Eerste importeur van uitsluitend Argentijnse wijnen in Nederland
AIVIE laat als ambassadeur publiek kennis maken met verscheidenheid en
kwaliteit van Argentijnse wijnen
Amsterdam, Nederland, 11 september 2003 AIVIE Nederland zal een
uitgebreid assortiment Argentijnse wijnen op de Nederlandse en -
speciaal geselecteerde - Europese markten brengen en als ambassadeur
van de Argentijnse wijnindustrie optreden. Dat maakte directeur
Sebastian Ohrwaschel deze week bekend tijdens de officele presentatie
van het bedrijf op de Dranken Pakket Expo in de Jaarbeurs in Utrecht.
De Argentijnse Ambassadeur, de heer José María Berro Madero, heeft
gezegd dat hij AIVIE zal ondersteunen bij de promotie van Argentijnse
wijnen.
AIVIE heeft de exclusieve rechten op de verkoop, vertegenwoordiging en
distributie van een groot aantal Argentijnse wijnen. Het assortiment
van AIVIE is divers (wereldklasse premiumwijn, fijne en tafelwijnen)
en breed. De meeste wijnbouwgebieden van het land zijn goed
vertegenwoordigd, met hun beste wijnen.
Sebastian Ohrwaschel streeft naar erkenning van de Argentijnse wijnen
in horeca en kleinhandel. Eerste stap is een doelgericht PR-programma
gedurende de herfst. Aivie is van plan om in samenwerking met de
wijnproducenten en de Argentijnse regering de promotiecampagne in 2004
uit te breiden en ook te richten op de consument.
Dankzij Máxima
Ondanks het feit dat Argentinië de op vijf na grootste wijnproducent
ter wereld is - Australië, bijvoorbeeld, staat op de tiende plaats -
en wijnen voortbrengt die ook autoriteiten op wijngebied waarderen, is
Argentijnse wijn in Nederland niet zo bekend. Maar volgens Ohrwachsel
is de tijd rijp om daar verandering in te brengen. Dankzij Máxima
raken Nederlanders steeds meer geïnteresseerd in Argentinië. En dat
opent perspectieven om het beeld van Argentinie - tango, rundvlees en
voetbal vollediger te maken. Wij hopen daar met de promotie van
Argentijnse wijnen een bijdrage aan te leveren.
Een lange traditie van vakmanschap en innovatie
Argentinië kent een lange wijnbouwtraditie, die begint in de XVI-eeuw.
Franse, Italiaanse en Spaanse immigranten hebben het fundament gelegd
voor een traditie van vakmanschap en innovatie. Bijna letterlijk aan
de basis liggen de natuurlijke omstandigheden, het terroir. Bodem en
klimaat zijn zeer geschikt om druiven van topkwaliteit te produceren.
Veel van de beste en fijnste wijnen zijn Malbecs uit Mendoza, maar
Argentinië kent veel meer wijnbouwgebieden, elk met zijn eigen
specifieke bodem, druiven en kwaliteitswijnen. Over deze gebieden en
wijnen - zoals de Valle de Cafayate met zijn mooie rode Torrontes
wijnen en de Valle de Tulum met prachtige rode Bonarda wijnen - is in
het buitenland nog nauwelijks iets bekend.
Een industrie gericht op de binnenlandse markt
De 1179 wijngaarden van Argentinië beslaan een oppervlakte van 210.000
hectaren. Slechts 126 van deze wijngaarden, 17.000 hectaren, exporten
hun producten naar de Europese Unie. (Bron: Nationaal Instituut voor
Wijnbouw, 2003). Aan die oriëntatie op de thuismarkt liggen twee
factoren ten grondslag: de hoge wijnconsumptie per inwoner (zesde op
de wereldranglijst) en de vaste wisselkoers van peso en Amerikaanse
dollar. Het was voor de bodega´s winstgevender om hun wijnen in Buenos
Aires (in dollars) te verkopen dan ze te exporteren. Bovendien hield
de onbekendheid met Argentijnse wijnen de prijs laag in het
buitenland.
De recente economische crisis heeft het panorama compleet gewijzigd.
De ingezakte binnenlandse markt en een sterk gedevalueerde munt
dwingen de bodega's zich te richten op de buitenlandse markten. Bij de
promotie van Argentijnse wijnen op de Nederlandse en Europese markt,
helpt AIVIE individuele bodega´s bij het aanpassen van hun
marketingstrategieën, producten en service.
(Uitsluitend voor de redactie, niet bestemd voor publicatie)
Voor meer informatie kunt U contact opnemen met:
Sebastian Ohrwaschel
Directeur
Telefoon: (00-31) 020-5207916
Fax: (00-31) 020-5207510
e-mail: so@aivie.nl
Copyright © 1996-2003 Productschap Wijn / Wijninformatiecentrum
Productschap Wijn