KPMG
SAS70-keurmerk steeds belangrijker bij outsourcing
12 september 2003
Bedrijven die activiteiten uitbesteden, willen in toenemende mate
zekerheid over de mate waarin de uitvoerder zijn systeem van interne
beheersing op orde heeft.
Het bezit van een SAS 70-rapport en verklaring wordt hierbij steeds
vaker als een onderscheidende factor gezien. Vooral klanten van
pensioenuitvoerders, zoals pensioenfondsen, en van vermogensbeheerders
vragen steeds vaker om een dergelijk keurmerk. Dit blijkt uit
onderzoek van KPMG naar de behoefte aan keurmerken bij het uitbesteden
van activiteiten. Bij het vernieuwen van uitbestedingscontracten wordt
het bezit van de SAS70-verklaring steeds belangrijker, constateert
Simon Sijbrands, partner bij KPMG s Business Advisory Services. Een
pensioenfonds dat een uitvoerder voor haar regeling of een beheerder
van haar vermogen zoekt, zal bij vernieuwing van een contract het
bezit van het SAS 70-rapport steeds meer gaan zien als need to have in
plaats van nice to have.
Organisaties die geen SAS 70-rapport en -verklaring kunnen overleggen
vallen volgens Sijbrands onmiddellijk van de long list. De toegenomen
afhankelijkheid tussen gebruikersorganisatie en service-organisatie,
met name waar het gaat om de vraag of de leverancier voor wat betreft
de opzet, bestaan en werking van haar bedrijfsprocessen wel in
control is, willen ondernemingen geborgd zien in een keurmerk, een
gedetailleerd rapport dat vergezeld wordt door een SAS 70 verklaring
van een externe accountant.
SAS 70 is een internationaal geaccepteerde auditing standaard van het
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) en stelt
service organisaties in staat om informatie over haar
beheersmaatregelen en processen op een uniforme wijze te gebruiken
naar haar klanten. Sijbrands: Een bijkomend voordeel is dat de
service-organisatie slechts één rapport hoeft te maken die zij kan
gebruiken voor al haar klanten. De kosten van het onderzoek om het SAS
70-rapport te schrijven, kunnen zo uitgesmeerd worden over alle
klanten. Zonder dit rapport zal de service organisatie van al haar
klanten en hun accountants één op één verzoeken ontvangen om een audit
uit te mogen voeren op het stelsel van beheersmaatregelen. Dit
impliceert dat steeds weer nieuwe externe professionals over de vloer
komen met ongeveer dezelfde vragen. Het SAS 70-rapport geeft dezelfde
informatie en leidt er over het algemeen toe dat de druk op de service
organisatie substantieel afneemt.
De groeiende behoefte aan het keurmerk is volgens Sijbrands
begrijpelijk omdat een formeel SAS 70-rapport een gedetailleerd
inzicht geeft in de beheersmaatregelen en de processen van de
organisatie van wie de opdrachtgever zo afhankelijk is geworden.
Sijbrands: En uiteraard dat de deugdelijkheid daarvan ook nog eens
wordt bevestigd door een bijgevoegde SAS 70 verklaring van een externe
accountant. Wordt het rapport door de klant goed bestudeerd en de
inhoud en reikwijdte van de SAS70 verklaring begrepen, dan wordt de
samenwerkingsrelatie transparanter en neemt het onderlinge vertrouwen
toe, vertrouwen dat zo essentieel is voor succesvolle outsourcing.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039