Persberichten
9-9-2003
Commissie Stadsontwikkeling en beheer vergadert op 16 september
Op dinsdag 16 september 2003 komt de raadscommissie voor
stadsontwikkeling en beheer om 20.00 uur bijeen voor een openbare
vergadering. In verband met de verbouwing van de Raadzaal in het
stadhuis, wordt deze openbare vergadering gehouden in
ontmoetingscentrum Koningshof aan de Uiverlaan. Voorzitter van deze
raadscommissie is raadslid de heer P.E.H. Kromdijk.
Op de agenda van de vergadering staan de volgende onderwerpen:
Opening van de vergadering
Vaststelling van de agenda
De voorzitter stelt de leden van de commissie voor de
concept-agenda definitief vast te stellen. De volgorde van de
agenda kan, indien door burgers wordt ingesproken, worden
aangepast.
Spreekrecht
Burgers kunnen inspreken over onderwerpen die op de agenda van de
vergadering staan. Insprekers dienen bij het begin van de
vergadering aanwezig te zijn en zich te melden bij de voorzitter
van de commissie. De agendapunten waarover wordt ingesproken,
worden zoveel mogelijk bij voorrang aan de orde gesteld.
Vragenhalfuur
Direct na de aanvang van de officiële commissievergadering is er
voor burgers de gelegenheid om aan de commissie vragen te stellen
of opmerkingen te maken over onderwerpen die tot het werkterrein
van de commissie behoren, maar niet op de agenda van de
vergadering staan.
Vaststelling van de verslagen
a. 24 juni 2003;
b. 25 juni 2003;
c. 30 juni 2003.
Informatie van bestuurders en raadsleden over commissies en
instellingen
Onder dit agendapunt informeren collegeleden en raadsleden de
commissie over actuele ontwikkelingen in commissies en
instellingen waarin zij namens de gemeente zitting hebben.
Rondvraag
Uitgenodigd: mevrouw E.J. Groosman en de heren J.F. Koen, A.G.M.
Keijzer
Voorontwerp Partiële herziening bestemmingsplan Binnenstad
Voor het bestemmingsplan Partiële herziening bestemmingsplan
Binnenstad is de inspraakprocedure en het vooroverleg afgerond.
Burgemeester en wethouders besluiten het eindverslag van de
inspraakprocedure en het commentaar hierop vast te stellen en dit
verslag ter kennisname te doen toekomen aan de commissie SOB, de
raad en degenen die aan de inspraak hebben deelgenomen.
Consultatie van de commissie over de ontheffingsregeling blauwe
zone voor bewoners Binnenstad
Met de vaststelling van het Verkeerscirculatieplan voor de
Binnenstad is besloten te komen tot een ontheffingsregeling voor
bewoners in en in de directe omgeving van de blauwe zones. Het
college heeft een zodanige ontheffingsregeling ontworpen en
consulteert hierover de raadscommissie Stadsontwikkeling en beheer
alvorens tot vaststelling over te gaan.
Artikel 19/19a WRO-procedure t.b.v. bouwplannen Van Alphenstraat
en Mgr. Bekkerslaan 101-113
Door de bewoners van de Van Alphenstraat 2 t/m 14 en de Mgr. W.M.
Bekkerslaan 101 t/m 113 zijn aanvragen om bouwvergunning ingediend
voor het plaatsen van een extra bouwlaag op hun woningen. Het
geldende bestemmingsplan laat de bouwplannen niet toe. De
aanvragen zijn wel in overeenstemming met het in voorbereiding
zijnde, doch nog niet vastgestelde bestemmingsplan. Het college
besluit de bouwplannen vrij te geven voor de inspraak en de raad
een voorstel te doen tot het opstarten van de procedure als
bedoeld in de artikelen 19 en 19a van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening en de verdere besluitvorming te delegeren aan het
college.
Voorbereidingsbesluit plan Nieuwe Waterweg
Voor het plan Nieuwe Waterweg is een bestemmingsplanherziening in
voorbereiding. De voorbereidingen zijn nu zover gevorderd dat het
plan kan worden doorgesproken met diverse organisaties en
belanghebbenden. Na afronding van dit overleg wordt beslist over
het starten van de inspraak en het vooroverleg overeenkomstig het
besluit op de Ruimtelijke Ordening. De raad wordt voorgesteld voor
het gebied een voorbereidingsbesluit te nemen.
Bromfietsers op de rijbaan
Dit agendapunt is op verzoek van de heer Luijendijk op de agenda
geplaatst. In afwijking van het standpunt van het college van B en
W stelt de heer Luijendijk voor bromfietsers te weren op alle
fietspaden in de gemeente Maassluis. De commissie wordt gevraagd
over deze kwestie een standpunt in te nemen.
2e Kwartaalrapportage 2003
Met de 2e Kwartaalrapportage wordt inzicht gegeven in de voortgang
van de uitvoering van de programmabegroting 2003. Daarnaast wordt
inzicht gegeven in de ontwikkelingen op het financiële vlak en de
bedrijfsvoering.
Vervanging vrachtwagen afdeling Inrichting en Beheer Buitenruimte
(IBB)
Door het vastgestelde beleid om over te gaan tot meer ondergrondse
inzameling van huisvuil is het noodzakelijk het wagenpark uit te
breiden en wisselcontainers aan te schaffen. De raad wordt
voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen voor de aanschaf
hiervan.
Aanschaf en onderhoud hekwerken in de Binnenstad
In de Binnenstad zullen op een aantal plaatsen hekwerken worden
vervangen en zal, mede op verzoek van de Historische Vereniging
Maassluis, door middel van inspectie, restauratie en conservering
aandacht worden geschonken aan het oude smeedijzeren hek tussen de
Laan 1940-1945 en de Koningin Wilhelminalaan. Het college stelt de
raad voor, een nog in het investeringsschema voor 2002
gereserveerd bedrag, ad. 64.100,-- euro ter beschikking te
stellen.
Uitvoeren werkzaamheden aan de kademuren
Burgemeester en wethouders hebben eerder in beginsel besloten om
de kademuur Govert van Wijnkade vanaf nr. 7 tot aan de Havenbrug
in zijn geheel te vervangen. Gelet op het resultaat van de
enkelvoudige, onderhandse aanbesteding en het daarover
uitgebrachte positieve gunningadvies hebben burgemeester en
wethouders nu onder andere besloten aan de gemeenteraad voor te
stellen het benodigde krediet beschikbaar te stellen en
vooruitlopende daarop aan aannemingsbedrijf Dijkers en Pijl b.v.
opdracht te geven tot het uitvoeren van de werkzaamheden tot het
vervangen van de kademuur. De aanvang is gedacht begin oktober en
de werkzaamheden aan de kademuur zullen ongeveer 8 maanden in
beslag nemen. De raad wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te
stellen voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Jaarrekening 2002, 1e begrotingswijziging 2003, begroting 2004 en
meerjarenraming 2004-2007 van de DCMR Milieudienst Rijnmond
Het college heeft besloten kennis te nemen van deze stukken, deze
ter kennisname te sturen aan de gemeenteraad en gedurende veertien
dagen ter inzage te leggen in het infocentrum.
Eventueel nagekomen stukken
Ingekomen stukken
Actiepuntenlijst
Verder voorkomende zaken
Agendapunten volgende vergadering
De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld
concrete agendapunten aan te dragen, die ter behandeling in een
volgende commissievergadering kunnen worden voorbereid /
geagendeerd.
Sluiting
Uiterlijk om 23.00 uur.
Inzage
De bij de agenda van de commissievergadering behorende vergaderstukken
zijn voor belangstellenden in te zien in de speciale publieksmap in
het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Het
informatiecentrum is voor het inzien van stukken geopend van maandag
tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur
en op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur. Op vrijdagavond en zaterdag zijn
de vergaderstukken in te zien in de bibliotheek aan de Uiverlaan.
Gemeente Maassluis