Vereniging Milieudefensie
Reactie Milieudefensie op Miljoenennota:
'Na ons de zondvloed!'
Amsterdam, 16 september 2003--- Volgende generaties krijgen de
gepeperde rekening gepresenteerd van Balkenende II. En dat staat gek
genoeg haaks op het financieringstekort dat het kabinet niet door wil
schuiven naar de toekomst. Dat is de reactie van Milieudefensie op de
Miljoenennota. Volgens de milieuorganisatie onderscheidt het
milieubeleid van Balkenende II zich door slechte maatregelen voor het
milieu enerzijds en bezuinigingen op nuttige maatregelen anderzijds.
Het is Milieudefensie onder meer een doorn in het oog dat de auto ruim
baan krijgt, terwijl het openbaar vervoer wordt uitgemergeld, en dat
honderden miljoenen euro's uitgetrokken worden voor het versterken van
de dijken, terwijl maatregelen om via energie- en klimaatbeleid het
broeikaseffect te beperken achterwege blijven.
'Toch doet het kabinet nog steeds het voorstel om in 2030 de uitstoot
van broeikasgassen met 30% te verminderen ten opzichte van 1990',
merkt Vera Dalm, directeur van Milieudefensie op. 'Die klus wordt dus
vrolijk doorgeschoven naar volgende kabinetten. Letterlijk na ons de
zondvloed'.
Dat milieubeleid in tijden van economische tegenwind een luxe is,
bestrijdt de milieuorganisatie met klem. 'Politiek is een kwestie van
kiezen en het kabinet kiest consequent voor maatregelen die schadelijk
zijn voor het milieu en het afbreken van maatregelen die daar wat aan
kunnen doen.' Dalm doelt onder meer op uitholling van het potje om
huiseigenaren te helpen bij het isoleren van hun woning (van 57 naar 9
miljoen). 'En dat terwijl de grote energieverbruikers in ons land nog
steeds geen energiebelasting hoeven te betalen', verzucht Dalm.
Openbaar vervoer
De regering trekt bijna twee keer zoveel geld uit voor aanleg en
onderhoud van wegen als voor spoor. De geplande bezuinigingen op bus
en tram gaan door, wat volgens Milieudefensie onherroepelijk leidt tot
verder snijden in de dienstregelingen. 'En al die lease-auto's die op
de Nederlandse wegen rijden, krijgen notabene een belastingvoordeel',
zegt Dalm. 'Investeren in het openbaar vervoer is beter voor het
milieu, maar deze regering ziet meer heil in asfalt en daarmee gepaard
gaande milieuproblemen. Een simpele maatregel als 80 km per uur
invoeren op snelwegen in stedelijk gebied kost niets, maar levert
juist op; minder luchtvervuiling, dus minder gezondheidsschade en
minder geluidsoverlast.'
Natuurbeheer
Gemeentes krijgen alle ruimte 'om te bouwen voor de natuurlijke
bevolkingsaanwas en de lokale bedrijvigheid'. Daarmee wordt volgens
Milieudefensie de deur wagenwijd opengezet voor het verder
dichtslibben en verrommelen van het landelijk gebied. Milieudefensie
is positief over het geld dat beschikbaar komt voor de Ecologische
Hoofdstructuur. De winst voor de natuur gaat volgens Milieudefensie
wel weer verloren door de versoepeling van het ammoniakbeleid. Zoals
ook het RIVM in haar doorrekening aangeeft, is het risico groot dat
intensieve veehouderij zich kan vestigen naast kwetsbare
natuurgebieden, waardoor de soortenrijkdom blijvend kan worden
aangetast.
Biologische landbouw
De afspraak in het Regeerakkoord is dat in 2010 10 procent van de
Nederlandse landbouw biologisch moet produceren, zonder gif en
kunstmest. Nu is het aandeel biologisch nog geen drie procent. Het
Kabinet noemt het doel opnieuw, maar komt niet met beleid om de
biologische landbouw daadwerkelijk vooruit te helpen. De regeling die
boeren moet helpen om over te schakelen naar biologische
bedrijfsvoering wordt nog slechts 1 jaar opengesteld.
Milieudefensie is over het algemeen dus ontevreden over het
milieubeleid van Balkendende II. De milieuorganisatie start nu de
campagne 'Teken mee voor goed OV'. 'Samen met reizigers willen we Den
Haag duidelijk maken dat de reiziger niet langer in de kou wenst te
staan', aldus Dalm.