OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND

Promotie-onderzoek: Kwaliteit leiderschap bepaalt kwaliteit op

De kwaliteit van de leider bepaalt de kwaliteit van de opleiding. Dat concludeert Ab Reitsma op basis van zijn onderzoek naar de onderwijsvisitatie van de hbo-opleidingen Personeel & Arbeid. Inspirerend én zakelijk leiderschap dat zich kenmerkt door het creëren van vertrouwen en een gefaseerde aanpak, maakt leiderschap dé succesfactor voor de kwaliteit van een P&A-opleiding. Zijn onderzoeksresultaten zijn gerapporteerd in het proefschrift 'Kritische succesfactoren bij visitatie en kwaliteitsverbetering van P&A-opleidingen', waarop hij op 12 september hoopt te promoveren aan de Open Universiteit Nederland.

Reitsma onderzocht bij zes instellingen hoe de opleiding Personeel & Arbeid functioneerde vóór de visitatie, hoe de opleiding de visitatieperiode heeft doorgemaakt en wat de gevolgen van de visitatie waren in de periode erna. Hij concludeert onder andere dat de P&A-visitatie procedureel gebrekkig is verlopen. Het doel van de visitatie was kwaliteitscontrole en het verbeteren van bestaande structuren. Uiteindelijk richtte de commissie zich alleen op kwaliteitscontrole. Criteria zoals bedrijfscultuur, HRM en leiderschap speelden bij de beoordeling nauwelijks mee. Bovendien rammelde de aanpak: materiaal raakte zoek en motivaties van beoordelingen waren vaak strijdig.

De visitatie heeft wel een belangrijke impuls gegeven aan de kwaliteitsverbetering van de opleidingen. Vooral leidinggevenden zijn door de visitatie onder druk komen te staan. De visitatie dwingt immers tot het creëren van een professionele cultuur. Dan blijkt dat sturing van het personele en culturele proces, door inspirerend én zakelijk leiderschap doorslaggevend is als het gaat om effectieve kwaliteitsverbetering. Uit het promotie-onderzoek is gebleken dat het curriculum en de organisatiestructuur minder van belang zijn voor het effectief functioneren van een opleiding in termen van kwaliteit.

Ab Reitsma (49) uit Spijk, alumnus van de Open Universiteit Nederland, werkte als docent bij de P&A-opleiding van de Hanzehogeschool Groningen toen in 1995 de onderwijsvisitatie P&A van start ging. Hij maakte het hele visitatieproces en de daaropvolgende inspanningen tot verbetering van de opleidingskwaliteit van dichtbij mee. Geboeid door het proces, besloot hij zijn promotieonderzoek daaraan te wijden.