15/09/2003
Telers starten samenwerking om markt te interesseren voor duurzaam
ondernemen
In Noord-Brabant zijn vijf verschillende groepen telers een
samenwerking aan het opzetten voor een gezamenlijke marktbenadering.
De vijf groepen uit verschillende sectoren willen gezamenlijk meer
marktgericht ondernemen en zich meer in de markt profileren. Duurzaam
produceren kan bij deze vernieuwing niet ontbreken en wordt ingevuld
met Milieukeur.
De betrokken telers hebben besloten te gaan samenwerken, omdat ze de
afgelopen jaren hebben ervaren als individueel bedrijf amper invloed
in de markt te kunnen uitoefenen. De praktijk blijkt weerbarstig als
het gaat om marktgericht ondernemen, het ontwikkelen van duurzame
ketens, het realiseren van ketentransparantie en ketenomkering. Elke
groep ontwikkelt voor zijn product een marktbenadering om tot een
transparante en duurzame keten te komen, waarbij onderzocht wordt
welke bijdrage zij kunnen leveren aan het oplossen van knelpunten die
marktpartijen ervaren. De rechtstreekse contacten tussen producenten
en ketenpartijen vormen daarbij een belangrijke inspiratiebron.
De vijf groepen telers zijn: twee groepen groentetelers, een groep
boomtelers en twee groepen akkerbouwers. Zij worden bij hun onderlinge
samenwerking en marktbenadering begeleidt door deskundigen op het
gebied van marketing, samenwerking, ketenontwikkeling en teelt. Dit in
het kader van het project "Onderneem marktgericht & duurzaam". De
provincie Noord-Brabant, de Europese Unie en het NCB
ontwikkelingsfonds, zijn de financiers van dit project.
Initiatiefnemers zijn DLV Plant en Stichting Milieukeur. De
verwachting is dat volgend jaar nog meer groepen deze aanpak zullen
volgen.
De vijf groepen telers in Noord Brabant volgen met hun samenwerking de
aanpak van de succesvolle telersverenigingen Milinnova (akkerbouw),
Les Meilleurs (aardbeien) en White Pearl (bloemkool). Deze
verenigingen hebben met samenwerking en duurzaam ondernemen volgens
Milieukeur hun contacten met de marktpartijen aanzienlijk verbeterd,
een betere positie in de markt en in de keten weten te verwerven en
het imago van hun producten verbeterd.
Den Haag, 15 september 2003
Milieukeur