EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Gevolgen Prinsjesdag voor Tilburg - TILBURG: ?Mobiliteit in onbalans?

Naast de begroting Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.

Zeer recent heeft de gemeente Tilburg haar nieuwe verkeers- en vervoersplan (TVVP) getiteld ?Mobiliteit in balans? gepresenteerd. Transport en Logistiek Nederland en EVO constateren echter met verbijstering dat de balans in de mobiliteit voor Tilburg nog jaren op zich zal laten wachten. Ten opzichte van het MIT van vorig jaar is de Noordwesttangent namelijk op de lange baan geschoven. De bereikbaarheid van Tilburg is al jaren ontoereikend en hierin komt voorlopig dus ook geen verandering.

Met name de VINEX-locatie Reeshof met 16.000 woningen en bedrijventerrein Vossenberg generen dagelijks veel (vracht)verkeer. Bij gebrek aan een goede regionale ontsluiting zal dit verkeer nog jaren dwars door de stad (m.n. via Ringbaan West) haar weg moeten vinden, met alle negatieve gevolgen ten aanzien van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van dien. Ook het doorgaand verkeer van de A58 naar Waalwijk/Dongen/Kaatsheuvel/Loon op Zand - en andersom ? zal nog jaren dwars door Tilburg rijden (lees: kruipen). Bovendien kan de gemeente haar ambities ten aanzien van multimodaal goederenvervoer niet waarmaken wanneer niet eerst een volwaardig tangentenstelsel gereed is. Het heeft geen enkele zin een containerterminal aan de geplande langshaven in Vossenberg aan te leggen wanneer er geen goede aansluiting op het hoofdwegennet is.

Transport en Logistiek Nederland en EVO pleiten al jaren voor een voortvarende aanpak ten aanzien van de mobiliteitsproblemen rond Tilburg. Doordat alle beschikbare financiële middelen voor regionale projecten al een bestemming hebben, zal de Noordwesttangent pas ruim na 2010 opgeleverd worden.