Gemeente Voorburg-Leidschendam


Uitstel tram ongewenst

Persbericht, 12 september 2003

---

Uitstel van de HOV-tramverbinding (lijn 19) vindt het college van Leidschendam-Voorburg een ongewenste ontwikkeling. Dit laten zij vandaag in een brief aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat weten. Bovendien vinden zij dat het rijk deze kwestie niet kan afdoen als een regionaal probleem. De afspraken in het VINEX-convenant zijn duidelijk. Bovendien zijn er overeenkomsten ondertekend, ook door het rijk, waarin de keuze voor een tram onomstotelijk is vastgelegd, aldus wethouder Beenakker (verkeer en vervoer). Het college vraagt de minister om een spoedoverleg. Doel van het overleg is om na te gaan hoe de tramlijn alsnog kan worden gerealiseerd.

In het VINEX-convenant is vastgelegd dat de locaties ontsloten moeten worden door middel van een hoogwaardige-openbaarvervoerverbinding. In verband met beperkte en tijdige beschikbaarheid van rijksmiddelen overweegt het stadsgewest Haaglanden vooruitlopend op de tramverbinding een busverbinding aan te leggen. Wethouder Beenakker: Het is bijzonder teleurstellend dat een dergelijk besluit moet worden genomen. In de aanleg van de tramtunnel is door de overheid inmiddels veel geld gestoken. Daarnaast worden de beoogde doelstellingen met betrekking tot de gewenste vervoerwaarde met een busverbinding niet waargemaakt. Een bus trekt minder reizigers dan een tram. Bovendien als er eenmaal een bus rijdt zijn wij bang dat een tram verder uit beeld raakt.

In de brief aan de minister wijst de gemeente erop dat een busverbinding niet acceptabel is èn in strijd met de getekende afspraken. De geloofwaardigheid van de overheid komt hiermee op het spel te staan, aldus Beenakker. Inwoners rekenen erop dat er een tram komt en hebben op die basis een woning gekocht. Ervaring leert ook dat als mensen eenmaal in de auto stappen ze moeilijk over te halen zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dit is ook een ontwikkeling die niet wenselijk is. Een onnodige belasting op het wegennet.

Het college weet zich ook in juridische zin gesterkt. Naast het VINEX-convenant is er ten behoeve van de realisering van de aanleg van de Noordelijke Randweg in de voormalige gemeente Voorburg een vierpartijenovereenkomst getekend. Ondertekenaars waren het rijk, stadsgewest Haaglanden, Sijtwende BV en de gemeente. In de overeenkomst is de keuze voor een tram vastgelegd, ook in juridische zin. Afspraak is afspraak vindt het college. Partijen hebben afgesproken dat ze gezamenlijk voor de financien en de aanleg van een tram zouden zorgen. Wij willen dat ook de minister zich aan deze afspraak houdt, zegt Beenakker. Voor zowel de aanleg van de traminfrastructuur als voor de exploitatie van de tram is er een financieel tekort. Gelet op de hoogte van de GDU-bijdrage en de korting op het openbaar-vervoerbudget is nu zowel de aanleg als de expolitatie van de tram onzeker geworden.