Jaarbeurs Utrecht


Persberichten Perskamer: Vakantiebeurs

Comfort en luxe trend bij nieuwe caravans

Persbericht

Utrecht, augustus 2003

EERSTE EDITIE VAN KAMPEER & CARAVAN JAARBEURS In Jaarbeurs Utrecht wordt van 13 tot en met 19 september 2003 de Kampeer & Caravan Jaarbeurs gehouden. Initiatiefnemers voor dit grootste consumentenevenement van zijn soort in Nederland zijn de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie K.C.I en Jaarbeurs Exhibitions & Media. KCI-voorzitter Bert de Winkel, in het dagelijks leven directeur van caravanproducent KIP/Avento in Hoogeveen: ''Naarmate de welvaart is gegroeid is de vraag naar meer luxe en comfort ook gestegen. De trend in de caravan is het vaste bed, zoals op de beurs te zien zal zijn. Geen gedoe meer met tafels inklappen en bed opmaken vlak voor het slapen gaan. Het gaat om comfort in plaats van behelpen''.

De nadrukkelijke vraag naar gemak van de gebruiker kwam terecht op het bureau van de caravanbouwers. De Winkel: "We meenden aanvankelijk dat voor een vast bed een opbouwgrootte van vijf meter minimaal zou moeten zijn. Maar als de klant zo duidelijk die voorkeur aangeeft, dan ga je passen en meten tot er een oplossing is gevonden. Het gevolg is, dat we nu ook voor caravans met een opbouw van 4,10 meter een vast bed kunnen leveren''.
''Deze caravan in de middenklasse komt dit jaar voor het eerst op de markt en is een duidelijk antwoord op de vraag naar luxe en comfort. Het merkwaardige is wel dat bij de vraag naar meer luxe ook de vraag naar lichtere caravans toeneemt. Deze uitgangspunten zijn in wezen strijdig met elkaar. Een vast toilet, bed, kachel, koelkastje, zonnepaneel en extra accu betekent immers meer gewicht".

Groot caravanland
Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van de Kampeer- en Caravan Industrie heeft De Winkel een goed beeld van wat er in deze branche omgaat. Nederland is nog steeds een groot caravanland. De absolute verkoop is met 24.000 à 25.000 nieuwe caravans per jaar het grootst in Europa. Duitsland en Engeland zitten daar tegenaan, Frankrijk is al een stuk minder. Nederland pakt een stevig aandeel van de 120.000 caravans die in Europa jaarlijks op de markt worden gebracht. Met de oudere exemplaren erbij trekken de Nederlanders toch jaarlijks met bijna een half miljoen gerieflijke 'sleurhutten' achter de auto hun geliefde vakantieland binnen.
Uiterlijk en interieur van de caravan worden vooral bepaald door de vraag van de consument. Die kan bij Bert de Winkel tijdens de door zijn bedrijf georganiseerde brainstormsessies zijn verlangens kenbaar maken. Maar het oor wordt ook te luisteren gelegd bij de dealers en de marktonderzoekers die de productontwerpers kunnen aansturen.
Het uiterlijk van de caravan blijft qua kleur redelijk stabiel. Wit of crème overheersen al jaren en dat heeft vooral te maken met warmteabsorptie. Binnenin wil de kleur nog wel eens veranderen en zijn de lijnen tegenwoordig sierlijker en ronder, zoals blijkt uit een rondgang langs de assemblagelijn in de Hoogeveense montagehal. Er worden meer onderdelen toegeleverd dan voorheen voor de KIP en Avento modellen die hier gemaakt worden. De productie is gemiddeld acht caravans per dag aan een lijn, die op een geluidssignaal de caravan in opbouw steeds een montagestationnetje verder trekt.

Jongeren
De caravan voor jongeren, waarvoor Niels Roks uit Arnhem enkele jaren geleden een model ontwierp, komt voorshands niet in productie. ''Wij denken, dat de jongeren er geen behoefte aan hebben, anders zouden ze daar al veel eerder signalen over hebben afgegeven. Zolang de kinderen klein zijn, gaan ze mee in de caravan van de ouders. Gaan ze eenmaal zelfstandig op vakantie, dan kiezen ze voor andere mogelijkheden. Maar ze komen vaak terug als ze eenmaal zelf een gezin hebben Het is ook gebruikelijk, dat jongeren vaak de caravan van de ouders 'lenen', een vorm van timesharing''. De ouderen, waartoe de bijna zestiger Bert de Winkel zichzelf ook rekent, kunnen buiten de schoolvakanties op stap.

Vouwwagen
Jonge gezinnen willen ook nog wel gebruik maken van de vouwwagen, die overigens ook steeds beter wordt toegerust met accessoires. Jaarlijks worden er in Nederland 5000 tot 6000 verkocht. De vouwwagen vraagt doorgaans minder investering in de wagen zelf en in de trekauto, die lichter en minder krachtig mag zijn dan de auto die een caravan moet trekken. De markt voor kampeerauto's is nog kleiner, alhoewel daar geen helder zicht op is. Er worden er jaarlijks wel een dikke duizend verkocht in ons land, maar er rijden ook heel veel ingenieus omgebouwde bestelbussen of andere wagens rond, die ooit zijn geproduceerd voor vrachtvervoer of speciaal vervoer. Zo is de oude Magirus brandweerwagen zeer populair bij bepaalde trekkers, die zelfs hun eigen club hebben opgericht.

Casco
Het casco bouwen voor caravans ziet De Winkel niet zitten: "Het is een mooie theorie om alleen een caravancasco te bouwen en aan de klant zelf de verdere afbouw over te laten, die dan helemaal naar eigen wensen en behoefte kan inrichten. De praktijk is anders. De scherpe eisen van de Rijksdienst van het Wegverkeer maken dat bijna onmogelijk. Het is voor ons, seriebouwers, al een hele klus om in verband met de veiligheid aan alle voorschriften en eisen te voldoen. Een nieuw ontwerp wordt gekeurd op tekening en aan de hand van een model. Na goedkeuring kan seriematig worden geproduceerd. Maar veronderstel nu eens dat elke caravan afzonderlijk geïnspecteerd zou moeten worden. Dat zou ook handen vol geld kosten.
Zelf blijft De Winkel met zijn vrouw een fervent caravankampeerder. In het voorjaar in Frankrijk, in de winter ergens in Oostenrijk. Dus weet hij ook als
ervaringsdeskundige en medekampeerder wat voor eisen aan zijn eigen product gesteld worden.

Kampeer & Caravan Jaarbeurs
De Kampeer & Caravan Jaarbeurs huisvest het neusje van de zalm op het gebied van kamperen en caravans. Dit nieuwe, jaarlijkse evenement biedt het meest volledige overzicht voor een complete kampeervakantie. De exposanten presenteren een volledig overzicht van alle noviteiten en de nieuwe modellen voor 2004. Bezoekers vinden er tourcaravans met alle mogelijke accessoires, maar natuurlijk ook stacaravans, kampeerauto's, vouwwagens, tenten (meer dan 1000m²), onderdelen en toebehoren, recreatieaccessoires en al hetgeen hiermee verband houdt, zoals toeristische en recreatieve informatie. Meerdere campings en VVV's zijn vertegenwoordigd, maar ook bladen zoals de Kampeer & Caravan Kampioen, Reizen, De Caravan en Vakantiekriebels.

De openingstijden van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs zijn dagelijks van 11.00 tot 18.00 uur.