverkeer. De winst van een betere doorstroming
voor het goederenvervoer wordt daarmee tenietgedaan. In de komende
inspraakrondes zal EVO zich sterk maken voor een oplossing die het
bedrijfsleven, en daarmee de economische ontwikkeling in de provincie,
daadwerkelijk winst oplevert.
Hoewel EVO het positief vindt dat de regering na jarenlange
verwaarlozing een inhaalslag wil maken met het onderhoud van wegen, is
ze bezorgd dat er te weinig geld wordt uitgetrokken voor de
filebestrijding. Het oplossen van knelpunten wordt nu op de lange baan
geschoven en het terugdringen van de files met 30 procent, zoals de
regering beoogt, lijkt dan ook niet realistisch. Het is goed dat er
extra spitsstroken komen, maar deze bieden geen structurele oplossing.