http://www.evo.nl
Reactie vervoerders en verladers op Rijksbegroting 2004: Noodzakelijk
onderhoud wegen gaat ten koste van aanpak filebestrijding
EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek
Nederland (TLN) zijn zeer bezorgd dat er door noodzakelijk
achterstallig onderhoud aan wegen te weinig geld wordt uitgetrokken
voor filebestrijding. Hoewel de organisaties het positief vinden dat
de regering na jarenlange verwaarlozing een inhaalslag wil maken met
het onderhoud van wegen, zijn ze bezorgd dat er te weinig geld wordt
uitgetrokken voor de filebestrijding. Het oplossen van knelpunten
wordt nu op de lange baan geschoven en het terugdringen van de files
met 30 procent, zoals de regering beoogt, lijkt dan ook niet
realistisch. Het is goed dat er extra spitsstroken komen, maar deze
bieden geen structurele oplossing.
Volgens de vervoerders en verladers moet de regering bij het oplossen
van knelpunten prioriteit geven aan economisch belangrijke wegen. De
organisaties hebben hiervoor eerder dit jaar een aanzet gegeven in de
vorm van een eigen prioriteitenlijst, de ?Infrastructurele Wegwijzer?.
Echter, door de voorgestelde bezuinigingen wordt het oplossen van een
aantal belangrijke knelpunten vertraagd, zoals bijvoorbeeld:
1. de A2/ruit bij Eindhoven
2. de A2 Holendrecht-Oudenrijn
3. de A4/A9 Badhoevedorp
De organisaties juichen het toe dat de aanleg van de A4
Midden-Delfland een stapje dichterbij is gekomen.
EVO, KNV en TLN zijn zeer ongelukkig met de voorgenomen
lastenverzwaringen. Zo kondigt de regering aan de
motorrijtuigenbelasting aan de inflatie aan te passen. Daarnaast
vervalt voortijdig de korting van 1,36 eurocent per liter op de
accijns van zwavelarme diesel, zoals in het Dieselakkoord
overeengekomen. Met de introductie van kilometerheffingen in Duitsland
en andere Europese landen in het vooruitzicht hebben vervoerders en
verladers eerder behoefte aan lastenverlichting.
Vervoerders en verladers zijn geschrokken van de aankondiging dat
gemeentes en provincies de vrijheid krijgen om beprijzing van de weg
in te voeren om de bereikbaarheid in hun regio op peil te houden. EVO,
KNV en TLN pleiten voor nationale spelregels om wildgroei, zoals die
zich op Europees niveau rond kilometerheffingsystemen en bijbehorende
kastjes ontwikkelt, tegen te gaan. Voor wat betreft stedelijke
distributie zou een nationaal kader voor milieuzoneringen en
voertuigeisen, de efficiency van de binnenlandse distributie
aanzienlijk vergroten. Voor het Rijk geen grote investering, maar het
biedt de Nederlandse economie veel winst.
De organisaties zijn verheugd dat de regering de criminaliteit in de
sector transport en logistiek intensief wil gaan aanpakken. Het
programma ?Bestrijding criminaliteit tegen het bedrijfsleven? biedt
daarvoor aanknopingspunten.