FEDERATIE NRK

Maak Innovatieplatform ook interessant voor MKB!

De NRK presenteert acht innovatiethema's
Maak Innovatieplatform ook interessant voor MKB!

Het recent gepresenteerde Innovatieplatform onder leiding van premier Balkenende moet een belangrijke stimulans geven aan de ontwikkeling en concurrentiekrachten van het Nederlandse bedrijfsleven. De NRK maakt zich hierover echter zorgen en ook over de positie van de MKB-maakindustrie. Minister Brinkhorst richt zich op herstel van economische groei en werkgelegenheid met als trefwoorden kennis inzetten en (meer) toegevoegde waarde en maar dreigt voorbij te gaan aan de grote groep MKB ondernemers die werken aan praktische innovaties.

Volgens de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK) ligt het accent in het kabinetsbeleid te éénzijdig op grote technologische doorbraken zoals katalyse en nanotechnologie. Ontwikkelingen die scoren op lange termijn en het domein zijn van wetenschap en grote bedrijven. Het zoeken is naar 'nieuw', waarbij de hoop is gevestigd op starters. Het doel wordt geformuleerd, maar de weg erheen blijft vaag. En dus vraagt de NRK aandacht voor de MKB-maakindustrie, de motor van de economie en werkgelegenheid. Naast het 'groot, nieuw, geavanceerd' van de thema's die tot op heden onder innovatie worden genoemd, is er ook innovatie van een ander kaliber nodig: 'klein, bestaand, gewoon'. Anders gezegd: aandacht voor thema's die voor innovatieprocessen in het gemiddelde MKB bedrijf essentieel zijn. De doelgroep voor het innovatieplatform moet volgens de NRK juist ook het bestaande MKB zijn, waarbij de focus ligt op het 'peloton': de 70% van de bedrijven die geen voorlopers (15%) of achterblijvers(15%) zijn.
Deze bedrijven in de maakindustrie richten zich op partnerschap en - door het stoppen van kennis in producten - het creëren van toegevoegde waarde in de keten met een scherp beeld van de (wereld)markt en uiteindelijke klant. Gegeven de politieke verwaarlozing gedurende de afgelopen jaren dient de MKB-maakindustrie een nadrukkelijk speerpunt te zijn. Onderstaand vindt u de thema's die voor de maakindustrie van belang zijn en waar de NRK aandacht voor vraagt:


1. Total Cost of Ownership (=schaalsprong)
De markt groeit naar (in)koopbeslissingen op basis van Total Cost of Ownership (TCO): de totale kosten van een product gedurende de levensduur waar de (in)koopbeslissing niet alleen op basis van (in)koopprijs wordt genomen. Het is een forse omslag in denken. Zowel uitbesteder als toeleverancier in het MKB missen kennis, inzicht en ervaring. TCO heeft ook een sterke binding naar duurzaam ondernemen (Total Value of Ownership), waardoor het maatschappelijk zeer relevant is.


2. Meer rendement door samenwerking (=cultuuromslag) Ketensamenwerking (horizontaal en verticaal) is een belangrijke vaardigheid die nodig is om tot TCO te kunnen komen. De afgelopen jaren is door de overheid en anderen te makkelijk aangenomen dat bedrijven hier al toe in staat zijn. En dus wordt de samenwerking gestimuleerd. Echter aan stimuleren gaat leren vooraf. Ketensamenwerking vergt een omslag in mentaliteit: van 'unieke kennis weggeven schaadt de eigen positie'naar 'kennis delen verstrekt de gezamenlijke positie'(kortom: vertrouwen). Bij ketensamenwerking moeten we dus ook aan het begin (fase 1 levenscyclus) beginnen, niet halverwege. Ook de (medewerkers van de) branches beschikken over te weinig kennis om de bedrijven goed te begeleiden (gebrek in kennisinfrastructuur).


3. Kennis in producten (=sneller en beter)
De levensduur van producten wordt steeds korter en dus hebben bedrijven sneller behoefte aan (ver)nieuwde producten. Het centrale doel is om met het product (en dienst) meer toegevoegde waarde te bieden. De noodzakelijke kennis, inzichten en vaardigheden bij de bedrijven zijn niet toereikend. Het blijft te moeilijk om bestaande kennis bij kennisinstituten te ontsluiten voor het MKB bedrijf.


4. Kerncompetenties (=onzichtbare concurrenten in Europa) Ook als bedrijven lokaal, of nationaal opereren hebben zij te maken met een prestatie/prijs niveau dat de opdrachtgever vaststelt op basis van een Europese screening of selectie. De kwaliteit en kostprijs van het bedrijf is sterk afhankelijk van de keuzes om processen en/of onderdelen in eigen beheer te maken of in te kopen. Die outsourcing van niet essentiële productieprocessen vereist een analyse van kerncompetenties, aanpassen strategie, risico analyse en dan kiezen voor 'make or buy'


5. Markt gestuurd innoveren (van buiten naar binnen denken) De maakindustrie kent traditioneel ondernemers die sterk gericht zijn op het product en productieproces. Modern ondernemen vereist een belangrijke omslag in denken: niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen. De NRK noemt dat markt gestuurd innoveren. Dat heeft betrekking op zowel het productcreatieproces waar technologie een belangrijke rol speelt, als op het vertalen van markt/klant wensen naar productoplossingen. Daarin staat marketing centraal. Het MKB heeft nog een boeiende weg te gaan voordat bedrijven vanuit het perspectief van de eindconsument hun klant goed kunnen bijstaan in de ontwikkeling van het eindproduct.


6. Uitontwikkeling van bestaande technologieën (=integraal denken) Vernieuwing kan door nieuwe producten of diensten of verbeteren van producten/diensten. De NRK ziet drie ontwikkelingslijnen voor het MKB die heel nuttig zijn om te komen tot efficiënt produceren:
1. het doorontwikkelen van bestaande technologieën (in lijn ontwikkeling);

2. toepassen van bestaande technologieën in andere sectoren/producten (kruisbestuiving);

3. integreren technologieën binnen de context van het bedrijf. De samenhang van harde en zachte technologie creëert (de nieuwe basis voor) de bedrijfsstrategie. Met name milieu-, energie en arbo-gedreven innovaties bieden kansen en moeten hun plek in het duurzaam ondernemingsplan krijgen.
De succesfactoren daarvoor zijn allereerst betere koppelingen tussen industrie en kennisinstituten en ten tweede het ontwikkelingen van roadmaps waarlangs bedrijven hun plannen kunnen doen.


7. Niet-technologische aspecten bij innovatie (het blijft mensenwerk!)
De interne organisatie is een belangrijke succesfactor voor het slagen van veranderings- en innovatietrajecten. Hier spelen tal van niet technologische aspecten van innovatie (nta innovatie). Het MKB mist vaak de mensen met de juiste kennis en vaardigheden om interne veranderingsprocessen goed te sturen en te begeleiden. Het gevolg is dat die onderbelicht blijven en innovaties een verlaagd rendement opleveren. Ook worden kostenbesparingen gemist. In feite gaat het om de versterking van de kwaliteit van het ondernemen en veranderen. Van belang is dat de nta innovatie beter wordt erkend, uitgewerkt en geëtaleerd als succesfactor.


8. Imago verbetering (=NL innovatieland)
De exportpositie van Nederland staat onder druk. Het innovatieve karakter van Nederland dient uitgedragen te worden in exportlanden. Zodat er extra vraag komt naar functionele en duurzame producten.

Bedrijven verwachten bij deze thema's ondersteuning van hun brancheorganisaties en de overheid in het proces van het bereiken van hun doelen. De ondersteuning aan de NRK-leden krijgt vorm door concrete dienstverlening (projecten), samenwerking en lobby richting overheden. Als NRK plaatsen we de thema's altijd in het perspectief van duurzaam ondernemen, onder ons motto 'Beleef Polymeer. Blij met rubber en kunststof!'
Op verschillende van bovenstaande onderwerpen heeft de NRK het initiatief genomen om innovatie te ondersteunen en te bevorderen. Daarin wordt ook samengewerkt met de Ministeries van EZ, VROM, SoZaW en gelieerde organisaties.

NRK spreekbuis rubber- en kunststofindustrie
De Federatie NRK behartigt de belangen van de rubber- en kunststofindustrie (omzet ca. 6 miljard Euro). De bedrijven leveren een grote variatie aan onderdelen en eindproducten voor toepassingen in de industrie en handel, bouwnijverheid, verpakkingsindustrie, en consumenten producten. Bij de Federatie NRK zijn 26 brancheverenigingen en ca. 650 bedrijven aangesloten. Onder het motto 'Beleef Polymeer!' geeft de NRK prioriteit aan de politiek (lobby), innovatie en kennisoverdracht, milieubevordering, de eigen Branche-CAO, imagoverbetering en het stimuleren van het gebruik van rubber- en kunststofproducten.

---


---