15-9-2003
Nieuwe Astra en Vectra stationwagon sterren op de Opelstand
De nieuwe Opel Astra zal één van de blikvangers zijn op de
internationale automobielshow van Frankfurt (11-21 september 2003),
waar de auto zijn wereldpremière beleeft.
Met een uitgesproken dynamisch design en innovatieve technologie wijst
alles erop dat de Astra een belangrijke speler in de compacte klasse
gaat worden. Opel stelt in Frankfurt de vijfdeurs aan het grote
publiek voor, waarvan de verkoop in de lente van 2004 van start gaat.
De tweede wereldpremière van Opel is voor de Vectra stationwagon, die
in november van dit jaar de Vectra reeks zal completeren. De elegante
stationwagon heeft, dankzij de lange wielbasis (2,83 meter), de
grootste laadruimte in zijn klasse (tot 1850 liter) waarbij bovendien
veel ruimte voor de passagiers wordt geboden. Daarnaast is de
stationwagon voorzien van een aantal praktische concepten zoals het
Flex Organizer systeem voor de laadruimte.
Een andere première op de Opel stand in hal 8 (D09) komt op naam van
een nieuw onderhoudsvrij deeltjesfilter voor dieselmotoren (DPF), dat
geen toevoegingen vereist en afrekent met nadelen van vergelijkbare
systemen. Ook debuterend op de IAA is de gloednieuwe 1.9-liter common
rail turbodiesel krachtbron die, samen met het DPF systeem, volgend
jaar beschikbaar zal zijn voor de Signum en de nieuwe Astra. De
krachtige 1.9 CDTI ECOTEC krachtbron met 110 kW (150 pk) ontwikkelt
een maximum koppel van 315 Nm. Dankzij de moderne multi-jet inspuiting
gaat de diesel zeer spaarzaam met brandstof om en ligt het raffinement
hoog.
Wereldpremière: nieuwe Astra brengt dynamiek in de compacte klasse
Een spannend uiterlijk, veel rijdynamiek en een groot aantal
noviteiten voor de compacte klasse, de nieuwe Astra viert zijn debuut
op de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (13 tot 21
september 2003).
Het ontwerp van de derde generatie Astra ligt geheel in lijn met de
nieuwe Opel designtaal: heldere lijnen, goed uitgebalanceerde
proporties, strakke oppervlakken en met precisie ontworpen details
kenmerken de nieuwe Opel Astra.
Tot de technische hoogtepunten van de derde generatie van Opels
bestseller behoort onder meer het adaptieve wielophangingsysteem
IDSplus met elektronische dempercontrole (CDC, Continuous Damping
Control), dat vooralsnog voorbehouden was aan de luxe klasse en aan
exclusieve sportwagens. Dankzij het samenkoppelen van de sensoren en
controle units van ESP, ABS en CDC, is de Astra de eerste
productieauto in de wereld met elektronisch geïntegreerde
onderstelcontrole. Door het systeem weet de auto een nieuwe balans te
vinden tussen comfort en actieve veiligheid. Het CDC zorgt ervoor dat
de dempers zonder vertraging reageren op variaties het wegoppervlak en
rijstijl, waarbij de dempers zichzelf aanpassen aan de heersende
omstandigheden.
Andere technische hoogtepunten in de nieuwe Astra zijn het voor het
eerst in deze klasse verkrijgbare Adaptive Forward Lighting (AFL)
systeem, waarbij de koplampen meebewegen met de bocht, automatische
activering van de verlichting in het donker, Twin Audio voor separaat
gebruik van audio, nieuwe infotainment systemen in dubbel DIN formaat
en nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common rail turbo-dieselmotoren.
De nieuwe vijfdeurs Astra zal op de markt verschijnen in het voorjaar
van 2004, later gevolgd door een stationwagon en een sportieve
driedeurs. Voor de aandrijving is er keuze uit vijf benzine en drie
turbodiesel motoren met een cilinderinhoud variërend van 1.4 tot 2.0
liter. Het vermogen loopt uiteen van 80 pk tot 200 pk. Alle
krachtbronnen behoren tot de ECOTEC zestienkleps familie en voldoen
aan de Euro 4-emissienorm. Nieuw is de 1.9-liter CDTI dieselmotor (150
pk) en de 170 pk sterke 2,0 liter turbo motor. Evenals de 200 pk
sterke 2.0 Turbo zijn deze motoren gekoppeld aan een nieuwe
6-versnellingsbak. Naast deze transmissie biedt Opel ook een
handgeschakelde 5-versnellingsbak, een automaat en een verder
ontwikkelde Easytronic transmissie aan, waarbij de laatste zowel
automatisch als met de hand geschakeld kan worden en nu voorzien is
van een speciaal Sport-programma.
Wereldpremière: Vectra stationwagon met elegant design en zeer veel
laadruimte
Het tweede hoogtepunt komt op naam van de Vectra stationwagon die
samen met de Astra zijn wereldpremière beleeft op de IAA. De ruimste
stationwagon uit zijn klasse completeert de Vectra reeks en verschijnt
in november op de markt. Dankzij de grote wielbasis (2,83 meter)
beschikt de Vectra stationwagon over een laadruimte met een inhoud van
maar liefst 530 liter tot maximaal 1850 liter, waarbij de auto
tegelijkertijd veel ruimte biedt voor passagiers. De maximale
laadlengte bedraagt meer dan twee meter (2,04 meter) of meer dan drie
meter als de als optie verkrijgbare passagiersstoel is neergeklapt.
Andere troeven van de Opel Vectra stationwagon zijn het Interactive
Driving System (IDS), standaard ESPplus en een aantal comfort- en
veiligheidsvoorzieningen. Naast de airconditioning is de auto voorzien
van airbags vóór, zijairbags, gordijnairbags voor het hoofd voor en
achter, actieve hoofdsteunen voorin, drie in hoogte verstelbare
hoofdsteunen achterin en twee Isofix bevestigingspunten voor
kinderstoeltjes op de buitenste zitplaatsen achterin. De Vectra
stationwagon is leverbaar in vijf verschillende uitrustingsniveaus en
een aantal vernieuwende opties. Voorbeelden zijn de uit de Signum
bekende Travel Assistent, AFL (Adaptive Forward Lighting) dynamische
bocht- en hoekkoplampen, een MultiContour bestuurdersstoel met
klimaatregeling, het geavanceerde FlexOrganizer systeem waarmee de
bagageruimte flexibel in te delen is, een elektrisch bedienbare
achterklep met afstandsbediening en een wegklapbare trekhaak.
Het motorengamma van de Vectra stationwagon omvat vier benzine- en
drie dieselmotoren uit de ECOTEC familie, met vermogens uiteenlopend
van 100 tot 211 pk. Onder deze motoren bevinden zich drie nieuwe,
volledig uit aluminium opgetrokken krachtbronnen die voor het eerst
hun intrede deden in de Signum: de 2.2 liter direct ingespoten
benzinemotor (114 kW/155 pk), de 2.0 Turbo (129 kW/175 pk) en de 3.0
liter V6 CDTI diesel met 130 kW/177 pk. De topmotor voor de Vectra
stationwagon is de 155 kW / 211 pk sterke 3.2 V6 ECOTEC.
Een bijzondere comfortvoorziening is het FlexOrganizer systeem,
waarmee de bagageruimte variabel, veilig en overzichtelijk kan worden
ingericht. Dit flexibele systeem voor de bagageruimte is gebaseerd op
twee evenwijdige rails die naast elkaar op de zijwanden gemonteerd
zijn en tot de rugleuning van de achterbanken reiken. Een variabel
systeem van tussenschotten, staven, haken en grendels kan aan deze
rails worden bevestigd waardoor de bagageruimte is in te delen in
compartimenten van verschillende grootte, die kunnen worden aangepast
op de transportbehoeften van het moment.
Dankzij de grote achterklep is de bagageruimte zeer goed toegankelijk.
Als optie is een elektrisch bedienbare achterklep leverbaar, compleet
met afstandsbediening. Hiermee kan de achterklep met de
afstandsbediening worden geopend en kan halverwege of op iedere andere
gewenste hoogte worden tegengehouden en vergrendeld. Het is ook
mogelijk de achterklep te openen met een schakelaar in de
passagiersruimte en vervolgens weer te sluiten met een knop aan de
onderzijde van de achterklep.
Een elegante en praktische optie op de Vectra stationwagon is de
wegklapbare trekhaak. De haak is op een onzichtbare plaats onder de
achterbumper gemonteerd en is doormiddel van een knop in de
bagageruimte te ontgrendelen, waarna de haak met de voet in de juiste
positie te brengen is en te vergrendeld kan worden zonder hiervoor de
handen te hoeven gebruiken. Wanneer de trekhaak niet meer nodig is kan
hij opnieuw weggeklapt worden door de haak te ontgrendelen en
vervolgens met de voet in de beginstand te brengen. Op die manier
ontsiert de trekhaak de elegante achterzijde van de trekhaak niet. De
auto kan overigens een maximaal aanhangwagengewicht van 1800 kg
trekken (geremd, hellingspercentage 12%).
AutoRai