AutoRai

15-9-2003

Nieuwe Astra en Vectra stationwagon sterren op de Opelstand

De nieuwe Opel Astra zal één van de blikvangers zijn op de internationale automobielshow van Frankfurt (11-21 september 2003), waar de auto zijn wereldpremière beleeft.

Met een uitgesproken dynamisch design en innovatieve technologie wijst alles erop dat de Astra een belangrijke speler in de compacte klasse gaat worden. Opel stelt in Frankfurt de vijfdeurs aan het grote publiek voor, waarvan de verkoop in de lente van 2004 van start gaat. De tweede wereldpremière van Opel is voor de Vectra stationwagon, die in november van dit jaar de Vectra reeks zal completeren. De elegante stationwagon heeft, dankzij de lange wielbasis (2,83 meter), de grootste laadruimte in zijn klasse (tot 1850 liter) waarbij bovendien veel ruimte voor de passagiers wordt geboden. Daarnaast is de stationwagon voorzien van een aantal praktische concepten zoals het Flex Organizer systeem voor de laadruimte.

Een andere première op de Opel stand in hal 8 (D09) komt op naam van een nieuw onderhoudsvrij deeltjesfilter voor dieselmotoren (DPF), dat geen toevoegingen vereist en afrekent met nadelen van vergelijkbare systemen. Ook debuterend op de IAA is de gloednieuwe 1.9-liter common rail turbodiesel krachtbron die, samen met het DPF systeem, volgend jaar beschikbaar zal zijn voor de Signum en de nieuwe Astra. De krachtige 1.9 CDTI ECOTEC krachtbron met 110 kW (150 pk) ontwikkelt een maximum koppel van 315 Nm. Dankzij de moderne multi-jet inspuiting gaat de diesel zeer spaarzaam met brandstof om en ligt het raffinement hoog.

Wereldpremière: nieuwe Astra brengt dynamiek in de compacte klasse Een spannend uiterlijk, veel rijdynamiek en een groot aantal noviteiten voor de compacte klasse, de nieuwe Astra viert zijn debuut op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (13 tot 21 september 2003).

Het ontwerp van de derde generatie Astra ligt geheel in lijn met de nieuwe Opel designtaal: heldere lijnen, goed uitgebalanceerde proporties, strakke oppervlakken en met precisie ontworpen details kenmerken de nieuwe Opel Astra.

Tot de technische hoogtepunten van de derde generatie van Opels bestseller behoort onder meer het adaptieve wielophangingsysteem IDSplus met elektronische dempercontrole (CDC, Continuous Damping Control), dat vooralsnog voorbehouden was aan de luxe klasse en aan exclusieve sportwagens. Dankzij het samenkoppelen van de sensoren en controle units van ESP, ABS en CDC, is de Astra de eerste productieauto in de wereld met elektronisch geïntegreerde onderstelcontrole. Door het systeem weet de auto een nieuwe balans te vinden tussen comfort en actieve veiligheid. Het CDC zorgt ervoor dat de dempers zonder vertraging reageren op variaties het wegoppervlak en rijstijl, waarbij de dempers zichzelf aanpassen aan de heersende omstandigheden.

Andere technische hoogtepunten in de nieuwe Astra zijn het voor het eerst in deze klasse verkrijgbare Adaptive Forward Lighting (AFL) systeem, waarbij de koplampen meebewegen met de bocht, automatische activering van de verlichting in het donker, Twin Audio voor separaat gebruik van audio, nieuwe infotainment systemen in dubbel DIN formaat en nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common rail turbo-dieselmotoren.

De nieuwe vijfdeurs Astra zal op de markt verschijnen in het voorjaar van 2004, later gevolgd door een stationwagon en een sportieve driedeurs. Voor de aandrijving is er keuze uit vijf benzine en drie turbodiesel motoren met een cilinderinhoud variërend van 1.4 tot 2.0 liter. Het vermogen loopt uiteen van 80 pk tot 200 pk. Alle krachtbronnen behoren tot de ECOTEC zestienkleps familie en voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Nieuw is de 1.9-liter CDTI dieselmotor (150 pk) en de 170 pk sterke 2,0 liter turbo motor. Evenals de 200 pk sterke 2.0 Turbo zijn deze motoren gekoppeld aan een nieuwe 6-versnellingsbak. Naast deze transmissie biedt Opel ook een handgeschakelde 5-versnellingsbak, een automaat en een verder ontwikkelde Easytronic transmissie aan, waarbij de laatste zowel automatisch als met de hand geschakeld kan worden en nu voorzien is van een speciaal Sport-programma.

Wereldpremière: Vectra stationwagon met elegant design en zeer veel laadruimte
Het tweede hoogtepunt komt op naam van de Vectra stationwagon die samen met de Astra zijn wereldpremière beleeft op de IAA. De ruimste stationwagon uit zijn klasse completeert de Vectra reeks en verschijnt in november op de markt. Dankzij de grote wielbasis (2,83 meter) beschikt de Vectra stationwagon over een laadruimte met een inhoud van maar liefst 530 liter tot maximaal 1850 liter, waarbij de auto tegelijkertijd veel ruimte biedt voor passagiers. De maximale laadlengte bedraagt meer dan twee meter (2,04 meter) of meer dan drie meter als de als optie verkrijgbare passagiersstoel is neergeklapt.

Andere troeven van de Opel Vectra stationwagon zijn het Interactive Driving System (IDS), standaard ESPplus en een aantal comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Naast de airconditioning is de auto voorzien van airbags vóór, zijairbags, gordijnairbags voor het hoofd voor en achter, actieve hoofdsteunen voorin, drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achterin en twee Isofix bevestigingspunten voor kinderstoeltjes op de buitenste zitplaatsen achterin. De Vectra stationwagon is leverbaar in vijf verschillende uitrustingsniveaus en een aantal vernieuwende opties. Voorbeelden zijn de uit de Signum bekende Travel Assistent, AFL (Adaptive Forward Lighting) dynamische bocht- en hoekkoplampen, een MultiContour bestuurdersstoel met klimaatregeling, het geavanceerde FlexOrganizer systeem waarmee de bagageruimte flexibel in te delen is, een elektrisch bedienbare achterklep met afstandsbediening en een wegklapbare trekhaak.

Het motorengamma van de Vectra stationwagon omvat vier benzine- en drie dieselmotoren uit de ECOTEC familie, met vermogens uiteenlopend van 100 tot 211 pk. Onder deze motoren bevinden zich drie nieuwe, volledig uit aluminium opgetrokken krachtbronnen die voor het eerst hun intrede deden in de Signum: de 2.2 liter direct ingespoten benzinemotor (114 kW/155 pk), de 2.0 Turbo (129 kW/175 pk) en de 3.0 liter V6 CDTI diesel met 130 kW/177 pk. De topmotor voor de Vectra stationwagon is de 155 kW / 211 pk sterke 3.2 V6 ECOTEC.

Een bijzondere comfortvoorziening is het FlexOrganizer systeem, waarmee de bagageruimte variabel, veilig en overzichtelijk kan worden ingericht. Dit flexibele systeem voor de bagageruimte is gebaseerd op twee evenwijdige rails die naast elkaar op de zijwanden gemonteerd zijn en tot de rugleuning van de achterbanken reiken. Een variabel systeem van tussenschotten, staven, haken en grendels kan aan deze rails worden bevestigd waardoor de bagageruimte is in te delen in compartimenten van verschillende grootte, die kunnen worden aangepast op de transportbehoeften van het moment.

Dankzij de grote achterklep is de bagageruimte zeer goed toegankelijk. Als optie is een elektrisch bedienbare achterklep leverbaar, compleet met afstandsbediening. Hiermee kan de achterklep met de afstandsbediening worden geopend en kan halverwege of op iedere andere gewenste hoogte worden tegengehouden en vergrendeld. Het is ook mogelijk de achterklep te openen met een schakelaar in de passagiersruimte en vervolgens weer te sluiten met een knop aan de onderzijde van de achterklep.

Een elegante en praktische optie op de Vectra stationwagon is de wegklapbare trekhaak. De haak is op een onzichtbare plaats onder de achterbumper gemonteerd en is doormiddel van een knop in de bagageruimte te ontgrendelen, waarna de haak met de voet in de juiste positie te brengen is en te vergrendeld kan worden zonder hiervoor de handen te hoeven gebruiken. Wanneer de trekhaak niet meer nodig is kan hij opnieuw weggeklapt worden door de haak te ontgrendelen en vervolgens met de voet in de beginstand te brengen. Op die manier ontsiert de trekhaak de elegante achterzijde van de trekhaak niet. De auto kan overigens een maximaal aanhangwagengewicht van 1800 kg trekken (geremd, hellingspercentage 12%).