Jaarbeurs Utrecht
Persberichten Perskamer: Vakantiebeurs
Comfort en luxe trend bij nieuwe caravans
Persbericht
Utrecht, augustus 2003
EERSTE EDITIE VAN KAMPEER & CARAVAN JAARBEURS In Jaarbeurs Utrecht
wordt van 13 tot en met 19 september 2003 de Kampeer & Caravan
Jaarbeurs gehouden. Initiatiefnemers voor dit grootste
consumentenevenement van zijn soort in Nederland zijn de Nederlandse
Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie K.C.I en Jaarbeurs
Exhibitions & Media. KCI-voorzitter Bert de Winkel, in het dagelijks
leven directeur van caravanproducent KIP/Avento in Hoogeveen:
''Naarmate de welvaart is gegroeid is de vraag naar meer luxe en
comfort ook gestegen. De trend in de caravan is het vaste bed, zoals
op de beurs te zien zal zijn. Geen gedoe meer met tafels inklappen en
bed opmaken vlak voor het slapen gaan. Het gaat om comfort in plaats
van behelpen''.
De nadrukkelijke vraag naar gemak van de gebruiker kwam
terecht op het bureau van de caravanbouwers. De Winkel: "We
meenden aanvankelijk dat voor een vast bed een opbouwgrootte
van vijf meter minimaal zou moeten zijn. Maar als de klant zo
duidelijk die voorkeur aangeeft, dan ga je passen en meten
tot er een oplossing is gevonden. Het gevolg is, dat we nu
ook voor caravans met een opbouw van 4,10 meter een vast bed
kunnen leveren''.
''Deze caravan in de middenklasse komt dit jaar voor het
eerst op de markt en is een duidelijk antwoord op de vraag
naar luxe en comfort. Het merkwaardige is wel dat bij de
vraag naar meer luxe ook de vraag naar lichtere caravans
toeneemt. Deze uitgangspunten zijn in wezen strijdig met
elkaar. Een vast toilet, bed, kachel, koelkastje, zonnepaneel
en extra accu betekent immers meer gewicht".
Groot caravanland
Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van de Kampeer-
en Caravan Industrie heeft De Winkel een goed beeld van wat
er in deze branche omgaat. Nederland is nog steeds een groot
caravanland. De absolute verkoop is met 24.000 à 25.000
nieuwe caravans per jaar het grootst in Europa. Duitsland en
Engeland zitten daar tegenaan, Frankrijk is al een stuk
minder. Nederland pakt een stevig aandeel van de 120.000
caravans die in Europa jaarlijks op de markt worden gebracht.
Met de oudere exemplaren erbij trekken de Nederlanders toch
jaarlijks met bijna een half miljoen gerieflijke
'sleurhutten' achter de auto hun geliefde vakantieland
binnen.
Uiterlijk en interieur van de caravan worden vooral bepaald
door de vraag van de consument. Die kan bij Bert de Winkel
tijdens de door zijn bedrijf georganiseerde brainstormsessies
zijn verlangens kenbaar maken. Maar het oor wordt ook te
luisteren gelegd bij de dealers en de marktonderzoekers die
de productontwerpers kunnen aansturen.
Het uiterlijk van de caravan blijft qua kleur redelijk
stabiel. Wit of crème overheersen al jaren en dat heeft
vooral te maken met warmteabsorptie. Binnenin wil de kleur
nog wel eens veranderen en zijn de lijnen tegenwoordig
sierlijker en ronder, zoals blijkt uit een rondgang langs de
assemblagelijn in de Hoogeveense montagehal. Er worden meer
onderdelen toegeleverd dan voorheen voor de KIP en Avento
modellen die hier gemaakt worden. De productie is gemiddeld
acht caravans per dag aan een lijn, die op een geluidssignaal
de caravan in opbouw steeds een montagestationnetje verder
trekt.
Jongeren
De caravan voor jongeren, waarvoor Niels Roks uit Arnhem
enkele jaren geleden een model ontwierp, komt voorshands niet
in productie. ''Wij denken, dat de jongeren er geen behoefte
aan hebben, anders zouden ze daar al veel eerder signalen
over hebben afgegeven. Zolang de kinderen klein zijn, gaan ze
mee in de caravan van de ouders. Gaan ze eenmaal zelfstandig
op vakantie, dan kiezen ze voor andere mogelijkheden. Maar ze
komen vaak terug als ze eenmaal zelf een gezin hebben Het is
ook gebruikelijk, dat jongeren vaak de caravan van de ouders
'lenen', een vorm van timesharing''. De ouderen, waartoe de
bijna zestiger Bert de Winkel zichzelf ook rekent, kunnen
buiten de schoolvakanties op stap.
Vouwwagen
Jonge gezinnen willen ook nog wel gebruik maken van de
vouwwagen, die overigens ook steeds beter wordt toegerust met
accessoires. Jaarlijks worden er in Nederland 5000 tot 6000
verkocht. De vouwwagen vraagt doorgaans minder investering in
de wagen zelf en in de trekauto, die lichter en minder
krachtig mag zijn dan de auto die een caravan moet trekken.
De markt voor kampeerauto's is nog kleiner, alhoewel daar
geen helder zicht op is. Er worden er jaarlijks wel een dikke
duizend verkocht in ons land, maar er rijden ook heel veel
ingenieus omgebouwde bestelbussen of andere wagens rond, die
ooit zijn geproduceerd voor vrachtvervoer of speciaal
vervoer. Zo is de oude Magirus brandweerwagen zeer populair
bij bepaalde trekkers, die zelfs hun eigen club hebben
opgericht.
Casco
Het casco bouwen voor caravans ziet De Winkel niet zitten:
"Het is een mooie theorie om alleen een caravancasco te
bouwen en aan de klant zelf de verdere afbouw over te laten,
die dan helemaal naar eigen wensen en behoefte kan inrichten.
De praktijk is anders. De scherpe eisen van de Rijksdienst
van het Wegverkeer maken dat bijna onmogelijk. Het is voor
ons, seriebouwers, al een hele klus om in verband met de
veiligheid aan alle voorschriften en eisen te voldoen. Een
nieuw ontwerp wordt gekeurd op tekening en aan de hand van
een model. Na goedkeuring kan seriematig worden geproduceerd.
Maar veronderstel nu eens dat elke caravan afzonderlijk
geïnspecteerd zou moeten worden. Dat zou ook handen vol geld
kosten.
Zelf blijft De Winkel met zijn vrouw een fervent
caravankampeerder. In het voorjaar in Frankrijk, in de winter
ergens in Oostenrijk. Dus weet hij ook als
ervaringsdeskundige en medekampeerder wat voor eisen aan zijn
eigen product gesteld worden.
Kampeer & Caravan Jaarbeurs
De Kampeer & Caravan Jaarbeurs huisvest het neusje van de
zalm op het gebied van kamperen en caravans. Dit nieuwe,
jaarlijkse evenement biedt het meest volledige overzicht voor
een complete kampeervakantie. De exposanten presenteren een
volledig overzicht van alle noviteiten en de nieuwe modellen
voor 2004. Bezoekers vinden er tourcaravans met alle
mogelijke accessoires, maar natuurlijk ook stacaravans,
kampeerauto's, vouwwagens, tenten (meer dan 1000m²),
onderdelen en toebehoren, recreatieaccessoires en al hetgeen
hiermee verband houdt, zoals toeristische en recreatieve
informatie. Meerdere campings en VVV's zijn vertegenwoordigd,
maar ook bladen zoals de Kampeer & Caravan Kampioen, Reizen,
De Caravan en Vakantiekriebels.
De openingstijden van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs zijn
dagelijks van 11.00 tot 18.00 uur.