Nieuw-Vlaamse Alliantie
Anciaux, minister van Stilstand (12/09/03)
Minister Anciaux beweert iedere seconde bezig geweest te zijn met de
oplossing van het vliegtuiglawaai. Desondanks heeft hij nog geen
oplossing.
Deze voltijdse denktaak heeft hem jammer genoeg niet belet om ook nog
een reeks ondoordachte maatregelen inzake verkeersveiligheid aan te
kondigen. Net als minister Moerman geeft hij de primeur van zijn
beleidsnota aan de pers, in plaats van de moed op te brengen om ze in
het parlement te verdedigen.
1. De nieuwe verkeerswet betekent geen amnestie voor
verkeersovertreders.
Volgens de minister moesten er overgangsmaatregelen opgenomen worden
in de wet van 7 februari 2003. Wil de minister eens uitleggen
waarom? Feiten gepleegd onder gelding van de vroegere strafwet,
blijven strafbaar, maar met toepassing van de oude mildere straffen.
Zwaardere straffen kunnen niet met terugwerkende kracht worden
opgelegd.
2. De nieuwe verkeerswet moet wel dringend gewijzigd worden.
De wet die VLD, SP.A-Spirit en Agalev goedkeurden is een draak op tal
van punten, o.a.:
* De wet verzwaart de administratie en de werklast van het parket.
In ons omringende moderne landen worden verkeersboetes
administratief afgehandeld. Dit schendt de rechten van de
verdediging niet ( betwiste overtredingen gaan naar het gerecht)
en hoeft niet op een privatisering van justitie neer te komen,
zoals Anciaux beweert. De Kamer van Gerechtsdeurwaarders is
bereid dit incasso uit te voeren. Gerechtsdeurwaarders zijn
openbare ambtenaren. Vreemd dat een regering die de inning van
belastingen aan privé-bedrijven toevertrouwt, op dit aanbod niet
ingaat.
Uiteraard vergt een en ander een doorgedreven informatisering.
Maar daar trekt deze gratis-regering geen centen voor uit.
* Gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg op de weg met letsels tot
gevolg wordt veel zwaarder gestraft dan wie opzettelijk
verwondingen of slagen toebrengt ! (gevangenisstraf van acht dagen
tot een jaar en/of een geldboete van 50 tot 1.000, tegenover acht
dagen tot zes maanden en/of zesentwintig frank tot honderd frank).
* Zwaardere boetes zijn niet de oplossing. Als de handhaving
verbetert, zijn de vroegere boetes reeds meer dan voldoende hoog.
Liberalen, socialisten en spiritisten willen van Vlaanderen een
politiestaat maken.
* Zone 30 moet beperkt blijven tot kwetsbare gebieden, zoals de
omgeving van scholen, speelpleinen, rustoorden, bepaalde wijken,
de echte dorps- en stadskern.
30 km in de hele bebouwde kom en 70 per uur op alle gewestwegen is
nonsens. 50 km/uur in de bebouwde kom is verantwoord. De vrij
recente handhaving van deze snelheidsbeperking doet enorm pijn.
In Vlaanderen worden honderdduizenden processen-verbaal
uitgeschreven. De mensen moeten nog beseffen dat ze maar 50
km/uur mogen rijden. Als we daarin lukken zijn we een hele stap
vooruit.
50 km/uur schijnt bovendien de Europese consensus te zijn. Op de
gevaarlijke gedeelten van gewestwegen werd de snelheid reeds tot
70 km/uur beperkt.
Bert Anciaux wil de Minister van stilstand in plaats van mobiliteit
worden. In plaats van doordachte maatregelen te nemen en in te spelen
op de verantwoordelijkheidszin van de mensen, wil hij van Vlaanderen
een politiestaat maken.
Auteur:
Geert Bourgeois, Kamerlid, algemeen voorzitter
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be