VNA
VNA verheugd over fiscale plannen auto van de zaak
Bunnik, 16 september 2003
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) is verheugd over het kabinetsvoornemen voor een gewijzigde fiscale behandeling van de auto van de zaak en het woon-werkverkeer vanaf 2004. Dat is een goede stap op weg naar administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Minder enthousiast is VNA over de plannen voor de motorrijtuigenbelasting en weginfrastructuur.
VNA is verheugd over het instellen van een uniform tarief van 20% voor de fiscale bijtelling van het privé-gebruik van de auto van de zaak en het (weer) aanmerken van woon-werkverkeer als zakelijk verkeer. Het afschaffen van de bijtellingstaffel met vier percentages en de uiterst complexe regeling rond woon-werkverkeer, is een goede stap bij de administratieve lastenverlichting voor het bedrijfsleven.
Dat pakt echter wel negatief uit voor bepaalde groepen rijders van een auto van de zaak. Degenen die nu nog - op basis van werkelijke privékilometers - 10 of 15% bijtellen, gaan straks een fiscale bijtelling van 20% betalen.
VNA heeft samen met partners in VNO-NCW-verband krachtig herziening bepleit van dit deel van het belastingstelsel, omwille van de reductie van de administratieve lastendruk. En zoals nu blijkt, met goed resultaat.
Hoewel de VNA ten volle onderschrijft dat in de huidige economische situatie keuzes noodzakelijk zijn, vindt zij het jammer dat het Kabinet nauwelijks investeert in uitbreiding van de weginfrastructuur. Onderhoud aan het wegennet is ook belangrijk, maar de aanleg van nieuwe weginfrastructuur is onvermijdelijk om knelpunten in de zakelijke mobiliteit op te lossen. De 530 miljoen euro die het 'Kwartje van Kok' jaarlijks oplevert, wordt in 2004 en 2005 maar zeer ten dele voor weginfrastructuur gebruikt. VNA betreurt dat.
Tevens is de VNA minder enthousiast over de indexatie van de Motorrijtuigenbelasting. Dat plan past principieel niet bij de keuze voor variabilisatie van de lasten voor autogebruik, die de regering in het verleden heeft gemaakt. VNA is dan ook niet gelukkig met de kabinetsvoorstellen op dit punt.
Het handhaven van de regeling voor BPM-vrijgestelde accessoires is een goede zaak, hoewel het spijtig is dat op de regeling in zijn geheel 50 miljoen euro wordt gekort. Van belang is dat brandstofbesparende en veiligheidsverhogende accessoires nog steeds gestimuleerd worden. In dat kader ondersteunt VNA ook van harte de stimulering van 'Het Nieuwe Rijden'.