Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers
Persbericht 16 september 2003
Harde eisen KLM-piloten aan pact met Air France
BADHOEVEDORP, dinsdag 16 september - De Vereniging van Nederlandse
Verkeersvliegers (VNV) gaat dwarsliggen als in een alliantieakkoord
van KLM en Air France onvoldoende garanties voor de werkgelegenheid
bij de KLM worden verankerd. De machtige Nederlandse pilotenvakbond,
waarbij vrijwel alle KLM-vliegers zijn aangesloten, eist onder meer
dat de KLM als naamloze vennootschap (nv) blijft bestaan. Daarmee
zouden alle gemaakte cao- en andere afspraken onverkort rechtsgeldig
blijven.
VNV-president Henk de Vries heeft dat gisteren tegenover onze krant
gezegd aan de vooravond van de aankondiging van de alliantie,
donderdag voor aanvang van de beurs. De raad van commissarissen van de
KLM wordt morgen van de finale plannen op de hoogte gebracht.
De vliegerorganisatie heeft zich in de afgelopen weken voorbereid op
alle mogelijke juridische en andere acties, ook op stakingen. "We zijn
er klaar voor en echt op alles voorbereid", waarschuwt De Vries.
Eén van de eisen die aan het Frans-Nederlandse vliegverbond worden
gesteld, is de privatisering van Air France voordat het verbond een
feit is. "Een absolute conditie om te voorkomen dat het vliegverbond
politiek en cultureel bestuurd wordt en niet commercieel. Het moet
direct gaan om wat goed is voor de alliantie. Niet om wat goed is voor
Frankrijk", zegt de VNV-voorman.
De vliegersorganisatie deponeert ook als ´zware´ eis dat de KLM direct
en niet pas later aansluiting krijgt bij de zogenoemde
Skyteam-alliantie (waartoe naast Air France ook Alitalia en Delta
Airlines behoren), zodat niet alleen de Fransen profiteren van de
alliantie. "We zijn niet tegen een alliantie. Zo´n verbond is nodig om
wereldwijd een rol van betekenis te blijven spelen. Het gaat ons nu om
het garanderen van de werkgelegenheid onder KLM-label als onderdeel
van een wereldmacht. We eisen ook direct overleg met het hoogste
bestuur van de alliantie als het gaat om de arbeidsvoorwaarden", aldus
de VNV-president.
Het gevecht rond het aanstaande vliegverbond lijkt begonnen met het
schot voor de boeg van de Nederlandse Verkeersvliegers. De andere
KLM-bonden zijn opmerkelijk stil, ondanks de dreiging dat met de
beoogde kostenbesparingen vrijwel zeker duizenden banen zullen
verdwijnen. Alleen vakbond de Unie heeft daarover aan de alarmbel
getrokken. De Vries strijdbaar: "We zullen in het uiterste geval op
alle mogelijke manieren voor de samenwerking gaan liggen."
De piloten zijn in de luchtvaartwereld een niet te onderschatten
factor, die met beperkte middelen een maatschappij van de ene op de
andere dag volledig plat kunnen leggen. Ook naar kennis gemeten,
hebben vliegers grote macht. KLM-toestellen tellen in de cockpit meer
juristen, accountants en organisatiedeskundigen dan het
KLM-hoofdkantoor, wordt ter illustratie wel gekscherend beweerd. De
Nederlandse pilotenbond heeft samen met de collega´s van de
Amerikaanse KLM-partners Northwest en Continental, met z´n drieën goed
voor 15.000 piloten, eind vorige week in Nice overleg gevoerd met de
pilotenorganisaties van de ruim 17.000 piloten van de
Skyteam-maatschappijen Air France, Delta, Aero-Mexico, Korean en de
Tsjechische CSA.
"Het gaat in alle gevallen om uiteindelijk dezelfde belangen. We
trekken daarin nu één lijn en zullen uiteindelijk ook binnen dat
vliegverbond als piloten gaan fuseren", aldus De Vries.
De piloten van wat de machtigste alliantie ter wereld moet worden,
maken zich zorgen over de rolverdeling in het vliegverbond als dat
niet vooraf goed wordt vastgelegd. "We willen dat de verdeling van de
productie in overleg met de vliegers van de betrokken maatschappijen
gebeurt. Een noodzakelijke vermindering of een uitbreiding van
vluchten van Air France en KLM dienen evenredig te gebeuren", besluit
De Vries, die met alle 2240 KLM-piloten de ontwikkelingen afwacht.
Communiceren over persberichten kunt u via: secr@vnv-dalpa.nl
© VNV september, 2003