Begroting 2004 Amsterdam: werk, onderwijs en veiligheid centraal
15 september 2003 - Marleen Nieuwenhuis
Het college van B&W van Amsterdam heeft besloten om in de
gemeentebegroting 2004 het accent te leggen op werk, onderwijs en
veiligheid. Voor de strijd tegen de oplopende werkloosheid trekt
Amsterdam in 2004 bijna EUR 18 miljoen extra uit. Daarmee moet de
jeugdwerkloosheid worden aangepakt, de economische structuur
versterkt, het vestigingsklimaat verbeterd en de werkgelegenheid in
het laaggeschoolde segment worden gestimuleerd. Voor het wegwerken van
achterstallig onderhoud en vervangende nieuwbouw van scholen wordt EUR
100 miljoen toegevoegd aan bestaande budgetten, zodat tot 2008 ruim
EUR 250 miljoen beschikbaar is. Voor veiligheidsmaatregelen, zoals
vermindering van agressie en geweld, uitbreiding van het
cameratoezicht, het aanpakken van de harde kern criminele jongeren,
brandveiligheid, verkeersveiligheid en metrowachten wordt EUR 25
miljoen extra uitgetrokken.
Dankzij ombuigingen toch nog geld
Bij de presentatie van de begroting zei de wethouder Financiën Geert
Dales vanochtend dat het opmerkelijk genoemd mag worden dat Amsterdam
dit allemaal voor elkaar krijgt ondanks de financiële tegenwind van de
neergaande conjunctuur en Rijksbezuinigingen. "Dit is te danken aan
onze eigen inspanningen, die ertoe hebben geleid dat we vanaf dit jaar
geld hebben vrijgespeeld door drastisch om te buigen. Dit jaar levert
dat al bijna EUR 30 miljoen op, vanaf 2006 moet dat ieder jaar EUR 127
miljoen zijn. Voor 2004 is er onder andere op de volgende
beleidsterreinen geld omgebogen: besparing op de overheadkosten bij de
Sociale Dienst en Maatwerk (EUR 1,3 miljoen), efficiencymaatregelen op
het beleidsterrein Verkeer en Infrastructuur (EUR 800.000), algemene
reductie op het ambtelijk apparaat (EUR 2 miljoen) en afschaffen
alleenwonendenkorting waterleiding (EUR 1,7 miljoen), bezuiniging op
rioolgemalen en rioolinspecties (EUR 0,5 miljoen) en verhoging van de
hondenbelasting (EUR 0,3 miljoen). Zo kunnen we, ondanks de financiële
malaise, toch nog fors investeren in zaken die van groot belang zijn
voor de toekomst van de stad."
Voor de komende jaren heeft Dales grote zorgen. "Het financiële
perspectief is ronduit slecht. Bezuinigingen treffen ons hard en de
economie zit fors tegen. Als we niet blijven ombuigen krijgen we niets
meer voor elkaar. Iedere euro moet minstens twee keer worden
omgedraaid."
Gemeentebegroting op hoofdlijnen
Amsterdam geeft in 2004 circa EUR 5 miljard uit. Dat geld komt voor
een belangrijk deel van het Rijk. De algemene uitkering uit het
Gemeentefonds bedraagt EUR 1,1 miljard. Voor onderwijs, jeugdbeleid,
openbaar vervoer, verkeer en infrastructuur, zorg, stedelijke
ontwikkeling, economie, veiligheid en sociale zaken ontvangt de
gemeente Rijksuitkeringen. Bij elkaar bedragen die zon EUR 1,5
miljard, waarvan EUR 900 miljoen betrekking heeft op
bijstandsuitkeringen en toeleiding naar werk. Gemeentelijke bedrijven,
zoals het GVB, het Havenbedrijf, het Grondbedrijf en
Gemeentewaterleidingen hebben een totale omzet van EUR 0,8 miljard en
leveren per saldo een positieve bijdrage van EUR 70 miljoen aan de
begroting. Uit de heffing van belastingen, leges, tarieven en
parkeergelden krijgt Amsterdam EUR 400 miljoen. Overige inkomsten,
zoals rente en aflossingen van door de gemeente verstrekte
geldleningen en diverse kleine inkomstenposten van diensttakken,
vormen samen een bedrag van EUR 1,4 miljard.
Veel uitgaven staan vast en zijn niet of nauwelijks te beïnvloeden. De
begrotingsbesprekingen spitsen zich dan ook toe op de besteding van de
extra gelden die vooral uit de ombuigingen zijn verkregen. Voor 2004
is bijna EUR 41 miljoen beschikbaar voor structurele (ieder jaar
terugkerende) uitgaven. Voor incidentele uitgaven is EUR 83 miljoen
beschikbaar. Daarnaast is EUR 118,5 miljoen te verdelen uit het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing en EUR 19 miljoen uit het
Mobiliteitsfonds. Dat laatste wordt ingezet voor maatregelen in de
sfeer van verkeer en vervoer. Tenslotte wordt rekening gehouden met
een mogelijke vrijval van EUR 40 miljoen uit een reservering die is
getroffen voor het afdekken van verliesgevende
stadsverwarmingsprojecten. Zekerheid daarover wordt begin 2004
verwacht.
Financiën staan onder druk
Amsterdam heeft te maken met forse kortingen op de Rijksuitkeringen.
Door de bezuinigingen van de kabinetten Balkenende I en II moet
rekening worden gehouden met een forse ingreep in de uitkering uit het
Gemeentefonds. Landelijk zal de korting tussen EUR 100 en EUR 300
miljoen belopen. Bij een Amsterdams aandeel van 8% betekent dit een
goed voelbare terugslag. Ook de kortingen op de middelen voor
bijstandsuitkeringen en reïntegratie laten zich sterk voelen.
Amsterdam krijgt in 2004 een bedrag van EUR 900 miljoen voor werk en
bijstand, waarvan EUR 700 miljoen voor het inkomensdeel
(bijstandsuitkeringen) en EUR 200 miljoen voor toeleiding naar werk
(werkbudget). De bezuinigingen op het inkomensdeel van het budget voor
werk en bijstand bedragen landelijk EUR 150 miljoen in 2004, oplopend
naar EUR 250 miljoen in 2006. Op het werkbudget is de korting voor
Amsterdam in 2004 bijna EUR 20 miljoen ten opzichte van wat in 2003
beschikbaar was. Ook in de sfeer van armoedebestrijding en bijzondere
bijstand is sprake van bezuinigingen. Daardoor loopt Amsterdam zon EUR
15 miljoen achter bij 2003, wat alleen kan worden opgevangen door
extra inzet van eigen middelen. Op het geld voor het
onderwijsachterstandenbeleid wordt door het Rijk bezuinigd (15%), het
openbaar vervoerbudget is gekort (5% in 2004) en het laat zich aanzien
dat vanaf 2005 rekening moet worden gehouden met een zeer aanzienlijke
daling van de middelen voor de stedelijke vernieuwing.
Wethouder Dales maakt zich dan ook grote zorgen: "Mede in het licht
van de economische neergang, de sterk oplopende werkloosheid, de
sombere perspectieven voor de grondexploitatie en de dalende overslag
in de Amsterdamse haven zie ik aanleiding tot grote voorzichtigheid.
Ik trap nu echt op de rem. We maken af wat er ligt, maar grootse
nieuwe plannen en projecten zullen moeten wachten tot betere tijden."
(Noot: deze cijfers kunnen t.g.v. Miljoenennota/Prinsjesdag
veranderen. De verwachting is dat er verdere kortingen op
reïntegratiebudgetten en uitkering Gemeentefonds komen. Vanaf 2005 kan
gerekend worden op (verdere) kortingen Rijksbijdrage openbaar vervoer,
gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en stedelijke vernieuwing.
Structurele financiering van Justitie In de Buurt (JIB) is onzeker en
op reclassering zal worden gekort).
Belangrijkste begrotingsvoorstellen per sector
Werk en economie
Vanaf 2004 wordt de gemeente volledig risicodragend voor het
bijstandsbudget. Als de uitstroom uit de bijstand groter is dan
verwacht, heeft Amsterdam een meevaller. Tegenvallers moeten zelf
worden betaald. Op een budget van EUR 700 miljoen betekent dat een
groot risico. Daarnaast heeft Amsterdam EUR 200 miljoen beschikbaar
voor maatregelen voor toeleiding naar werk. Wethouder Oudkerk komt
binnenkort met verdere voorstellen voor de inrichting van de Dienst
Werk en Inkomen, waarvoor in de begroting EUR 8,5 miljoen is
gereserveerd voor extra inzet om de uitstroom uit de bijstand te
bevorderen. Om bestaande werkgelegenheid te behouden, nieuwe te
stimuleren, de economische structuur te versterken en te zorgen dat er
zoveel mogelijk werk komt voor laaggeschoolden zal een budget van EUR
8 miljoen beschikbaar komen. De wethouders Economische Zaken en
Sociale Zaken zullen samen voorstellen presenteren voor de besteding
van dat geld. Voor het actieprogramma Economische structuurversterking
komt extra geld beschikbaar; in totaal EUR 5,7 miljoen. Daarmee wordt
onder meer een betere aansluiting van vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt mogelijk gemaakt. Voor de bestrijding van
jeugdwerkloosheid trekt het college EUR 2,5 miljoen uit voor meer
jongerenloketten, een instrument van de gemeente, de Sociale Dienst,
het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), onderwijsinstellingen en het
bedrijfsleven.
In de strijd tegen de (jeugd)werkloosheid liggen voor veel
Amsterdammers kansen in de haven. Voor de werkgelegenheid in de haven
wordt er dan ook extra geïnvesteerd in de acquisitie van bedrijven en
ladingstromen (circa EUR 300.000). Om de promotie van Amsterdam te
bevorderen en bedrijvigheid te trekken steekt Amsterdam meer geld in
de city-marketing. Voor 2004 gaat het om EUR 750.000, waarmee onder
meer het city-marketingfonds van start kan gaan.
Onderwijs
Voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en vervangende
nieuwbouw van slooprijpe schoolgebouwen voor het voortgezet en
speciaal onderwijs voegt het college EUR 100 miljoen toe aan het al
beschikbare budget voor het opknappen van schoolgebouwen. Daarmee is
tot 2008 een bedrag van EUR 250 miljoen beschikbaar. Voor verbeteren
en moderniseren van de inventaris van VMBO-scholen is EUR 2,5 miljoen
uitgetrokken. Om te garanderen dat in de komende jaren voldoende
leraren voor de klas staan trekt Amsterdam EUR 2 miljoen uit om meer
zij-instromers in het onderwijs te krijgen en te houden. Daarnaast
verdubbelt de gemeente de parkeervergunningen voor
onderwijsinstellingen en stelt meer woningen beschikbaar voor
personeel. Tenslotte komt er een extra beloning voor het behouden en
aantrekken van leraren in het basisonderwijs in achterstadswijken.
Daarvoor is EUR 750.000 beschikbaar.
Veiligheid
Voor een veiliger Amsterdam trekt het college in 2004 een extra bedrag
van EUR 25 miljoen uit. Voor jeugd en veiligheid wordt in totaal EUR 8
miljoen extra uitgetrokken (kinderbescherming, veiligheid in en om de
school, nieuwe perspectieven, bureau Halt, de Uitdaging). Voor
maatregelen tegen agressie en geweld is er EUR 1,1 miljoen
beschikbaar. De aanpak van de harde kern criminele jongeren
(opsporing, vervolging, resocialisatie, trajecten voor risicojongeren)
wordt versterkt met EUR 6 miljoen. Er komt extra cameratoezicht in de
stad en op de veerverbindingen (EUR 1,7 miljoen). De
verkeersveiligheid wordt verbeterd en de aanpak van black spots wordt
met kracht voortgezet (EUR 2,9 miljoen) en de fietsendiefstal wordt
verder bestreden (EUR 600.000). Voor maatregelen om de veiligheid in
en om de school te verbeteren komt er EUR 5 miljoen. De veiligheid in
het openbaar vervoer wordt verhoogd door metrowachten (EUR 3 miljoen).
Om de brandveiligheid te bevorderen krijgt de brandweer voor 2004 EUR
1 miljoen extra. Voor buurtregie en voor het project Justitie In de
Buurt komt EUR 750.000 beschikbaar.
Sociale infrastructuur en armoedebeleid
Onder de titel Stenen voor Sociaal heeft Amsterdam de afgelopen jaren
enkele tientallen miljoenen geïnvesteerd in een groot aantal
voorzieningen zoals multifunctionele centra, kinderdagverblijven,
jongerencentra, opvanghuizen, sportclubs, gezondheidscentra,
zorgvoorzieningen, ontmoetingsruimten en wijkbibliotheken. Ook in 2004
wil Amsterdam daarin investeren en heeft daartoe in de begroting EUR
10 miljoen gereserveerd.
Voor de bestrijding van armoede wil het college in 2004 extra geld
vrijmaken om het effect van de bezuinigingen op de Rijksbijdragen op
te vangen. Per saldo raakt Amsterdam EUR 15 miljoen kwijt. Jaarlijks
wordt ruim EUR 51 miljoen aan het armoedebeleid besteed. Om te
voorkomen dat door het verwachte toenemende beroep op individuele
bijzondere bijstand het beschikbare budget nog verder onder druk komt
te staan, maakt het college maximaal EUR 10 miljoen vrij om in 2004
het budget voor de armoedebestrijding zoveel mogelijk op peil te
houden.
Stedelijke vernieuwing en volkshuisvesting
Uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) is in 2004 een
bedrag van EUR 118,5 miljoen beschikbaar. De verwachting is dat er
vanaf 2005 veel minder (Rijks)middelen beschikbaar zullen komen. Het
geld uit het ISV wordt onder andere ingezet voor voortzetting van het
project Vernieuwing Bijlmermeer (EUR 10 miljoen), sanering
verkeerslawaai (EUR 5, 8 miljoen), diverse bodemsaneringen (zie
paragraaf Milieu) en de stadsdelen (EUR 31 miljoen).
Om het nijpende tekort aan huisvesting voor studenten aan te pakken
wordt EUR 5 miljoen ingezet. Verder wordt er EUR 170.000 structureel
uitgetrokken voor Meldpunten Ongewenst Verhuurdersgedrag. Deze
meldpunten ondersteunen huurders als eigenaren hen onder druk zetten
om de woning te kopen of te verhuizen en helpen huurders hun rechten
te kennen en te gebruiken.
Onderhoud en openbare ruimte
Om de stad goed te onderhouden en voor de toekomst mooi te houden,
wordt het achterstallig onderhoud op veel terreinen aangepakt.
Allereerst in het onderwijs (zie onder Onderwijs). Daarnaast wordt het
ook mogelijk gemaakt een aantal grote groenprojecten in de stad onder
handen te nemen: er komt EUR 3,7 miljoen voor onderhoud van het
Vondelpark, Frankendael en de Nieuwe Oosterbegraafplaats. Verder wordt
het achterstallig onderhoud in het Amsterdamse Bos aangepakt. Met EUR
1,9 miljoen worden de paden, bruggen en gebouwen in het bos en langs
de Bosbaan opgeknapt.
Het college investeert ook flink in de sportaccommodaties in de stad.
Alle Amsterdammers moeten kunnen sporten. Om de sportfaciliteiten te
verbeteren en achterstallig onderhoud weg te werken krijgt het
Sportaccommodatiefonds een extra financiële impuls van EUR 3,7
miljoen.
Voor onderhoud in de openbare ruimte krijgen de stadsdelen bovendien
EUR 1,5 miljoen extra via Stadsdeelfonds.
Verkeer en Vervoer
Het college verhoogt het weerstandsvermogen met EUR 20 miljoen om de
risicos omtrent de verzekering van de Noord/Zuidlijn af te dekken. De
Noord/Zuidlijn is cruciaal voor de bereikbaarheid van de stad. De
aanleg brengt echter hoe dan ook overlast voor de bewoners en
gebruikers van de stad met zich mee. Om de overlast zoveel mogelijk te
beperken trekt het college EUR 1,3 miljoen extra uit om de tijdelijke
omgeving van de Noord/Zuidlijn te verbeteren. Verdere investeringen in
de bereikbaarheid van de stad zijn: EUR 2,5 miljoen voor
parkeervoorzieningen, EUR 3,2 miljoen voor fietsvoorzieningen en EUR
4,4 miljoen voor investeringen in de infrastructuur voor auto, fiets
en openbaar vervoer.
Cultuur en educatie
Voor de realisatie van nieuwbouw en renovatie van het Stedelijk Museum
is het college bereid een extra investeringsbedrag van maximaal EUR 10
miljoen uit te trekken, in aanvulling op het al eerder beschikbaar
gestelde bedrag van EUR 57,6 miljoen. Daarbij geldt wel als voorwaarde
dat het nog ontbrekende deel van de benodigde financiering via externe
bronnen verworven wordt. Voor funderingsherstel van theater Carré komt
EUR 1,6 miljoen beschikbaar. Het budget voor de realisatie van
broedplaatsen voor kunstenaars wordt met EUR 2,8 miljoen aangevuld. Er
wordt voor EUR 1 miljoen geïnvesteerd in culturele buurtaccommodaties.
De bouw van de nieuwe Openbare Bibliotheek wordt mogelijk doordat het
college in de begroting van 2004 een nieuwe tranche middelen (EUR 16,6
miljoen) heeft opgenomen en het resterende bedrag wil betrekken bij de
vrijval van UNA-middelen.
Zorg
De dienstverlening binnen de Wet Voorzieningen Gehandicapten moet
worden verbeterd. Vraag en aanbod moeten veel beter op elkaar worden
afgestemd. Hiervoor trekt het college EUR 2,2 miljoen uit. Om de
participatie van gehandicapten te vergroten wordt de toegankelijkheid
van gebouwen en de openbare ruimte verbeterd (EUR 2,3 miljoen). De
crisisopvang geestelijke gezondheidszorg moet door inzet van extra
personeel worden verbeterd (EUR 850.000).
Per jaar zoeken ongeveer 25 jonge islamitische homoseksuelen
ondersteuning bij het COC omdat zij het ouderlijk huis moeten
ontvluchten. Voor de opvang en begeleiding wordt EUR 75.000
uitgetrokken.
Groen, milieu en sport
Evenals vorig jaar wordt er ook dit jaar geld uitgetrokken voor het
project Groen in en om de stad ( EUR 1,2 miljoen). Voor maatregelen
tegen verkeerslawaai wordt EUR 5,8 miljoen vrijgemaakt. Om volgend
jaar op woningbouwlocaties en bedrijfsterreinen bodemsaneringen te
kunnen uitvoeren wordt EUR 3,5 miljoen uitgetrokken. Om jeugd kennis
te laten maken met een zo breed mogelijk sportaanbod is EUR 1,2
miljoen beschikbaar. Het college komt tegemoet aan de wens van het
grote aantal schaatsers in de stad en regio: op de Jaap Edenbaan kan
voortaan acht weken langer geschaatst worden (EUR 0,2 miljoen).
Stadsdeelfinanciën
De stadsdelen krijgen in 2004 uit het Stadsdeelfonds een structurele
uitkering van in totaal EUR 519 miljoen euro. Dat betekent ten
opzichte van het vergelijkbare bedrag in 2003 een stijging van 3,6%.
Belastingen en tarieven
De tarieven voor de OZB worden op grond van afspraken in het
Programakkoord niet verhoogd, met uitzondering van een jaarlijkse
aanpassing voor de inflatie. Het percentage voor 2004 bedraagt 2,6%.
De hondenbelasting gaat omhoog met 25%, op grond van eerdere
besluitvorming door de gemeenteraad. Het tarief wordt daardoor EUR
73,44. Het rioolrecht blijft ongewijzigd (EUR 107,49).
Begrotingsbehandeling door de gemeenteraad
De begroting is in drukproef op 6 oktober beschikbaar voor de
gemeenteraad. Op 17 oktober wordt de begroting officieel gepubliceerd.
De raadscommissies bespreken de begroting eind oktober, waarna op 29
oktober de algemene en financiële beschouwingen in de gemeenteraad
volgen. Daarna verwerkt het college de reacties en moties in
preadviezen, die op 21 november worden gepubliceerd. Hierna volgt eind
november de tweede commissiebehandeling. Tot slot volgen de afrondende
debatten (slotbeschouwingen) op 10 en 11 december, waarna de begroting
definitief wordt vastgesteld.
Pb-150
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam