16-9-2003
Mercedes-Benz breidt online aanwezigheid uit
Onlangs is de geheel nieuwe internetsite van Mercedes-Benz
geïntroduceerd. Deze site voldoet aan de nieuwe Mercedes-Benz
wereldstandaard die is vastgelegd in de Webstyleguide voor eMB, de
naam voor de Corporate Identity van de nieuwe Mercedes-Benz
presentatie op internet.
Zandloper-navigatie
Opvallend aan de nieuwe site zijn de vormgeving en de navigatie.
Kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal speelt een veel grotere rol dan
op de voorgaande site. Deze voldoet beter aan het huidige tijdsbeeld
en laat de merkwaarden van Mercedes-Benz optimaal tot hun recht komen.
De navigatie van de nieuwe site is zeer doelgericht en werkt volgens
het zandloperprincipe. Op de homepage wordt bezoekers slechts een
beperkt aantal keuzes geboden. Op deze manier worden bezoekers snel en
zonder omweg naar hun specifieke interesse geleid. Eenmaal daar
aangekomen is er een schat aan informatie en beeldmateriaal
beschikbaar. Uitgangspunt is een geïntegreerde presentatie van alle
producten en diensten.
Interactieve toepassingen
Volledig nieuw is de mogelijkheid om nu online een afspraak met een
dealer te maken voor een onderhoudsbeurt. Gemakkelijker kan haast
niet.
Een aantal belangrijke functionele toepassingen zijn ingrijpend
vernieuwd, waardoor ze veel gebruikersvriendelijker zijn geworden.
Zelf een nieuwe auto samenstellen en daarvoor gelijk een offerte van
de dealer ontvangen of zoeken naar een gebruikte auto en een aanbod
krijgen voor de inruil van je huidige auto, behoren dankzij de
koppeling aan het Lead Management Systeem tot de mogelijkheden.
De zoekmogelijkheden naar een Mercedes dealerbedrijf zijn sterk
uitgebreid, waarbij zelfs een routeplanner voor de kortste route naar
de dealer is toegevoegd. Ook het leasetarief kan online op de site
berekend worden.
De wereld van Mercedes-Benz
Voor iedereen die helemaal op de hoogte wil blijven van het
Mercedes-Benz nieuws, kan zich in de rubriek De wereld van
Mercedes-Benz abonneren op de nieuwsbrief. Ook reeds eerder verstuurde
nieuwsbrieven zijn daar terug te vinden.
De historie van Mercedes-Benz, een virtuele rondleiding door het
Mercedes-museum in Stuttgart en alles over Formule 1 en DTM zijn hier
eveneens terug te vinden. Natuurlijk geeft de site informatie over
werken bij Mercedes-Benz en kan er online worden gesolliciteerd op
vacatures bij zowel importeur DaimlerChrysler Nederland alsook alle
Mercedes-Benz dealerbedrijven.
29 sites in 1
Naast deze Mercedes website hebben ook 28 Nederlandse
dealer-hoofdvestigingen hun eigen website. Een dealersite is,
afhankelijk van het type dealer, opgebouwd uit standaard paginas en
content van de centrale Mercedes-Benz website aangevuld met specifieke
dealerpaginas met gegvens van de dealervestigingen en de lokale
activiteiten. Zij beschikken daarmee op eenvoudige wijze over een
eigen domein met de look-and-feel van de merk-site.
AutoRai