12-9-2003
IAA-debuut: Audi Le Mans quattro
Op de persdag van de IAA 2003 heeft Audi de studie Le Mans quattro
gepresenteerd: een supersportwagen met de genen van de drievoudige Le
Mans-winnaar Audi R8.
Deze fascinerende rijmachine combineert de ervaring uit talrijke
autosport-overwinningen met de technologische competentie van Audi, en
met een baanbrekend ontwerp dat een vingerwijzing is naar Audis naaste
toekomst. Daarmee staat de Le Mans quattro symbool voor de merkslogan
Voorsprong door Techniek, die Audi inmiddels op zowel circuit als weg
doeltreffend heeft bevestigd.
Al op het eerste gezicht is duidelijk dat het hier een auto van een
heel bijzonder kaliber betreft. Breed en imposant staat de Jetblau
gelakte Audi Le Mans quattro op de weg. De krachtige achterpartij
lijkt, analoog aan een in de startblokken staande atleet, de spieren
te spannen om weg te sprinten. Het front en de lange curve van het dak
lijken in één pennestreek te zijn neergezet.
1,90 Meter breed bij een lengte van slechts 4,37 meter en een hoogte
van 1,25 meter. Dat zijn de proporties van een pure sportwagen. De
wielbasis van 2,65 meter biedt plaats aan een verrassend ruime cockpit
en de direct daarachter in lengterichting ingebouwde V10-biturbo met
FSI directe benzine-inspuiting. Achter de portieren bevindt zich
tussen de dorpels en de dakpartij een grote, gewelfde luchtinlaat, die
zowel de V10, als de remmen, de oliekoeler en de interkoelers van
voldoende lucht voorziet.
Het front wordt gekenmerkt door de trapeziumvorm van de Audi
singleframe-grille, die links en rechts wordt geflankeerd door grote,
extra luchtinlaten. Aan de bovenzijde daarvan sluiten direct de vlakke
LED-koplampen met heldere lampglazen aan. De voorklep welft
nadrukkelijk vanuit het midden over de spatborden, waarvan de
zijkanten zich onderscheiden door de grote, ronde wielkasten die
karakteristiek zijn voor Audi.
De consequent op de bestuurder gerichte cockpit-architectuur beheerst
het interieur. De bestuurder is als het ware geïntegreerd tussen het
dashboard, waarvan de instrumenten een omschakelbare displayweergave
hebben, en de middenconsole. Tegelijk is er een grote mate van
ruimtecomfort voor de beide inzittenden een kwaliteit waardoor de Audi
Le Mans quattro zich duidelijk onderscheidt van andere
supersportwagens. En de indruk van absolute functionaliteit en
ergonomie gaat zichtbaar gepaard met de hoogste materiaal- en
afwerkingskwaliteit.
De dragende structuur van het studiemodel wordt gevormd door een
aluminium carrosserie volgens het Audi Space Frame-principe (ASF). De
exterieurpanelen en de aanbouwdelen zijn uitgevoerd in een
lichtbouwconcept uit aluminium en koolstofvezel de basis voor maximale
stijfheid bij een tegelijkertijd gering gewicht van 1530 kg een
voorwaarde voor de hoogste rijdynamiek.
De tweezitter met middenmotor wordt aangedreven door een vijfliter V10
FSI-motor met twee turbocompressoren, die 449 kW (610 pk) levert bij
6.800 tpm. Uitzonderlijke alertheid en enorme kracht karakteriseren
deze motor al evenzeer als de schier oneindige prestatiereserves bij
alle toerentallen.
Want het maximum koppel van 750 Nm is over een bijzonder breed
toerengebied van 1.750 tot 5.800 tpm present. Een sequentiële 6-traps
sportbak zorgt ervoor dat de bestuurder het machtige koppel altijd
optimaal gedoseerd kan inzetten.
Voor een dermate krachtige Audi is de permanente vierwielaandrijving
quattro natuurlijk vanzelfsprekend. Deze verdeelt hier ten gunste van
de optimale rijdynamiek van een middenmotor-sportwagen de kracht
variabel (uitgaande van een verhouding van 40:60 procent) over de
voor- en achterwielen. Zo sprint de Audi Le Mans quattro in slechts
3,7 seconden van 0 naar 100 km/h en in slechts 10,8 seconden van 0
naar 200 km/h.
Het onderstel beschikt over dubbele dwarsdraagarmen vóór en achter. De
basisafstemming van het onderstel is ten gunste van een maximale
rijdynamiek straf gekozen. Toch is dankzij de innovatieve Audi
magnetic ride-schokdempers een bijzonder verrassende mate van comfort
mogelijk.
Met de Le Mans quattro presenteert Audi een perfecte synthese: high
performance autosporttechnologie in een voor de weg gehomologeerde
sportwagen. Een auto die evenzeer in zijn element is op het circuit,
als op de snelweg of op bochtige binnenwegen.
AutoRai