KPMG


SAS70-keurmerk steeds belangrijker bij outsourcing

12 september 2003

Bedrijven die activiteiten uitbesteden, willen in toenemende mate zekerheid over de mate waarin de uitvoerder zijn systeem van interne beheersing op orde heeft.

Het bezit van een SAS 70-rapport en verklaring wordt hierbij steeds vaker als een onderscheidende factor gezien. Vooral klanten van pensioenuitvoerders, zoals pensioenfondsen, en van vermogensbeheerders vragen steeds vaker om een dergelijk keurmerk. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de behoefte aan keurmerken bij het uitbesteden van activiteiten. Bij het vernieuwen van uitbestedingscontracten wordt het bezit van de SAS70-verklaring steeds belangrijker, constateert Simon Sijbrands, partner bij KPMG s Business Advisory Services. Een pensioenfonds dat een uitvoerder voor haar regeling of een beheerder van haar vermogen zoekt, zal bij vernieuwing van een contract het bezit van het SAS 70-rapport steeds meer gaan zien als need to have in plaats van nice to have.

Organisaties die geen SAS 70-rapport en -verklaring kunnen overleggen vallen volgens Sijbrands onmiddellijk van de long list. De toegenomen afhankelijkheid tussen gebruikersorganisatie en service-organisatie, met name waar het gaat om de vraag of de leverancier voor wat betreft de opzet, bestaan en werking van haar bedrijfsprocessen wel in control is, willen ondernemingen geborgd zien in een keurmerk, een gedetailleerd rapport dat vergezeld wordt door een SAS 70 verklaring van een externe accountant.

SAS 70 is een internationaal geaccepteerde auditing standaard van het American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) en stelt service organisaties in staat om informatie over haar beheersmaatregelen en processen op een uniforme wijze te gebruiken naar haar klanten. Sijbrands: Een bijkomend voordeel is dat de service-organisatie slechts één rapport hoeft te maken die zij kan gebruiken voor al haar klanten. De kosten van het onderzoek om het SAS 70-rapport te schrijven, kunnen zo uitgesmeerd worden over alle klanten. Zonder dit rapport zal de service organisatie van al haar klanten en hun accountants één op één verzoeken ontvangen om een audit uit te mogen voeren op het stelsel van beheersmaatregelen. Dit impliceert dat steeds weer nieuwe externe professionals over de vloer komen met ongeveer dezelfde vragen. Het SAS 70-rapport geeft dezelfde informatie en leidt er over het algemeen toe dat de druk op de service organisatie substantieel afneemt.

De groeiende behoefte aan het keurmerk is volgens Sijbrands begrijpelijk omdat een formeel SAS 70-rapport een gedetailleerd inzicht geeft in de beheersmaatregelen en de processen van de organisatie van wie de opdrachtgever zo afhankelijk is geworden. Sijbrands: En uiteraard dat de deugdelijkheid daarvan ook nog eens wordt bevestigd door een bijgevoegde SAS 70 verklaring van een externe accountant. Wordt het rapport door de klant goed bestudeerd en de inhoud en reikwijdte van de SAS70 verklaring begrepen, dan wordt de samenwerkingsrelatie transparanter en neemt het onderlinge vertrouwen toe, vertrouwen dat zo essentieel is voor succesvolle outsourcing.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039