PERSMEDEDELING
Roularta Media Group realiseert sterk eerste halfjaar
Roularta Media Group realiseerde in het eerste halfjaar van 2003 een resultaat (aandeel van de groep) van 7,5 miljoen euro dank zij een zeer positief tweede kwartaal. Dit betekent een stijging met 9,5 miljoen euro t.o.v. dezelfde periode van 2002.
De bedrijfsopbrengsten bleven gelijk (230 miljoen euro) ondanks een moeilijke reclamemarkt en een vermindering van de drukkerijopdrachten voor commerciële klanten gezien vorig jaar in het eerste semester rekening gehouden werd met 1/3 van Mercator Printing Group en dat nu niet meer het geval is. Tevens bevatte 1H02 ook de papier-trading-activiteit (voor Mercator Printing Group) welke in 2003 is weggevallen. Daartegenover staat een groei van de lezersmarkt en de nieuw verworven participaties in Frankrijk die nu voor het volle eerste halfjaar zijn opgenomen. De in juli overgenomen Biblo-activiteiten zijn in deze cijfers nog niet opgenomen.
De bedrijfswinst (EBIT) steeg van 14,1 miljoen euro naar 21 miljoen euro (+ 48,4 %) en de winst uit de gewone bedrijfsuitoefening nam met 35,7 % toe tot 14,5 miljoen euro.
Het courant nettoresultaat bedraagt 11,4 miljoen euro tegenover 8 miljoen euro vorig jaar (+ 42,4 %) . De courante cashflow steeg lichtjes tot 18,4 miljoen euro (+ 2,2 %).
Wat betreft het tweede kwartaal, stegen de bedrijfsopbrengsten in vergelijking met Q2/2002 met 3,3 % en in plaats van een verlies van 0,76 miljoen euro werd nu een winst van 6,9 miljoen euro geboekt. De EBIT-marge steeg in Q2 van 10,6 naar 13,3 % waardoor ze voor het eerste semester 9,5 % bedraagt tegenover 6,3 % in het eerste semester 2002.
De gearing blijft laag met 23,8 % tegenover 15,8 % in Q1/2003.
Belangrijke initiatieven
Op het vlak van externe groei werd dit jaar reeds heel wat gerealiseerd.
In januari werd de Franse groep Aguesseau overgenomen waaruit per 1 juli een nieuwe groep `Côté Maison' werd gevormd (een 50/50 joint venture met L'Express), die de 5 decoratiebladen Maisons Côté Sud, Maisons Côté Ouest, Maisons Côté Est, Maison Française en Maison Magazine uitgeeft met een totale oplage van 700.000 exemplaren. De omzet van `Côté Maison' zal in 2003 ongeveer 10 miljoen euro bedragen (aandeel RMG).
---
Daarnaast wordt het maandblad Atmosphères samen met het maandblad Idéat
ondergebracht in de maatschappij `Editions Art de Vivre', een 50/50 joint venture met Laurent
Blanc. Hier wordt voor Atmosphères een jaaromzet voorzien van 3 miljoen euro (aandeel
RMG).
De voorziene herstructureringskosten werden reeds geboekt per 30/6/2003, zodat vanaf
heden een marge van meer dan 10 % EBIT kan worden gerealiseerd.
In Q1/2003 werd Algo Communication overgenomen wat in Noord-Frankrijk de aanzet is
voor de uitbouw van edities van het gratis maandblad Steps City Magazine.
RMG heeft zich in juli 2003 teruggetrokken uit de jobkrant Vacature, welke voor RMG een
verlies betekende van 0,6 miljoen euro in de eerste helft van 2003.
Tenslotte werd de overname van Biblo gerealiseerd in juli 2003, hetgeen een extra-
jaaromzet van 13 miljoen euro moet opleveren met een EBIT-marge van 13 à 14 %. De
overname werd gedeeltelijk betaald met de uitgifte van 0,25 miljoen nieuwe aandelen.
Divisie gedrukte media
Alle bladen van de groep boekten vooruitgang.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de divisie steeg van 9,7 naar 13,6 miljoen euro (+39,3 %) in
het eerste semester en de EBIT-marge groeide van 7,2 naar 10,1 %. De bedrijfscashflow
(EBITDA) steeg van 13,6 naar 17,2 miljoen euro (+26,4 %). De omzet bleef stabiel op 134,9
miljoen euro, mede doordat het wegvallen van 7,5 miljoen euro verkoop van papier aan de
drukkerij MPG in 2002 werd gecompenseerd door de opname in de cijfers van de nieuwe
aanwinsten in Frankrijk.
Gratis Pers
De reclame-omzet van de gratis pers steeg met 1,8 % in het eerste semester en met 3,2 %
in Q2, omdat een daling van de jobadvertenties ruimschoots werd opgevangen door de groei
van De Zondag. De Streekkrant en Steps deden het zeer goed op het vlak van de lokale en
nationale commerciële reclame.
Magazines
In vergelijking met dezelfde periode in 2002, groeide de reclame-omzet van de magazines
met 8,47 % in het eerste semester dank zij de nieuwe aanwinsten in Frankrijk. Zonder deze
bladen en zonder Vacature zou de reclame-omzet gedaald zijn met 5,5 %.
De lezersmarkt (Krant van West-Vlaanderen inbegrepen) groeide met 16,7 % dank zij de
nieuwe activiteiten in Frankrijk en een groei met 9 % van de bestaande titels.
De lancering van het country-magazine `Nest' is een succes. De seniorenmagazines, en in
het bijzonder het Belgische Plus, stijgen spectaculair in nettoverspreiding. Ook het
maandblad Grande (nu ook met een Franstalige editie) is een opvallende groeier. De
verkoopcijfers van onze 6 traditionele nieuwsmagazines blijven stabiel.
Kranten
De groep Krant van West-Vlaanderen met zijn elf lokale edities ziet zijn reclame-omzet in
vergelijking met dezelfde periode in 2002 groeien met 10,8 % in het tweede kwartaal en met
4,7 % in het eerste semester.
Ook de lezersmarkt groeit lichtjes.
---
Televisie en Radio
De bedrijfsopbrengsten van TV en Radio groeiden met 4,3 % in het tweede kwartaal en met
3,4 % in het eerste semester.
De geconsolideerde omzet van de Vlaamse Media Maatschappij groeide met 2,8 % ondanks
de catastrofale maand maart (-30 % tengevolge van de oorlog in Irak).
Het resultaat ging enigszins achteruit met een EBIT (aandeel RMG) van 6,6 in plaats van 7,7
miljoen euro in 2002 (-13,8 %) en een cashflow van 4,5 tegenover 5,8 miljoen euro in de
eerste helft van 2002.
In vergelijking met het eerste semester 2002 werden bij VMM voor 1,6 miljoen euro (aandeel
RMG) meer provisies geboekt ten gevolge van de evolutie van de dollarkoers.
Radiozender Q-Music ziet zijn reclame-inkomsten flink stijgen en zal in 2003 wellicht break-
even worden, anderhalf jaar na opstart. In het eerste halfjaar was de nettogroei 35 % en in
het derde kwartaal zal de nettogroei oplopen tot ongeveer 80 %. De luistercijfers zijn voor de
doelgroep van 18 tot 44 jaar gestegen van 8 naar 9 % marktaandeel. Vanaf 1 december
krijgt Q-Music nieuwe frequenties met een hoger bereik.
De omzet van de regionale TV-activiteiten is gedaald gezien Roularta de exploitatie niet
meer voert voor Kanaal 3 en gezien de overheidscommunicatie via de regionale TV-zenders
fel is teruggevallen.
In Q1/2002 werd slechts rekening gehouden met 50 % van Belgian Business Television
(Kanaal Z/Canal Z). In 2003 is BBT een 100 % Roularta-activiteit. De reclamemarkt in de
financiële en IT-sfeer blijft moeilijk maar beursgenoteerde ondernemingen voeren nu
corporate image-communicatie en andere sectoren trekken aan. De combinatie print + TV
laat toe de betere doelgroepen te bereiken op een zeer kostefficiënte manier. Kanaal Z is
complementair aan de VMM-zenders en heeft hetzelfde kijkersprofiel als de Canvas-kijkers.
De break-even is nog niet bereikt maar de kostenstructuur is verbeterd.
Industrie
De divisie Industrie (in subconsolidatie) vertoont een heel ander beeld in vergelijking met
2002.
In 1H/2002 werden voor 6,5 miljoen euro uitzonderlijke kosten geboekt in het kader van de
vereffening van de MPG-drukkerijconcentratie waarin Roularta participeerde voor 1/3.
Nu omvatten de cijfers van de divisie Industrie alleen de Roularta Printing-activiteiten en VTV
(Vogue Trading Video).
Ingevolge de defusie van de MPG-groep zijn de bedrijfsopbrengsten van de divisie Industrie
in Q2 gegroeid met 34,4 % en in het eerste halfjaar met 30,5 % naar 50,9 miljoen euro.
In plaats van een verlies van 2,3 miljoen euro wordt nu een positieve EBIT gerealiseerd van
2,2 miljoen euro of een EBIT-marge van 4,5 %. Er wordt een courant nettoresultaat geboekt
van 0,8 miljoen euro i.p.v. een verlies van -2,5 miljoen euro in 1H/2002.
In een zeer concurrentiële markt, met scherpe prijzen, boekte Vogue Trading Video (VTV)
17 % minder omzet : 10,8 tegenover 13 miljoen euro in het eerste semester van 2002 en
bedroeg het bedrijfsresultaat in het eerste semester -0,3 miljoen euro tegenover -0,5 miljoen
euro in 1H/2002. De cashflow stijgt van 0,5 miljoen euro in het eerste semester 2002 naar
0,7 miljoen euro in 2003. In het eerste semester 2003 werd een netto resultaat gerealiseerd
van -0,3 miljoen euro tegenover -0,9 miljoen euro in 1H/2002.
---
Vooruitzichten
De Franse overnames en fusies van activiteiten zijn volgens plan verlopen en zullen in de
toekomst een goede EBIT-marge leveren van meer dan 10 %.
In het derde kwartaal 2003 fuseren Studio Press en PV Editions. Beide activiteiten worden in
september gehuisvest op één centrale locatie in St.-Ouen (Parijs).
Vanaf het tweede semester zal de Biblo-groep een extra omzet leveren met een EBIT-marge
van meer dan 10 %.
De divisie Gratis Pers kan flink doorgroeien dank zij het succes van De Zondag en van de
nieuwe Steps City-formule die in heel Vlaanderen, in Zuid-Nederland en in Noord-Frankrijk
wordt doorgetrokken.
De reclame-omzet van de magazines zou positief kunnen evolueren. De reclameregie
maakte een pakket zeer interessante voorstellen klaar voor het najaar en de combinatie van
de 6 nieuwsmagazines : Knack-Le Vif/L'Express, Trends-Tendances, Sportmagazine
Voetbal/Foot krijgt een zeer aantrekkelijk prijskaartje van -25 %. Intussen zijn de eerste
tekenen van herstel van de reclamemarkt merkbaar. In de VS stegen de investeringen
vroeger dan verwacht in het eerste semester met 7 %. En ook in Frankrijk voorziet Zenith
Optimedia een lichte groei in 2003. Traditioneel volgt België.
De inkomsten van de regionale TV-zenders groeien in het tweede semester dank zij de
nieuwe bijdrage van de kabelmaatschappijen van 1,5 euro per kabelabonnee in het kader
van de medewerking aan de ontwikkeling van de digitale televisie.
De Vlaamse Media Maatschappij heeft een nieuwe Algemeen Directeur met Peter
Quaghebeur, een nieuwe programmadirectie met Bert Geenen en Jan Verheyen en een
nieuwe hoofdredacteur voor de nieuwsredactie met Stef Wauters.
In het najaar worden de eerste nieuwe projecten ontrold die moeten zorgen voor het
versterken van het kijkersmarktaandeel. De omzet van het 3de kwartaal is beter dan
gebudgetteerd en dan in 2002.
In het tweede semester wordt op het vlak van de drukkerij-activiteit gewerkt in dezelfde
constellatie als in 2002 en wordt rekening gehouden met Roularta Printing in plaats van 1/3
MPG. Globaal gezien zal het resultaat van de tweede jaarhelft vergelijkbaar zijn met dat van
2002.
Beleggersinformatie
De website Roularta.be brengt nieuwe interessante informatie voor de belegger met o.a.
vergelijkingspunten met de resultaten en ratio's van andere Europese beursgenoteerde
mediagroepen, enz. Surf naar www.roularta.be : Beleggersinfo - Financieel - Financial
Benchmarking. De site geeft commentaar en de nodige grafieken ter illustratie.
Financiële dienst
De vennootschap informeert haar aandeelhouders dat de financiële dienst met betrekking tot
haar aandelen wordt verzorgd door ING, KBC en Bank Degroof.
---
Verslag van de commissaris betreffende de geconsolideerde semestriële informatie
van de Roularta Media Group op 30/06/2003.
Wij verklaren een beperkt nazicht van de geconsolideerde semestriële toestand van de
ROULARTA MEDIA GROUP per 30 juni 2003 te hebben uitgevoerd overeenkomstig de
normen en aanbevelingen van het Instituut der Bedrijfsrevisoren.
Onze controles bestonden voornamelijk in de ontleding, de vergelijking en de bespreking van
de geconsolideerde financiële informatie en waren derhalve minder diepgaand dan een
volkomen controle van de jaarrekening.
Bij dit beperkt nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden
kunnen geven tot aanpassingen van de geconsolideerde semestriële toestand van de groep.
Roeselare, 12 september 2003
De Commissaris
BV ovve CVBA Deloitte & Touche Bedrijfsrevisoren
Vertegenwoordigd door
Jos VLAMINCKX
Contactpersonen Rik DE NOLF Jean Pierre DEJAEGHERE
Tel : + 32 51 266 323 32+ 51/266 326
Fax : + 32 51 266 593 32+ 51/266 627
e-mail : rik.de.nolf@roularta.be jean.pierre.dejaeghere@roularta.be
URL : www.roularta.be
---
ROULARTA MEDIA GROUP
GECONSOLIDEERDE KERNCIJFERS
in 1.000 EUR Q2/2002 Q2/2003 % evol. YTD YTD % evol. juni '02 juni '03 RESULTATENREKENING
Bedrijfsopbrengsten 121.108 125.095 + 3,3% 230.333 229.986 - 0,2% Omzet (netto) 117.927 119.782 + 1,6% 223.322 220.118 - 1,4% Bedrijfswinst 12.460 15.930 + 27,8% 14.146 20.986 + 48,4% Financieel resultaat 290 -1.988 -383 -2.357 Afschrijvingen op consolidatieverschillen -1.575 -2.495 + 58,4% -3.070 -4.122 + 34,3% Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening 11.175 11.447 + 2,4% 10.693 14.507 + 35,7% Uitzonderlijk resultaat -2.267 -2 -1.922 21 Winst van het boekjaar vóór belastingen 8.908 11.445 + 28,5% 8.771 14.528 + 65,6% Belastingen en uitgestelde belastingen -5.779 -4.567 -6.477 -6.511 Resultaat van het boekjaar na belastingen 3.129 6.878 + 119,8% 2.294 8.017 + 249,5% Aandeel in het resultaat van de ondernemingen
waarop vermogensmutatie werd toegepast 45 130 + 188,9% -426 -408 + 4,2% Geconsolideerd resultaat (netto) 3.174 7.008 + 120,8% 1.868 7.609 + 307,3% RESULTAAT (aandeel groep) -758 6.906 + 1011,1% -2.029 7.452 + 467,3% EBITDA 17.541 19.416 + 10,7% 24.073 27.895 + 15,9% EBITDA (marge) 14,9% 16,2% 10,8% 12,7% EBIT 12.460 15.930 + 27,8% 14.146 20.986 + 48,4% EBIT (marge) 10,6% 13,3% 6,3% 9,5% Courant nettoresultaat (1) 8.020 9.422 + 17,5% 8.038 11.448 + 42,4% Courante cashflow (2) 13.101 12.908 - 1,5% 17.965 18.357 + 2,2% Cashflow (3) 15.196 13.110 - 13,7% 20.163 18.721 - 7,2% Nettowinstmarge (4) -0,6% 5,8% -0,9% 3,4% GECONSOLIDEERDE CIJFERS PER AANDEEL
EBITDA 2,52 2,91 EBIT 1,48 2,19 Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening 1,12 1,51 Resultaat (aandeel groep) -0,21 0,78 Courant nettoresultaat 0,84 1,19 Courante cashflow 1,88 1,91 Cashflow 2,11 1,95 Gewogen gemiddelde aantal uitstaande aandelen 9.555.632 9.590.951 BALANS 31-12-02 30-06-03 % evol. Vaste activa 112.857 129.704 + 14,9% Vlottende activa 232.383 223.580 - 3,8% Balanstotaal 345.240 353.284 + 2,3% Eigen vermogen na winstverdeling 122.910 132.210 + 7,6% Schulden 208.565 205.967 - 1,2% Liquiditeit (vlottende activa/schulden op korte temijn) 1,3 1,3 Solvabiliteit (eigen vermogen/balanstotaal) 35,6% 37,4% Gearing (netto fin.schuld/eigen vermogen) 15,7% 23,8% Vreemd vermogen/eigen vermogen 1,7 1,6 Rendement op eigen vermogen (5) 2,6% 5,6% Personeel op afsluitdatum 1.996 2.025 (1) Het courant nettoresultaat is het resultaat van het boekjaar na belastingen, vóór uitzonderlijke opbrengsten en kosten en vóór afschrijvingen op goodwill en titels, vermeerderd met het resultaat uit vermogensmutatie. (2) De courante cashflow is het courant nettoresultaat vermeerderd met afschrijvingen op materiële vaste activa en niet-kaskosten. (3) De cashflow is het geconsolideerd resultaat vermeerderd met alle afschrijvingen. (4) Nettoresultaat aandeel van de groep/omzet.
(5) Nettoresultaat aandeel van de groep/eigen vermogen.
NV ROULARTA MEDIA GROUP - SUBCONSOLIDATIES
in 1.000 EUR PRINTED MEDIA Q2/2002 Q2/2003 % evol. YTD juni '02 YTD juni '03 % evol. Bedrijfsopbrengsten 74.690 76.611 + 2,6 138.484 138.930 + 0,3 Omzet (netto) 72.500 74.044 + 2,1 134.878 134.937 + 0,0 Bedrijfswinst 7.102 9.519 + 34,0 9.739 13.570 + 39,3 Financieel Resultaat -365 -476 -747 -675 Afschrijvingen op consolidatieverschillen -630 -1.580 + 150,8 -1.180 -2.293 + 94,3 Uitzonderlijk resultaat 309 -309 8 -322 Belastingen en uitgestelde belastingen -2.267 -2.208 -2.576 -3.453 Resultaat van het boekjaar na belastingen 4.149 4.946 + 19,2 5.244 6.827 + 30,2 Resultaat vermogensmutatie 93 136 + 46,2 -23 11 + 147,8 Geconsolideerd resultaat (netto) 4.242 5.082 + 19,8 5.221 6.838 + 31,0 RESULTAAT (aandeel groep) 4.157 5.131 + 23,4 5.160 6.936 + 34,4 EBITDA 8.956 11.379 + 27,1 13.591 17.185 + 26,4 EBITDA (marge) 12,4% 15,4% 10,1% 12,7% EBIT 7.102 9.519 + 34,0 9.739 13.570 + 39,3 EBIT (marge) 9,8% 12,9% 7,2% 10,1% Courant netto resultaat vóór belastingen 6.746 9.171 + 35,9 8.908 12.892 + 44,7 Courant netto resultaat 4.563 6.893 + 51,1 6.274 9.364 + 49,3 Courante cashflow 6.417 8.753 + 36,4 10.126 12.979 + 28,2 Cashflow 6.881 8.454 + 22,9 10.446 12.633 + 20,9 in 1.000 EUR TV & RADIO Q2/2002 Q2/2003 % evol. YTD juni '02 YTD juni '03 % evol. Bedrijfsopbrengsten 36.566 38.132 + 4,3 66.494 68.745 + 3,4 Omzet (netto) 35.086 36.209 + 3,2 63.300 64.881 + 2,5 Bedrijfswinst 7.196 5.608 - 22,1 6.808 5.245 - 23,0 Financieel Resultaat 1.115 -1.406 1.054 -1.352 Afschrijvingen op consolidatieverschillen 0 -29 0 -57 Uitzonderlijk resultaat -19 41 -558 70 Belastingen en uitgestelde belastingen -3.539 -1.914 -3.863 -2.210 Resultaat van het boekjaar na belastingen 4.753 2.300 - 51,6 3.441 1.696 - 50,7 Resultaat vermogensmutatie -48 -6 + 87,5 -403 -419 - 4,0 Geconsolideerd resultaat (netto) 4.705 2.294 - 51,2 3.038 1.277 - 58,0 RESULTAAT (aandeel groep) 4.722 2.294 - 51,4 3.055 1.277 - 58,2 EBITDA 7.709 6.161 - 20,1 8.016 6.444 - 19,6 EBITDA (marge) 22,0% 17,0% 12,7% 9,9% EBIT 7.196 5.608 - 22,1 6.808 5.245 - 23,0 EBIT (marge) 20,5% 15,5% 10,8% 8,1% Courant netto resultaat vóór belastingen 8.280 4.196 - 49,3 7.476 3.474 - 53,5 Courant netto resultaat 5.051 2.294 - 54,6 3.702 1.288 - 65,2 Courante cashflow 5.564 2.847 - 48,8 4.910 2.487 - 49,3 Cashflow 5.419 2.956 - 45,5 4.415 2.604 - 41,0 in 1.000 EUR INDUSTRY Q2/2002 Q2/2003 % evol. YTD juni '02 YTD juni '03 % evol. Bedrijfsopbrengsten 18.694 25.123 + 34,4 39.033 50.922 + 30,5 Omzet (netto) 18.692 24.101 + 28,9 38.215 48.467 + 26,8 Bedrijfswinst/verlies -1.772 803 + 145,3 -2.337 2.171 + 192,9 Financieel Resultaat -272 -104 -504 -329 Afschrijvingen op consolidatieverschillen -47 0 -94 0 Uitzonderlijk resultaat -6.152 166 -5.945 172 Belastingen en uitgestelde belastingen 25 -447 -39 -849 Resultaat van het boekjaar na belastingen -8.218 418 + 105,1 -8.919 1.165 + 113,1 Resultaat vermogensmutatie 0 0 0 0 Geconsolideerd resultaat (netto) -8.218 418 + 105,1 -8.919 1.165 + 113,1 RESULTAAT (aandeel groep) -7.921 345 + 104,4 -8.607 910 + 110,6 EBITDA 942 1.876 + 99,2 2.530 4.266 + 68,6 EBITDA (marge) 5,0% 7,8% 6,6% 8,8% EBIT -1.772 803 + 145,3 -2.337 2.171 + 192,9 EBIT (marge) -9,5% 3,3% -6,1% 4,5% Courant netto resultaat vóór belastingen -1.744 626 + 135,9 -2.529 1.587 + 162,8 Courant netto resultaat -1.664 235 + 114,1 -2.534 796 + 131,4 Courante cashflow 1.050 1.308 + 24,6 2.333 2.891 + 23,9 Cashflow -1.110 1.601 + 244,2 345 3.384 + 880,9
---- --