AutoRai

12-9-2003

IAA-debuut: Audi Le Mans quattro

Op de persdag van de IAA 2003 heeft Audi de studie Le Mans quattro gepresenteerd: een supersportwagen met de genen van de drievoudige Le Mans-winnaar Audi R8.

Deze fascinerende rijmachine combineert de ervaring uit talrijke autosport-overwinningen met de technologische competentie van Audi, en met een baanbrekend ontwerp dat een vingerwijzing is naar Audis naaste toekomst. Daarmee staat de Le Mans quattro symbool voor de merkslogan Voorsprong door Techniek, die Audi inmiddels op zowel circuit als weg doeltreffend heeft bevestigd.

Al op het eerste gezicht is duidelijk dat het hier een auto van een heel bijzonder kaliber betreft. Breed en imposant staat de Jetblau gelakte Audi Le Mans quattro op de weg. De krachtige achterpartij lijkt, analoog aan een in de startblokken staande atleet, de spieren te spannen om weg te sprinten. Het front en de lange curve van het dak lijken in één pennestreek te zijn neergezet.


1,90 Meter breed bij een lengte van slechts 4,37 meter en een hoogte van 1,25 meter. Dat zijn de proporties van een pure sportwagen. De wielbasis van 2,65 meter biedt plaats aan een verrassend ruime cockpit en de direct daarachter in lengterichting ingebouwde V10-biturbo met FSI directe benzine-inspuiting. Achter de portieren bevindt zich tussen de dorpels en de dakpartij een grote, gewelfde luchtinlaat, die zowel de V10, als de remmen, de oliekoeler en de interkoelers van voldoende lucht voorziet.

Het front wordt gekenmerkt door de trapeziumvorm van de Audi singleframe-grille, die links en rechts wordt geflankeerd door grote, extra luchtinlaten. Aan de bovenzijde daarvan sluiten direct de vlakke LED-koplampen met heldere lampglazen aan. De voorklep welft nadrukkelijk vanuit het midden over de spatborden, waarvan de zijkanten zich onderscheiden door de grote, ronde wielkasten die karakteristiek zijn voor Audi.

De consequent op de bestuurder gerichte cockpit-architectuur beheerst het interieur. De bestuurder is als het ware geïntegreerd tussen het dashboard, waarvan de instrumenten een omschakelbare displayweergave hebben, en de middenconsole. Tegelijk is er een grote mate van ruimtecomfort voor de beide inzittenden een kwaliteit waardoor de Audi Le Mans quattro zich duidelijk onderscheidt van andere supersportwagens. En de indruk van absolute functionaliteit en ergonomie gaat zichtbaar gepaard met de hoogste materiaal- en afwerkingskwaliteit.

De dragende structuur van het studiemodel wordt gevormd door een aluminium carrosserie volgens het Audi Space Frame-principe (ASF). De exterieurpanelen en de aanbouwdelen zijn uitgevoerd in een lichtbouwconcept uit aluminium en koolstofvezel de basis voor maximale stijfheid bij een tegelijkertijd gering gewicht van 1530 kg een voorwaarde voor de hoogste rijdynamiek.

De tweezitter met middenmotor wordt aangedreven door een vijfliter V10 FSI-motor met twee turbocompressoren, die 449 kW (610 pk) levert bij 6.800 tpm. Uitzonderlijke alertheid en enorme kracht karakteriseren deze motor al evenzeer als de schier oneindige prestatiereserves bij alle toerentallen.

Want het maximum koppel van 750 Nm is over een bijzonder breed toerengebied van 1.750 tot 5.800 tpm present. Een sequentiële 6-traps sportbak zorgt ervoor dat de bestuurder het machtige koppel altijd optimaal gedoseerd kan inzetten.

Voor een dermate krachtige Audi is de permanente vierwielaandrijving quattro natuurlijk vanzelfsprekend. Deze verdeelt hier ten gunste van de optimale rijdynamiek van een middenmotor-sportwagen de kracht variabel (uitgaande van een verhouding van 40:60 procent) over de voor- en achterwielen. Zo sprint de Audi Le Mans quattro in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h en in slechts 10,8 seconden van 0 naar 200 km/h.

Het onderstel beschikt over dubbele dwarsdraagarmen vóór en achter. De basisafstemming van het onderstel is ten gunste van een maximale rijdynamiek straf gekozen. Toch is dankzij de innovatieve Audi magnetic ride-schokdempers een bijzonder verrassende mate van comfort mogelijk.

Met de Le Mans quattro presenteert Audi een perfecte synthese: high performance autosporttechnologie in een voor de weg gehomologeerde sportwagen. Een auto die evenzeer in zijn element is op het circuit, als op de snelweg of op bochtige binnenwegen.