Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 03/120

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie

16 september 2003

Nr. 03/120

Begroting 2004 ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: concrete maatregelen

Meer activerende werking socialezekerheidsstelsel

WAO:

* Wijziging arbeidsongeschiktheidsstelsel om groei aantal arbeidsongeschikten te keren.

* Alleen volledige en duurzame arbeidsongeschikten krijgen recht op uitkering van 70 procent.

* Gedeeltelijk arbeidsgeschikten vallen onder een zogeheten regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten, waarbij het altijd financieel aantrekkelijk is om (meer) te gaan werken.
* Gedeeltelijk arbeidsgeschikten die minder dan 35 procent arbeidsongeschikt zijn, blijven in principe in dienst van de werkgever.

* De loondoorbetalingsverplichting wordt verlengd van één jaar naar twee jaar. Het kabinet wil dat aanvullingen op de uitkering in het tweede ziektejaar worden beperkt.

* De regels voor de beoordeling van de mate van arbeidsgeschiktheid worden aangescherpt.

* Voor de begeleiding van uitkeringsgerechtigden naar werk wordt de komende vier jaar 100 miljoen euro extra uitgetrokken.

WW:

* Wie een beroep wil doen op de WW moet 39 van de laatste 52 weken hebben gewerkt (was 26 uit 39) en vier van de laatste vijf jaar hebben gewerkt.

* De kortdurende WW-uitkering wordt afgeschaft.
* De vervolguitkering (die volgt op de van het loon afgeleide uitkering) wordt afgeschaft.

* Aanvullingen van voormalige werkgevers op WW-uitkeringen worden deels in mindering gebracht op de uitkering.

Bijstand:

* Gemeenten krijgen volledige financiële verantwoordelijkheid en meer vrijheid. Doel hiervan is hen te stimuleren meer bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen.
* De bijzondere bijstand gericht op groepen bijstandsgerechtigden wordt afgeschaft. Hiermee wordt de armoedeval verminderd. Individuele bijzondere bijstand blijft wel mogelijk.

Reïntegratie:

* Prestatie-afspraken met het UWV over het aan werk helpen van arbeidsgehandicapten en werklozen.

* Uitkeringsgerechtigden die niet meewerken aan reïntegratie, worden gekort op hun uitkering.

* Er wordt 225 miljoen bezuinigd door onder andere het afschaffen van subsidies aan werkgevers voor reïntegratietrajecten tijdens het eerste en tweede ziektejaar.

Inkomensbeleid

* Volledige koppeling van het minimumloon en de uitkeringen aan de salarissen in de marktsector en de overheid is alleen mogelijk als de verhouding tussen niet-werkenden en werkenden daalt tot onder de 70 procent. Als dat niet het geval is, volgt koppeling aan uitsluitend de ambtenarensalarissen.

* Een achteruitgang in koopkracht is onvermijdelijk. Wel worden de lasten eerlijk verdeeld. In 2004 ligt de achteruitgang in koopkracht gemiddeld tussen 0 en 1 procent.
* De arbeidskorting wordt in 2004 verhoogd met 30 euro. Er komt een extra combinatiekorting van 290 euro die is bestemd voor de minst verdienende partner en voor alleenstaande ouders.
* De jaarlijkse verhoging van de kinderbijslag gebeurt in 2004 en 2005 op basis van de stijging van het minimumloon en de sociale uitkeringen en niet meer op basis van de gemiddelde stijging van de prijzen.

* De bijzondere verhoging van de kinderbijslag voor het eerste kind vervalt vanaf 2004.

* De kinderkorting wordt met 68 euro verhoogd voor gezinnen met kinderen.

* Vanaf 2004 komt er een jaarlijkse aanvullende toeslag (van 454 euro voor gehuwden) voor mensen met een inkomen op minimumniveau die vijf jaar lang geen werk hebben en geen perspectief op een baan.

Meer ouderen aan het werk

* De huidige fiscale stimulans voor VUT- en prepensioenregelingen komt te vervallen.

* Werkgevers gaan een deel van de WW-lasten betalen voor werknemers van 57½ jaar en ouder die in de WW belanden.
* Vanaf 2004 geldt voor 57½ jarigen en ouder die werkloos worden, weer de sollicitatieplicht.

Arbeid, zorg en emancipatie

Levensloop:

* In 2004 introduceert het kabinet een levensloopregeling waarmee werknemers perioden van onbetaald verlof kunnen financieren.
* Werknemers krijgen recht op deelname aan de regeling.
* Werknemers mogen jaarlijks maximaal 12 procent van het bruto inkomen sparen.

* Het maximum tegoed is anderhalf jaar loon.
* Het tegoed kan ook worden gebruikt voor het opnemen van deeltijdverlof (maximaal 50 procent) in de twee jaar voorafgaand aan pensionering.

* Er komt een tijdelijke fiscale tegemoetkoming voor werknemers die gebruik maken van ouderschapsverlof.

* Het spaarloon blijft naast de levensloopregeling bestaan. Werknemers kunnen kiezen met welke regeling ze sparen.

Kinderopvang:

* In 2004 moet de capaciteit in de kinderopvang ruim 182.500 plaatsen bedragen.

* Gemeenten krijgen een specifieke uitkering om het bestaande aantal subsidieplaatsen te handhaven.

* Vanaf 2005 treedt de nieuwe Wet basisvoorziening kinderopvang in werking en komt er 100 miljoen per jaar extra voor de kinderopvang.

* In het overbruggingsjaar 2004 worden de fiscale aftrekmogelijkheden verruimd voor werkgevers die kinderopvang aanbieden aan hun werknemers.

Emancipatie:

* De Commissie Participatie Vrouwen uit Etnische Minderheidsgroepen (commissie-Rosenmöller) gaat stimuleren dat meer vrouwen uit etnische minderheidsgroepen aan het werk gaan.
* Er komt een plan van aanpak voor de emancipatie en integratie van allochtone meisjes en vrouwen.

Herintredende vrouwen

* Via convenanten met regionale partners worden afspraken gemaakt om herintredende vrouwen aan werk te helpen. In 2005 moeten hierdoor 50.000 herintreedsters aan betaald werk zijn geholpen.

Pensioenen

* In de nieuwe Pensioenwet worden waarborgen vastgelegd om er voor te zorgen dat pensioenfondsen ook in de toekomst aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Ook moet een pensioenfonds vooraf duidelijk aangeven welke maatregelen worden genomen bij een dalend vermogen.

Bestrijding jeugdwerkloosheid

* Werkgevers, werknemers, gemeenten en scholingsinstellingen maken op lokaal niveau afspraken om te voorkomen dat jongeren langdurig werkloos worden.

* In deze kabinetsperiode moeten 40.000 leer-werkplekken bij overheid en bedrijfsleven worden gerealiseerd.
* De fiscale stimuleringsmaatregel waarmee werkgevers voormalig werklozen kunnen laten scholen tot ze een zogeheten startkwalificatie hebben bereikt, wordt ook van toepassing voor jongeren.

Fraudebestrijding

* Dit najaar start een landelijk dekkend netwerk van interventieteams waarin diverse organisaties gezamenlijk controles uitvoeren.

* De inspectiecapaciteit van de Arbeidsinspectie wordt uitgebreid met 80 inspecteurs die zich gaan richten op illegale tewerkstelling.

* De capaciteit van de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst wordt (opnieuw) uitgebreid.

2003