Ingezonden persbericht


Persbericht

Ontspannen gevoel na zomervakantie van korte duur

ROTTERDAM, 15 september 2003 - Het ontspannen gevoel na de vakantie is bij meer dan de helft van de Nederlanders (51%) binnen een week al weer verdwenen. Bij onze ooster- en zuiderburen ligt dit percentage nog hoger. Van de Duitsers is 54% en van de Belgen is 58% van de bevolking het ontspannen gevoel binnen een week weer kwijt. Wel wordt hard gewerkt om de goede voornemens vast te houden, die 39% van de Nederlanders tijdens de vakantie maakte. Dit blijkt uit de Center Parcs RelaxIndexâ, een onderzoek naar het welzijn van Nederlanders, Duitsers en Belgen.

Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1.300 personen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Ondanks het minder gunstige economische klimaat, heeft driekwart van de Nederlanders dit jaar vakantie gehouden.

Goede voornemens

Maar liefst 39% van de Nederlanders gebruikt de vakantietijd om na te denken en beslissingen te nemen. Goede voornemens die tijdens de vakantie ontstaan, zijn onder andere meer genieten van het leven (42%), meer tijd voor jezelf nemen (34%), meer sporten en gezonder leven (27%). Op de vraag wat vakantiegangers zich hebben voorgenomen om te veranderen na de vakantie, geeft bijna een kwart van de vrouwen (23%) aan dat ze van plan zijn hun uiterlijk te veranderen ten opzichte van 11% van de mannen. In tegenstelling tot de korte duur van het ontspannen gevoel na de vakantie, houden Nederlanders zich lang aan de goede voornemens. Weken, maanden of langer leven ze deze voornemens na, zegt 47% van de Nederlanders. Van de Belgen is 40% de goede voornemens binnen een maand alweer vergeten, tegenover 26% van de Nederlanders en 31% van de Duitsers.

Vakantie

De vakanties zijn heerlijk ontspannen geweest voor 82% van de Nederlanders, vol nieuwe ervaringen vond 52% (Duitsland 60%, België 58%) en goed voor het seksleven vond 32% van de Nederlanders. Van de Duitsers kon zelfs 42% zich vinden in de stelling 'goed voor mijn seksleven' en van de Belgen 37%. Veel Nederlanders (67%) vonden dat ze tijd voor zichzelf hadden tijdens de vakantie, voor 13% van de Nederlanders ging dit echter niet op. Eén op de tien Nederlanders vond de vakantie achteraf minder leuk dan dat ze zich hadden voorgesteld.

Herfst

Na de lange zomer ziet 46% van de Nederlanders de herfst positief tegemoet. Men kijkt uit naar de 'gezellige herfstavonden'. 16% is blij dat de hitte voorbij is. De Duitsers zijn minder blij met de komst van de donkere dagen, 61% ziet op tegen de herfst en slechts 29% ziet de herfst positief tegemoet. De Belgen zijn het meest optimistisch, 49% heeft zin in de typische herfstavond bij de openhaard.

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndexâ, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats.

Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij zich relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.

Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22 .