Persbericht - 14 september 2003



Mooie winst voor Tom Coronel tijdens Japanse GT race op Motegi

Het zijn drukke, maar gelukkig ook succesvolle, tijden voor autocoureur Tom Coronel. Na zijn eerdere tweede plaats tijdens de Pokka 1000 kilometer GT-race op Suzuka, zegevierde de Nederlander dit keer tijdens de zesde ronde van het Japans GT Kampioenschap. Samen met zijn G'Zox Honda NSX Teamgenoot Daisuke Ito startte Coronel op het Twin Ring Motegi Circuit als derde, om na een spannende race over 63 ronden als winnaar over de finish te gaan.

Tom Coronel stapte na zijn dubbele ETCC race met de Carly Motors BMW op het Zweedse Anderstorp (9e en 10e plaats) bij een buitentemperatuur van 16 graden in het vliegtuig richting Japan. "Ik had zelfs nog een jasje extra meegenomen tegen de kou. Die had ik hier absoluut niet nodig. Het was 34 graden, dus ook nu werd er gereden met de koelpakken aan. Motegi is het circuit van Honda en er werd dus ook van ons het nodige verwacht. Dat kon ook, omdat de technici veel aan de auto hadden gedaan. We beschikten over een nieuwe motor, waarvan het maximum toerental op 9.500 lag, dat zijn er 500 meer dan voorheen. Verder veranderden ze het nodige aan de aërodynamica. Zeker aan de voorzijde was de NSX dit keer nog beter dan voorheen. De verschillen tijdens de trainingen waren vaak heel klein. In de vrije training met volle tanks en op oude banden waren we het snelst, terwijl wij tijdens het testrijden niet verder dan een zesde of zevende plaats kwamen. In de geklokte training eindigden we uiteindelijk als derde op 17-honderdste van pole position, terwijl de eerste acht rijders binnen acht-tiende van een seconde zaten", aldus Coronel.

In vergelijking met menig ander team kent de Nederlands-Japanse equipe geen zware gewichtshandicap. "In het begin van het seizoen boekten wij niet de meest geweldige resultaten en dan word je ook niet gestraft met meer gewicht in de auto. Nu komen de meer bochtige circuits en daar is onze auto duidelijk beter en dan helpt het alleen maar dat we nu minder gewicht aan boord hebben. In de warming-up bleek de doorgevoerde verandering in de race set-up goed te werken, waarna mijn teamgenoot Daisuke Ito het eerste deel van de race voor zijn rekening nam. Kort voor de wissel lag hij op een tweede plaats achter de Supra met Erik Comas en Takeshi Tsuchiya. Wij planden onze wissel in de 27ste van 63 ronden. Eerder dus dan de anderen. Nadat ik weer op de baan was, kwamen ook de koplopers binnen. Via de koptelefoon in mijn helm hoorde ik de teammanager opgetogen tegen mij praten, maar wist niet precies wat hij me duidelijk wilde maken. Tijdens de passage van de pitsstraat werd duidelijk dat ik op dat moment de leiding had overgenomen en ze me dat aan het vertellen waren. Vervolgens heb ik de rust gehouden en ben de voorsprong naar ruim 4 seconden gaan uitbouwen. Soms werd het weer wat minder, maar uiteindelijk hebben we de race met voldoende voorsprong kunnen winnen. Het was een super zware race, maar met een prachtig eind. Het geeft aan dat wij er nu weer goed bij zitten en met de volgende race op het Circuit van Autopolis Kyushu in het vooruitzicht heb ik er weer alle vertrouwen in. In 1999 heb ik daar de All Stars race gewonnen, dus er liggen daar goede herinneringen."

De deelname van Tom Coronel aan de race in Motegi werd mede mogelijk gemaakt door: McGregor, Apex, Bridgestone en Autobedrijf Beelen.

Uitslag: 6e race JGTC Twin Ring Motegi:

1.Tom Coronel/Daisuke Ito (G'ZOX Honda NSX) 63 ronden 1.58.35.192; 2. T. Tsuchiya/E. Comas (Toyota Supra) op 0.05.621; 3. S. Ara/J. Dufour (Toyota Supra) op 36.188; 4. J. Wakisaka/A. Iida (Toyota Supra) op 36.583; 5. H. Kato/H. Mitsusada (Honda NSX) en 6. B. Treluyer/Y. Ide (Toyota Supra)