Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers


Persbericht 16 september 2003

Harde eisen KLM-piloten aan pact met Air France

BADHOEVEDORP, dinsdag 16 september - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) gaat dwarsliggen als in een alliantieakkoord van KLM en Air France onvoldoende garanties voor de werkgelegenheid bij de KLM worden verankerd. De machtige Nederlandse pilotenvakbond, waarbij vrijwel alle KLM-vliegers zijn aangesloten, eist onder meer dat de KLM als naamloze vennootschap (nv) blijft bestaan. Daarmee zouden alle gemaakte cao- en andere afspraken onverkort rechtsgeldig blijven.

VNV-president Henk de Vries heeft dat gisteren tegenover onze krant gezegd aan de vooravond van de aankondiging van de alliantie, donderdag voor aanvang van de beurs. De raad van commissarissen van de KLM wordt morgen van de finale plannen op de hoogte gebracht. De vliegerorganisatie heeft zich in de afgelopen weken voorbereid op alle mogelijke juridische en andere acties, ook op stakingen. "We zijn er klaar voor en echt op alles voorbereid", waarschuwt De Vries.

Eén van de eisen die aan het Frans-Nederlandse vliegverbond worden gesteld, is de privatisering van Air France voordat het verbond een feit is. "Een absolute conditie om te voorkomen dat het vliegverbond politiek en cultureel bestuurd wordt en niet commercieel. Het moet direct gaan om wat goed is voor de alliantie. Niet om wat goed is voor Frankrijk", zegt de VNV-voorman.
De vliegersorganisatie deponeert ook als ´zware´ eis dat de KLM direct en niet pas later aansluiting krijgt bij de zogenoemde Skyteam-alliantie (waartoe naast Air France ook Alitalia en Delta Airlines behoren), zodat niet alleen de Fransen profiteren van de alliantie. "We zijn niet tegen een alliantie. Zo´n verbond is nodig om wereldwijd een rol van betekenis te blijven spelen. Het gaat ons nu om het garanderen van de werkgelegenheid onder KLM-label als onderdeel van een wereldmacht. We eisen ook direct overleg met het hoogste bestuur van de alliantie als het gaat om de arbeidsvoorwaarden", aldus de VNV-president.

Het gevecht rond het aanstaande vliegverbond lijkt begonnen met het schot voor de boeg van de Nederlandse Verkeersvliegers. De andere KLM-bonden zijn opmerkelijk stil, ondanks de dreiging dat met de beoogde kostenbesparingen vrijwel zeker duizenden banen zullen verdwijnen. Alleen vakbond de Unie heeft daarover aan de alarmbel getrokken. De Vries strijdbaar: "We zullen in het uiterste geval op alle mogelijke manieren voor de samenwerking gaan liggen." De piloten zijn in de luchtvaartwereld een niet te onderschatten factor, die met beperkte middelen een maatschappij van de ene op de andere dag volledig plat kunnen leggen. Ook naar kennis gemeten, hebben vliegers grote macht. KLM-toestellen tellen in de cockpit meer juristen, accountants en organisatiedeskundigen dan het KLM-hoofdkantoor, wordt ter illustratie wel gekscherend beweerd. De Nederlandse pilotenbond heeft samen met de collega´s van de Amerikaanse KLM-partners Northwest en Continental, met z´n drieën goed voor 15.000 piloten, eind vorige week in Nice overleg gevoerd met de pilotenorganisaties van de ruim 17.000 piloten van de Skyteam-maatschappijen Air France, Delta, Aero-Mexico, Korean en de Tsjechische CSA.
"Het gaat in alle gevallen om uiteindelijk dezelfde belangen. We trekken daarin nu één lijn en zullen uiteindelijk ook binnen dat vliegverbond als piloten gaan fuseren", aldus De Vries.

De piloten van wat de machtigste alliantie ter wereld moet worden, maken zich zorgen over de rolverdeling in het vliegverbond als dat niet vooraf goed wordt vastgelegd. "We willen dat de verdeling van de productie in overleg met de vliegers van de betrokken maatschappijen gebeurt. Een noodzakelijke vermindering of een uitbreiding van vluchten van Air France en KLM dienen evenredig te gebeuren", besluit De Vries, die met alle 2240 KLM-piloten de ontwikkelingen afwacht.

Communiceren over persberichten kunt u via: secr@vnv-dalpa.nl

© VNV september, 2003