Gemeente Enschede

Kabinet negeert economisch belang vliegbasis Twenthe


Enschede, 16-09-2003

De Twentse economie wordt onevenredig zwaar getroffen door de dreigende sluiting van vliegbasis Twenthe. Niet alleen verdwijnen door sluiting 2600 banen, ook komt een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven in gevaar. De gemeente Enschede, provincie Overijssel, Kamer van Koophandel Veluwe-Twente en Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland roepen de Tweede Kamer daarom op de in de Miljoenennota aangekondigde sluiting tegen te houden.

De plannen voor sluiting waren al eerder door minister Kamp van Defensie naar buiten gebracht. In de Miljoenennota wordt het voornemen, ondanks ernstige economische bezwaren, door de regering bevestigd. De operationele activiteiten op vliegbasis Twenthe worden verminderd in 2004, terwijl de basis in uiterlijk 2007 zal worden afgestoten, zo staat in de Miljoenennota te lezen. De Miljoenennota geeft geen enkele inhoudelijke afweging bij het besluit.

Sluiten kost geld
Sluiting van vliegbasis Twenthe zou de regio economisch onevenredig hard treffen in vergelijking met sluiting van andere bases. Door sluiting van de luchtbasis dreigt de regio Twente ruim 2600 arbeidsplaatsen te verliezen; 1100 op de vliegbasis zelf en ruim 1500 banen die afhankelijk zijn van vliegbasis en burgerluchtvaart. Naar alle waarschijnlijkheid betekent sluiting van de vliegbasis ook de nekslag voor Enschede Airport Twente (EAT), de burgerluchthaven die gebruik maakt van dezelfde baan en voorzieningen als de luchtmacht (onder meer verkeersleiding, brandweer en meteodienst). Deze voorzieningen zouden voor alleen de burgerluchtvaart waarschijnlijk te kostbaar worden.
Met het verlies van de luchthaven EAT verliest de regio dus een belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven. Door juist een basis te sluiten in een regio waar maar één luchtmachtonderdeel is gevestigd, zal het bovendien extra moeilijk worden om herplaatsing van de betrokken medewerkers te realiseren. Sluiting van de vliegbasis mag dan voor het ministerie van Defensie geld opleveren, vanuit een breder perspectief van economie en verkeer kóst het alleen maar geld.

?Onzichtbare? verliezen nog groter
Afgezien van het directe verlies van 2600 banen, zijn de 'onzichtbare' en uiteindelijke verliezen nog veel groter. Zo gebruiken elke week meer dan twintig luchtvaartmaatschappijen Enschede Airport Twente voor vrachtvervoer naar Twentse bedrijven. De luchthaven is een belangrijk voordeel voor de regio. Adviesbureau Radix heeft in een onderzoek (in opdracht van de provincie Overijssel) becijferd dat minstens 300 bedrijven in Twente 'luchthaven-georiënteerd' zijn. In totaal zorgen deze bedrijven voor 30.000 arbeidsplaatsen en een toegevoegde waarde van 1,1 miljard euro. Dat is ongeveer 5% van de Twentse economie. Groei cargo en passagiersvervoer
Het toenemende belang van de luchthaven blijkt ook duidelijk uit de groeicijfers van de afgelopen jaren. Zo is het vrachtvervoer in de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd tot zo'n 4500 ton in 2002. KLM, Martinair, Air France, SAS, Lufthansa, British Airways en andere carriers maken geregeld gebruik van EAT voor cargo. Het passagiersvervoer vanaf EAT is in diezelfde periode ruimschoots verdubbeld tot 32.000 passagiers. De verwachting is dat in de toekomst vooral regionale luchthavens zullen profiteren van ontwikkelingen in de burgerluchtvaart. Ook het zakelijk luchtverkeer zal in betekenis toenemen, omdat het bedrijfsleven onder invloed van een toenemende internationale oriëntatie steeds vaker kiest voor vestiging in de nabijheid van een regionale luchthaven.

De vliegbasis en luchthaven opereren binnen de geluidsnormen. In Twente is dan ook geen roep om defensieactiviteiten te verminderen vanwege milieubelasting of ruimtenood. Integendeel: omliggende gemeenten en de provincie willen basis en luchthaven eerder versterken.

---

Gepubliceerd op 16-09-2003 © Copyright gemeente Enschede Naar