http://www.evo.nl
Gevolgen Prinsjesdag voor Tilburg - TILBURG: ?Mobiliteit in onbalans?
Naast de begroting Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor
aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.
Zeer recent heeft de gemeente Tilburg haar nieuwe verkeers- en
vervoersplan (TVVP) getiteld ?Mobiliteit in balans? gepresenteerd.
Transport en Logistiek Nederland en EVO constateren echter met
verbijstering dat de balans in de mobiliteit voor Tilburg nog jaren op
zich zal laten wachten. Ten opzichte van het MIT van vorig jaar is de
Noordwesttangent namelijk op de lange baan geschoven. De
bereikbaarheid van Tilburg is al jaren ontoereikend en hierin komt
voorlopig dus ook geen verandering.
Met name de VINEX-locatie Reeshof met 16.000 woningen en
bedrijventerrein Vossenberg generen dagelijks veel (vracht)verkeer.
Bij gebrek aan een goede regionale ontsluiting zal dit verkeer nog
jaren dwars door de stad (m.n. via Ringbaan West) haar weg moeten
vinden, met alle negatieve gevolgen ten aanzien van bereikbaarheid,
leefbaarheid en verkeersveiligheid van dien. Ook het doorgaand verkeer
van de A58 naar Waalwijk/Dongen/Kaatsheuvel/Loon op Zand - en andersom
? zal nog jaren dwars door Tilburg rijden (lees: kruipen).
Bovendien kan de gemeente haar ambities ten aanzien van multimodaal
goederenvervoer niet waarmaken wanneer niet eerst een volwaardig
tangentenstelsel gereed is. Het heeft geen enkele zin een
containerterminal aan de geplande langshaven in Vossenberg aan te
leggen wanneer er geen goede aansluiting op het hoofdwegennet is.
Transport en Logistiek Nederland en EVO pleiten al jaren voor een
voortvarende aanpak ten aanzien van de mobiliteitsproblemen rond
Tilburg. Doordat alle beschikbare financiële middelen voor regionale
projecten al een bestemming hebben, zal de Noordwesttangent pas ruim
na 2010 opgeleverd worden.