Gemeente Alkemade
Nieuwsbericht
16-09-2003
Langdurigheidtoeslag 2003 vastgesteld
Extraatje voor mensen met een langdurig minimum inkomen
De gemeenteraad heeft in haar raadsvergadering van september 2003 de
gemeentelijke regeling "Langdurigheidtoeslag 2003" vastgesteld. Deze
tijdelijke regeling is bedoeld voor huishoudens die langdurig
(minimaal 36 maanden) moeten rondkomen van een minimum inkomen en in
2003 geen uitzicht hebben op betaalde arbeid
(arbeidsmarktperspectief). Hierbij geldt als peildatum 1 juli 2003. De
regeling is gebaseerd op landelijke afspraken om langdurige minima in
het jaar 2003 een extraatje te geven. De regeling geldt tot en met 31
december 2003.
Voor wie is de regeling Langdurigheidtoeslag?
Om in aanmerking te komen voor de regeling moet duidelijk zijn dat de
uitkeringsgerechtigde langer dan 36 maanden (3 jaar) een inkomen
ontvangt op sociaal minimum niveau en geen arbeidsmarktperspectief
heeft binnen 12 maanden. Onder uitkeringsgerechtigden worden ook
inwoners met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet
(ANW) of inwoners met een volledige uitkering op grond van de Wet op
de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) naar een percentage van 80
tot 100% verstaan. Het sociaal minimum niveau is op grond van de
Verordening minimabeleid 2003 vastgesteld op 110% van de voor u
geldende bijstandsnorm. Deze normen zijn verkrijgbaar bij het
Zorgloket.
Wie komen niet in aanmerking?
Mensen met een Werkloosheidswetuitkering (WW) of WAO van minder dan
80% komen niet in aanmerking voor de regeling. Het feit dat deze
mensen een dergelijke uitkering ontvangen betekent dat zij nog
uitzicht op werk hebben (er bestaat nog arbeidsmarktperspectief).
Inwoners met (parttime) werk komen niet voor de regeling in
aanmerking. Daarnaast is de categorie van 65 jaar en ouder met AOW of
bijstand uitgesloten van de regeling. Voor deze groep is al een
inkomensverbetering door het Rijk gerealiseerd (hogere
uitkeringsnorm). Ook studenten komen niet voor de regeling in
aanmerking.
Wat kan ik krijgen?
Per gezin (alleenstaande, alleenstaande ouders en echtparen) is een
bedrag van 100,00 beschikbaar. Dit bedrag is voor iedereen gelijk.
Waar en hoe kan ik de langdurigheidtoeslag aanvragen?
Uitkeringsgerechtigden die aan de voorwaarden voldoen en een uitkering
op grond van de Abw, Ioaw of Ioaz van de gemeente ontvangen, krijgen
automatisch bericht. Voor alle overige uitkeringsgerechtigden is een
formulier verkrijgbaar bij het zorgloket. Op dit formulier staat
beschreven welke bewijsstukken u moet inleveren. Deze bewijsstukken
zijn noodzakelijk voor de beoordeling van uw verzoek. Heeft u geen of
onvoldoende gegevens ingeleverd, dan kan uw aanvraag niet in
behandeling worden genomen. U krijgt wel nog gedurende een bepaalde
tijd de gelegenheid de gevraagde gegevens in te leveren. Levert u het
gevraagde niet in dan wordt uw verzoek buiten behandeling gesteld.
Tot wanneer kan ik een verzoek indienen?
U kunt tot uiterlijk 31 december 2003 een verzoek om de
langdurigheidtoeslag bij de gemeente indienen. Aanvragen die later dan
deze datum binnenkomen, worden niet meer in behandeling genomen.
Meer informatie
Indien u meer informatie wenst over de regeling kunt u gedurende de
ochtendopstelling contact opnemen met mevrouw M. Alders van het
Zorgloket, telefoon (071) 332 72 12. De beleidsnota
"langdurigheidtoeslag" ligt hier ter inzage en aanvraagformulieren
zijn verkrijgbaar.