NEDERLAND DISTRIBUTIELAND

Begrip voor keuze 'houden voor bouwen'

NDL heeft begrip voor de keuze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om in de huidige economische situatie voorrang te geven aan het inlopen van achterstallig onderhoud aan wegen, spoorwegen en vaarwegen. Een kwalitatief goede en betrouwbare infrastructuur is een dringende noodzaak voor de versterking van de Nederlandse concurrentiepositie.

Het is betreurenswaardig dat voor de financiering van achterstallig onderhoud een gedeelte van het 'Kwartje van Kok' wordt aangewend. NDL is van mening dat deze middelen volledig aangewend moeten worden voor een gerichte aanpak van files.

NDL is positief over het invoeren van de zogenaamde 'groene golven' voor het goederenvervoer per spoor. Dit is een goede stap in de richting van de noodzakelijke gelijkstelling tussen goederen- en personenvervoer. Hierdoor wordt het Nederlandse spoor tot een serieus internationaal vervoersalternatief gemaakt.

Het motto 'meer groei en minder overlast' met betrekking tot de luchtvaart vraagt om slimme innovatieve oplossingen en de implementatie daarvan. NDL vindt dat dit motto niet alleen moet gelden voor de luchtvaart maar voor alle modaliteiten om de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken, rekening houdend met het maatschappelijk belang.

Door de gekozen beleidslijn 'Houden voor Bouwen' verwacht NDL dat er spoedig maatregelen worden genomen die een optimale stedelijke distributie bevorderen door betere afstemming van venstertijden en het stimuleren van innovatie in stadsdistributie.

Het kabinet zet in op kennis, innovatie en infrastructuur. De daarbij behorende financiële middelen ontbreken echter in de begroting waardoor een verkeersinfarct in Nederland steeds dichterbij komt. NDL mist bijvoorbeeld in de beleidsvoornemens een actieve opstelling van V&W bij het realiseren van multimodale knooppunten verbonden door kwaliteitsnetwerken. Publiek-private samenwerking (PPS) en voorfinanciering kunnen mogelijkheden bieden om bovengenoemde multimodale capaciteitsvergroting te realiseren. Zo verwacht NDL van V&W de bereidheid tot een actieve bijdrage aan de implementatie van innovatieve multimodale projecten zoals Distrivaart. Deze projecten zijn essentieel voor de bevordering van duurzame en innovatieve mobiliteit.

NDL verwacht dat de aangekondigde Nota Mobiliteit uitgebreid zal ingaan op een integraal goederenvervoerbeleid op zowel stedelijk, regionaal, nationaal als internationaal gebied. NDL ziet goederenmobiliteit als voorwaarde voor economische groei.

Noot voor de pers (