IBM
CWI kiest voor IBM en Ordina
Ordina scoort samen met IBM en Siebel Systems opdracht in het hart van de sociale zekerheidsketen
11 september 2003 -- Amsterdam -- In opdracht van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) gaat Ordina een nieuw systeem ontwikkelen voor de ondersteuning van CWI-adviseurs in hun contacten met werkzoekenden. Het project heeft een omvang van circa 7 miljoen euro (inclusief licenties). Ordina ontwikkelt het informatiesysteem samen met IBM en Siebel Systems.
Het systeem zal in fasen worden ingevoerd bij 4000 CWI medewerkers en medio 2005 in het hele land operationeel zijn. Kern van het systeem is de registratie van mensen die zich als werkloos hebben aangemeld. Daarmee vormt het de basis voor het primaire proces van het CWI (de oude arbeidsbureaus) dat is gericht op de bemiddeling naar werk dan wel bemiddeling naar inkomen. Met het systeem wordt het CWI ook beter in staat gesteld om informatie uit te wisselen met de gemeenten en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Bijzonder aan het project is ook dat het de eerste grote zogeheten frontoffice applicatie van Siebel Systems bij de Nederlandse overheid is. "Samen met IBM en Siebel Systems zetten we hier echt iets nieuws mee neer", aldus Ronald Kasteel CEO van Ordina, "in de overtuiging dat we het CWI hiermee niet alleen een state of the art, maar ook toekomstvaste oplossing bieden. "Het project illustreert ook het toenemend belang van samenwerking tussen ICT-dienstverleners," aldus Bart Fehmers, algemeen directeur IBM Nederland N.V. "Onder de regievoering van Ordina zijn we ervan overtuigd dat de CRM expertise van IBM zal leiden tot een betere informatievoorziening van het CWI aan werkzoekenden."
Op basis van een advies van een selectiecommissie onder voorzitterschap van mr. Joop van Lunteren (Het Expertise Centrum) is een keuze voor Ordina gemaakt. Verdonck, Klooster & Associates hebben de haalbaarheid van de geoffreerde systemen en de kwaliteit van de praktijkopstellingen getoetst.
Er is door het Expertise Centrum een audit op het selectieproces uitgevoerd. "Bij de bepaling van het programma van eisen en bij het selectieproces is het CWI bepaald niet over één nacht ijs gegaan", aldus Kasteel. "Er is het afgelopen half jaar een zwaar selectietraject aan vooraf gegaan, waarbij de betrokken leveranciers echt alles uit de kast hebben moeten halen om het CWI te overtuigen van een juiste keuze. En niet alleen leveranciers, maar ook het CWI zelf heeft er veel in geïnvesteerd. En daar ligt wat ons betreft ook een belangrijke basis voor een gezamenlijk succes."
Over Ordina
Ordina is een beursgenoteerde en toonaangevende dienstverlener in de markt voor Informatie en Communicatie Technologie. De organisatie, opgericht in 1973, telt thans circa 3.300 medewerkers. Ordina ondersteunt haar opdrachtgevers met behulp van hoogwaardige informatie- en communicatietechnologie om strategisch voordeel te behalen, door toepassing van gedegen vakkennis van ICT in combinatie met voortdurende innovatie en een heldere kijk op bedrijfskundige vraagstukken. Het dienstenpakket van Ordina bestaat uit management- en businessconsultancy, systeemontwikkeling en -integratie en managed services. Het aandeel Ordina N.V. is genoteerd aan de Amsterdamse Effectenbeurs.
Over IBM
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000 consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen en is daarmee 's werelds grootste consulting organisatie. IBM Business Consulting Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis van bedrijfstakken, een grondige kennis van technologie oplossingen voor specifieke vraagstukken in een bedrijfstak en de mogelijkheid om deze oplossingen te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren op een zodanige wijze dat per saldo toegevoegde waarde geleverd wordt.