STAP (ST. ALCOHOLPREVENTIE)
Jongeren nu straffen voor kopen van alcohol is zwaktebod
Pleidooi van Horeca Nederland is afleidingsmanoeuvre
Koninklijk Horeca Nederland wil kinderen en jongeren onder de 16 die zelf alcohol kopen strafbaar stellen. Zij noemt in haar perscommuniqué van 9 september jl. het ontbreken van deze mogelijkheid een knelpunt van het huidige alcoholbeleid. STAP (Stichting Alcoholpreventie) is van mening dat KHN eerst de hand in eigen boezem moet steken en haar achterban moet oproepen de bestaande regels beter na te leven. Het pleidooi van KHN is volgens STAP een afleidingsmanoeuvre.
Verantwoordelijkheid volwassen verkoper afschuiven op kinderen is een zwaktebod
Het afschuiven van de verantwoordelijkheid naar minderjarigen is een zwaktebod en getuigt van onvolwassen ondernemerschap. De voorgestelde maatregel van KHN is pedagogisch niet verantwoord: jongeren worden er onnodig door gecriminaliseerd. Ook riekt het voorstel naar hypocrisie. Door de promotie van vele nieuwe aantrekkelijke drankjes heeft de branche de afgelopen jaren alcohol zelf aantrekkelijker gemaakt voor minderjarigen.
Horeca moet goede wil tonen
Op dit moment is de bereidheid in de horeca om scherp te letten op leeftijden beneden de maat.
Uit een recent indicatief onderzoek van STAP (rapport 'Grenzeloos gezellig') blijkt dat leeftijdscontrole door ondernemers onvoldoende serieus wordt genomen. Ook rapportages van de Keuringsdienst voor Waren tonen aan dat het aan de naleving schort: de verplichte leeftijdscontrole wordt vaak niet uitgevoerd. Wanneer ondernemers aangeven niet met de leeftijdscontrole uit de voeten te kunnen, wijst dit volgens STAP eerder op onwil dan op een tekort aan regels.
Verbod voor jongeren maakt alcohol kopen juist spannender In een onderzoek van Intraval (Jongeren en Verbod Kopen Alcohol) gaven jongeren aan dat een wettelijk verbod op het kopen van alcohol dit juist extra spannend maakt. Het onderzoek werd in april 2002 uitgevoerd in opdracht van STAP. Ook toen pleitte Koninklijke Horeca Nederland (samen met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) voor het strafbaar stellen van jongeren.
Eerst zelf regels naleven, daarna pas met de vinger wijzen Op dit moment jongeren strafbaar stellen voor kopen van alcohol zal de uitvoering van de Drank- en Horecawet hinderen. Ondernemers zullen zich minder inzetten voor goede leeftijdscontrole. Naleving van de nu al bestaande regels zal nog minder serieus genomen worden en controle van de naleving door de Keuringsdienst van Waren zal bovendien bemoeilijkt worden door gebrek aan medewerking van de kopers. De controle van nieuwe regels zal extra inzet van politie vergen, die daar geen prioriteit aan zal geven. Om alcoholverkoop aan jongeren te beperken zullen de verantwoordelijke verkopers meer aandacht bij de naleving van de huidige regels moeten leggen. Pas daarna kunnen zij met de vinger gaan wijzen.
Utrecht,12 september 2003
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ir. W.E van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041/ 06-53295544
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
12 sep 03 12:28