12-9-2003
MG ZT-T bereikt 360 km/h in Bonneville
MG Rover Group heeft zich aangemeld bij de Guinness World Records
organisatie voor vermelding van het wereld snelheidsrecord voor
stationwagons. De MG ZT-T bereikte een topsnelheid van 360,9 km per
uur.
Deze snelheid werd bereikt tijdens de 55e Bonneville Speed Week. Dit
pure snelheidsevenement werd in augustus georganiseerd op de
zoutvlakten van Utah in Amerika.
In 2002 besloten Nick Stephenson, plaatsvervangend voorzitter van
Phoenix Venture Holdings en zelf een succesvolle dragracer in
Engeland, en MG Rovers design director Peter Stevens, in het verleden
betrokken bij de McLaren F1 racestal, om een MG stationwagon te
ontwikkelen op basis van de toekomstige MG ZT-T met V8 motor.
De achtergrond voor dit ambitieuze project was vierledig:
1. Het voortborduren op de indrukwekkende Bonneville geschiedenis van
MG, die terug gaat tot 1951 met een reeks van snelheidsrecords
2. Het demonstreren van de fundamentele kwaliteiten van de MG ZT-reeks
op het gebied van kracht en veiligheid
3. Het aankondigen van enkele nieuwe, opwindende MG-modellen met V8
motor
4. De bijdrage aan het ontwikkelingswerk in de praktijk voor de
geplande ultra high performance versies van de MG XPower SV sportwagen
Het ging hier niet alleen om het vestigen van wereldrecords, maar ook
om het tot aan de grens testen van MG autos, onder de meest barre
omstandigheden ter wereld. En daarnaast nog eens de uitdaging om te
voldoen aan strikte technische en veiligheidsreglementen, die waren
vastgesteld door de Southern California Timing Association. Dit alles
maakt onze prestatie, een topsnelheid van 360,9 km per uur met een
nagenoeg standaard MG ZT-T, des te opmerkelijker, aldus Peter Stevens.
De geschiedenis van MG op het gebied van snelheidsrecords gaat terug
tot de jaren dertig, terwijl Lt. Col AT Goldie Gardner in 1951 op de
zoutvlakte van Bonneville vertrouwde op de 1.250 cc viercilinder motor
met supercharger uit de MG TD voor zijn recordpoging. Hij brak maar
liefst 16 bestaande snelheidsrecords. Ook fameuze coureurs als
Stirling Moss en Phil Hill hebben in de zoutwoestijn van Utah records
behaald met MG.
Temperaturen van ruim 38 graden Celsius, de hoogte en de geringe grip
van het zachte zoutoppervlak betekenen dat het vestigen van een
snelheidsrecord in Bonneville nooit eenvoudig is. Daarom benaderde MG
vorig jaar de bekende So-Cal Speed Shop uit Californië om een auto te
bouwen en in te zetten voor de recordpoging. Daarbij werd Roush
Performance verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de krachtbron,
een krachtige 6.0-liter V8 met elektronische brandstofinjectie. De
motor, zonder intercooler of turbo, leverde maar liefst 765 pk, genoeg
voor het beoogde resultaat: sneller dan 320 km per uur.
Tijdens de eerste test in juni eerder dit jaar, op El Mirage Dry Lake,
bleek al dat de doelstelling haalbaar was, met tijdens de officiële
shakedown snelheden van ruim 262 en 290 km per uur. Voordat een auto
overigens wordt toegelaten tot de befaamde lange Bonneville-baan moet
deze eerst op de korte baan een snelheid van minimaal 280 km per uur
realiseren op verschillende meetpunten. Worden er snelheden boven de
295 km per uur bereikt, dan is het verplicht de auto te voorzien van
remparachutes die de auto afremmen tot zon 160 km per uur, waarna het
reguliere remsysteem zijn werk gaat doen.
De snelheidspoging van de MG verliep ongelooflijk soepel en snel. Al
bij de eerste run op de korte baan realiseerde Bonneville veteraan Pat
Kinne een top van 331 km per uur, gevolgd door een flitsende 357 km
per uur op het lange traject. Nadat er nog enige fine-tuning aan de
auto was uitgevoerd behaalde de ZT-T zijn ultieme topsnelheid, 360,9
km/u.
Bonneville en snelheidspogingen vormen een belangrijk onderdeel van de
rijke MG-historie, aldus Marjolein Goos van MG Rover Nederland. Ruim
360 km/u met onze ZT-T maakt deel uit van onze toekomst, omdat hiermee
de richting wordt aangegeven voor toekomstige, high performance
modellen. De bekrachtiging van het wereldrecord zou de beloning zijn
van de inspanningen door MG. Waarbij het gestelde doel van 320 km per
uur met de MG ZT-T ruim is overschreden.
Ook Peter Stevens toonde zich meer dan tevreden. "We hadden goede hoop
dat de X-15 goed zou presteren, maar tijdens de echte officiële
pogingen weet je het maar nooit. Zeker niet onder de zware
omstandigheden in Bonneville. Daarnaast ben ik blij dat we nu
proefondervindelijk weten waartoe ons product in staat is op het
gebied van chassis- en motorontwikkeling. En wij zijn onze sponsors,
MG Sport & Racing en Exxon Mobil, dankbaar voor hun steun.
AutoRai